דיפלומט מנפיקה: המשקיעים יתמודדו עם שאלת המונופולים בישראל
דיפלומט אחזקות בדרך לבורסה. החברה הגישה טיוטת תשקיף להנפקת מניות ראשונה בבורסה בתל-אביב. שווי החברה לפני הכסף ינוע בין 1 ל-1.2 מיליארד שקל. החברה תנפיק 20% מהמניות, כלומר הגיוס מסתכם בטווח של 250 מיליון שקל עד 300 מיליון. המשקיעים יצטרכו לשקלל את סך התרחישים משום שדיפלומט היא חברת קמעונאות רווחית יותר מהמתחרות (3% רווח נקי מההכנסות), אך קיים מעליה איום של הכרזה כמונופול.
דיפלומט מעסיקה כיום ברחבי העולם כ-2,500 עובדים. החברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 עם הכנסות של כ-2 מיליארד שקל, עם EBITDA בסך של כ-109.2 מיליון שקל, לעומת כ-102 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019, ועם רווח נקי בסך של כ-58.7 מיליון שקל, לעומת כ-44.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019. כלומר החברה אימצה מדיניות לחלוקת דיבידנד, במסגרתה היא מחלקת מדי שנה לבעלי מניותיה 50% מהרווח הנקי. החברה נפגעה באופן משמעותי מהתחזקות השקל משום שהיא מפיצה גם למדינות כמו קפריסין, גיאורגיה, דרום אפריקה וניו זילנד.
נתונים טובים, אולי טובים מדי. כלומר ההצלחה של החברה מביאה לידי כך שהיא תוכרז כמונופול בתחומה. בשנה שעברה דחק שר הכלכלה הקודם אלי כהן להכיר בדיפלומט יחד עם שסטוביץ כמונופול בתחום הטואלטיקה (תוך אישומים על פעולות עקיפות שונות למניעת ייבוא מקביל). הממונה על התחרות בחרה שלא לפעול בתחום, אך באווירה הפוליטית הנוכחית, בהחלט יכול להיות שהכנסת תדרוש מהרגולטור לחשוף שיניים חדות יותר למול חברות ייבוא ענקיות כמו דיפלומט ותמיכה בייבוא מקביל.
החברה מזכירה בטיוטת תשקיף שינויים בהוראות רגולטוריות וחקיקה כסכנה אפשרית וכאל שעלולים להשפיע על רווחיות הקבוצה לרעה. למשל, דרישות רגולציה על תחום פעילות הקבוצה בהיבטי צרכנות שונות לרבות דרישות ומגבלות בנוגע להפצת מוצר, וכן הגבלות בהיבטי מיסוי, מכס, הגנת הצרכן ודרישות ומגבלות הגבלים עסקיים. החברה לא מרחיבה מעבר לכך, אך מצביעה על כך שמדובר באיום בינוני על רווחי החברה.
דיפלומט נמצאת בשליטת המשפחות מנדל ווימן. היא מחזיקה בשיתופי פעולה עם פרוקטר אנד גמבל (P&G), מונדליז (Mondelez) ונסטלה (בגיאורגיה). דיפלומט מפיצה ומשווקת מוצרים ומותגים מובילים ומוכרים, וביניהם: ג'ילט, בראון, דורסל, נוטרילון, לוטוס, קלוג'ס, אוראו, קיקומן, היינץ, בלו-בנד, מילקה, ג'יי'קובס, פרינגלס, אריאל, אולוויז, טמפקס, פמפרס, , מותגי תחליפי הבשר ביונד-מיט ועוד. בנוסף, החברה הינה הבעלים של מותג הטונה סטארקיסט.
היא חברה ותיקה ומובילה בתחום של מכירה והפצה של מוצרי צריכה המוניים (FMCG - Fast Moving Consumer Goods), והיא המפיצה והמשווקת של מותגים בינלאומיים רבים, בעיקר בתחומי המזון, הטיפוח וההיגיינה.
דיפלומט ממוקמת בקרית שדה התעופה בסמוך לנתב"ג, היא אחת מהחברות המובילות במשק הישראלי בתחומה. החברה מוכרת את מוצריה, בין היתר, לרשתות קמעונאיות בתחומי המזון, רשתות הדרגסטור, בתי מרקחת, מכולות, מסעדות ולסיטונאים. דיפלומט מציינת, כי מטרת העל שלה היא להיות שחקנית מובילה בענף ה-FMCG בכל תחומי פעילותה.
