"טסלה בחרה בשגריר כמוסך הבלעדי בארץ, זה מעיד על האיכות שלנו"
"עד לפני חצי שנה תמכנו בעצמנו לאורך כל הדרך בגו-טו, ואז החלטנו ששמנו מספיק כסף ושאנחנו רוצים לחלוק את הסיכון/סיכוי עם אחרים" – הדובר הוא דוד מיכאל, מנכ"ל חברת שירותי הרכב שגריר שמחזיקה ב-55% ממותג הרכב השיתופי גו-טו, ה"אחרים" הם מייסד WeWork אדם נוימן ורמי אונגר שכעת בא בעקבותיו. את הדברים אומר מיכאל בשיחה עם ביזפורטל לאחר שטלקאר, שנמצאת בבעלות אונגר ומייבאת את רכבי קיה לישראל, הגיעה להבנות בנוגע להשקעה אסטרטגית של 3.5 מיליון דולר בגו-טו בתמורה ל-8% מהונה, עסקה שמשקפת לחברה שווי של 45 מיליון דולר לפני הכסף ובעקבותה תרד שגריר לאחזקה של 49%.
רק ביולי האחרון השקיע נוימן באמצעות Nazare Capital Management סכום של 10 מיליון שקל בגו-טו, לשעבר קאר-טו-גו, עבור כ-33%, זאת לפי שווי של 20 מיליון דולר לפני הכסף. הגיוס הנוכחי נעשה לפי שווי גבוה ביותר מ-50%.
גו-טו מספקת שירותי רכב שיתופי, קרי השכרה לטווחי זמנים קצרים, והיא פועלת כיום במלטה, מדריד וישראל (תל אביב, ירושלים, רעננה, הרצליה, נתניה). ב-2020 בוצעו כ-1.3 מיליון נסיעות באמצעות שירותי החברה, וההכנסות מהן בסתכמו בכ-12.5 מיליון דולר.
לאחרונה יצאה טו-גו מהפעילות בחיפה ("סגרנו בגלל עניינים חוזיים עם העירייה") וקודם לכן ב-2019 הקפיאה את פעילות השכרת האופניים של mobike, שטו-גו הייתה מפעילתה בישראל. בחברה מתכננים להשיב את הפעילות עם השקת אפליקציה חדשה, אולם הדבר מתעכב זה חצי שנה. במלטה החברה מציעה גם השכרה של אופנועים חשמליים ("בישראל עלות הביטוח מטורפת"), והתכנית היא לכלול באזורי הפעילות גם קורקינטים חשמליים ואופניים להשכרה.
מיכאל מצדו מצוטט בהודעה לתקשורת כשהוא אומר ש"החברה טרם הגיעה לחשיפת מלוא הערך שלה", אז למה בכל זאת בחרו לקחת את הכסף ולא המתינו להצעה אטרקטיבית יותר? מיכאל מסביר.
"אנחנו צריכים את הכסף עכשיו כדי להרחיב את הפעילות במדריד", הוא אומר, "הסכום שגייסנו ישרת את הצרכים שלנו בשנה הקרובה. יכולנו לגייס הרבה יותר והייתה לנו הצעה ממשקיע אסטרטגי נוסף, אבל בחרנו בטלקאר כי מלבד הכסף היא תביא לטו-גו הרבה ידע".
וחוץ מהידע ומהכסף, תעשו גם שימוש מוגבר ברכבים של קיה שמייבאת טלקאר?
"אין בהכרח קשר. ניתן עדיפות כזאת או אחרת אבל בסוף כל חברה תתנהל עסקית לפי מה שנכון לה. כרגע אנחנו עם רנו. אם יהיה מחיר טוב נקנה מקיה, אבל זאת לא הסיבה לעסקה".
מה היעדים הבאים שלכם, אחרי מדריד או במקביל?
"מיפינו את היעדים לפי צרכים, זה עוד לא נסגר סופית אבל ככל הנראה יהיה רוטרדם. במדריד אנחנו רוצים להפעיל את כל הכלים. המודל הוא שבאותה אפליקציה כולם יהיו זמינים בפניך. בישראל רצינו להחזיר כבר את תחום האופניים - אולי הפעם הם יהיו חשמליים ולא רגילים כמו אלה של מובייק - ולהכנס להשכרה של קורקינטים, אבל הקורונה שיבשה לנו את התכנית".
המודל העסקי של חברות השכרת הקורקינטים מוטל בספק. בארץ למשל פועלות שלוש כאלה: ליים, ווינד ובירד. בעוד שאלה נלחמות, לא רק כאן כמובן, ביניהן על נתח השוק ומציעות מודלים שונים של תשלום, בסוף מה שקובע את כדאיות הפעילות הוא עלות התחזוקה של כל כלי, משך חייו עד שיש להוציאו מהמחזור – ומנגד כמה כסף נכנס עד אז מהשכרתו. במענה לשאלתנו בנושא רווחיות המודל, מיכאל משיב כי עקב היותה של החברה ציבורית הוא מעדיף שלא להיכנס למספרים.
מהפכת הרכב מבוששת לבוא
בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הכנסות שגריר הסתכמו בכ-135 מיליון שקל, נמוך ב-4% מהתקופה המקבילה אשתקד. החברה רשמה רווח נקי של 8.3 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד של 3 מיליון שקל שנה קודם לכן, כההפסד נבע בזמנו בשל טעות ברישום הכנסות מראש בגין שימוש באופניים בשירות מובייק. ברבעון השלישי של 2020 לבדו הרוויחה שגריר 11.5 מיליון שקל על הכנסות של 46 מיליון שקל. בעלי השליטה הגדולים בחברה הם DBSI (42%) של יוסי בן שלום וברק דותן, הפניקס (12%) ובית ההשקעות מור (11.5). מתחילת השנה עלתה מניית החברה בכ-30% וכיום היא נסחרת לפי שווי של כ-140 מיליון שקל.
בצד העסקה עם טלקאר, בשגריר דיווחו זה עתה כי ירכשו את פעילות האיתור של חברת טרפילוג בתמורה ל-6 מיליון שקל שישולמו במזומן, ו-14 מיליון נוספים שיועברו תוך תלות בביצועים.
"בעבר הרחוק שגריר החזיקה בפוינטר שעסקה באיתור, לפני חמש שנים בערך נפרדנו ועכשיו החלטנו לחזור לפעילות איתור",' אומר מיכאל. "בחנו את השחקניות השונות ובחרנו בטרפילוג כי זאת חברה שצמחה מניהול ציי רכב כבד ודיאגנוסטיקה ויש להם יכולות גבוהות משל המתחרים".
באיזה אופן הטכנולוגיה של טרפילוג תהיה סינרגטית לפעילות של שגריר?
"העסקה שלנו מתרכזת בפעילות האיתור, אבל כן נקבל גם מוטיבים מסוימים של דיאגנוסיטיקה שפיתחו בטרפילוג ונוכל לדעת על הרבה תקלות ברכבים. למשל אם נדלקת לך נורה על תקלת מנוע, תוכל לדעת גם למה היא נדלקה ומה מהות התקלה. אלה שירותים שאנחנו כשגריר נדע לתת בעתיד ללקוח באפליקציה שלנו. הרי בסוף יש חברות מצוינות בתחום האיתור, אבל איתור לבדו לא נותן ללקוח ערך מוסף, ובטרפילוג כן מצאנו את הערך הזה.
"נוכל לזהות אם עשית תאונה ולשלוח לשם גרר, וגם לתת התראות על כך שהבלמים נשחקים, שכדאי לקחת את הרכב לטיפול אחרי קילומטראז' מסוים ולתאם ביקור במוסך שלנו בהסתמך על הדיאגנוסטיקה של טרפילוג. המודל שלה הוא שלקוחות רוכשים טכנולוגיה ומשתמשים בה לצרכים שלהם, כשהם משלמים לה דמי מנוי חודשיים על שירותים. היום אנחנו משלמים להם על איתור, מחר נוכל לשלם סכום נוסף על שירותים נוספים. זאת תכנה שאפשר להוסיף או להוריד ממנה פיצ'רים.
"יכול להיות שבעתיד ניתן שירותים לציים, או שנמכור שירות לחברות שמספקות רכבים לעובדים שלהם ונעטוף אותן מא'-ת': העובד ישים ברכב מכשור של טרפילוג, אנחנו ניקח את הרכב לטיפולים, טסט - כל מה שהוא יצטרך".
בוא נדבר על הפעילות המסורתית של שגריר, איפה אתם מנסים להתייעל או להכניס חדשנות?
"אין מקום להרבה חדשנות, בסוף זה עולם מאד מסורתי ומה שעושים בו זה לדפוק על פח. אני כן אגיד לך שטסלה בחרה בשגריר להיות מוסך הפחחות והצבע הבלעדי שלה בישראל, וזה כבר מעיד על איכות מרכזי השירות שלנו. אנחנו כן מכניסים יותר חדשנות ודיגיטל בפעילות שירותי הדרך. למשל, היום אפשר לזמן אותנו דרך וואטסאפ ואתר ייעודי ובעתיד הלא רחוק אנחנו מקווים שהלקוח יוכל לדעת איפה על המפה נמצא הגרר ביחס אליו".
כתבנו לאחרונה על UVEYE הישראלית שמפתחת מעין "סורקי רכב" כתחליף למוסכניקים. יונדאי נכנסה להשקעה אסטרטגית בה. פיתוחים כאלה לא מעניינים אתכם?
"נפגשנו איתם ובחנו אם אפשר לשים את הסורקים האלה על הגרר שלנו, שזה באמת החלום – העלות הייתה מטורפת. זאת טכנולוגיה מאד יקרה ושגריר לא במקום הזה. בשביל חברות השכרת רכב שסורקות את הרכבים בכל סיום השכרה זה פתרון מעולה, אבל בשבילנו עוד לא מצאנו פתרון מספיק טוב. אנחנו כל הזמן בוחנים שת"פים כאלה".
ומה דעתך בכלל על כל חברות החלום מתחום הרכב שמנפיקות עם מכירות זעומות לפי שוויים גדולים? באופן אישי יש מישהי מהן שהיית שם אצלה את הכסף שלך?
"אני עצמי כן, אבל לא אגיד כאן במי מדובר. מה שכן, אני יכול לומר לך שלפני שלוש שנים הייתי בטוח שכל השינוי בעולם הרכב יהיה הרבה יותר מהיר. זה תחום שעובר טרנספורמציה וקשה לי לחזות איזו חברת חלום תצליח ואיזו תכשל".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.שטויות לגבי איכותשימי 13/02/2021 20:01הגב לתגובה זו0 0שגריר פשוט פרוסה יפה ויעיל ואני בטוח שיש איזה סעיף בחוזה ההתקשרות שמבטיח איכות שיפגע בשגריר אם לא תעמוד בו. איכות בארץ זה מילה גסה כברירת מחדל.סגור
-
4.כבר כמה שנים ששגריר הולכת מדחי אל דחישגריר כבר לא כבעבר 12/02/2021 12:42הגב לתגובה זו0 0התוצאות שלה לא טובות. הלחם והחמאה כבר מזמן מעופשים אז המנכל הזה מביא שותפים שיצטערו על השותפות....סגור
-
3.חברה זולהאחד 12/02/2021 06:31הגב לתגובה זו0 0רק חלקה בגו טו שווה חצי מהשווי. אם ינפיקו את גו טו בנאסדק, רק חלקה בגו טו יהיה פי 2 מהשווי הנוכחיסגור
-
2.מעיד על האיכות שלנו:)יוני 11/02/2021 21:48הגב לתגובה זו0 1טסלה מלאה ליקויים בפסי היצור לקוחות מאוכזבים כנסו ליוטיוב תראו דוגמאות (לכאורה)סגור
-
1.שקרן סדרתי מוסכי שגריר מהעלובים שקיימים בשוק (ל"ת)יעקב 11/02/2021 17:06הגב לתגובה זו4 0סגור