קריסת החניון ברמת החייל - דניה לא תואשם. נסגר התיק נגד המנכ"ל
חברת דניה מקבוצת לפידות קפיטל -1.21% לפידות קפיטל 6,343 -1.21% בסיס:6,421 פתיחה:6,421 גבוה:6,421 נמוך:6,288 תמורה:4,382,574 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ובכיריה לא יואשמו באירוע קריסת החניון ברחוב הברזל רמת החייל ב-2016. פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) הודיעה כי הגישה כתב אישום לבית משפט השלום בעיר נגד ארבעה נאשמים וכי החליטה לסגור את התיק נגד מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג ובכירים נוספים בחברה.
הנאשמים הם חנוך צחר, משרד המהנדסים בבעלותו החלקית מילר, שנבל, צחר ושות', אריאל בבגנוב וכן המשרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ, בו שימש בבגנוב מהנדס בכיר. לארבעת הנאשמים מיוחסות עבירות של גרימת מותם ברשלנות של ששת הפועלים אולג מישאלוב, אולג יעקובוב, רוסלן איסקוב, איעד מערוף, דאובשה מוחמד ודניס דיאנצו ז"ל, ועבירה של חבלה ברשלנות של 23 פועלים.
לצד התיק נגד גינזבורג, יסגרו גם התיקים נגד מנהל הפרויקט מטעמה של חברת קידן ניהול פרויקטים בע"מ, אילן דונסקי, ונגד המהנדסת ליטל מרמוש ממשרד מילר, שנבל, צחר ושות' כי התיקים נגדם בפרשה ייסגרו.
על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין אסף שביט וגיל קרן-רם, במהלך שנת 2008 נחתם חוזה לקבלת שירות ייעוץ בין חברת אחוזת חוף לבין משרד ירון-שמעוני – שחם מהנדסים ויועצים בע"מ. במסגרת החוזה הוטל על המשרד התכנון והכנת אומדן מקדמיים להקמת חניונים ברחוב הברזל בתל-אביב.
ב-2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז שפרסמה עיריית תל אביב להקמת החניון ברחוב הברזל. לאחר זכייתה, העבירה אפריקה ישראל את עבודות התכנון והביצוע לחברה הבת דניה סיבוס. דניה התקשרה בחוזה עם שותפות משרד מילר, שנבל, צחר ושות', לתכנון החניון. במסגרת ההתקשרות זו נכלל תמריץ כלכלי, לפיו במידה והמשרד יחסוך בעלויות השפלת מי התהום, בתכנון הקונסטרוקטיבי של חניון הברזל, תוענק לו הטבה כספית בגובה של עשרים אחוזים מדמי החיסכון. לפי הפרקליטות צחר לא ערך חישובים לבדיקת חדירה של תקרת חניון הברזל, כשבכך סטה בצורה גסה, לשון כתב האישום, מהסטנדרט המקצועי המתחייב. ביסוד תכנון ליקוי זה עמד, כך כותבים בפרקליטות, רצונו של צחר לחסוך עד כמה שניתן בחפירה באזור מי תהום, וזאת על רקע התמריץ הכלכלי.
עוד עולה מכתב האישום כי צחר תכנן את תקרת החניון כתקרה מקשית ללא קורות וללא כותרות, הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של כשל חדירה. תכנון זה שהוביל צחר היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי, שהוגש למכרז על ידי משרד ירון-שמעוני. בהמשך לאמור, בהתאם לנוהל העבודה, הועברה על ידי מילר ושות' התוכנית הקונסטרוקטיבית של החניון לאישור משרד ירון–שמעוני, אשר היה אמון על הבטחת איכות מטעם חברת אחוזת החוף.
במהלך נובמבר 2014, נתן המהנדס בבגנוב, אישור מטעם משרד ירון-שמעוני לביצוע תכנית הקונסטרוקציה של חניון הברזל, מבלי שבדק את יציבות המבנה בעומס הצפוי. אי ביצוע בדיקה זו הביא לכך שהתוכנית הקונסטרוקטיבית נותרה בעינה והמשיכה להיות תוכנית מסוכנת. בשל ההתרחשות המתוארת, עבר הפרויקט משלב התכנון לשלב הביצוע, על יסוד תכנית לקויה וכושלת שערך צחר, אשר בגינה נגרמה לבסוף התמוטטות תקרת החניון.
ב-5.9.16, במהלך השלמת עבודת הבניה של חניון הברזל על ידי דניה סיבוס, כשלושה שבועות בלבד לפני תאריך היעד לפתיחת החניון, התמוטטה תקרת החניון בדרך של חדירת התקרה לעמודים. כתוצאה מכך, נהרגו 6 בני אדם ונחבלו 23 בני אדם נוספים. התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על פי התקן. העומס שהייתה התקרה צריכה לשאת היה עומס גבוה במיוחד, הכולל את המשקל העצמי של התקרה ועומסים קבועים נוספים, כגון שכבת בטון הגנה בעובי של כ-70 ס"מ, חצץ בעובי של 20 ס"מ ואדמת חמרה. בנוסף לכך, תוכננה לנסוע מעל תקרת החניון רכבת קלה, ויועד בה אזור נפרד לחניית כבאית אש.
שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, תוך הפרת חובות הנגזרות מתפקידם המקצועי, גרמה לאסון הכבד, כותבים בפרקליטות. כתב האישום הוגש לאחר הליך שימוע בפרקליטות המחוז. בפרקליטות מציינים כי חומר הראיות בתיק הינו רב היקף ומורכב ומכיל חוות דעת מקצועיות בתחומים רבים.
מדניה סיבוס נמסר: "גם בהזדמנות זאת אנו רוצים להביע את צערנו הכבד על מותם של ששת הפועלים באירוע קריסת החניון ולהשתתף בצערם העמוק של המשפחות. אנחנו מברכים על כך שטענותיה של דניה בשימוע, לפיה היא אינה אחראית לתאונה הטראגית, התקבלו על ידי הפרקליטות והתיק נגדה ונגד מנכ"ל החברה רונן גינזבורג, נסגר. אנחנו רוצים להודות לעו"ד איתן מעוז, עו"ד ז'ק חן ועו"ד שי אילון על מקצועיותם ומסירותם. דניה תמשיך לצעוד קדימה בראש מורם, בהובלתו של המנכ"ל גינזבורג, ולהוביל את ענף הבנייה בישראל במקצועיות, בבטיחות ובאמינות המאפיינים אותה במשך עשרות שנות פעילותה.
"דניה מעסיקה כיום כ-2,000 עובדים בארץ ובעולם ונחשבת לחברה הקבלנית הגדולה בישראל בכל הקשור לבניית נכסי נדל"ן ותשתיות, עם חברות בת רבות ומשמעותיות דוגמת סיבוס רימון, פורמה פרויקטים, גאו-דניה, תאגיד יובלים ועוד. לדניה יותר מ-80 אתרי בנייה ברחבי הארץ, תחנות הרכבת הקלה בת"א, משרד המשפטים בירושלים, הקריה המחוזית בירושלים, קריית התקשוב הדיגיטלית של צה"ל בנגב, פרויקט המסילה המזרחית, הנתיבים המהירים ועוד".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה