
3 וחצי שנים אחרי רכישת מובילאיי, תג המחיר האדיר טרם הצדיק את עצמו
הדוחות השנתיים שפירסמה INTEL CORPORATION מחזירים אותנו פעם נוספת לבחון את רכישת מובילאיי על ידה, לקראת סוף 2017, ב-15 מיליארד דולר: האקזיט הגדול ביותר אי פעם לחברה ישראלית. מה צפו האנליסטים לחברה ברבעון השלישי של 2017 כשהושלמה העסקה, האם התחזיות פגשו את המציאות והצדיקו את תג המחיר האדיר? ברטרוספקטיבה, וכשמסתכלים על התוצאות, נראה שלא.
מפתחת מערכות העזר לנהג ופתרונות הרכב האוטונומי, אותה ייסד ומנהל פרופ' אמנון שעשוע, הציגה בזמנו - בעת העסקה - קצב מכירות של 600 מיליון דולר ומעלה בשנה. לפי האנליסטים, כבר ברבעון הראשון של 2019 או לכל המאוחר באמצע 2019, הייתה החברה אמורה להגיע לקצב מכירות של מיליארד דולר בשנה – כל זאת כחברה עצמאית, ללא הגב של מותג חזק כמו אינטל והמקפצה שהאחרונה יכלה לתת למובילאיי.
חלק מהגידול ברווח בכלל מיוחס לרכישה של מוביט איך הדברים נראו בפועל? אמנם החברה לא ירדה מקצב של 600 מ' דולר, אולם ב-2018 כולה מכרה בכ-700 מיליון דולר, וגם ב-2019 כולה, כלומר אחרי קצה הטווח שבתחזיות שציינו, מכרה בכ-900 מיליון דולר. רק בסיכום 2020 גירדה, מלמטה, את רף המיליארד דולר, עם הכנסות של 967 מיליון דולר. גבוה בכ-10%, לעומת 2019.
הנתון האחרון מורכב קצת יותר. במאי האחרון רכשה מובילאיי את חברת מוביט, וההכנסות שלה מדווחות יחד עם אלה של הראשונה. כלומר, לא מדובר ב-967 מיליון דולר ממכירות של מובילאיי לבדה – ואפילו בהנחה שכן, כאמור, הסכום נמוך מהציפיות בשוק קודם לביצוע העסקה ע"י אינטל.
הצמיחה הנמוכה - לא בגלל הקורונה אפשר לטעון כי אילולא משבר הקורונה במובילאיי היו מציגים מכירות גדולות יותר, אלא שבחברה עצמה אומרים שהמחצית השניה של 2020 קיזזה את הירידה שחוותה במחצית הראשונה שהושפעה מהתפרצות הנגיף. כך, בחברה חתמו על 37 הסכמים, בהם מול יצרנית גדולות דוגמת גילי הסינית ופורד.
פיילוט הנהיגה האוטונומית של מובילאיי ופורד בישראל צפוי לצאת לדרך השנה, ולחברה שותפויות להפעלת מיזמי רובוטקסי במספר מדינות. מדובר בפרויקטים של תחבורה ציבורית אוטונומית במסלולים קבועים, תחום שלפי נתונים שמצטטים במובילאיי מוערך בכ-160 מיליארד דולר עד 2030.
מובילאיי תפעל בדרום קוריאה, צרפת, ויפן, ובהמשך היא מתכננת להתרחב גם לטייוואן, סינגפור וויאטנאם. כל אלה אמורים לקרום עור וגידים בשלוש השנים הקרובות, וצריך לומר ביושר שרכישת מוביט סינרגטית לתחום הפעילות של מובילאיי, והדאטה שזו אוספת על הרגלי הנסיעה של משתמשי התחבורה הציבורית שווה הרבה כסף וצפוי לשרת אותה היטב.
- הבורסה בת"א - מניות השבבים יטוסו ב-12%, המדדים יפתחו בעליות חזקות
- הזמנה ביטחונית נוספת לגילת: 11 מ' דולר מחברת מל"טים
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
על פי התוצאות עד כה, שווי העסקה - לא היה מחובר למציאות אלא שכל הדברים האלה נכונים לעכשיו, וכאמור אפילו בנקודת הזמן הנוכחית לבשלות הטכנולוגית בכל הקשור למערכות לנהיגה אוטונומית (נשים בצד את מערכות העזר לנהג), שלא לדבר על הבשלות הרגולטורית, יש עוד דרך לעשות.
אז האופטימיים יגידו שאולי בנקודת הזמן הנוכחית סכום של 15 מיליארד דולר, כלומר מכפיל מכירות של 15, היה מצדיק את עצמו ומובילאיי נמצאת במרחק נגיעה מהמהפכה. ואולם, כשנכנסים לנעלי אינטל ומחזירים אחורה ל-2017 קשה לומר שהמחיר דאז תאם את התמורה.
כן, כשמדברים על מיזוגים ורכישות שווה לשלם כדי שיהיה לך אס ביד, גם אם כוכבו עוד לא דרך לגמרי. עם זאת, משך הזמן שהרוכשת תצטרך לחכות עד שתקטוף את הפירות צריך להיות מגולם במחיר ובסיפור הזה נראה שתפיסת הזמן של אינטל לא ממש הייתה מחוברת למציאות.
- 26.אנשים 26/01/2021 19:26הגב לתגובה זובאינטל ומובילאי הרב בינוני להחריד
- 25.מה????? רכישה של אינטל שלא מצדיקה את עצמה...אני המום! (ל"ת)tt 26/01/2021 13:08הגב לתגובה זו
- 24.מיכאל 26/01/2021 12:00הגב לתגובה זולו הייתי מנהל באינטל (ואני לא), הייתי יודע שכך זו ״הפיסיקה״ של M&As בענף- אני משער (בלי לדעת) שבאינטל עדיין היו חותמים על עסקה כזו *גם* בהינתן הנתונים של היום. אגב: מאיפה היוהרה לכתוב ״תפיסת הזמן של אינטל לא ממש הייתה מחוברת למציאות״? גילוי נאות בקיצור: אסתפק בקופונים של 1% למשל, מעסקאות כאלו ואכתוב מה שרק תרצו; ״היו לי עקרונות, מכרתי את כלם. עסקה טובה בשבילי; טובה גם בשבילם״. א. זילבר).
- 23.אלי 26/01/2021 10:58הגב לתגובה זולמובילאי יש פוטנציאל איסוף מידע גבוהה, למידע הזה יש שובי עצום (איפה כל אחד מסתובב, תצלומי רחובות עם התנועה בהם, תרבות נהיגה ועוד...)
- 22.הפנתר 26/01/2021 09:17הגב לתגובה זויו"ר כנופיית בל"ד!
- 21.אבי 26/01/2021 02:53הגב לתגובה זוקניתי מכשיר קריאה לעיוורים מאורקם. של פרופסור שעשוע. הובטח לי מחצית התשלום בחזרה, קבלתי קדחת! המכשיר הוא כשלון, מונח במגירה ללא שימוש. ממליץ לכולם להתרחק מעסקאות עם פרופסור שעשוע.
- 20.אייל 26/01/2021 02:33הגב לתגובה זוגם אם תיאורטית יצליחו ליצור רכב שיכול ליסוע לבד ואני בספק... הרי כל המערכות מיחשוב המטורפות שברכב הולכים לייקר אותו בערך פי 2 מהמחיר היום מישהו בדק אם בכלל יש ביקוש למוצר כזה בשוק הפרטי ? כי הרי כדי להחזיר את ההשקעה הענקית בפיתוח הרכבים האלה יהיו חייבים להימכר בשוק הפרטי
- כמה חוסר מעוף בפסקה אחת (ל"ת)ג׳ו 26/01/2021 10:45הגב לתגובה זו
- 19.מי היה מאמין שלחברת רכב אוטונומי יהיה שווי מנופח מאד.. (ל"ת)יוני 26/01/2021 01:15הגב לתגובה זו
- 18.דודלי 25/01/2021 22:47הגב לתגובה זוזה נשמע לכם רציני ? כי לי זה נשמע כמו סתם שעשוע
- 17.בעל הזכרון 25/01/2021 22:44הגב לתגובה זופפסיקו שילמו 3.2 מילארד על משהו שלדעתי לא שווה אפילו חצי
- 16.ע 25/01/2021 21:54הגב לתגובה זוחרטא ב 15 מיליארד
- 15.אלי עמר 25/01/2021 20:32הגב לתגובה זוכדי לתת למערכות אוטנומיות יש צורך ביכולת לעבוד גם בגשם, ערפל או דימדומים מאוד. הטכנולוגיה שמאפשרת זאת היא לידר lidar שיחק אותה הבחור
- 14.שאלת תם 25/01/2021 20:28הגב לתגובה זומכפיל של 1 ל15זה לע נחשב מכםיל טוב לחברה כזו טכנולוגית עם פוטנציאל כזה טוב. על מה אתם מדברים?! דווקא נראת כמו רכישה שהולכת להוכיח את עצמה. בניגוד למלא סטארטאפים שלא מתרוממים הם מוכרים... או כניסה לתחומים חדשין דרך פיתוח פנימי בזבזני.
- מומחה מטעם עצמי 26/01/2021 21:05הגב לתגובה זואתה מבין את המשמעות של רכישה במכפיל הזה? בהיעדר רווחים שנובעים מסינרגיה, הרי שכדי להחזיר את ההשקעה הזו יידרשו לאינטל עשרות שנים... גם אם הרווח הנקי של מובילאיי היה 50 אחוז, אתה מדבר על 30 שנה וזה בהנחה של מיליארד דולר מכירות, שגם היום הם לא נמצאים שם עדיין... לכן, המסקנה המתבקשת היא (ואין בזה שום חידוש) שעבור אינטל מדובר ברכישה אסטרטגית, שלפחות אינטל עצמה כנראה לא מודדת את הצלחתה על פי קצב עליית המכירות של מובילאיי, אלא יש כאן מטרות ארוכות טווח אחרות שעמדו/עומדות לנגד עיני הנהלת אינטל.
- 13.חמש קושיות 25/01/2021 19:37הגב לתגובה זולא שונה מהעקיצה שהטיס הבן של חבר של ברק עקץ את לוסנט ב 5 מיליארד, בכלל מעורר מחשבות מה באמת עומד מטחורי האקזיטים עם המכפיל החסרכל רציונל כלכלי...
- מה? יש לך את זה בעברית? "שהטיס הבן של חבר של ברק..." (ל"ת)צרי 26/01/2021 11:43הגב לתגובה זו
- 12.ליאורה 25/01/2021 18:31הגב לתגובה זומובילאיי השנה הרוויחה 10% יותר גם עם הקורונה והגיעה למיליארד דולר. כמו כן שווי החוזים העתידיים לשלוש השנים הבאות עם יצרני הרכב שווה 15 מיליארד דולר.
- 11.רק מזומן 25/01/2021 18:16הגב לתגובה זויחד עם כסף קל שהמנהלים מבזבזים כשאין אופק ברור ומעוף.הדמיון יצא לטיול ונתקע בx86
- 10.רק מזומן 25/01/2021 18:14הגב לתגובה זוזמבורה מעצבנת למוצר שאין לו בנקודת הזמן הזו יכולת טכנולוגית להצליח.אין מעבדים מהירים מספיק ואין חיישנים יעילים ומהירים.
- יזם 25/01/2021 23:07הגב לתגובה זויש היום את כל הטכנולוגיה, וכבר לפני 3 שנים היה.מה שעוצר זה רק הרגולציה, גם גוגל, טסלה, IBM,. ועוד הרבה, כבר נוסע ומוכח
- 9.מכר צפצפה במחיר מופקע (ל"ת)השעשוע גאון 25/01/2021 15:36הגב לתגובה זו
- לא רק 26/01/2021 08:17הגב לתגובה זומגיע לגיל שוויד הרבה יותר, לא עשה אקזיט ומעסיק אלפי עובדים בארץ
- רק מזומן 25/01/2021 18:17הגב לתגובה זומנהלים כושלים חסרי מעוף ואגו מניאקים נפוחים.
- 8.משה 25/01/2021 15:06הגב לתגובה זואינטל רוצה להוביל את שוק המכוניות האוטונומיות וזו הייתה ההשקעה הנדרשת. כניראה שלא מצאו פתרון יותר זול. לשפוט האם זה זאת הייתה השקעה מוצדקת נוכל לעשות רק בעוד 10 שנים.
- בול (ל"ת)יזם 25/01/2021 23:08הגב לתגובה זו
- 7.גם במטוסים הנחיתה והמראה זה ידני (ל"ת)משה ראשל"צ 25/01/2021 14:23הגב לתגובה זו
- 6.רכב אוטונומי זה לא ריאלי (ל"ת)משה ראשל"צ 25/01/2021 14:22הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 25/01/2021 13:59הגב לתגובה זוכל עוד לא מוסבר מבחינה פיננסית למה בדיוק הכסף ששולם דאז לא מותאם להכנסות, אז אין לכתבה הזאת זכות קיום חוץ מכמה נפנופי ידיים וזריקת משפטים לא מבוססים לאוויר.
- 4.שלומי 25/01/2021 13:16הגב לתגובה זומאוד
- 3.חשבון קשה 25/01/2021 13:08הגב לתגובה זויש עוד המון חברות ורכישות מנופחות כאלו. כשיתחיל להתערער המצב הכלכלי וזה תכף מגיע, יתחילו לצוף כל הטעויות האלו.
- 2.חריט ובריט (ל"ת)כהן ג קי 25/01/2021 13:04הגב לתגובה זו
- 1.ככה זה שאין כבר ערך לכסף (ל"ת)משלמים כל סכום 25/01/2021 12:56הגב לתגובה זו