על בד: "אופטימל קר שרכשנו היא למעשה חברה שאין לה תחרות"
"אנטוניו כבר כמעט בן 80 והתאים לו לעשות אקזיט", כך מספר הצד הרוכש על הצד המוכר: דן מסיקה, מנכ"ל יצרנית המגבונים על בד +0.45% על בד 2,007 +0.45% בסיס:1,998 פתיחה:1,998 גבוה:2,016 נמוך:1,965 תמורה:209,397 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , על בעל השליטה (70%) בחברת אופטימל קר, היא הנרכשת. בתמורה ל-40.5 מיליון יורו תקבל על בד 100% ממניותיה של החברה הספרדית, כולל 30% המוחזקים על ידי השותף של אותו אנטוניו, ויקטור. "לפני שנתיים נוצר הממשק הראשון ביננו. באותה תקופה אחרי שהקמנו משרד של על בד במזרח אירופה אמרנו שהיעד הבא הוא מערב היבשת", מסיקה משתף בשיחה עם ביזפורטל על העסקה. "ההתלבטות הייתה בין הקמת פעילות לבין רכישה. אופטימל קר היא הקונברטורית (חברה המייצרת מגבונים מבדים לא ארוגים – א.פ) השניה בגודלה בספרד – והם רצו למכור".
אופטימל קר מייצרת מגבונים עבור מותגים (Brands) ומותגים פרטיים של רשתות (Labels Private) באירופה ומחזיקה במפעל במרחק נסיעה של כחצי שעה ממדריד. עוד היא פעילה בפורטוגל ובצרפת. מכירות החברה ברבעון הראשון של 2021 הסתכמו ב-16 מיליון יורו עם שיעור EBITDA של 13% מההכנסות.
בעל בד סימנו את מערב אירופה כפי שמספר מסיקה, ועל אף שהם מוכרים כיום בספרד, פורטוגל וצרפת, אתרי היצור שלהם הם במזרח היבשת האחד במרכז גרמניה על יד דיסלדורף והשני בפולין. המפעל של אופטימל קר יקרב אותם לשווקים אלה.
"החברה היחידה שגדולה יותר מאופטימל קר בתחומה בספרד עובדת כמעט בבלעדיות רק עם רשת הסופרמרקטים מרקדונה ולא מייצרים בפרייבט לייבל לאף אחד אחר", ממשיך מסיקה, "הם אמנם מוכרים ב-60-80 מיליון יורו בשנה, אבל רק ללקוח אחד".
עד כמה תצליחו לחסוך בעלויות הובלה הודות למתקן של אופטימל קר בספרד?
"נעשה התאמה נכונה יותר של אתרי היצור והמכירות, והובלה היא פרמטר משמעותי בביזנס שלנו שחי על שוליים לא רחבים. ככל שהפרישה הגיאוגרפית רחבה ויש לך לקוחות רב לאומיים היכולת שלך להזין אותם מכל אתר חוסכת עלויות לוגיסטיות. אנחנו לא נותנים מספרים בשלב זה אבל אפשר לומר בעיקרון שבהחלט יש כאן מקום לסינרגיה מעולה, ללקוחות ולנו. זה ווין-ווין".
חשפתם את המספרים של אופטימל קר ברבעון האחרון, אבל איך הם ביחס לעבר? זו חברה צומחת?
"2020 הייתה ברקע הקורונה כידוע שנה טובה לכל יצרני המגבונים בעולם. כשניהלנו את המגעים מול אופטימל קר ב-2019 היקף המכירות היה סביב 50 מיליון יורו, ועל זה בוססה העסקה מתוך הערכה שהצמיחה שלהם תהיה דומה לשלנו - 4-5% בשנה. ב-2020 הייתה קפיצה אדירה ל-71-72 מיליון יורו, והרבעון הנוכחי משקף קצב הכנסות של 64 מיליון יורו בשנה, ולדעתנו זה באמת רבעון מייצג".
ומה לגבי נתח שוק? היא מצליחה לשמר או להגדיל אותו או שמתחרות מזנבות בה?
"למעשה זו חברה שאין לה תחרות. אין כמעט קונברטורים בספרד, למעט אחד קטנטן ולא משמעותי. הפוזיציה שלה בספרד פורטוגל ודרום צרפת חזקה, והאמת היא שחלק מהלקוחות שלה כיום הם כאלה שעל בד איבדה לטובתה בעבר".
יש מקום בכל זאת להתייעלות אצל אופטימל? ברמת כח האדם, חדשנות במפעל, הוצאות שכר?
