שטראוס בתקופה מאתגרת, האם יש אפסייד למניה?
נתחיל מזה ששניים מהשווקים המרכזיים של חברת שטראוס נפגעו משמעותית בשל משבר הקורונה. גם ברזיל וגם ארה"ב, שם לחברה פעילות ענפה, הן שתיים מתוך שלוש המדינות שנפגעו במשבר. אבל לפי בנק לאומי, החברה הצליחה לייצב את הספינה למרות הביקושים הנמוכים בארה"ב והריאל הברזילאי הנמוך פוגע בפעילות הקפה של החברה. בשל כך הם נותנים למניה מחיר יעד של 98 שקלים, שמהווים 5.3% אפסייד על מחיר השוק והמלצת החזקה.
"שטראוס נמצאת בתקופה מאתגרת בחלק מפעילויותיה נוכח השפעות המשבר אך פעילויות אחרות מושפעות בצורה חיובית כשבשורה התחתונה שטראוס ממשיכה להצליח לאזן בין ארבע רגליי הפעילות שלה ולהציג יציבות ברווחיות למרות מגוון השפעות התקופה", כתבו בלאומי.
"המגזרים החלשים הם פעילות הקפה הבינלאומית שחטפה חזק מהיחלשות הריאל הברזילאי מתחילת משבר הקורונה שהחריף את המצב הכלכלי בברזיל ופעילות סברה בארה"ב שסובלת בתקופה זו ממגמת ביקושים מדשדשים לקטגוריית המוצרים שנאכלים מחוץ לבית", הוסיפו.
לטענת הבנק, המגזרים החזקים ששיפרו את התוצאות הם "פעילות שטראוס ישראל שנהנית מגידול חזק בצריכת המזון הביתית שהביאו לשיפור במכירות וברווחיות לצד התייעלות שביצעה החברה ומגזר המים בישראל ובסין שהתאוששו שתיהן יפה מהשפעות תחילת המשבר כשבסין חלק החברה ברווחי המיזם עולה והיא ממשיכה להשקיע במפעל ייצור שצפוי לתרום לה בעתיד.
עוד אומרים בלאומי כי "כתולדה של התקופה, הקבוצה החלה בתהליך רענון החזון והאסטרטגיה לשנים הבאות בסיוע מקינזי וצפויה לסיימו באביב הקרוב – כשמבחינת חילופי הדורות לאחר פטירת מיכאל שטראוס, בשנים הקרובות החברה לא צופה שינוי.
בנוגע לפעילות הקפה הבינ"ל יש לשטראוס "שנה חלשה עקב ירידת שער הריאל הברזילאי בכ-25% בשנת 2020 עקב משבר כלכלי בברזיל שהחריף עקב המגיפה והחליף צפי לתחילת התאוששות וחזרה ליציבות. במטבע מקומי- המשבר לא פוגע ברמות הצריכה של הקפה והמכר גדל בתשעת החודשים הראשונים של 2020, לכך תרמו גם לגידול בפעילות ייצוא הקפה הירוק ורכישת חברת הקפה Mitsui שתורמת כ-2% לנתח השוק בברזיל.
"גם הרווחיות התפעולית נפגעה מתחילת 2020 עקב מגמה של עליית מחירי הקפה הירוק ובגלל המשבר לחברה לוקח יותר זמן להעלות את מחירי המכירה והצפי הוא לחזרה לרמות הרווחיות של 2019 רק באמצע שנת 2021. ברוב מדינות מזרח אירופה במטבע מקומי ישנה עלייה בצריכה הפרטית למרות הקיזוז של ירידת השוק המוסדי בתקופה זו. הרווחיות במז' אירופה נשחקה מעט עקב התייעלות שקיזזה את רוב השחיקה שקרתה עקב עליית מחירי קפה ירוק וירידת המטבעות המקומיים מול הדולר.
בנוגע לפעילות הקפה בישראל, אומרים בבנק כי רשת בתי קפה עלית שמהווה כ-15% מהמכירות סגורה רוב תקופת המגיפה, ולכן הירידה החזקה בסך המכירות, בעוד שבערוץ הקמעונאות הביקושים גדלו. מצד שני הרווחיות נשמרת כיוון שהרווחיות בקמעונאות גבוהה יותר. לשנים הקרובות צפי החברה להתמתנות ברמת הרווחיות לעומת שנת 2019 בה מחיר הקפה הירוק היה נמוך.
הפעילות בישראל הציגה צמיחה גבוהה בצריכת המזון הביתית והעלייה בביקושים למזון בעקבות הקורונה הביאו לגידול חזק במכירות תחום פעילות ישראל, שמתבטא בעיקר במגזר הבריאות ואיכות חיים, כאשר עוד טרם הקורונה הפעילות בישראל נמצאת במומנטום וצומחת מעל 4% כבר מספר שנים.
"הגידול החזק הוא למרות שתי מגמות שליליות מקזזות, האחת, קיטון חד במכירות לשוק המוסדי שמהווה כ-6% מהמכר בתחום, כאשר מלונות ומסעדות מושבתים לסירוגין וצה"ל ובתי חולים ממשיכים לרכוש, והשנייה היא קיטון מתון יותר אבל קיים במכירות בערוץ away from home שמורגשת במכירות ממתקים בודדים וחטיפים במגזר תענוג והנאה. לשנת 2021 צפי החברה לחזרה להתמתנות בקצב הגידול.
הרווחיות צמחה גם אבסולוטית וגם שיעור הרווחיות השתפר עקב התייעלות בתקורות. צפי החברה לשמירה על שיעור רווחיות זו בשנה הבאה הודות להטמעת צעדי ההתייעלות שבוצעו, כאשר חומרי הגלם למעט החלב נמצאים במגמת התייקרות אולם החברה לא צופה השפעה דרמטית בטווח הקרוב.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.מניה שהיא עוגן בכל תיק השקעות. (ל"ת)שי 04/02/2021 20:43הגב לתגובה זו1 0סגור