דיפלומט הוקמה בשנת 1963 כמפעל לייצור סכיני גילוח, ובשנת 1968 הפכה גם למפיצה ומשווקת של מוצרי טואלטיקה, כאשר בשנת 1996 מכרה את המפעל והתמקדה בפעילות ההפצה והשיווק. בשנת 1995 חתמה על הסכם ייצוג בלעדי עם פרוקטר אנד גמבל בישראל, ולאחר מכן על שיתופי פעולה דומים עם מונדלז, היינץ, קלוגס וחברות נוספות. שיתופי פעולה עסקיים אלה הלכו והתהדקו עם השנים, ובהתאם חנכה החברה בשנת 2008 גם את פעילותה בגיאורגיה. בהמשך, נמשכה ההתרחבות הבינלאומית של הקבוצה, והיא פתחה פעילויות נוספות גם בדרום אפריקה ובקפריסין (בשתיהן ב-2011), ובניו זילנד (2016).
בחלק ממדינות פעילותה קיבלה דיפלומט לידיה את הטיפול המלא במערך המכירות וההפצה מידי פרוקטר אנד גמבל, לאור שיתוף הפעולה המוצלח בישראל והיכולות התפעוליות הגבוהות שהציגה החברה בשוק הישראלי, בו החלה את פעילותה.
לאחרונה רכשה דיפלומט 50% מחברת מדיטרנד, המייבאת ומשווקת מוצרי בריאות, תוספי תזונה ותרופות ללא מירשם. כמו כן, רכשה החברה 50% מחברת CDSL, המוחזקת בשיתוף עם חברת כמיפל, והמספקת את שירותי הלוגיסטיקה וניהול המרלוג לרשת סופר פארם בישראל.
דיפלומט מספקת ללקוחותיה שירות מלא, הכולל את כל חלקי שרשרת האספקה, החל משלב רכישת המוצרים ועד לשלב הסופי של מכירתם. לחברה מערך טכנולוגי מתקדם, לרבות בתחום הלוגיסטי, התומך בצורה אופטימלית במכירות, בתהליכי ההזמנה ובעלויות. במקביל לפעילות השיווק וההפצה, מספקת החברה גם ללקוחותיה גם שירותי TPL (איחסון, ליקוט והספקה) כקבלנית חיצונית, מה שמהווה את אחד ממנועי הצמיחה של החברה.
דיפלומט מנהלת כיום את פעילותה בישראל באמצעות המחסן הלוגיסטי שלה בקרית שדה התעופה, והיא חתמה לאחרונה על הסכם עקרונות להעברת המחסן לאתר בשטח של כ-80 דונם באזור התעשייה בקיסריה.
לדיפלומט מספר מנועי צמיחה לשנים הקרובות, כגון: העמקת הפעילות במסגרת שיתופי הפעולה שלה עם הספקיות הבינלאומיות, הרחבת סל המותגים, הגדלת הפעילות בתחום הפתרונות והשירותים הטכנולוגיים, התרחבות גיאוגרפית והרחבת הפעילות בתחום התחליפים הצמחיים, תוספי המזון והמוצרים הפרה-רפואיים.
החברה מציינת במצגת שפירסמה יחד עם התשקיף גם את תוצאות הפרו-פורמה שלה לשנת 2020, על פיהן ולפי מיטב הערכתה היא צפויה לסיים את שנת 2020 עם הכנסות בסך של כ-2.8 מיליארד שקל, EBITDA מתואם בסך של כ-150 מיליון שקל ועם רווח נקי בסך של כ-89 מיליון שקל (תוצאות הפרו-פורמה הינן בניכוי הוצאות חריגות, ועם הכללת תוצאות החברות מדיטרנד ו-CDSL שנרכשו בסוף שנת 2020 ובתחילת שנת 2021).
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.מה התאריך שתונפקשאלה 02/03/2021 20:17הגב לתגובה זו0 0איזה תאריך היא תונפק לבורסה?סגור
-
3.גילט יקר פי ארבע מאמריקה ...אילגילט 14/02/2021 20:08הגב לתגובה זו0 0חייבים לפתוח ייבוא מקבילסגור
-
2.מכיר אתלרון 14/02/2021 16:00הגב לתגובה זו1 0סכיני הגילוח דיפלומט עוד מהשרות הצבאי,מניה נהדרת ביציבותה,סוג של אג"ח+,צמיחה גדולה אין שם לכן לוקחת סיכון מוגבר בחו"לסגור
-
1.החברה הזאת היא כל מה שרע בקפיטליזם ובאי התחרות במדינה (ל"ת)פטריוט 14/02/2021 15:49הגב לתגובה זו2 0סגור