"לא. מדובר בחברה יעילה מאד שיודעת לעבוד יפה. די מוקדם הם הכניסו אוטומציה למפעל שלהם, אמנם לא מדובר בציוד חדיש כמו במתקנים שלנו אבל עדיין זה מספיק והוא נבוי בסטנדרט מאד גבוה - להתחיל מכלום, להקים מפעל בשוק הספרדי שפעיל עד היום עם מכירות של 60 מיליון יורו זה בהחלט הישג מרשים".
המניה הכפילה את שוויה בקורונה
ברקע מגפת הקורונה, על בד סגרה שנה מצויינת עבורה עם צמיחה של 19% לרמת הכנסות של 1.5 מיליארד שקל ומעבר לרווח של כ-101 מיליון שקל מול הפסד של כ-65 מיליון שקל ב-2019. בראיון קודם אמר המנכ"ל מסיקה כי החיסונים והניצחון על הנגיף אולי יפחיתו את ווליום המכירות - אולם עדיין זה ישאר גבוה מהרמה של טרום הקורונה.
באשר לעלייה במכירות מרמת 2019, נצטרך לחכות ולראות, אולם סביר שכמו שמסיקה מעריך בעצמו, אכן תהיה ירידה מהרמות של 2020 ובהקשר הזה ניתן לומר שרכישת אופטימל קר, והלקוחות שתקבל דרכה על בד, תעזור לקזז את הירידה. מתחילת השנה עלתה מניית על בד בכ-4% וב-12 החודשים האחרונים הכפילה את שוויה ויותר עם עלייה של 150% במניה. כיום היא נסחרת לפי שווי של 766 מיליון שקל.
לצד התבססות במזרח אירופה, עוד חלק באסטרטגיה של על בד הוא הרחבת הורטיקליות, כלומר פעילות בכמה שיותר חוליות על פני שרשרת הערך, כשהכוונה בעיקר גם לייצר את הבדים הלא ארוגים בעצמה – וגם להפוך אותם למגבונים לאחר מכן (פעילות ה"קונברטינג"). אלא שהדבר לא בהכרח רלוונטי למתקן של אופטימל קר, ומסיקה מסביר גם למה.
"אנחנו בין היצרנים היחידים בעולם שמטמיעים ורטיקליות בעסק. השאיפה שלנו היא לקנות רק 20% מהבדים כדי לחוש את השוק, ואת היתר לייצר אצלנו. זו שאלה עקרונית למעשה איפה למקם את קווי ייצור הבדים עצמם, ופה השיקול הוא שילוב של ידע, טכנולוגיה, יכולת לקבל מענקים ממשלתיים כדי להקים מפעל – וגם מבחינה לוגיסטית אין הרבה הבדל בעלויות אם אתה מוביל מגבונים, כלומר מוצרים מוגמרים, או בדים, שהם חומרי גלם.
"ההחלטה שאנחנו לקחנו היא לרכז את ייצור הבדים רק בחלק מאזורי הפעילות, כי זה דבר שלוקח זמן ללמוד לייצר והיא מורכבת יותר מקונברטינג. בקונברטינג למקם מפעל בסמוך ללקוח זה דבר טריוויאלי, אבל בבדים נכון לרכז את הידע רק בחלק מהמיקומים – זה חוסך הכשרה של צוותים חדשים, בטח ובטח כשאנחנו מדברים על מעבר לים".
לסיום, פרט על מימון העסקה: 60% יגיע במזומן, על היתרה שתשולם בעוד שנתיים ובעוד ארבע שנים אתם מנהלים מו"מ מול הבנקים – לאיזה ריביות אנחנו אמורים לצפות?
"אני יכול להגיד רק שאלה יהיו ריביות נוחות, ואזכיר שבמדינות רבות באירופה הריביות עבור החוסכים שליליות מלכתחילה כדי לעודד את הצריכה. חוץ מזה העובדה שרק 60% מהסכום יגיע במזומן מסייע מאד לתזרים שלנו.
"חשוב להדגיש לגבי העסקה הזו שבגדול היה לנו הסכם הבנות מול אופטימל קר עוד קודם לקורונה לפי שווי שהתבסס על היקף הפעילות שלה ב-2019 כאמור. הקורונה עיכבה את הסגירה אבל העובדה שכבר היה הסכם עזרה לנו בכך שסגרנו עסקה טובה ולא היינו צריכים לפתוח אותה אחרי השנה הטובה של אופטימל קר ב-2020".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה