"הביקושים יחזרו לרמות שהיו לפני הקורונה - ואולי אף מעבר לכך"
כך אומר בראיון מנכ"ל קסטרו רון רוטר על העידן שאחרי הקורונה, ומדבר גם על התמריצים השגויים של הממשלה בתקופה בה אנשים מעדיפים להישאר בבית ולקבל אבטלה: "חסרים לנו כ-500 עובדים"
רשת האופנה קסטרו -2.28% קסטרו 8,996 -2.28% בסיס:9,206 פתיחה:9,206 גבוה:9,390 נמוך:8,715 תמורה:6,155,071 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: דיווחה היום לבורסה שהיא מתכננת לפתוח חנויות של עיצוב לבית, כאשר במהלך החצי השנה הקרובה היא מתכננת לפתוח כ-10-20 חנויות מסוג זה, ובמהלך חמש השנים הקרובות להגיע לפריסה של 50-80 חנויות. החברה תשקיע במיזם כ-30-20 מיליון שקל ותתחרה גם בתחום הזה ברשתות כמו גולף +1.33% גולף 626.1 +1.33% בסיס:617.9 פתיחה:617.9 גבוה:639.5 נמוך:610 תמורה:72,775 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , פוקס -0.92% פוקס 29,000 -0.92% בסיס:29,270 פתיחה:28,390 גבוה:29,270 נמוך:28,260 תמורה:14,634,777 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: וזארה.
קסטרו רשמה רצף של רבעונים חלשים ותשואה שלילית והייתה תחושה שמשבר הקורונה יכריע את קסטרו סופית, אך הרבעון השני של 2020 שינה את התמונה, וסופסוף הגיעה ההתאוששות שהחברה כה ציפתה לה; ברבעון השני של 2020 רשת האופנה דיווחה על זינוק של 190% ברווח הנקי, השיפור הגיע בעקבות השבתת הפעילות שהחלה באמצע חודש מרץ, אולם שיפור מהותי ברמה התפעולית, במקביל להוצאת עובדים לחל"ת וקבלת הנחות בשכירות ובארנונה הוביל להכפלת הרווח כמעט פי 3. מגמת השיפור המשיכה גם ברבעון השלישי של 2020, במסגרתו החברה הגיעה לרווח נקי של 41 מיליון שקל, לעומת הפסד של 31 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2019.
"אני חושב שאם מסתכלים שמונה שנים אחורה, כשהשקנו את מותג הילדים עלו אותן שאלות, נכנסנו לשוק כאשר השחקנים הללו כבר היו בו. והיום, שמונה שנים אחרי אנחנו עם למעלה ממאה חנויות ילדים ועם אחד המותגים המובילים בתחום, אני חושב שהוכחנו שאנחנו יודעים להיכנס לתחומים שבהם אנחנו בטוחים ביכולת שלנו לתת ערך מוסף".
את הדברים הללו אומר רון רוטר, מנכ"ל קבוצת קסטרו - הודיס בראיון לביזפורטל, לאחר פרסום ההודעה על התרחבות המותג לתחום הלבשת הבית, ושבוע וחצי לפני פרסום הדוחות הכספיים של החברה (הדוחות עתידים להתפרסם ב-24 במרץ).
הודעתם שאתם נכנסים לתחום ההום סטיילינג, בו מחכה לכם תחרות עם חברות ותיקות בתחום כמו פוקס וגולף - מה גרם לכם לרצות להיכנס לתחום?
"אני חושב שאנחנו הולכים להביא בשורה של אופנתיות וטרנדיות לצד איכות, וכמובן לצד מחירים תחרותיים - זה יהיה דומה למה שעשינו בעולם הילדים. תחום הלבשת הבית הוא תחום שמשיק לתחום הלבשת אופנה, חלק גדול ממנו מבוסס טקסטיל לכן נמשיך לעבוד עם ספקים שאנחנו כבד עובדים איתם. קטגוריית הלבשת הבית יכולה לשבת לצד הקטגוריות הקיימות שלנו בתחום ההלבשה, ולכן זה יהיה מותג שנוכל לראות אותו בתוך החנויות הקיימות שלנו, וגם בתור מותג שיפרוץ באופן עצמאי, בחנויות ייעודיות".
בתקופת הקורונה עשיתם מאמצים תפעוליים להתייעל, שצלחו והביאו אתכם לרווח נקי של 33 מיליון שקל נכון לרבעון השלישי של 2020. מה הצעדים שתנקטו כדי להמשיך במגמת ההתייעלות?
"ההתייעלות ברובה התמקדה בהורדת מורכבות תפעולית, התייעלנו בסעיפים לוגיסטיים, בעלויות הפעלת החנויות, ובהוצאות השיווק והמכירה. אסטרטגיית הייעול תמשיך איתנו קדימה. השינוי המרכזי שאיפשר לנו לעבור את התקופה הזו ברווח הוא ההתמקדות בהשבחת המוצר שלנו בתחום האופנה. תחום האופנה סבל מביצועים לא טובים בשנתיים האחרונות, והמאמצים שלנו להשביח את המוצר הושלמו והוטמעו. אני חושב שגם ברבעונים האחרונים שהיו וגם בשנת 2021 אנחנו מגיעים לשוק גם כשאנחנו הרבה יותר יעילים, וגם עם מוצר הרבה יותר טוב, והשילוב של שניהם אמור לאפשר לנו לצמוח ולשפר את שיעורי הרווחיות".
האם לדעתך תהיה עליה בהכנסות של החנויות הפיזיות? או שאנשים ימשיכו לרכוש באינטרנט?
"בתקופת הקורונה אנשים רכשו אונליין כתוצאה מכך שלא הייתה ברירה, אנחנו פעילים באונליין כבר הרבה מאוד שנים. אני חושב שזה מבורך, לצד זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שאנשים רוצים לצאת ולבלות במרכזי קניות ובקניונים, ולרכוש בחנויות הפיזיות. הרבה מאוד מהלקוחות שלנו מתחילים את מסע הרכישה באונליין, ומסיימים אותו בחנות הפיזית, וההיפך - אנשים מגיעים לחנויות ומשלימים את הרכישה באתר. צריך לשלב בין חנויות האונליין לבין החנויות הפיזיות, ולשם אנחנו הולכים. חלק גדול מהלקוחות הוא היברידי, יש כמובן את הלקוחות שקונים רק בחנויות הפיזיות, או את הלקוחות שקונים רק באונליין וגם אותם אנחנו משרתים. המטרה שלנו היא לתת את המוצר הכי טוב, ערוץ המכירה הוא משני, אנחנו נמצאים איפה שהלקוח רוצה שנהיה".
"אנחנו מתאימים את ערוץ הרכישה לביקושים - וזה גם מה שעשינו בשנים האחרונות, איפה שראינו שהביקושים יורדים כתוצאה מעליה של חנויות האונליין סגרנו את החנויות, ובמקום זה פתחנו חנויות גדולות במרכזים החזקים. אני חושב שהחברות שיצליחו לצלוח את המשבר ויוכלו להראות צמיחה בשנים הבאות, אלו אותן חברות שיצליחו לשמור על דינמיות ושכל הזמן יתאימו את עצמם לביקושים".
האם כל החנויות הפרונטליות נפתחו? מה הציפיות לגבי מחזור ההכנסות לעידן של אחרי הקורונה?
"כן כל החנויות נפתחו, אנחנו מקווים שהמחזורים יחזרו לרמה של טרום הקורונה, ואני מקווה שתהיה פה צמיחה. בסך הכל יש ביקושים ערים ואני מקווה שזה ימשיך איתנו. אני חושב שאפשר להניח ברמת ביטחון סבירה שהביקושים יחזרו לרמות של טרום הקורונה, ואפילו יש סיבות להאמין שהם יעלו – אני חושב שאנשים הרבה זמן לא הוציאו כסף, אנשים רוצים לצאת ולבלות, ולפצות על כל הזמן שהם היו סגורים בבתים לכן אני מאוד מקווה שנראה עליה".
האם יש עובדים שמעדיפים להישאר בבית ולהמשיך לקבל אבטלה? זה משהו שניתקתלם בו?
כן. ראשית, חשוב לי לציין שהחל"ת היה פתרון מעולה לתקופת הסגר ונתן רשת ביטחון לאותם עובדים שבאמת לא יכלו לעבוד כי המשק נסגר, וזה שירת את החברות ואיפשר להן לחסוך בהוצאות בתקופה הזו. כרגע אנחנו נמצאים במצב בו המשק נפתח ואין ספק שזה יוצר עיוות, אני חושבת שהממשלה צריכה להתייחס לזה ולוודא שלא יהיה ניצול לרעה של הכלי הזה, ושבאמת מי שמקבל את החל"ת הם אותם עובדים שלא יכולים לחזור לעבוד, בגלל שמקום העבודה שלהם סגור, או כי יש הגבלות כאלה ואחרות. אבל כרגע אני יכול להגיד לך שבאופן רוחבי בענף המסחר יש מחסור מאוד גדול בעובדים, אנחנו בקבוצת קסטרו עם סדר גודל של 500 משרות פתוחות, אני מאוד מקווה שהממשלה תעשה שינוי כדי שלא ייצא מצב שמי שיכול לחזור לעבוד לא חוזר בכלל התמריץ הזה".
בדוחותיה לרבעון השלישי של 2020 דיווחה החברה כי הכנסותיה ירדו ב-17.4% מ-428 מיליון ל-353 מיליון. עלות הכנסות ירדה מ-195 מיליון ל-154 מיליון, ירידה של 21%. אבל מה שבאמת משנה לחברת הביגוד קסטרו זו העובדה שמכירות האונליין היו יציבות ברבעון השלישי והחל"ת של עובדי החברה – שחנויותיה ברובה פרוסים בקניונים – בהחלט ניכר בשורה התחתונה, שעלתה ממינוס 32 מיליון שקל ברבעון המקביל, לרווח של 41 מיליון שקל – קפיצה של 228% - תודות לעסקה חד פעמית ממכירת נכס.
הקיטון בתקציבי עוגת הפרסום, שקטנו רוחבית בתקופת הקורונה אצל מרבית הקמעונאים, גם השפיעו לחיוב, כשהוצאות המכירה והשיווק קטנו מ-233 מיליון שקל ל-200 מיליון שקל. ירידה של קצת למעלה מ-14%. הוצאות ההנהלה והכלליות גם ירדו, מ-24 מיליון ל-17 מיליון. ירידה של 29%.
עם זאת, כשמנטרלים את ההכנסה על הנכס שהחברה מכרה בבת ים, שהכניס ברבעון האחרון לחברה 40 מיליון שקל, השורה התחתונה של החברה עומדת על קצת למעלה מ-1 מיליון שקל. שיפור מהותי מהפסד של 32 מיליון שקל ברבעון המקביל, הודות בעיקר לחיסכון במשכורות של מרבית עובדי החברה שבחל"ת.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.קסטרו חברת הבגדים היחידה בלי בונוס מכירות מרגע ראשוןבני 14/03/2021 23:49הגב לתגובה זו0 0לאיזה עובד/ת יהיה בכלל שווה לעבוד אצלם?סגור
-
4.קסטרו בכיוון הנכון (ל"ת)בנימין 14/03/2021 19:14הגב לתגובה זו0 1סגור
-
3.רעיון..אורן 14/03/2021 18:11הגב לתגובה זו2 1אם תקצץ במשכורת שלך ושל שאר הבכירים, תוכל להעלות משכורות לעובדים הקטנים. אני בטוח שאז אנשים יהיו מוכנים לעבוד בשבילך. אבל משום מה, יש לי הרגשה שלא תעשה את זה ותמשיך לחפש מסכנים שיעבדו בשבילך עבור המשכורות העלובות שאתה משלם.. בהצלחה!סגור
-
2.תעלה משכורות מעל המינמום ועובדים יחזרו (ל"ת)אנונימי 14/03/2021 18:06הגב לתגובה זו5 0סגור
-
1.אין לבן של הבעלים סיבה להתראייןדניאל 14/03/2021 16:48הגב לתגובה זו0 2מרגע שהוא נכנס לחברה אסון, הפסדים, הפסקת חלוקת דיבידנד של חברה שחילקה רווחים מעל 20 שנה. אתה רואה את פוקס ופשוט חבל על המילים. מצעי שבמקום לדבר יפעל להפיק רווחים ואם הוא לא מסוגל שיפנה את הכיסא.סגור