
הקריסה של אול יר; הטעויות של ווטרסטון; וההרפתקה האומללה של הגופים המוסדיים
לפני שנתיים נודע כי בעל השליטה בחברת אול-יר, יואל גולדמן, קיבל בטעות 3.7 מיליון דולר מהחברה. אול יר שנמצאת עכשיו בקריסה, הפסיקה תשלומים ולא יכולה להחזיר חובות למחזיקי האג"ח בהיקף של 2 מיליארד שקל, דיווחה אז כי עורך הדין של החברה שגה בעת שהכין מסמכי מימון מחדש על נכסים של החברה וגם נכסים של גולדמן עצמו. ואז, כשהיה צריך להעביר את הכספים לחברות, הוא טעה והעביר לחברה של גולדמן ולא לאול-יר. הטעות נעשתה ביוני 2018. היא התגלתה - במהלך אוקטובר 2018. הטעות התגלתה 4 חודשים אחרי האירוע עצמו, וכאן הבעיה - טעויות קורות, אבל לא לגלות אותן במשך ארבעה חודשים זו רשלנות, זה מחדל, זה ממשל תאגידי לקוי. זו היתה נורת אזהרה מהבהבת - משהו לא טוב קורה באול יר.
ברבעון השני של 2019 התגלתה טעות בדוחות של ווטרסטון (שמשליכה על דוחות רבעון ראשון ושני). סכום של 2.2 מיליון דולר הועבר בטעות לצדדים שלישיים. אלו קיבלו "מתנה". לא סתם מתנה - מיליוני דולרים. אז נניח שמקבל המתנה לא עשה כלום (הרבה לא יצלצלו להגיד - "קיבלנו מכם בטעות 2.2 מיליון דולר, קחו בחזרה"), אבל איפה הטועים. ככה נעלמים להם 2.2 מיליון דולר מהיתרות בלי שום אמצעי בקרה ופיקוח?
קורה. טעויות קורות. אבל זה קרה גם ב-2018 וזה נמשך עם טעויות נוספות - ברבעון האחרון של 2019 היתה העברה נוספת לצדדים קשורים בסכום של 4.2 מיליון דולר. 3 העברות שגויות בסכום מצרפי של כ-10 מיליון דולר. מדובר בטעויות חוזרות שלקח זמן לאתרן, וזה לא הכל - החברה גם טעתה ברישום של הפרשה בגין התחייבות של צדדים קשורים וטעות אחרונה (בינתיים) בגובה 0.7 מיליון דולר בגין אי רישום על אי קבלת כספים מבעל שליטה בגין החזר הלוואה.
- קרנות מעורבות 10\90 או 70\30: האם משתלם להוסיף מניות על חשבון האג"ח?
- קרנות נאמנות אג"ח חברות: לפעמים משתלם לקחת סיכון; כמה יכולת להרוויח?
ווטרסטון דיווחה בעבר כי הלוואה שהחברה העניקה לבעליה נפרעה במלואה, אולם במהלך הרבעון השני של 2020 החברה מסרה - "אופס טעינו". יש עוד חוב של 0.7 מיליון דולר.
רשות ני"ע פנתה לחברה ודרשה לבדוק את חומרת הליקוי ולנמק מדוע הוא לא הוגדר כחולשה מהותית בבקרה הפנימית ובממשל התאגידי של החברה. דירקטוריון ווטרסטון בכל זאת טוען כי מדובר בליקוי משמעותי, ולא חולשה מהותית כפי שסבורה רשות ני"ע. זה אולי נשמע לכם עניין פרוצדורלי/ משפטי, אבל זה הבסיס לממשל תאגידי תקין. ליקוי זה טעות נקודתית, אירוע נקודתי. חולשה זה פגם בתהליך כולו - ממשל תאגידי בעייתי.
ממשל תאגידי חלש לא בהכרח מתבטא בדוחות הכספיים. אתם עלולים לחשוב שהכל בסדר במספרים. ממשל תאגידי חלש, מבטא טעויות והצגה לא נכונה בדוחות, כי אין את הפונקציות שבודקות ומפקחות על התהליך הרישומי/ חשבונאי/ פיננסי בחברה, או שיש אותן אבל הן חלשות. במילים אחרות, משקיעים יכולים לנתח דוחות, לנתח חוב של חברה ולהחליט על השקעה והחזקה באגרות חוב, אבל זה תחת הנחה שהדוחות אמינים ושהממשל התאגידי בחברה חזק. ברגע שזה לא כך - לא בטוח שהדוחות שווים משהו.
ווטרסטון גייסה כאן 320 מיליון שקל. היא פועלת בתחום הנדל"ן המניב בארה"ב. היא עוד אחת מאותן חברות אג"ח אמריקאיות שמצאו טריק מדהים - גיוסי ענק בבורסה בישראל. עשרות חברות אמריקאיות גיסו כאן מעל 20 מיליארד שקל למרות שמדובר בחברות זרות. לא סתם זרות - אלא חברות שממוקמות באיי הבתולה ומקומות שנועדו לתכנוני מס ואולי גם מקומות נוחים מבחינת הבעלים מבחינת ממשל תאגידי וגם מבחינה משפטית. תחת החברה שרשומה באיזה אי יש חברות בנות שמחזיקות בנכסים בארה"ב. מול הנכסים יש חובות, לרבות ובעיקר חובות למחזיקי אג"ח ישראליים שהתלהבו מהסחורה שהחתמים הציעו להם. למה המוסדיים התלהבו? כי הריבית במשק אפסית, אין במה להשקיע, שוק האג"ח רותח והתשואות בו נמוכות. אז באו ונתנו להם ריבית טובה לכאורה והם התנפלו על הסחורה.
- אחרי דוחות פרטנר: חברות הסלולר סיימו לקצור את פירות ההתייעלות?
- פז: שיא ברווח לשנת 2024 - 650 מיליון שקל
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
השאלה הכי מציקה בכל הסיפור הזה - איך זה שחברה כזו שלא מקבלת מימון בארה"ב, המקום שבו היא עושה עסקים, המקום שבו יש לה נכסים; או שהיא מקבלת, אבל בריבית גבוהה (המלווים סבורים שיש סיכון), מקבלת כאן ריבית בתנאים טובים מבחינתה. הרי אין קסמים. אם לא נותנים לה שם, למה שניתן לה כאן?
אז המוסדיים קנו והאמת אי אפשר להאשים אותם. יש להם מיליארדים רבים ששוכבים ומחכים להזדמנויות, והם זרמו לאגרות החוב האלו. הם קוראים ומנתחים את מה שהם רואים, הם לא יודעים ומנתחים את מה שלא רואים. לא רואים טעויות בדוחות עד שהן מתגלות, לא רואים העברות לבעל שליטה, עד שהן מתגלות. ולכו תדעו - אולי יש העברות שבכלל לא מתגלות?
בינתיים רשימת הנפילות מתארכת. אול יר היא האחרונה. ווטרסטון נסחרת בתשואת זבל של 23%, אבל אין עדיין הודעה על הפסקת תשלומים. ברוקלנד, אורבנקורפ, סטארווד, בהסדר חוב. בסופו של דבר - אם לוקחים את כל החוב של החברות האלו ומתייחסים לנפילות ולתשואות האפקטיביות היום בשוק (שמבטאות סיכון), ההרפתקה הגדולה הזו - לא היתה משתלמת. היזמים והחתמים פיתו את המוסדיים בתשואה גבוהה שהתבררה בהמשך כפלופ.
- 26.משקיע 10/12/2020 12:45הגב לתגובה זוזו בוודאי הלצה. לא הגיוני שחברת הדירוג ממשיכה לפרגן דירוג כה נדיב לחברה.
- 25.אלמוג 08/12/2020 11:29הגב לתגובה זוהציבור, עם קצת עזרה מחברים ששירתו איתם באותה יחידה. הכל קשרים וקומבינות!!!
- 24.משה 07/12/2020 20:32הגב לתגובה זונכנסו עם כספינו להרפתקאה שסופה היה צפוי מראש?
- 23.רייז 07/12/2020 20:17הגב לתגובה זואם אתם עושים בשכל אתם תוציאו את הכספים משם עוד היום, כנראה בעלי הקרנות לא יודעים מה קורה עם הכסף שלכם או חמור מזה, נותנים הלוואות מסוכנות לחברות אפלות שרק בחלומות הכי רעים שלכם הייתם משקיעים שם את הכספים שלכם.
- blond101209 08/12/2020 12:34הגב לתגובה זואיפה אתה רואה מי השקיעה אצלם?
- 22.שרי 07/12/2020 18:01הגב לתגובה זוכדי לדחוף למוסדיים מקומיים ולהעשיר חתמים
- 21.מני 07/12/2020 13:31הגב לתגובה זוצריך לבדוק מי גזר קופון. החתמים ללא ספק גזרו קופון שמן, ולמה לא? אבל המוסדיים, שאחראים על הפנסיה שלנו, איך הסכימו לתת מיליארדים, ללא בטחונות, לחברות שלא מצאו מממן בארהב, יזמים ללא ניסיון, ורשומים באיי הבתולה.......הסיפור הוא קשרים בין החתמים למוסדיים, שמור לי ואשמור לך בעתיד עבודה בחוזה של מיליונים
- מקבלים שוחד זה ברור (ל"ת)הכתובת על הקיר 07/12/2020 15:58הגב לתגובה זו
- 20.blond101209 07/12/2020 12:49הגב לתגובה זולמוסדיים כבר מהתחלה מה פתאום חברות אמריקאיות באות פה לגייס הון כאשר האפשרויות בוולט סטריט בלתי מוגבלות הסיפור על פערי ריביות זה סיפורי מעשיות. והכי חמור מה פתאום לאנשי חסידות סיגעט וסאטמר שהם שונאי ישראל הכי גדולים. "חדש אסור מן התורה"
- 19.שוק ההון בלע גלולת רעל שאושרה על ידי רשות שוק ההון (ל"ת)סוד העושק 07/12/2020 12:14הגב לתגובה זו
- 18.ערן 07/12/2020 11:14הגב לתגובה זומלווים להם כי זה חברות זבל
- 17.שואל שאלה 07/12/2020 11:06הגב לתגובה זווהנה, המוסדיים הדגולים לא ערבים לבעיה של 20 מיליארד שקל. עד מתי הצביעות עוד תחגוג בתקשורת הפיננסית?!?!
- י 08/12/2020 08:03הגב לתגובה זולאי לקיחת אחריות. יושבים מנהלים בכירים בכל מיני קרנות לוקחים בונסים במיליונים ומהמרים על כספי הפנסיה שלנו. (וזה בהנחה התמימה שלא קיבלו שום kickback או שוחד בלשון העם).
- רייז 07/12/2020 20:17הגב לתגובה זוושזה יגמור נעבור לאל-על, ושזו תגמור נמשיך עם כל הממונפות האחרות
- יריב 07/12/2020 16:21הגב לתגובה זוולא ברור בכלל אם יוכל להמשיך להחזיק בחברת דלקאו לא.ממש לא אכלו את הראש עם תשובה!
- משקיע דלק 10/12/2020 12:47מוזמן ללמוד את החברה יותר לעומק ולגלות שאחרי ההנפקה של איתקה בלונדון הסיפור סגור והאגחים חוזרים לפארי. איתקה מרוויחה 150K$ ליום. למעלה מ 400M$ בשנה. חיה רעה. איתקה היא הג'וקר של תשובה.
- 16.הגיע הזמן שמישהו ילך לכלא (ל"ת)רוני 07/12/2020 10:52הגב לתגובה זו
- 15.YL 07/12/2020 10:28הגב לתגובה זוביום ש פורסמה הכוונה ל הנפקה בארץ לי *כאחד שלא סיים כיתה א***** נדלקה מנורת קרינה אדומה ואף כתבתי על כך תגובה למיטב זכרוני מה.....אן מי שינפיק אגח ב UA?????? תמוה ש ולו אחד ברשות לא נדלקו לו מנורות במיוחד ש הריבית על אגח נמוכות ב USA אבל לאומת זאת שאפו לרשות ש מתמקדת ב שכר העובדים קשה ברשות זו באמת עבודה קשה
- 14.פנסי 07/12/2020 10:20הגב לתגובה זו"אז המוסדיים קנו והאמת אי אפשר להאשים אותם. יש להם מיליארדים רבים ששוכבים ומחכים להזדמנויות, והם זרמו לאגרות החוב האלו." זה ציטוט מהכתבה. באמת ??? אי אפשר להאשים את המוסדיים ?? אנחנו מפקידים כספים אצל "מומחים" שמתפרנסים מהתחום בו "התמחו". נניח שהוטעו בתחילת הדרך אבל לאחר שהתגלו התקלות בדיווחי החברות - מדוע לא נקטו אז צעדים לצאת מההשקעה ולהציל לפחות חלק מהכסף ???
- 13.יושבים אנשים עם השכלה של מלווים בריבית ומתעסקים בכ 07/12/2020 10:20הגב לתגובה זויושבים אנשים עם השכלה של מלווים בריבית ומתעסקים בכספי הציבור
- 12.דודו 07/12/2020 10:09הגב לתגובה זוהמוסדיים צריכים ניעור רציני. לי היה ברור שהחברות האלו הן בלוף, הרי אין שום סיבה שלא יגייסו כסף אצלם בבית. למה לבוא לתל אביב לגייס? בטח כשחברות ישראליות בורחות להיסחר בארה"ב. בהשקעות צריך חוש להשקעות, לא מספיק להסתכל על המספרים היבשים.
- 11.ממשל תאגידי חלש התגלה בבזק !!! (ל"ת)די 07/12/2020 10:03הגב לתגובה זו
- 10.מישהו ראה את רפי ליפא? (ל"ת)איפה רפי? 07/12/2020 10:02הגב לתגובה זו
- צווארון לבן 08/12/2020 03:55הגב לתגובה זובוער הכובע. עוד ברחו רו״ח גל עמית (יוצא רשות ניירות ערך) ועו״ד שמעונוב. מעניין מה הם יודעים ואנחנו עוד לא...
- עשה 100 מיליון (ל"ת)עקץ וברח 07/12/2020 16:00הגב לתגובה זו
- 9.כלכלן 07/12/2020 09:50הגב לתגובה זואותם משפטים נאמרו על אקסטל ודה זראסאי כן , יש בובלים וכן יש הנפקות זוועה אבל לעשות שחיטה כשרה לחברה שעמדה בכל ההתחיבויות שלה על סמך השלכה מחברה כושלת כאול איר זה גובל בהטעיית משקיעים נשמח לקרוא את הדוחות ולראות את יתרות המזומנים של החברה גילוי נאות מכיר את החברה ובעל עניין בה
- לאול יר לקחו שנתיים 08/12/2020 03:56הגב לתגובה זוהסיבה היחידה שזאראסאי עוד לא בדיפולט זה בגלל שמוסדיים ישראלים נתנו לה כסף יקר (לפני חודש) שאיתו היא פרעה חוב זול בישראל. גלגול. עגלגלות חובות מסתיים גם אתה תראה שהביזנס לא מחזיק את עצמו. תלמד!
- 8.יניב 07/12/2020 09:49הגב לתגובה זולרשום שלחברות האלו שהנפיקו אג"ח לא נותנים אשראי בארה"ב זו הטעייה במטרה להוציא כותרת , גם לאוול אייר 50% מהחוב ממוסדות פיננסים בארה"ב בריביות רגילות . אתה בהחלט צודק שבגלל ממשלת תאגידי גרוע חוסר שקיפות וחמדנות יש סיכוי גבוה שהחברה הולכת לפירוק . אם הוא יצליח לקנות זמן מבעלי האג"ח הוא עוד יכול להציל את החברה לא בטוח שיתנו לו
- משקיע 10/12/2020 12:52הגב לתגובה זומצבן של ג/ה עוד איכשהו סביר. מצבן של ב/ד בלי הבטחונות? עגום
- הבכיר בארה״ב 08/12/2020 03:57הגב לתגובה זווהלא מובטח בישראל בלבד
- 7.ליפא 07/12/2020 09:47הגב לתגובה זולמותר לציין שגם המנכל המהולל שבטעות העביר לחשבון הבנק הפרטי שלו מיליוני דולרים היה הולך לכלא, אבל בישראל אין דין ואין דיין. עצוב
- 6.אנונימי 07/12/2020 09:45הגב לתגובה זואין שום בקרה, ושום עניין לחקור חברות, הרבה דברים שהיו נגמרים בכלא אחרי חקירה של הרשות לניירות ערך בארצות הברית, פה אפילו לא נגמרים בבדיקה, ועל המוסדיים בארץ בכלל אין מה לדבר, זה לא הכסף שלהם, אני בספק אם בנוסטרו של אחד הגופים הכלכלים הגדולים השקיעו בחברות האלו.
- 5.כל כך שקוף הכתובת על הקיר מהיום הראשון שדיברו על הנפקה (ל"ת)אביב 07/12/2020 09:13הגב לתגובה זו
- 4.דוד כהן 07/12/2020 08:58הגב לתגובה זוואין מי שיפצה פה
- 3.הדג מסריח מהראש 07/12/2020 08:58הגב לתגובה זופעילות מאפיונרית , אם יהיה מזל יופי ואם לא אז שילכו המשקיעים לכל הרוחות .האנשים האלה חייבים להיענש .
- 2.שמוליק 07/12/2020 08:56הגב לתגובה זולמה שיזמי נדלן באמריקה יגייסו פה? ולמה שישקיעו פה בנדלן באמריקה? מלחתחילה אין בזה הגיון.
- 1.סאם 07/12/2020 08:51הגב לתגובה זואתה טוען שלא השתלם להשקיע באמריקאיות , אתה טועה. כשאתה צודק אתה יודע להביא את החישוב ולהוכיח.בבקשה, תעשה ממוצע ותראה לנו.תגלה פתאום שאתה טועה והיה משתלם,גם עם הבודדות שנפלו
- יש הסבר 07/12/2020 16:02הגב לתגובה זומספיק ש 3-4 סדרות גדולות לא פורעות קרן וגם תיק של 30 אגח ב 4% ריבית מגיע להפסד יפה בשורה התחתונה.
- משקיע 10/12/2020 12:53ברוקלנד וסטרווד היו קטנות יותר