ישראכרט: הרווח קפץ מ-10 מ' ש' ל-74 מ' בעיקר הודות למגזר המימון
ישראכרט -0.69% ישראכרט 1,440 -0.69% בסיס:1,450 פתיחה:1,428 גבוה:1,487 נמוך:1,400 תמורה:19,504,030 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: סגרה את הרבעון הראשון של 2021 עם רווח של 74 מיליון שקל, קפיצה מרמה של 10 מיליון ברבעון המקביל וזאת בחסות הצמצום החד בהוצאות להפסדי אשראי בעקבות ההתאוששות ממשבר הקורונה. אלה ירדו לכ-12 מיליון שקל, לעומת כ-102 מיליון שקל שנה קודם לכן. חברת האשראי רשמה תשואה להון הממוצע של כ-12.6% מול נתון של 1.6% בתקופה המקבילה. "עד רגעים אלו אנחנו רואים התאוששות בביקושים לאשראי", אומר המנכ"ל רון וקסלר בשיחה עם ביזפורטל, "דבר שלצד העלייה במחזורי העסקאות מעיד על העוצמה של המשק, שבסך הכל חוזר לנתיב צמיחה ויש לו יכולת ריבאונד טובה - בהנחה שלא תהיינה הפתעות קדימה".
ההכנסות ירדו מעט לכ-507 מיליון שקל לעומת כ-522 מיליון המקביל, וזאת בעיקר עקב ירידה בהכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי והכנסות מריבית, נטו. האחרונות ירדו לכ-103 מיליון שקל, בהשוואה לכ-109 מיליון שקל ברבעון המקביל, כתוצאה מטיוב התיק, או במלים פשוטות - העמדת אשראי לפחות לקוחות פרטיים בשל החשש מחדלות פרעון. יתרת האשראי לאנשים פרטיים הסתכמה בכ-3.93 מיליארד שקל, לעומת כ-4.07 מיליארד שקל בסוף 2020. יצוין כי ישראכרט שמרה את הריבית הממוצעת בשיעור של כ-9.1%. החברה צמצמה אם כן את הסיכון, אך בעקבות זאת נהנתה גם מהכנסות ריבית ברמה פחותה יותר.
לעומת זאת, יתרת האשראי המסחרי עלתה בכ-1% לכ-898 מיליון שקל, בהשוואה לכ-892 מיליון שקל בסוף שנת 2020. השיפור ברווחי החברה מיוחס במידה ניכרת גם למגזר המימון, שהניב ברבעון רווח של כ-59 מיליון שקל, לעומת כ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
הירידה בתיירות היוצאת והנכנסת הביאה לשחיקה של 9 מיליון שקל בהכנסות מפעילות כרטיסי אשראי. בחברה מסבירים כי "סביבה תחרותית מאתגרת המשיכה לשחוק את עמלות הסליקה מבתי עסק" ומזכירים את המשך ירידת העמלה הצולבת מתחילת השנה משיעור של 0.575% לכ-0.55%, ומירידה בשיעור העמלה הצולבת בעסקאות חיוב מיידי משיעור של כ-0.3% לכ-0.275%, כל זאת בקיזוז חלקי עם העלייה בהיקף מחזור העסקאות בכרטיסי אשראי. אלה קוזזו עם עלייה של 4.5% במחזור העסקאות בכרטיסי אשראי לכ-41.5 מיליארד שקל.
בחברה מדווחים על עלייה של כ-10.8% בכרטיסי אשראי חוץ בנקאיים פעילים במהלך השנה האחרונה, שמספרם הסתכם בכ-4.15 מיליון כרטיסים בהשוואה לכ-4.05 מיליון בסוף הרבעון המקביל. בסוף 2020 הנתון עמד על 4.12 מיליון כרטיסים.
המחיקות נטו בגין חובות אבודים ירדו לכ-17 מיליון שקל לעומת כ-45 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת משיפור בגבייה. ישראכרט רשמה הכנסה של מיליון שקל בגין הפרשה קבוצתית קודמת בסך 49 מיליון שקל לחובות מסופקים ברבעון המקביל. בחברה אומרים כי בשלב זה החליטו להותיר את שיעורי ההפרשה הקבוצתית ללא שינוי "כדי לשקף את הפוטנציאל בסיכון להפסדי אשראי בגין לווים שנפגעו מהמשבר".
ההון העצמי בסוף התקופה עלה לכ-2.53 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-2.45 מיליארד שקל בסוף שנת 2020, ובהשוואה לכ-2.37 מיליארד שקל בסוף הרבעון המקביל אשתקד.
בתחילת השנה החלה החברה ביישום תכנית התייעלות בה יפרשו מרצון כ-220 עובדים במהלך השנה. בישראכט אומדים את החסכון השנתי בכ-44-56 מיליון שקל (לפני מס). יאמר כי ההוצאות המיוחסות לתכנית ההתייעלות הוכרו כבר בתוצאות של שנת 2020 ובהיקף כולל של כ-45 מיליון שקל (לפני מס).
בישראכרט מדגישים את השקת אפל פיי בישראל, שתאפשר למשתמשי האייפון והשעון של אפל להזין את פרטי כרטיסי האשראי שלהם באפליקציה ולבצע באמצעות המכשיר תשלומים ללא מגע. בחברה מצפים לכך שהדבר יסיט עסקאות מזומן לתשלום באמצעות כרטיס אשראי (ללא מגע כאמור ובעזרת הסמארטפון), וכך יהנו בחברה מעמלות סליקה. אם הציפייה לא תתממש, וכל עוד מדובר יהיה רק בהסטת עסקאות שגם ככה נעשו בכרטיסי אשראי ללא הסמארטפון לכאלה שנעשות באמצעותו, פירוש הדבר שישראכרט תצטרך לחלוק את עמלות הסליקה עם עוד חוליה בשרשרת - אפל במקרה הזה.
עוד יוזכר כי זה עתה המפקח על הבנקים יאיר אבידן הודיע שאינו מתנגד לכך שישראכרט תחל לשווק ביטוחים (רכב ודירה בשלב ראשון), כפי שאישר הממונה על שוק ההון משה ברקת. בכוונת החברה להתחיל לפעול בתחום במהלך המחצית השנייה של השנה.
נמשיך לראות את מחזור העסקאות גדל על פני הרבעונים המקבילים, או שיכול להיות שבולמוס הרכישות עם היציאה מהמשבר ימצה את עצמו ודווקא תדווחו על ירידה?
"בנק ישראל צופה עלייה של 6.3% בתוצר וזה נתון שאפשר להשען עליו. זה התרחיש האופטימי שהציגו עוד בנובמבר-דצמבר 2020, והוא באמת מעיד על אופטימיות".
מאיפה הביטחון שההשקה של אפל פיי תסיט עסקאות ממוזמן לאשראי, ולא פשוט תסיט עסקאות אשראי קיימות לכאלה באמצעות אייפון שיאלצו אתכם להתחלק בעמלות הסליקה?
"קודם כל צריך לזכור ש-70% ויותר מהסמארטפונים בישראל הם לא של אפל, והם יכולים להשתמש באפליקצה שלנו אני-פיי, ושם אנחנו לא מתחלקים בעמלה עם אפל. בין כה וכה אפל לוקחת לעצמה נתח מאד קטן, שמתחלק גם הוא בין השותפים השונים שהם חברות הסליקה, שב"א ועוד.
"מעבר לכך, מקרים מהעולם הראו שכניסה של ענקיות הטק לתחום התשלומים יוצרת תומכת בוקטור של הסטה ממוזמן לכרטיסי אשראי. גם הארנקים הדיגיטליים משרתים את חברות כרטיסי האשראי להגדלת המחזורים. תחשוב עליך או על כל אחד מאיתנו - אנחנו זוכרים את הימים שהיה לנו כרטיס אשראי בארנק והיינו מוציאים בעזרתו מזומן מבנקט או כספומט, זה קורה פחות ופחות".
אתם בונים על תרחיש שההשקה המתוקשרת של אפל פיי תביא לאימוץ גדול יותר של אני פיי שלכם על ידי משתמשי אנדרואיד?
"ברמה הכללית, גם ההייפ והעיסוק בנושא וגם חינוך השוק של אפל יכולים להביא לדבר כזה. למשל אם אני משתמש אנדרואיד, ואני עומד לידך כשאתה משלם עם האייפון שלך, אז הגיוני שאשאל את עצמי איך אני יכול לעשות את זה גם. בגלל שאפל פיי תפס וההשקה הייתה מוצלחת אפשר לומר שיש השפעה - אבל היא לא ממש אחד לאחד".
ספר על פעילות שיווקי הביטוחים - איך זה יראה, כיצד אתם מתכוונים להגיע ללקוחות?
"זאת תהיה סוכנות במודל ייחודי שתעבוד עם מספר חברות ביטוח. תזכור את בסיס הלקוחות והדאטה הרחב כדי להביא להם ערך והצעות רלוונטי ומזה אפשר לדמיין את הפוטנציאל. לא פירטנו את אסטרטגיית החדירה אבל די לחכימא ברמיזה שהלקוחות רגילים לקבל מאיתנו פניות בכל האמצעים כולל כמובן בדיגיטל. נדע ליצור איתם קשר בכל הערוצים הנכונים עבורם ועבורנו".
אז לכם יש דאטה ואתם יכולים להגיע ללקוחות קיימים בדיגיטל, אבל המתחרים המסורתיים - סוכני הביטוח - נמצאים יותר בשטח. זה לא מטריד אתכם?
"אנחנו מתרכזים בלבנות מודל עבור הלקוחות שיצור פעילות משמעותית עבורנו. התחרות תעשה טוב ללקוחות ויש מקום לכולם. כל אחד עובד בשיטות שלו".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה