האם כדאי להשתתף בהנפקות?

כ-60 הנפקות היו מתחילת 2020 בבורסה המקומית. יש הנפקות מוצלחות מאוד, אבל הרוב הפסדיות; הציבור מופסד יותר - הוא לא יכול לקנות בהנפקה (אלא ביום הראשון למסחר) וביחס ליום המסחר הראשון שני שליש מההנפקות הפסדיות; בין הגרועות - אקופיה, קביסר, בלנדר, קוויק, קומפיולאב ואנרג'ן
 | 

בדקנו את ההנפקות מתחילת 2020 ועד היום. יש לנו מסקנה ברורה בשבילכם – יש  אומנם הנפקות שמייצרות ערך למשקיעים, אבל הרוב לא. והכי חשוב – לרוב אתם לא יכולים להשתתף בהנפקות, אז אם אתם נכנסים להשקעה זה אחרי ההנפקה (עם תחילת המסחר), וכשמשווים את המחיר היום לעומת המחיר הראשוני מיד אחרי הנפקה, מגיעים למסקנה פשוטה – רוב ההנפקות הפסדיות למשקיעים. זה נובע מכמה סיבות ואחת מרכזית – בעלי הבית שמדללים את החזקתם בחברה לא עושים את זה כדי שאתם תרוויחו אלא כדי שהם ירוויחו. הם מרוויחים כאשר הם מוכרים במחיר גבוה. זה מאוד פשוט וזה הבסיס לכל הסיבות הנוספות.

כ-60 הנפקות היו מתחילת 2020 בבורסה המקומית. יש הנפקות מוצלחות מאוד, אבל הרוב הפסדיות; הציבור מופסד יותר - הוא לא יכול לקנות בהנפקה (אלא ביום הראשון למסחר) וביחס ליום המסחר הראשון שני שליש מההנפקות הפסדיות; בין הגרועות - אקופיה, קביסר, בלנדר, קוויק, קומפיולאב ואנרג'ן.

סיבה נוספת שקשורה כאמור לקודמת, להפסדים בהנפקות היא שיש לא מעט חברות שהנפיקו וסיפקו תוצאות פושרות-מאכזבות. כשמנפיקים חברה טכנולוגית-דיגיטלית, כך לפחות מנסים לעטוף אותה למשקיעים ואחר כך היא מספקת אפס צמיחה, די ברור שהמשקיעים יתאכזבו. בלנדר הוצגה כחברה דיגיטלית, בנק דיגיטלי, התוצאות במחצית השנייה היו פלט למחצית הראשונה. איפה הטכנולוגיה ואיפה הדיגיטל.

חוץ מזה, מוכרים לציבור הרבה לוקשים. חברות שהצליחו לצאת בשווי גבוה, אבל הן ממש לא שוות את השווי הזה. אנחנו כותבים ועוקבים אחרי חברות כאלו, ונמשיך לעקוב. הרשימה רק הולכת ומתארכת. אבל בשורה התחתונה חשוב להדגיש את המסקנה – רכישת מניות בהנפקה (בדרך כלל לא אפשרי) וביום הראשון שלאחר ההנפקה, לרוב מייצרת לכם הפסדים.

תגובות לכתבה(13):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    האם ניתן לבוא בטענות לחתמים?
    דניאל 28/04/2021 16:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום לכולם, אני לא מבין מדוע אין לקיחת אחריות על ידי החתמים, הרי מדוע הם נקראים חתמים אם מוצר שהם חתמו עליו ירד בחצי משוויו בתוך חודשים בודדים?? שמתי חלק מכספי על מניית אקופיה אחרי צפיה במצגת מלוטשת היטב של המנכל והיו"ר שהסבירו שהעתיד ורוד, וכעת אני מופסד
    סגור
  • 12.
    שוק של גנבים
    חצי מהמניות בידי מוסדיים עולות ויורדות ללא קשר להו 04/04/2021 23:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חצי מהמניות בידי מוסדיים עולות ויורדות ללא קשר להודעות במאיה - פשוט בושה!
    סגור
  • 11.
    ככה זה כשרשות ההון שאמורה לפקח הינה גוף רקוב ולא דואגת
    יובל 04/04/2021 12:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למשקיעים הקטנים אלה לבעלי ההון ולקומבינות
    סגור
  • 10.
    למדתי המון מהכתבה
    אנונימי 04/04/2021 07:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שלא צורף נתונים
    סגור
  • 9.
    כל הנשים יפות (ל"ת)
    שוקי 04/04/2021 02:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    בגדול אתה צודק רק קצת לא מדייק
    גונזלס 03/04/2021 20:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברוב ההנפקות הלא אחידות הוצעה כמות קטנה אמנם לציבור אבל הוצעה! אמנם היה צריך להזמין כמות גדולה כדי לקבל כמה אחוזים אבל היתה הצעה. בבלנדר,קוויק ועוד כמה יכולת לקבל כמה שאתה רוצה בציבורי ולכן גם הן חטפו את המכה החזקה ביותר בפתיחה. הרווח היה בעיקר בתחילת גל ההנפקות (סבוריט למשל) וגם בהצעות לא אחידות שבנן לא היתה הקצאה לציבור.. הסקטור החיד שבו הצליחו להרוויח הוא המימון החוץ בנקאי: מלרן, מניף, ווליו ומיכמן
    סגור
  • 7.
    כתבה דלה מתוכן בלשון המעטה
    מבקר המדינה 03/04/2021 18:51
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מדוע אי אפשר להיכנס מראש להנפקה? למה לפעמים כן אפשר? איך זה עובד? יש חברות שהציגו עליות יפות לאורך היממה או היממות הראשונות? כתבה מאוד דלה מתוכן ומעלה יותר שאלות מאשר מספקת תשובות
    סגור
  • 6.
    חברות הפסדיות עם שוויים מנופחים
    מי שומר על הציבור 03/04/2021 18:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברות הפסדיות
    סגור
  • 5.
    הכל נכון וברור
    אנונימי 03/04/2021 17:55
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אז איך יכול להיות שהמוסדיים משתתפים בהנפקות? למכור ביום הראשון?-לא נראה לי אלה פליפרים אבל המוסדיים נשארים תקועים עם הזבלוהשאלה למה? ואיפה הבקרות והרגולציה?
    סגור
  • 4.
    הרשות לניירות ערך שותפה למחדל ולרמאות
    איציק 03/04/2021 13:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה שמאפשרים הנפקות בתהליך הנפקה לא אחידה לא מאפשרים לציבור לקנות אלא רק למוסדיים, בימים הראשונים תקעו לציבור במחיר גבוה וכעת רואים איך האויר יוצא מן הבלונים , פשוט בושה .
    סגור
  • 3.
    בין אשליה להערכה נכונה
    וסאם 03/04/2021 12:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המסחר בהנפקות מצריך ניתוח מעמיק יותר של המניה , שווי השוק , חתמים , גיוס הון , סוג המניה וכו' ... אנשים שרואים מניה מונפקת במחיר גבוהה מאוד " האשליה " רוצים גם הם להרוויח וקופצים ראש לתוך המים , אבל שוכחים שהערך " שווי השוק " שלה הרבה יותר נמוך ואז אחרי זמן קצר מאוד מתחילה לצלול למחיר המתאים לשווי השוק שלה וכאן הפסיכולוגיה האנושית נכנסת לתמונה ואנשים מפסדים עוד כסף .
    סגור
  • 2.
    חברות בשווי מנופח חייבות להדליק נורה אדומה עוד לפני
    צודק בהחלט אם כי... 03/04/2021 11:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השאלה היא לטווח הארוך מדובר במוצר שפוטנציאל היישום שלו תלוי בהנפקה. חברות כדוגמת וויקס שירדו מיד לאחר ההנפקה אך מאז הכפילו את שוויין פי 10 ויותר, פייסבוק שירדה 30% מייד לאחר ההנפקה ולמשך חודשים קדימה, טאואר שהמשקיעים הראשונים בה הפסידו קרב ל-90% אך הכפילו את שוויין פי 10 או לפלייטיקה שנמצאת בהערכת חסר והנפקה תתרום לפיתוח עולמי במיוחד בתקופה הנוכחית. גם כאן יש צורך בהמתנה ארוכה אך משתלמת. חברות שכל תכליתן היא אקזיט להרבה משקיעים קטנים בצורת הנפקה והזרמת הון לא אמורה לשנות את הפעילות ולכן ממילא לא נדרש הון נוסף, מועדות לכשלון.
    סגור
  • 1.
    הכתבה נכונה ומצויינת אבל איפה הנתונים
    צריך הוכחות 03/04/2021 10:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשמעלים כזו כתבה צריך להעלות גם טבלה עם נתונים ברורים של התשואה מפתיחת המסחר עד היום בכל הנפקה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות