הקומבינה של חברות התעופה הישראליות: להפסיד - ולשנורר מהמדינה כסף

קונים כל קונים חברה מפסידה - בידיעה שהיא הפסדית - ואחר כך באים למדינה בדרישות. המפתיע זה שהמדינה שוב ושוב נכנעת לזה ולא ברור למה; המקרה של אל על
 | 

שיטת מצליח גרסת אנשי העסקים הישראליים: תארו לכם שמגיע אליכם אדם ומבקש מכם כסף לטובת הקמת חברה. אתם מסכימים, ואז החברה שלו נכשלת. הוא בא אליכם ומבקש עוד כסף. אתם שוב מסכימים, ואז החברה שוב מפסידה. כך זה נמשך כמה פעמים, עד שהאדם הזה מחליט לנטוש את הספינה, למכור את החברה ההפסדית שלו למישהו אחר. ומה השלב הבא? הרוכש החדש בא אליכם ומבקש שתממנו גם אותו ותפסידו כסף גם אצלו.

נשמע הזוי? זה בדיוק מה שעשו קני ואלי רוזנברג שרכשו את אל על - בידיעה ברורה שמדובר בחברה הפסדית עוד הרבה לפני הקורונה. הם החליטו קודם כל לקנות את החברות המפסידות - ואז לבוא למדינה עם דרישות לקבל כספים מהמדינה, על חשבון הציבור. למה? כי ככה הם אומנם לוקחים סיכון בהשקעה בחברת התעופה, אבל רוב הסיכון על המדינה. כי ככה הרגילו את המדינה - לתמוך בחברת התעופה שלה. כי הם פשוט יכולים וכי אפשר לספר לכולם ש'יש קורונה שגורמת לחברה להפסיד כסף' וגם כפי שאמרו רק בשבוע שעבר באל על במסיבת העיתונאים לאחר הדוחות: 'זה לא פייר שמדינות בעולם עוזרות לחברות התעופה ובארץ לא עוזרים לנו' - אבל ההבדל הוא שחברות התעופה בעולם הן רווחיות ונקלעו לבעיה בגלל הקורונה, ובארץ - הן לא רווחיות בלי קשר לקורונה.

בפועל, חברת אל על הייתה הפסדית כבר שנים, ללא כל קשר לקורונה - בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים כל שנה ואפילו יותר. אז הבעלים החדשים רכש בידיעה שלאחר מספיק התבכיינות המדינה תיכנע בגלל סיבות לא ענייניות ותציל אותם. מה שקרה הוא שהמדינה נותנת לאל על שוב ושוב חבל הצלה, כשהטענה העיקרית הא משהו כמו 'לא יכול להיות שאל על תיפול, לא יכול להיות שלא תהיה לישראל חברת תעופה לאומית'. אבל זו הרי לא טענה עסקית, זו לא טענה אמיתית. זו טענה של חברה הפסדית, שלא מצליחה להתחרות בשוק שבו היא פועלת, ושמחפשת דרכים יצירתיות כדי להשיג כספים על חשבון הציבור בדרכים לא הוגנות.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

צריך לומר את האמת: זה לא מודל עסקי שאמור לייצר רווחים. כלומר, זה ייצר רווחים לבעלי החברה כמובן, אבל אלה לא רווחים אמיתיים לציבור או לבעלי המניות, זה לא בהכרח ייצור ערך בטווח הארוך ווגם לא בטוח שזה מה שיציל את החברות ויהפוך אותן לרווחיות. כך לא משיאים ערך ותשואה למשקיעים. זו שרלטנות, ולא נעים לומר - אפילו חזירות.

אז מה עושים הבעלים? קודם כל רוכשים, אחר כך כבר עושקים את המדינה. למה? כי ברור שהמדינה לא תצליח לעמוד בלחץ ותציל את החברה. בדרך היא תזרים הרבה מאוד כסף לחברות הללו, והמנהלים אולי יוכלו לגזור בהמשך קופונים שמנים.

אגב, זה לא תרחיש ישראלי בלבד. במשבר הסאב פריים בארה"ב, הממשל האמריקאי נאלץ להזרים לחברות הגדולות והבנקים שהתמוטטו מאות מיליארדי דולרים, בשביל שלא יקרסו ויפילו איתם את כל ארה"ב. מה קרה אחר כך? החברות הללו חילקו בונוסים שמנים למנהלים. למה? כי הן הרי סיימו את השנה עם רווחים - אם זו לא חוצפה אז כנראה שאין באמת חוצפה בעולם.

אבל מדובר בסופו של דבר בכספים של הציבור. אין שום סיבה הגיונית שהמדינה והציבור, יממנו שוב ושוב חברות הפסדיות. ובכל זאת - זה בדיוק מה שקורה עכשיו. הבדיחה - לא נעים לומר - היא על חשבוננו. נותר רק לקוות שבחברות התעופה הישראליות לא ינהגו באותה חזירות שנהגו בארה"ב לפני 12 שנים.

ובכל זאת מה החליט היום משרד האוצר לעשות? על פי גורמים באוצר המדינה תזרים בין 100 ל-150 מיליון דולר לחברת אל על, ובין 15 ל-20 מיליון דולר לארקיע וישראייר. על פי המתווה, מדובר בהלוואת בלון למשך שנתיים - ללא קופון וללא ריבית, תוך שחברות התעופה יוגבלו בחלוקת דיבידנד במהלך התקופה, ובעוד שנתיים יוכלו החברות לבחור אם לפרוע את החוב למדינה, להמיר את החוב למניות, או לצאת להנפקה לציבור. המדינה לא תחזיק ביותר מ-24% בחברות כדי שבפועל לא תהיה הלאמה מחדש.

האמת היא שחזרנו והזהרנו על כך לא מעט במהלך השנה האחרונה. הנה תזכורות:

תגובות לכתבה(37):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    לסגור את אל על ומיד
    אחד העם 31/08/2021 06:33
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חברה רעה שעושקת את הלקוחות שלה וגם את המדינה. מחלקת דיבידנדים שהדוחות מראים הפסד.
    סגור
  • 32.
    שודדים על חשבון האזרח קבל עם ועדה
    ליזא 29/08/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    טיפת בושה אין לחברות הגנבים ולממשלה המושחתת לתתכספים שנגנבו ממשכורות רעב של אזרחים אז מה הפלא שכולם מושחתים ומנצלים את כספי המיסים
    סגור
  • 31.
    השחיתות חוגגת בעזרת האוצר והעומדים בראשו
    רון 26/08/2021 17:01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אחת לכמה שנים החברה נופלת למה ניהול כלכלי כושל חלוקת משכורות עתק תנאים מפליגים על חשבון האוצר
    סגור
  • 30.
    קומבינה של כתב שרק מחפש קליקים
    יוסי 26/08/2021 16:58
    הגב לתגובה זו
    5 1
    תרד קודם לעיניין העובדות מאשר לייצור פה קונספירציות של קומבינה כלשהי ויהיה בקיא במספרים אתה שוכח שהבעלים הנוכחי של החברה מבקש עזרה אבל שם גם כסף מכיסו אז אל תספר סיפורים
    סגור
  • 29.
    הבעיה שהמדינה הכשילה את חברות התעופה (ל"ת)
    מומחה לקנוניות 26/08/2021 10:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • טען עוד
  • 28.
    לידיעת הכתב היה הסכם בין רוכש אלעל ל
    א 25/08/2021 19:45
    הגב לתגובה זו
    1 1
    למדינה לפיו הרוכש הכניס לחברה עוד 100 מיליון ש''ח והמדינה התחייבה להעניק הלוואה נוספת בהיקף של כ 200 מיליון ש''ח. מלבד זאת דבריך יפים אבל ללא עזרת הצדינה לישראל לא היתה היום חברת תעופה פעילה..לא אלעל לא ארקיע ולא ישראייר שלושתם היו פושטות את הרגל ומכיוון שישראל לא מכניסה תיירים הציבור היה תלוי בלו"ז מאוד דל של חברות זרות שהיו מואילות להמשיך לטוס. טובת הציבור מחייבת תעופהישראלית פעילה.
    סגור
  • 27.
    ניהול
    יוני מגל 25/08/2021 18:36
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כאשר ישראל מנוהלת פטליאית ולא כניינית היא נעלמת לרט לאט אבל בטוח.בתוך 20 שנים יהיב פה גן זבל חרדי ללא משאבים.
    סגור
  • 26.
    לסגור את אל על (ל"ת)
    שומר הסף 25/08/2021 15:12
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • 25.
    חברת אלעל לא קיבלה שקל מהמדינה
    מי אתה 25/08/2021 13:32
    הגב לתגובה זו
    5 1
    חברת אלעל לא קיבלה שקל אחד מהמדינה. הכול זה הלוואות /הקדמות של תשלומים שונים לעתיד. כתב בור. לא יודע על מה הוא כותב בכלל. הדבר היחיד ההגיוני לעשות כאשר המדינה סוגרת עסקים ומגבילה אותם - הוא לפצות! ולא בהלוואות! מענקים. המשינה סוגרת את השמיים, את עולם התרבות, ועוד המון עסקים והדבר ההגיוני היחיד לעשות הוא לתת מענקים על מנת לשמר את אותם עסקים ליום שאחרי הקורונה. בושה של ממשלה בושה של כתב.
    סגור
  • 24.
    תנו לישראייר וארקיע לקנות את אל-על
    עזי 25/08/2021 13:24
    הגב לתגובה זו
    2 4
    רק רכישת החברה וביטול חוזי התעסוקה השערורייתיים באל-על יטיסו אותה למעלה. מיזוג שכזה יחסוך בהוצאות הקבועות של כל השלוש ויאפשר קיום חברה אחת נורמלית בכבוד וללא עזרה חיצונית.
    סגור
  • 23.
    אני מרוויח מאה אלף לחודש ומטיס את כל המשפחה בחינם
    טייס אלעל 25/08/2021 11:21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כמה טוב שהממשלה המטומטמת ממנת את זה
    סגור
  • כי אתה חזיר תאב בצע. (ל"ת)
    דוד 25/08/2021 17:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    אתה כזה בור
    גרי 25/08/2021 11:20
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כל כך הרבה טקסט בלי תוכן, כמה ריקבון יש בך, כותב מאמר מבלי לדעת בכלל דבר או שניים. אל על הייתה על הגל לפני הקורונה, ומי שגרם לה להתרסק ככה זו גם הממשלה.
    סגור
  • 21.
    צריך לחוקק חוק: חברה שמקבלת סיוע מהמדינה, ייאסר עליה לח
    8 25/08/2021 10:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך לחוקק חוק: חברה שמקבלת סיוע מהמדינה, ייאסר עליה לחלק דיבידנדים למשך שלוש שנים. גם אם זה סיוע עקב מלחמה, קורונה, רעידת אדמה, וכל סיבה אחרת.
    סגור
  • 20.
    חבל שלא בדקת את העובדות קודם לכן
    אחד שיודע 25/08/2021 08:11
    הגב לתגובה זו
    4 1
    ישראייר חברה רווחית 5 שנים ברציפות לפני תחילת משבר הקורונה. בדיקה קלה ובסיסיץ שעיתונאי שמכבד את עצמו חייב לבצע לפני כתיבת כתבה כזאת. חבל
    סגור
  • הוא התייחס לאל-על, קרא שוב בעיון (ל"ת)
    עזי 25/08/2021 13:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 19.
    כל מילה בסלע (ל"ת)
    YL 25/08/2021 07:12
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 18.
    חוסר הבנה מוחלט
    רון 25/08/2021 04:56
    הגב לתגובה זו
    6 1
    עוד כתבה של כתב (מני רבים) שאין לו כלל מושג על הנושא עליו הוא כותב.העיקר להסית להלהיב ולשכוח מה כתב.
    סגור
  • 17.
    די בחברה אחת מולאמת
    מומחה בתחום 25/08/2021 02:30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    גם אם חייבים חברה ישראלית אז די באחת שתטיס נוסעים. ובטח שלא אל על.וגם אז על המדינה או קונה אחר לקחת אותה מהכונס ללא חוב . לקחת את מלוא המניות ולהנפיק כשהמצב ישתפר .
    סגור
  • 16.
    לא מרוויח לסגור
    רק מזומן 24/08/2021 23:43
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אפשר מחר לסגור את אל על לפטר את כולם ולהקים חברה רזה ואפקטיבית דוגמת ריינאייר
    סגור
  • בוא נסגור את המסעדות הכושלות.
    יעקב 27/08/2021 08:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בוא נשלח לעזאזל את כל החקלאים הכושלים.נשאיר רק את הפרזיטים של השירות הציבורי שהקורונה לא נגעה בהם והם חיים על חשבון הציבור
    סגור
  • 15.
    עיתונאי בכיין תאכל את הלב ותמשיך להשמיץ
    עובד אלעל 24/08/2021 23:42
    הגב לתגובה זו
    5 3
    לא יעזרו לכם כל ההשמצות וההסתה הפרועה, המדינה מבינה את החשיבות של התעופה הישראלית להבדיל מקגלסים כמוך
    סגור
  • 14.
    רק אל-על
    נוסע מתמיד 24/08/2021 23:36
    הגב לתגובה זו
    5 2
    הכי בבית בעולם
    סגור
  • 13.
    מתודולוגיה עקומה
    שלום 24/08/2021 23:26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מסוג הכתבות שנכתבות על ידי אחד שמעולם לא השקיה שקל. אדם שבא מכניס את היד עמוק לכיס ומשקיע מאות מליונים זה רק אחד שמאמין שיש לו השקעה מניבה ושהוא יכול למנף את העסק למקום טוב. לשקיע סכום אדיר בשביל לתלות תקוות בנערי האוצר זה אפילו לא חלום
    סגור
  • 12.
    ישראייר הייתה רווחית שנים, לך תעשה שיעורי בית (ל"ת)
    אלירן 24/08/2021 22:54
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 11.
    הכתב לא העיפרון הכי חד בקלמר
    איציק 24/08/2021 22:52
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה אתה לא רואה את המצב בעולם ? העיקר כותב ....
    סגור
  • 10.
    חוסר הבנה לגודל האירוע
    טט 24/08/2021 22:47
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כתבה לא מעמיקה .מגמתית וכמובן בלי ירידה לפרטים
    סגור
  • 9.
    בדיוק . וחבל שהם והעכרים שלהם ממשיכים להונות את הציבור
    פנטושית 24/08/2021 22:30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זו השיטה . קקה של מקבלי החלטות
    סגור
  • 8.
    המדינה
    שקר 24/08/2021 21:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המדינה לא נותנת שקל היא נותנת הלוואה כי סגרה את השמיים בזמן שכולם פותחים ועוד למדינות יותר ירוקות מאיתנו וזה לא קשה כי 99 אחוז מהמדינות בעולם יותר ירוקות מאיתנו
    סגור
  • 7.
    אתה לא בסדר
    כמה ישן 24/08/2021 21:05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בכל העולם טועה ורק אתה צודק כל העולם עוזר לחברות התעופה
    סגור
  • 6.
    מי רוצה להגיש איתי בג״צ כנגד משרד האוצר?
    דורון 24/08/2021 20:49
    הגב לתגובה זו
    0 3
    אני מאוד רציני. אם המדינה נותנת לאל על אז שתיתן לשאר העסקים.
    סגור
  • 5.
    דמגוגיה זולה
    דמגוג 24/08/2021 20:12
    הגב לתגובה זו
    9 7
    מישהו כאן השתכנע שרוזנברג רכש את אלעל בשביללבקש כסף מהמדינה? איך בדיוק הפרוטות העלובות שהמדינה "מלווה" לאלעל יכסו את ההשקעה האדירה של רוזנברג באלעל?
    סגור
  • 4.
    אל על
    כבר שנים רבות שאל על קיימת בזכות נדיבות המדינה ומש 24/08/2021 20:09
    הגב לתגובה זו
    4 8
    כבר שנים רבות שאל על קיימת בזכות נדיבות המדינה ומשלם המיסים מבחינתי מזמן היו צריכם למחוק אותה חברה שכל השנים היו בא 60 אחוז מובטלים סמויים שקיבלו משכורות עתק אני כי ישראלית תמיד העדפתי לטוס עם חברות זרות שיותר זולות עם שירות מעולה פשוט אל על מנגנת על מצפון המדינה שאם יקרה משהוא גורלי במדינה רק אל על יכולה לחלץ אותנו קישקוש בלבוש אפשר לשרוד בלעדי אל על
    סגור
  • בורות גמורה..עד לרגע זה המדינה לא סייעה בשקל
    ירון 25/08/2021 16:35
    הגב לתגובה זו
    4 0
    תסכול , בורות , קנאה , הלקאה עצמית , הכול בבן אדם אחד מתוסכל , האמת עצוב לי בשבילך.
    סגור
  • 3.
    מי שזו פילוסופית העסקים שלו לא היה שם 200 מליון
    רמי 24/08/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    6 5
    מי שזו פילוסופית העסקים שלו לא היה שם מכיסו 200 מליון דולר ויותר על עסק מפסיד ובלי asset המטוסים ממושמעים והזכיות שירות למדינה
    סגור
  • 2.
    זה לא הממשלה .. זה ציבור כנוע ו...פרייאר (ל"ת)
    יוסי חכים 24/08/2021 19:21
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 1.
    אחלה בחלה , הפקרות (ל"ת)
    וואי וואי 24/08/2021 19:19
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות