מנכ"ל משק אנרגיה: "אנחנו רחוקים מהאופי הספקולנטי של שוק ההון"

בראיון לביזפורטל טוען מנכ"ל החברה חן מלמד כי בניגוד לחברות אחרות שנכנסות לבורסה ולוקחות סיכונים מיותרים, הם לא מחפשים אקזיטים או לגרום למניה להתנפח

 | 
telegram
(3)

משק אנרגיה זכתה ביום שני במכרז של רשות החשמל להקמת מתקנים סולאריים (PV) עם אגירה בהיקף 40 מגה. התעריף במכרז, 17.45 אגורות, נחשב גבוה יחסית בענף האנרגיה הסולארית, לנוכח התחרות האדירה שהתפתחה בשנה האחרונה בתחום. כך, משק אנרגיה +1.7% משק אנרגיה 185.3 +1.7% משק אנרגיה בסיס:182.2 פתיחה:182.2 גבוה:186.4 נמוך:179.1 תמורה:918,929 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , חברה שמגדירה עצמה כסולידית, מצאה את עצמה מתנהלת באחד מהענפים הרותחים של הכלכלה הישראלית. 

שווי השוק של החברה הוא כ-451 מיליון שקל. המניה, שהחלה להיסחר בחצי השנה האחרונה, מציגה תשואה של כ-16% בשלושת החודשים האחרונים ובחודש האחרון השיגה תשואה שלילית של כ-1.5%.

"בעלי המניות בחברה הם הארגונים הכלכליים של הקיבוצים. מדובר בשחקנים לטווח ארוך. ניהול החברה מכתיב אופי מיוחד - סולידי ורגוע. אנחנו רחוקים מהאופי הספקולנטי של שוק ההון ומתרכזים בעבודה ארוכה לטווח ארוך". כך מסביר חן מלמד מנכ"ל החברה בראיון לביזפורטל. "מכאן מגיע חזון הפרויקטים הסולאריים בישראל ומכאן גם היתרונות היחסיים. חלק מהפעילות שלנו הם מאגרי מים וגגות בשיתוף עם חברת דוראל. בהשקעה בתחום האנרגיה אנו מסתכלים גם מעבר לאנרגיה סולארית ודוגמה לכך היא הכניסה שלנו לענף התחבורה החשמלית. שם אנחנו פועלים עם סונול בשותפות של 50%".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

איך אתה מסביר את זה שאתם לטווח הארוך אבל פועלים בשני סקטורים שהם ה"להיט" התורן של שוק ההון, אנרגיה סולארית ותחבורה עתידנית?
מלמד: "ההגעה שלנו לשוק ההון היא התפתחות טבעית. היה לנו ברור שאנחנו רוצים להגיע לשוק כדי להבטיח צמיחה בחברה. עם זאת, למרות שאנחנו בשוק ההון אנחנו לא ספקולטיביים, לא מחפשים אקזטים או לגרום למניה להתנפח".

"זה נכון שבסקטור האנרגיה הירוקה יש חברות שהופכות ציבורית ומכניסות אלמנטים מסוכנים. השיקולים של חברות אלו לעיתים הם לא עניינים לעסק. תוצאות המכרז השבוע והמכרז הקודם מלפני חודש מלמדים שחלק מהשחקנים של שוק הון מרשים לעצמם לקחת סיכון".

לדבריו: "היינו מאוד מרוצים מהזכייה האחרונה שלנו. אבל אין צורך להיכנס לשגעת במכרזים. יזמים בתחום לוקחים על עצמם הספקים ברמות סיכונים חדשות. חלק מהפוזיציות עלולות להצריך כמעט 20 אלף דונם אדמה. אין את הכמויות הללו בישראל. אנחנו לקחנו 40 מגה כי זה בדיוק מה שרצינו".

הירידה במחירי התפוקה פוגעת בחברה?
מלמד: "לפי המכרז, ננסה להפיק תשואה של 13% תשואה. שאר החברות מסתמכות על כך שהמחיר של אגירה לפי קילווואט ירד. במצב הקיים, לא יהיה יותר פיתוח סולארי ללא קפיצה בטכנולוגיית אגירה. החברות שוכחות שכתפיסה אסטרטגית, מדובר בטכנולוגיה שעדיין צריכה להוכיח את עצמה. גם ברמות המחיר וגם ברמת הטכנולוגיה. אין פרויקט גדול בישראל שכבר אפשר ללמוד מהשגיאות שלו וכל הענף מסתמך על תכנונים והערכות. לכן אנחנו מתמקדים בפרויקטים עם רווחים גבוהים יותר. הדוגמה הטובה היא עם מירישווילי".

שיתוף פעולה עם הפזורה
תראבין הוא שבט בדואי שממוקם בנגב, בחצי האי סיני' ברצועת עזה, בירדן ובערב הסעודית. הדרך המיוחדת של משק אנרגיה להתגבר על מחסור בשטחים להפקת אנרגיית סולארית היא שיתוף פעולה עם הפזורה הבדואית ושבט תראבין בפרט. מדובר באחד מהפרויקטים שמלמד מתגאה בהם במיוחד. על פי מלמד: "הקמנו ביחד איתם גם עושים שדה מוצלח. גם אנחנו וגם הם מרוויחים. אנחנו משלמים על השטח הזה וזה מהווה מקור פרנסה".

אתם תשכרו שטחים נוספים מהפזורה?
"אנחנו עובדים על זה ופונים לישובים אחרים ושבטים אחרים".

ניכר מהשיחה שלנו שהאתגר הבא של הענף הוא מציאת שטחים חדשים למיקום הקולטנים
מלמד: "מפה מגיעה החוזקה שלנו והיא הקשר שלנו למחזיקי הקרקע החקלאית. הפריצה לא תבוא ממציאת שטחים חדשים אלא מהסבת אדמות חקלאיות. בעלי אדמות זו התקופה שלהם".

מה מצריך שינוי ייעוד קרקע חקלאית?
"מדובר בתהליכים קשים שכרוכים בכסף ופעילות משפטית. הוא גם מאוד תלוי בשיתוף הפעולה עם מוסדות המקומיים. במרכז יש איסור תכנון. בדרום, אנחנו זוכים לשיתוף פעולה גדול יותר לעומת הצפון" אומר המנכ"ל.

האם החברה תסיים כמו בטר פלייס
בספטמבר 2020 רכשה משק אנרגיה 50% מחברת סונול EVI, המספקת פתרונות טעינה לרכבים חשמליים, תמורת 3.1 מיליון שקל. זאת, במטרה לשלב בין ייצור חשמל סולארי לבין הטענת רכבים חשמליים. החברה עובדת בימים אלו על רישות העיר ירושלים בתחנות הטענה חשמלית.

אתם לא חוששים להיפגע מהענף כפי שקרה לבטר פלייס ודומותיה?
לדברי מלמד: "אין באמת מחלוקת בנוגע למעבר העתידי של העולם לרכב חשמלי. הוויכוח הוא מתי זה ייקרה. זה יכול להתחרש עוד שנתיים, שלוש ואולי חמש - אבל בסוף זה יקרה. יש בעיות לתחום, אבל הכיוון הוא ברור. הטריגר יגיע שחברות המכוניות המסורתיות יסגרו פסי ייצור של רכבים ישנים ויהפכו אותם לרכבים חשמליים. כמו כן, לא היינו הולכים לעולם הזה אם לא היינו רואים את החיבור הישיר לאנרגיה הסולארית. נחבר את שני הנושאים הללו ונביא ערך מוסף".

תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    השאלה איזה מנגנון אגירה ברנמילר או אוייגונד?
    שגיא 31/12/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפחות השווי שוק של משק לא בשמיים ..מכרתי דוראל שווי 2 מילארד [ברווח]וקניתי משק כ450 מיל רואה רק הפסד..אולי עשיתי טעות..
    סגור
  • 2.
    חברה רצינית (ל"ת)
    א 30/12/2020 16:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    חבל לשים אפילו שק...
    ג.גשר 30/12/2020 14:56
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ללא פריצת דרך טכנולוגית משמעותית בתחום האגירה כסף לא תראו מזה מלבד משחקי בורסה.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות