"בעוד שלוש שנים: 'בוסט' במכירות אינרום עם עליית התחלות הבניה"
כך משיב בראיון לביזפורטל נועם שלצ'קה, מנכ"ל חברת מוצרי הבניה שנפגעה מהתייקרות חומרי הגלם. הוא מסביר מדוע זו לא גולגלה כולה ללקוחות ועל השפעת נתוני גמר הבניה עליה, ההזדמנות בשוק לוחות הגבס הריכוזי (בנייה חדשה ושיפוצים) והסינרגיה עם SP
מניית קבוצת מוצרי הבניה אינרום -0.06% אינרום 1,561 -0.06% בסיס:1,562 פתיחה:1,564 גבוה:1,573 נמוך:1,540 תמורה:3,125,473 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ירדה אתמול במסחר בתל אביב בכ-6% אחרי פרסום הדוחות בהם דיווחה על הכנסות שעמדו במקום, בהשפעת ריבוי החגים השנה ברבעון השלישי, ורווח תפעולי שירד ב-40% לכ-34 מיליון שקל – בעיקר בשל שחיקת הרווחיות הגולמית עקב התייקרות חומרי הגלם ועלויות ההובלה. באינרום סיפרו כי חלק מההתייקרות גולגלה ללקוחות. מדוע רק חלק ולא כולה? "אנחנו רצים למרחקים ארוכים וחושבים באופן ארוך טווח גם על היחסים שלנו מול הלקוחות והספקים", משיב המנכ"ל נועם שלצ'קה בראיון לביזפורטל.
"יש ציר זמן והרבעון השלישי בא אחרי שני רבעונים חזקים, כך שבמצטבר ב-9 חודשים הצגנו צמיחה יפה בהיקף הפעילות", הוא מבקש להזכיר עתה למשקיעי החברה. "איפה שניתן היה להצטייד במלאי גדול יותר מראש כך עשינו, ולא בכל המוצרים זה התאפשר. בדוחות אפשר לראות שסעיף המלאי עלה – חלק בשל עלייה כמותית במלאי, וחלק בגלל עליית הערך במלאי בשל ההתייקרות. המלאים שלנו אינם פגי תוקף ואם הם נשארים אצלנו חודש יותר או פחות זה לא אישיו. אינרום עובדת עם 'ליד טיים' מאד קצר – את מה שאנחנו מייצרים אנחנו מוכרים ומספקים אם לא באותו יום או למחרת אז תוך יומיים-שלושה".
התחלות הבניה ברבעון השני ירדו ב-4.5% לעומת הרבעון הראשון, בין יולי 2020-יוני 2021 פחתו ב-2.8% מול שנה קודם לכן. בין התקופות נתוני גמר הבנייה ירדו ב-9.5%. תסביר את ההשפעה של הנתונים האלה עליכם.
"אינרום פעילה ב-3 תחומים: פתרונות בניה, שזה בלוקים, אבנים משתלבות, אלמנטים מבטון – אלה משולבים בבניה של דירות חדשות; השני הוא גמר לבניה, מוצרים שיש צורך בהם בשלבים מתקדמים של הבניה, וגם בשיפוצים - כמו טיח, חומרי אטימה; התחום השלישי הוא נירלט אותה רכשנו – צבע לבית, שמשמש יותר בשיפוצים מאשר בבנייה.
"לשאלתך, פתרונות הבניה מוטים באמת להתחלות הבניה. השוק תקוע על 53 אלף יחידות דיור לערך בשנה – כידוע זה לא נותן מענה לביקושים הקיימים ורואים את זה בעליית מחירי הנדל"ן. אבל שני התחומים האחרים, עם 60% מהפעילות שלנו, הם בעלי משקל גדול יותר בערוצי ההפצה של סוחרים, בתי מסחר, חנויות חומרי בניין – והרבה מזה הולך לעולמות השיפוצים. כ-50 אלף יחידות דיור משופצות מדי שנה".
ברשות מקרקעי ישראל מעריכים שיסיימו את השנה בשיווקים בהיקף גבוה משנים עברו, של 60 אלף יחידות דיור וקפיצה גם בעסקאות הנחתמות. בגזרת התכנון מעלים הילוך גם בחסות הותמ"ל – אבל יש דיליי. מתי כל הנתונים האלה יתורגמו להתחלות בניה שיביאו לאינרום מכירות? שנתיים? שלוש?
"להעריך את קצב האינקובציה של התחלות הבניה זה דבר קשה עם הבירוקרטיה הקיימת. זה לא נמדד בחודשים כמובן, אלא פחות או יותר בטווח הזמנים שהזכרת".
עד כמה קיימת באמת סינרגיה בין תחומי הפעילות? למי שקונה למשל מוצרים של איטונג מצליחים באמת למכור גם כאלה של החברות האחיות כרמית מיסטר פיקס ונירלט?
"יש לנו מערכי מכירות לכל תחום פעילות בנפרד, ואנחנו ניגשים ללקוחות במיקוד והתמקצעות. יש לקוחות משותפים ובוודאי שאנחנו מסתכלים על זה. קיימים גם לקוחות שקונים רק מאחת החברות".
הודעתם שתשקיעו 150 מיליון שקל בהקמת קו ייצור של לוחות גבס לבנייה. מי עושה בהם שימוש בדיוק? בשיפוצים בלבד או גם בבנייה של דירות חדשות מקבלן?
"גם וגם. בבניה חדשה משתמשים במוצרי הגבס למחיצות פנים, חיפוי, נישות, תקרות – גם במגורים וגם במשרדים ומבני ציבור. זיהינו את המוצר הזה ככזה שנמצא בהלימה עם הרצון שלנו להתרחב לתחומים נוספים בשרשרת הערך של תחום הבניה".
איפה היום עומד היצור המקומי של לוחות גבס מול יבוא מחו"ל, ככל שקיים? האם זו סיטואציה דומה למלט, שם יש תחרות מול המחירים מיוון וטורקיה?
"שוק לוחות הגבס רובו ככולו ביצור מקומי. יש שני שחקנים גדולים כאן, והם אורבונד הפרטית וטמבור. כאמור, זיהינו הזדמנות, ואנחנו נשענים על תקורות קיימות באתר שלנו בפרדס חנה, וכך גם נמנף את מערך המכירות הלוגיסטיקה והשיווק שכבר יש לנו".
בחוק ההסדרים קידמו יוזמה של תוספת זכויות בניה של 45 מ"ר למי שיפצל את הדירה שלו. כמה זה רלוונטי למכירות לוחות הגבס?
"אני לא רואה בזה שינוי מהותי".
הודעתם על רכישת יצרנית צינורות האינסטלציה SP, שמוכרת ב-100 מיליון שקל בשנה – עד כמה כאן נראה סינרגיה מבחינת מכירת סל מוצרים? הרי זה לא שכל אדם שיגיע לחנות לקנות צבע נירלט ייקנה גם צינור לשירותים. עם איזה לקוחות אתם כן מדמיינים חפיפה?
"נכון, אדם שקונה צבע כדי לצבוע את הסלון לא יעשה את זה. אבל יש שיפוצניקים וקבלנים קטנים שעושים עבודות ונכנסים לחנות חומרי בניין כשהם קונים את כל צורכיהם באותה נקודה. אנחנו קולטים את הפעילות הזו כרגל נוספת, נגדיל אותה ונרחיב אותה עם המערכים והפעילויות הקיימות. המוצרים SP שגורים בכל בנייה של מה שמכונה 'חדרים רטובים'. חוץ ממגורים זה רלוונטי גם לשיפוצים וגם לבניה מוסדית כמו קניונים, משרדים, בתי מלון ועוד".
ואיפה הפוטנציאל מבחינת התייעלות במטה, מערך שיווק וכו'? תקלטו את אלה של SP או שדי לכם בכח האדם שלכם?
"נקלוט את הפעילות שלהם במתכונה הנוכחית".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה