"בזכות ההתייעלות בזק פינתה מאות מיליונים שיעזרו לה מול התחרות"

לאחר הדוחות הנהלת החברה בראיון לביזפורטל: "8 ש' פרמיה במנויי דור 5 זה סביר"; "למרות ההשקעות בתשתית ההתייעלות תעזור לשמר EBITDA של 42%"; "אם נוכל למכור טריפל נפצה על הירידה בטלפוניה"; "מעבר לטלוויזיה באינטרנט יביא לחסכון נוסף - למרות שהתשלום לרשת וקשת יגדל"

 | 
telegram

קבוצת התקשורת בזק +0.58% בזק 518 +0.58% בזק בסיס:515 פתיחה:510 גבוה:518 נמוך:510 תמורה:11,953,310 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: מדווחת על צמיחה שנתית לראשונה מאז 2016, בשיעור של 1.1% שהביאה את ההכנסות לרמה של 8.82 מיליארד שקל. השיפור מיוחס לפלאפון ששבה לצמוח וכן לצמיחה בפעילות הקווית. ברבעון הרביעי של 2021 ההכנסות צמחו 2.5% ל-2.26 מיליארד שקל וה-EBITDA המתואם עלה בשיעור זהה ל-909 מיליון שקל. הרווח התפעולי עלה 20% ל-356 מיליון שקל, והרווח הנקי המתואם ירד 7.6% ל-256 מיליון שקל.

היום ב-19:00 אבישי עובדיה במפגש זום על המניה ששווה פי 30 תוך שנה, על חתמים ושוק ההנפקות ועל הגאות בשווקים והאם זה הזמן לקנות או למכור?  

תחזית החברה ל-2022 היא לרווח נקי מתואם של 1.0-1.1 מיליארד שקל, EBITDA מתואם של 3.6-3.7 מיליארד, CAPEX (השקעות הוניות) של 1.7-1.8 מיליארד שקל והגעה לכ-1.4 מיליון משקי בית מחוברים לסיבים. בטווח הבינוני תחזית ה-EBITDA המתואם היא לשמור על יציבות ושוליים של 43%-41% מההכנסות, CAPEX יציב עד 2024 והיחס בינו לבין המכירות, וירידה הדרגתית לאחר מכן; התזרים החופשי אמור להציג צמיחה ממוצעת לשנה בשיעור חד ספרתי-בינוני, ולגבי מצבת מנויי הסיבים היעד הוא 2.1 מיליון לקוחות.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בבזק קווי הכנסות תשתית האינטרנט ברבעון דרכו במקום על 416 מיליון שקל, מגזר הטלפוניה ירד 10.5% ל-222 מיליון שקל. הכנסות המגזר כולו היו דומות והסתכמו בכמיליארד שקל, עם רווח תפעולי דומה של 358 מיליון שקל. מספר קווי האינטרנט המהירים ללא שינוי מסוף הרבעון השלישי - 1.524 מיליון, ונמוך מ-1.556 מיליון שנה קודם לכן. הירידה הייתה בלקוחות השוק הסיטונאי, וזו קוזזה בעלייה קלה בלקוחות ישירים של בזק עצמה. בחברה מצדם מדגישים כי שמרו על רמת ההכנסות חרף הירידה בתעריפי השוק הסיטונאי, לא רק במספר הלקוחות. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי אינטרנט מהיר של בזק עלה מ-102 שקל ברבעון המקביל ל-109 שקל.

בפלאפון הכנסות הרבעון צמחו 13% ל-602 מיליון שקל, עם קפיצה של 30% במכירת ציוד (מיוחס להשקת דגמי טלפונים חדשים) ושקל 7% בהכנסות משירותים (424 מיליון שקל, התאוששות בהכנסות משירותי נדידה של יותר לקוחות שטסו לחו"ל). ברבעון צורפו כ-29 אלף מנויים ובחברה מדברים על "צמיחה מתמדת במנויי חבילות דור 5 שעומדת על כ-590 אלף בסוף 2021". בכל זאת ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) ללא שינוי - 55 שקלים בחודש, שיעור הנטישה ירד 0.1 ל-5.8%. המגזר עבר מהפסד בין 12 מיליון שקל לרווח של 13 מיליון שקל ברבעון. שיעור ה-EBITDA עלה מ-21.6% ל-25.7%.

ב-yes הכנסות הרבעון עלו 1.6% ל-322 מיליון שקל. הרווח התפעולי אולם העמיק 27% מ-11 מיליון שקל ל-14 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם גדל 11% ל-58 מיליון שקל. ההפסד הנקי צומצם 29% מ-24 מיליון שקל ל-17 מיליון שקל. סך המזומנים שנבעו מפעילות שוטפת שולש ל-42 מיליון שקל. בנטו נוספו 3,000 מנויים מסוף הרבעון השלישי ובסוף התקופה הסתכם מספרם ב-563 אלף איש - מתוכם 226 אלף איש מנויי שירותי הטלוויזיה באינטרנט (כולל StingTV) לעומת 198 אלף בסוף הרבעון השלישי. שיעור הנטישה ירד מ-4.9% שנה קודם לכן ל-3.4% ברבעון הרביעי הפעם. ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU) עלתה מ-186 שקל ברבעון המקביל ל-190 שקל בזה המדווח.

ובבזק בינלאומי: דריכה במקום בשורה העליונה עם הכנסות של 328 מיליון שקל, אך מעבר מהפסד תפעולי בן 22 מיליון שקל לרווח של מיליון שקל בסעיף. שיעור ה-EBITDA קפת מ-1.2% ל-12.5%. ההפסד הנקי צומצם מ-13 מיליון שקל ל-5 מיליון שקל.

דירקטוריון החברה עדכן את מדיניות חלוקת הדיבידנד כך שזה כעת יחולק מדי כחצי שנה בשיעור של 50% מהרווח לתקופה - והחל מהדוחות האחרונים שמתפרסמים עתה. על כן יחולק דיבידנד בסך כולל של 240 מיליון שקל, כ-0.09 שקל למניה.

"הקבוצה מציגה תוצאות טובות מעבר לתחזית המעודכנת שפרסמנו בנובמבר", אומר יו"ר הקבוצה גיל שרון בשיחה עם ביזפורטל. "בבזק קווי הגענו עם הסיבים האופטיים ל-1.1 מיליון בתי אב תוך שנה. בטלוויזיה על אף התחרות העצומה משחקנים מקומיים וגלובליים יס מצליחה להפתיע ולא רק שאינה יורדת במנויים - היא עולה מעט וגם שומרת על ההכנסה הממוצעת למנוי וגם עוברת לתזרים חיובי בשנה כולה. בסך הכל הקבוצה הציגה אסטרטגיה של מעבר ממגננה לצמיחה ואנחנו בהחלט מתחילים בצעדים נכונים בכיוון".

המנכ"ל דודו מזרחי מוסיף מצדו כי "בבזק קווי הצגנו בשנה גידול בהכנסות למרות שחיקה בטלפוניה והורדת מחירים בשוק הסיטונאי. פרסנו אגרסיבית סיבים והשקנו שירותים באמצע מרץ ועשינו זאת הכי מהר שיכולנו בכדי לפצות על השנים הארוכות בהן הנושא היה תקוע ברגולציה. במגזר העסקי אנחנו צומחים דו ספרתית למרות תחרות מאד חזקה שיש בתחום בכלל. על רקע התחרות הזו התוצאות של בזק בולטות לטובה".

עוד מצטרף לראיון רן גוראון, מנכ"ל החברות הבנות שאומר כי "פלאפון חוזרת לצמיחה אחרי הרבה מאד שנים. יס בשנה מצוינת ובנקודת פתיחה טובה לתחרות החדשה. יש לנו 250 אלף לקוחות בשירותי ה-IP ושם העתיד – 90 אלף לקוחות StingTV שמסייעים לפצות על ירידה בלקוחות הפרימיום בלוויין. באופן טבעי לקוחות ספקי האינטרנט יעברו בשנים הקרובות לחברות התשתית (בשל ביטול ההפרדה בין ספק לתשתית בימים אלה - א.פ) ובמקרה שלנו הם יעברו לבזק. בנוסף אנחנו סוגרים 3 שנות התייעלות משמעותית שבשנה הקרובה יביא לחיסכון של 400 מיליון שקל בהשוואה להוצאות שלנו ב-2019. זה מעמיד אותנו בנקודה טובה להשקיע בדור חמישי, IP ועוד".

אתם מדגישים שבפלאפון הייתה צמיחה במנויי דור 5 – אך ה-ARPU עמד במקום. למה אין השפעה?
גוראון: "שוק הסלולר נמצא אחרי הרבה שנים של שחיקה. כשההכנסה עומדת במקום זה חדשות טובות. יש עדיין מגמת עומק של שחיקה ממעבר לקוחות בין חבילות, אך המגמה ההפוכה של עלייה ברומינג (שירותי נדידה בחו"ל - א.פ) ובדור 5 מפצה על הירידה. אנחנו מקווים שה-ARPU יחזור לטפס. לגבי שירותי הנדידה ישנה תנודתיות עם גלי הקורונה – עכשיו עדים לגל גדול של יציאה לחו"ל וזה חיובי אך קשה לדעת מה יהיה הלאה".

ה-ARPU הוא בסופו של דבר ממוצע, אך ברקע התחרות עד כמה באמת מצליחים מצליחים לגבות יותר ממנויי הדור החמישי? הם משלמים פרמיה לעומת חבילות הדור הרביעי?
התחלנו לפני שנה ויותר למכור שירותי דור 5 – הפרמיה הממוצעת היא של 8 שקלים בחודש ולדעתנו היא סבירה מאד".

בבזק קווי איך נראית המגמה בהתייקרות ציוד הקצה – מסעיף הוצאות ההפעלה בדוחות, שכולל גם את התשלום על הקרן לפריסת סיבים באזורים לא כדאיים עבורכם, מבינים שלא גילגלתם את ההתייקרות. למה בעצם?
מזרחי: "בזק לא מייקרת מחירים הרבה מאד שנים. אנחנו במקום זה מנסים לתת יותר ערך ללקוחות. הצמיחה לא באה מעליות מחירים אלא מכך שלקוחות מקבלים יותר - שדרוג קצבי הגלישה, הרשת הביתית וכן הלאה. אני לא זוכר מתי לאחרונה ייקרנו מחירים".

מצד שני גם השיבושים בשרשרת הערך וההתייקרויות הללו הם דבר חריג. אולי כן היה בכוחכם לגלגל הלאה את ההתייקרות במקום לספוג אותה - לא ניסיתם.
"כאמור האסטרטגיה לגידול בהכנסות מגיעה מלתת יותר ערך. אנחנו מחויבים לעשות הכי טוב שאנחנו יכולים ולהביא את הרכש במחירים הכי טובים - ואנחנו מצליחים".

בקבוצה כולה ה-EBITDA המתואם ברבעון 4 כבר בשיעור 40% מההכנסות, בטווח הבינוני אתם רוצים שוליים של 41-43% - וזה בזמן של המשך השקעה בפריסת סיבים ובדור 5, איך משמרים את זה?
טובי פישביין, סמנכ"ל הכספים: "בזק היא קבוצה גדולה שמושפעת מכל מיני דברים. השנה הצלחנו למצוח וחלק האסטרטגיה לחתור לצמיחה בשורה העליונה. זה לא תמיד מסתדר כי יש רגולציה כמו הורדת תעריפי הטלפוניה. הקבוצה עוסקת גם בהתעיילות ולכן אנחנו חושבים שנצרליח לשמר את ה-EBITDA. ב-2022 השנה המספר עומד על שוליים של קצת מעל 42%, שזה נחשב גבוה".

אגב הטלפוניה, מתי אתם צופים מיצוי של מגמה הירידה, ולאיזה רמת הכנסות אנחנו אמורים לצפות בסוף התהליך?
מזרחי: "טלפוניה קווית היא מוצר שנמצא בשחיקה בבזק הרבה שנים ובכל העולם. הדרך לצמצם את השחיקה היא לעבור לחבילת טריפל שכוללת קו נייח, כך הלקוח לא מסתכל על המוצר הבדיד אלא על כל החבילה. לצערי אצלנו זה נמנע מסיבות רגולטוריות (אי-אישור ביטול ההפרדה המבנית, להבדיל מזו התאגידית - א.פ) ולכן כל המוצרים נמכרים ברמה נפרדת. נראה ירידה בקצב השחיקה ברגע שנמכור את הטלפוניה כחלק מטריפל, ככל שנצליח לאשר זאת מול הרגולציה".

אז אם לא צריך את זה אולי הלקוחות יגידו שעם כל הכבוד לטריפל - אין לנו מה לעשות עם הטלפוניה ולא נשלם על זה.
"אנחנו לא רוצים למכור מוצר שהצרכן לא רוצה. לקוחות מתנתקים כבר הרבה שנים ועדיין יש לא מעט צרכנים במגזר העסקי שמראים הקו נייח הוא חי ובועט. בסוף העובדה שיש לנו על גבי תשתית אחת מספר מוצרים מייצרת ערך ללקוח".

ומה לגבי ביטול ההפרדה בין תשתית לספק באינטרנט. יהיה לכם יתרון על פני חברות שכל פעילותן הייתה ספק - מצד שני יש לכם כזאת בתוך הבית – היא לא תתייתר?
"אמרנו שהשינוי הרגולטורי יביא לשינויים בקבוצה. בזק בינלאומי תחדל לפעול כספק ואת לקוחותיה ננסה להעביר לשירות החוץ של בזק. בבזק קווי בנינו פלטפורמה מאד טובה לשירותי אינטרנט אחודים ונהיה ככל חברת תקשורת אחרת בעולם".

מי רווחי יותר בסיבים – משקי הבית או המגזר העסקי?
"נעדיף שלא להתייחס לסוגיית הרווחיות של מגזר כזה או אחר. בסך הכל שיעורי הרווחיות בפעילות הקווית גבוהים מאד למרות התחרות הקשה".

איך תמשיכו לאסוף לקוחות עסקיים בזמן ששאר המתחרים גם כן צובאים עליהם?
"בעבודה קשה ובשירות יוצא דופן. ה'פורטה' של בזק נשאר השירות במגזר העסקי. זה פקטור משמעותי והוא יותר חשוב מסוגיית המחיר. ציוני השירות שלקוחות עסקיים נתנו לנו הם בשיא כל הזמנים וזה מתבטא בתוצאות".

פרטנר גם פתחו את התשתית שלהם לשוק הסיטונאי, הם לא יגנבו לכם לקוחות?
"התחרות בתחום הסיבים היא חזקה ובועטת. IBC כבר מוכרת את התשתית למספר מפעילים,  פרטנר -1.65% פרטנר 1,908 -1.65% פרטנר בסיס:1,940 פתיחה:1,785 גבוה:1,915 נמוך:1,785 תמורה:5,217,114 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: כשחקנית טריפל פועלת הרבה שנים בסיבים וכמו שציינת עכשיו תפתח פעילות סיטונאית. זה משקף עוד שלב בתחרות המאד משמעותית ואני חושב שאנחנו מתמודדים איתה בצורה מוצלחת".

כבר כיום יס משלמת לקשת ורשת על התכנים – המעבר מלווין לאינטרנט יגרור תשלום נוסף, או שהעלויות ישארו כפי שהן כיום?
גוראון: "בכל בית אב שאנחנו מעבירים מהלוויין לאינטרנט בטלוויזיה, אפילו אם זה ממיר בודד - מתחילים לשלם בגינו בהסכם ארוך טווח. העלויות פר מנוי לא אמורות לעלות והן נלקחו בחשבון בתכניות שלנו. כך בחשבון שהמעבר מהלוויין מייצרת חיסכון בקבוצה - מפסיקים לשלם ל חלל תקשורת +7.47% חלל תקשורת 37.4 +7.47% חלל תקשורת בסיס:34.8 פתיחה:34.8 גבוה:38.5 נמוך:32.3 תמורה:67,678 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ומתחילים לשלם לבזק תוך הבית על תעבורה. יש התייקרות מסוימת בעלויות לקשת ורשת אבל זה חלק מהתכניות כפי שציינתי. טלוויזיה באינטרנט, בשונה מהלווין היא מוצר פחות עתיר שירות, וזה גם חלק מהחיסכון".

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות