אל על מתרסקת על חשבוננו - ישראל כ"ץ לא רוצה שבמשמרת שלו החברה תיפול
השורה התחתונה של דוחות אל על +1.53% אל על 820.3 +1.53% בסיס:807.9 פתיחה:810.1 גבוה:822.9 נמוך:810.1 תמורה:22,920,504 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: הייתה צריכה כבר מזמן להדליק נורה אדומה אצל המדינה, שהחליטה לאחרונה, משום מה, לאשר לאל על חבל הצלה נוסף של 210 מיליון דולר מכספי משלם המיסים. חוץ מהעובדה שישראל כ"ץ לא רוצה שבמשמרת שלו תיפול החברה, אין באמת סיבה. זה עניין פוליטי, בלבד. ההפסד היה צפוי ורשום על הקיר. כתבנו את זה לא מעט במהלך השנה האחרונה (לקריאה נוספת: ראו למטה קישורים) - ונותר רק לחכות ולקוות שההנהלה החדשה תדע להתמודד יותר טוב עם בעלי הבית האמיתיים בחברה (ועדי העובדים כמובן). אבל הבעיה שזה עולה לנו, הציבור, מיליארדים. החברה תחזור ותבקש כסף מהמדינה. לא צריך לתת לה.
מעבר לדוחות הגרועים אך הצפויים שמבטאים הפסד של חצי מיליארד דולר בשנה וגירעון בהון של רבע מיליארד דולר, יש רכוש קבוע בערך העולה על 2.2 מיליארד דולר שנתמך על ידי מעריך שווי. ממש לא בטוח שהשווי הזה אמיתי. זה שהחברה קיבלה פתק ממעריך השווי והצדיקה את הנכסים (השווי על פי הפתק הוא 3%-4% מעל השווי בספרים) לא אומר שהשווי הזה נכון, והוא בעיקר מבטא את הסכנה שההפסדים והמחיקות יימשכו. הבור באל על הוא ענק. אז נכון, יוצאים מהקורונה, אבל זה עדיין לא חזרה מהירה לשגרה. זה יכול לקחת בשוק התעופה כמה שנים טובות, ולכן החברה עדיין תלויה בתוכנית הרה ארגון שלה ובפיטורים הנרחבים שהיא מתכננת.
שואלים אותנו למה אנחנו חושבים שלא צריך לתמוך בחברה, ואנחנו נחזור על זה שוב - החברה הגיעה למצבה העגום, לא בגלל הקורונה, היא היתה "מת מהלך" כבר שנים לפני הקורונה. וועדי עובדים מיליטנטיים, אבטלה סמויה, טייסים שמתחזים לחולים כדי לקבל תוספת שכר, נורמות פסולות, לא אפשר לחברה להצליח. החברה הפסידה, אבל אף אחד לא באמת דאג - כולם סמכו על הממשלה. לדעתנו - לא צריך לתמוך במי שמלכתחילה אשם במצבו. זו לא הקורונה שהרגה את אל על, אלו העובדים שלה.
ובחזרה לדוחות - ההפסד התפעולי ברבעון הרביעי של השנה הסתכם ב-122.9 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-19.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
בשורה התחתונה, החברה מדווחת על הפסד של 140 מיליון דולר רק ברבעון הרביעי של 2020, וזאת לעומת הפסד (כמובן) ברבעון הרביעי של 2019 של 31.5 מיליון דולר. הכנסות החברה ברבעון הרביעי של שנת 2020 ירדו בכ-78% לכ-111.6 מיליון דולר, לעומת כ-518.4 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2019.
בנוסף, לחברה גירעון בהון של רבע מיליארד דולר. ובקיצור: המדינה זורקת כסף לפח.
השנה כולה: הפסד של יותר מחצי מיליארד דולר
הכנסות החברה בשנת 2020 ירדו בכ-71.4% לכ-623.1 מיליון דולר, לעומת כ-2.18 מיליארד דולר בשנת 2019. ההפסד התפעולי לשנה כולה הסתכם ב-364.3 מיליון דולר, לעומת רווח זעום של 4.5 מיליון דולר בשנה הקודמת. ההפסד הנקי בשנת 2020 הסתכם בכ-531 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-59.6 מיליון דולר בשנת 2019.
אפילו הוצאות המימון של החברה זינקו בשנה האחרונה ל-196.5 מיליון דולר, לעומת כ-82.9 מיליון דולר אשתקד.
אל על תספר לכם ש"הירידה נובעת מהשלכות משבר הקורונה אשר הביאו לירידה חדה בטיסות הנוסעים הסדירות של החברה", אבל זה ממש לא מסביר את ההפסדים בשנים הקודמות. למעשה, בעשר השנים האחרונות החברה הפסידה בחצי מהשנים והרוויחה בחצי - לסירוגין. ובסך הכל הצליחה להרוויח ב-10 שנים סכום קטן מאוד מבחינת חברה בסדר גודל שלה - 25 מיליון דולר בלבד.
לצאת מהקורונה? החברה צריכה לצאת מהמשבר היותר גדול שנקרא אל על
נכון, בספטמבר 2020 עברה החברה שינוי, כאשר חברת כנפי נשרים הפכה לבעלת השליטה, מונו יו"ר ומנכ"ל חדשים, לצד מינוי חברי דירקטוריון חדשים והחלפת מרבית השדרה הניהולית בחברה. היא גם גייסה חוב של 222 מיליון דולר בשנה שעברה ולאחרונה המדינה החליטה לבזבז על אל על (כאמור, מכספי משלם המסים) כ-210 מיליון דולר, ובהודעת החברה היום היא כותבת כי היא "נערכת ליציאה ממשבר הקורונה". אבל למעשה היא צריכה להיערך ליציאה מהמשבר היותר גדול שנקרא בפשטות: חברת אל על.
ומה אומרים בחברה?
מנכ"ל אל על, אביגל שורק: "החתימה על מתווה המימון החלופי, לצד יישום תכנית ההתייעלות הכוללת פרידה כואבת מכ-2000 עובדים, תשלום חובות העבר ללקוחות וספקים, תוך פריסה מחודשת של החובות למלווים ומחכירים ויישום תהליכי עבודה חדשים. יישום קפדני של אלו יביא את החברה לאיזון תזרימי במהלך 2021. במקביל שוקדת החברה על יישום תכנית אסטרטגית רב שנתית מחודשת ליציאה מהמשבר, יחד עם פתיחת השמים ונתב"ג והעלייה ההדרגתית הצפויה בפעילות, צופה החברה לחזור בשנת 2022 לפעילות בהיקף שיניב לה תזרים מזומנים חיובי, ובהמשך ליישם את התכנית העסקית לצמיחה ורווחיות ארוכות טווח".
סמנכ"ל הכספים הנכנס, איציק אליאב: "תוצאות פעילות שנת 2020 הושפעו כמובן ממשבר הקורונה. יחד עם זאת, ראוי לציין שהן כוללת הוצאה חד פעמית בסך של כ- 45 מיליון דולר בגין עלות ההיפרדות ובניכוי אירועים נוספים הסתכמו ההוצאות אחרות בכ-24 מיליון דולר. כמו כן, במהלך השנה הכירה החברה בהוצאות מימון חד פעמיות בגין גידור לא אפקטיבי בסך של כ-92 מיליון דולר ובסך של כ-8 מיליון דולר נוספים בגין הפרשי שער ובסה"כ כ-100 מיליון דולר הוצאות מימון חד פעמיות. תוצאות הפעילות לרבעון הרביעי לשנת 2020 כוללת הוצאה חד פעמית של כ-15 מיליון דולר בגין עלות ההיפרדות, וכן כוללות הכנסה חד פעמית בסעיף המימון בסך של כ-5 מיליון דולר.
"כל אלו, מביאים לכך שה-adjusted EBITDAR (לאחר אירועים חד פעמיים) לרבעון הרביעי מסתכמת להפסד של כ-30 מיליון דולר. ברבעון הראשון של שנת 2021 החברה פועלת לשיפור בהוצאות ביחס לרבעון האחרון של שנת 2020, על רקע צעדי ההתייעלות נוספים בהם נוקטת החברה."
האם זה יספיק לאל על כדי להפוך לחברה רווחית לאורך זמן? ימים יגידו.
לקריאה נוספת:
> כישלון להנפקה של אל על - אל "תקנו" את הכותרות החיוביות
> אל על: העובדים ישהו בחל"ת, לפחות עד ה-28 בפברואר
> אל על הפסידה ברבעון את כל התמיכה שקיבלה; אסור למדינה להמשיך ולתמוך בה
> הצ'אנס של אל על - האם החברה תלמד לעוף ואיך זה שלמרות המשבר השווי שלה עלה?
> אל על יוצאת להנפקה – תנסה לגייס ביום רביעי 505.5 מיליון שקל
> סקטור התעופה לא יתרומם בשנים הקרובות - והחילוצים יימשכו
> פרופ' עומר מואב: "אסור לפחד מפשיטת רגל של אל על; יהיו חברות אחרות"
> האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות
> תנו לאל על למות - אין סיבה לספק לה חמצן; צריך לחסל ולבנות מחדש; "הציבור לא צריך להציל חברה עם משכורות גבוהות"
> החלטה פושעת - התמיכה באל על היא פוליטית, רשלנית ובעיקר עיוורת למאות אלפי מובטלים
> כנפיים שבורות - אל על מתרסקת וגוררת את החברה האם, כנפיים
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
27.כתבה עקומההמבין שמבין 26/03/2021 19:37הגב לתגובה זו0 1מעניין ששכחתם לציין שלא הייתה חברת תעופה אחת שהרוויחה השנה, ושבכל העולם ממשלות תמכו בחברות התעופה שלו במילארדים ורק ברפובליקה בננות שלנו מחכים שהחברה תתרסק, ואז יחשבו אם לתת לה הלוואה. בושה וחרפה לממשלה עקומה ומושחטתסגור
-
לא מדובר על התנהלות של שנה אחת שהביאה את אל על למצב הזה (ל"ת)מי ינק את הרווחים? 07/04/2021 15:03הגב לתגובה זו0 0סגור
-
26.תשווה לחברות תעופה זרותחי 26/03/2021 17:09הגב לתגובה זו2 1טסות לארץ חברות שקיבלו מענקים של מיליארדי דולר/אירו ומתחרות בתעופה ישראלית שלא קיבלה כלום בשנת הקורונה - רק ישראל נתנה לענף התעופה לגסוס... ההסדר הוא לא מתנה אלא הקדמת רכישה של כרטיסים וכספי החזר על הוצאות הביטחוןסגור
-
25.טייסיםלרון 26/03/2021 11:52הגב לתגובה זו0 0מחו"ל במחיר מופקע שיעלה פחות מכל הסמתוכה הנוכחיתסגור
-
24.ישראללרון 26/03/2021 11:47הגב לתגובה זו3 1אינה "מדינה מתוקנת" ולבטח לא ביטחונית,ומשכך אל על היא חברה בטחונית שלא תיסגר,אולי ניתן גם לסגור את אלביט ונייס? לדעתי וכאן כן ראוי לחוקק חוק שהטייסים כמו השוטרים אינם רשאים לשבותסגור
- טען עוד
-
El alRamy 28/03/2021 10:43הגב לתגובה זו1 0לסגור,לסגור,לסגור.אין תקומה לאל על.פושעת בחסות המדינה.ככל שנקדים כן ייטב.יקומו עוד חברות תעופה על הריסותיה.לקחה כספים והבטיחה להחזיר אחרי חודשיים. או זיכוי.בקיצור אני לקוח שבוי. בושה וחרפה,אין עם מי לתקשר. הכל מקווןסגור
-
23.יש לסגור אותה לאלתרדן 26/03/2021 09:18הגב לתגובה זו2 1אין מקום לחברה כושלת, רק מנסים למצוץ מאטיני הממשלה כסף שזה על חשבון הציבור. זה הזוי, בכל מדינה מתוקנת החהרה היתה נסגרת לאלתר.סגור
-
דןאוי דן 26/03/2021 18:22הגב לתגובה זו0 0עברית "עטינים"סגור
-
22.הבעלים החדשים יברחו לבד, החברה בפשיטת רגל. (ל"ת)חיים 25/03/2021 22:46הגב לתגובה זו3 0סגור
-
21.אל על כשלה בגלל ניהול כושלאמיר 25/03/2021 22:16הגב לתגובה זו6 1הנהלה כושלת היא הבעיה לא העובדים!סגור
-
קל להאשים עובדים...גימלאי 26/03/2021 12:37הגב לתגובה זו1 0העובדים לא תמיד חפים מפשע, אבל בשורה התחתונה, ניהול כושל מאז ההפרטה גרם לגסיסה איטית שנצפתה מאוחר מדי והקורונה הייתה הצעד האחרון לתהום.סגור
-
הנהלה?לרון 26/03/2021 11:48הגב לתגובה זו2 0לדעתי הטייסים הם הבעיה,וכ'כ הדתיים ואיסור טיסה בשבתותסגור
-
20.ממש "מדויק" ..איך יסביר הכתב את מלחמות הקונים ? (ל"ת)אנה 25/03/2021 21:44הגב לתגובה זו0 0סגור
-
19.נו כבר! תפשטו רגל כבר! ללא ספק החברה הגרועה בעולם!גיל יוטינה 25/03/2021 19:47הגב לתגובה זו3 2גם בימים רגילים אין לכם זכות קיום! אתם גרועים בכל פרמטר אפשרי, ועליכם להיעלם!!! הציבור מאס בכם ולא מוכן לשלם על הביזיון הזה שנקרא אל על!!!סגור
-
18.מה שכושל צריך להיסגראורון 25/03/2021 19:04הגב לתגובה זו3 2ולהשקיע בחדשסגור
-
17.והסמנכ״ל ממשיך בצ׳ה צ׳ה צ׳ה, רומבה, פסדובלה.... (ל"ת)מסיבה יש בעיר 25/03/2021 18:57הגב לתגובה זו2 0סגור
-
16.החברה תחזור להרוויח. מה אתה מיתמם. יש קורונה (ל"ת)עקרב 25/03/2021 18:42הגב לתגובה זו1 2סגור
-
15.עבר ועתידי. עיני 25/03/2021 17:42הגב לתגובה זו2 0עבר שייך לבעלים שלא הצליחו לנהל את החברה והביאו להפסדים והתרפסות בפני ועדי העובדים עתיד נפילת החברה והקמת חברה יותר קטנה עם הסכמים חדשים ומענה לשוק התעופה העתידי.סגור
-
14.יש להחליף את מנהלים נוספים, משאבי אנוש, קשרי לקוחות (ל"ת)למען עתידה של אל על 25/03/2021 17:32הגב לתגובה זו4 0סגור
-
13.כץ יהיה יותר פופולארי אם יסגור את אל על (ל"ת)חייבים לי 17000 ש"ח 25/03/2021 16:32הגב לתגובה זו11 3סגור
-
12.האם זה יספיק לאל על כדי להפוך לחברה רווחית לאורך זמן?התשובה: לא 25/03/2021 16:08הגב לתגובה זו2 0כולם יודעים ששום דבר לא יספיק. יש למנות ועדה חקירה ממלכתית להבנת הסוגיה המגוחכת. יותר זול לשלם לעובדים 200 ו300 אחוז פיצויים ולסגור את הפארסה הזו.סגור
-
11.ניתוח מדויק. (ל"ת)התרסקות 25/03/2021 16:02הגב לתגובה זו4 1סגור
-
10.החברה לא מנוהלת נכון, יש להחליף מנהלים.גדי 25/03/2021 16:00הגב לתגובה זו7 0עצוב מאוד. כעובד לשעבר זה כואב. החברה לא מנוהלת נכון. בספק אם אי פעם זה יקרה. יש להחליף מנהלים בעמדות מפתח.סגור
-
אל על תחזוקהגמלאי החברה 25/03/2021 17:56הגב לתגובה זו2 0נכון יש לפתר 80% מהמנהלים בתחזוקה כולל סמנכל וראש באגף ישבו בכוורת דבש ולא נתנו לאף אחד לטעום ממנוסגור
-
לא ייתכן שיפטרו עובדים קבועים, וישאירו עובדים זמניים.איפה הועד 25/03/2021 17:33הגב לתגובה זו4 4ההסכמים שנחתמו עם ההסתדרות פשט הזויים, לא ייתכן שיפטרו עובדים קבועים, וישאירו עובדים זמניים. לא ייתכן שמנהלים יסגרו חשבונות עם עובדים קבועים בחסות הקורונה, עלק רשימת פוטנציאל – יש לפתוח את ההסכמים מחדש. עבדנו קשה בשביל הקביעות הזו, שנותנו הטובות ניתנו לאל על. ה״פיצוי״ לכך הוא כלום ושום דבר.סגור
-
9.הסבר מוטעהיוני 25/03/2021 15:45הגב לתגובה זו3 0נתנאל אריאל, העובדים + הוועד לא מחזיקים בחברה ולא מרוויחים הרבה. רק אצל הטייסים זה יצא מפרופורציה!סגור
-
8.סגורים בסופ"ש(תיירות!!),עבודה בקומבינה,שכר טייסים עצוםאני משלם על החילוץ! 25/03/2021 15:37הגב לתגובה זו3 1תנו להם ליפול!!סגור
-
חחח...תיירות. אתה חי בללנד (ל"ת)נילי 25/03/2021 16:44הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.לברר מי אישר לאלמוניםציקי 25/03/2021 15:17הגב לתגובה זו1 0לרכוש את החברה. מה המניעים ולמה המדינה מזדרזת לממן לחברה חובות?לבדוק כמה משלמים משכורות(אם בכלל) להנהלה החדשה ומה תפקידו של בן צבי בחברה?סגור
-
6.מי עדיין מאמין לשר האוצר מר כץ ( הורדוס ) .... ?חיים אלמליח 25/03/2021 15:01הגב לתגובה זו4 0ההגה בידים לא בטוחות .. והכסף זורם כמו לבה מהר געש ... כסף ציבורי מוזרם לתוך חברת אל על ..אבל ...זו חברה כושלת ואין סיכוי לשקמה חבל שראש הממשלה ומר כץ ..שהצליח גם להרוס את משרד האוצר מרוקנים את הקופה הציבורית על חברה בעלות פרטית שאין לה סיכוי פשוט צריך לסגור את החברה ולהתחיל הכל מחדשסגור
-
5.הטייסים מרסקים את החברה ללא רחם,ראו בדו"ח הכספי הוצאות (ל"ת)נאור 25/03/2021 14:54הגב לתגובה זו8 0סגור
-
4.וציבור משלמי המיסים משלם. ממשלה מממנת חברה פרטית מכספכםישרא ל י 25/03/2021 14:49הגב לתגובה זו3 1מחדל ענק. שיאלימו את החברה. טייסים ובכירים לוקחים מיליונים לכיסם והציבור משלם. החברה הפסדית ללא קשר לקורונה.סגור
-
3.יש לסיים את המשימה בהחלפת המנהלים, כדי לראות תוצאותכלכלת בית 25/03/2021 14:24הגב לתגובה זו6 0יש לסיים את המשימה בהחלפת המנהלים, כדי לראות תוצאות בשטח, במשאבי אנוש, דיגיטל, שרות וקשרי לקוחות. נקווה שיהיה מספיק אמיץ וחכם כדי לעשות את הצעד הנדרש והמתבקש.סגור
-
2.ההסכמים שנחתמו עם ההסתדרות פשט הזויים, לא ייתכן שיפטרותקווה חדשה 25/03/2021 14:22הגב לתגובה זו3 2ההסכמים שנחתמו עם ההסתדרות פשט הזויים, לא ייתכן שיפטרו עובדים קבועים, וישאירו עובדים זמניים. לא ייתכן שמנהלים יסגרו חשבונות עם עובדים קבועים בחסות הקורונה, עלק רשימת פוטנציאל – יש לפתוח את ההסכמים מחדש. עבדנו קשה בשביל הקביעות הזו, שנותנו הטובות ניתנו לאל על. ה״פיצוי״ לכך הוא כלום ושום דבר.סגור
-
1.אני לא רוצה לשמוע משפט אחד שאומר אלעל וקורונהרייז 25/03/2021 13:54הגב לתגובה זו5 4אני לא רוצה לשמוע משפט אחד שאומר אלעל וקורונה ביחד אין קשר בין ההנהלה שלא יודעת לנהל לבין משבר הקורונה במקרה של החברה הזאת גם אם הכל היה פתוח החברה הייתה ממונפת פי 20 מהנכסים שלה ההוצאות התפעוליות גבוהות בהרבה מהמכירות שלהם דגל אדום לנו כמשקיעים וכאזרחים שהמדינה בכלל נותנת לדבר כזה תקציב הפתרון הוא להחליף חברהסגור