הזאבים של וול סטריט עשו סיבוב על הפקידים של בנק ישראל ואנחנו שילמנו את המחיר

קרן ורבורג פינקוס רכשה את לאומי קארד-מקס כדי להרוויח ולא כדי לחולל תחרות בשוק האשראי המקומי. בבנק ישראל טענו שתהיה תחרות גדולה לטובת הצרכן ולעגו למבקרים. בנק ישראל הופך את עצמו ללא רלבנטי מיום ליום; וגם – האם כלל תחולל תחרות בשוק האשראי?
 | 

ורבורג פינקוס היא קרן השקעות גדולה שכל מה שמעניין אותה זו השורה התחתונה. היא רכשה לפני כמעט ארבע שנים את לאומי קארד, הפכה אותה למקס והמשיכה לייצר תשואה גבוהה על ההון. בפועל, היא רכשה את מקס בתשלומים שמומנו באופן חלקי על ידי דיבידנדים. במקביל היא קיבלה מימון מול ההשקעה שלה במקס והביאה מהבית הון "דק".  התשואה האמיתית שלה על ההון המושקע היא לפחות 50%. ככה קרנות השקעה מתנהגות – הן פועלות להשיא תשואה והן עושות זאת בידיעה שיש להן אופק השקעה לטווח בינוני. הן לא שחקניות לטווח ארוך והן לא שחקניות שבאו להשקיע בשינוי DNA של חברה ולהסתכן. איך אני יודע? הן מספרות את זה לכל מי שרוצה לשמוע.

בשבוע שעבר נודע כי ורבורג יוצאת מההשקעה. כלל ביטוח קונה את מקס. הרכישה דורשת אישורים וזמן, אבל העסקה הזו, אם וכאשר תושלם, נראית טובה יותר לצרכן מאשר עסקת ורבורג. כלל יכולה להיות גוף תחרותי אמיתי מול הבנקים, כזה שגם מוריד לנו את עלויות כרטיסי האשראי ובעיקר את הוצאות הריבית. לא בטוח שזה יקרה. מקס היא פרת מזומנים גם בלי לחולל תחרות, אבל אם התיאבון של כלל גדול והיא תרצה לקחת נתח שוק היא יכולה לעשות זאת על ידי הוזלת הריבית. חוץ מזה, יש לה דאטה ענק שיכול להביא להצעות ייעודיות ואטרקטיביות לקהל שלה. אם במערכת של הביטוח ידוע שירון הוא לקוח משלם ויש לו נכסים מבוטחים, אז אפשר לתת לו הלוואה בריבית טובה.

זה גם יכול לפעול הפוך – הדאטה של מקס ישמש למכירות של הביטוחים. הדאטה של מקס ישמש להצעות שקשורות להשקעות וחיסכון. חברות הביטוח כבר מזמן לא מתעסקות רק בביטוח. למעשה, הביטוח הפך לעבודה "צדדית", העיקר הוא ניהול השקעות. אז דמיינו ערבוב שימושים – ניהול השקעות, ביטוח, כרטיסי אשראי והלוואות. האמת, מלהיב כי יש כאן סיכוי לתחרות אמיתית מול הבנקים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אז כלל יכולה לחולל תחרות. ורבורג לא רצתה בכלל לחולל תחרות. היא סיפקה הלוואות יקרות, לצד הפקה ותפעול של פעילות כרטיסי האשראי. ואת כל זה היא עשתה כשלאומי (בעלת הבית הקודמת) ברקע – לאומי פרטנרס החזיקה בהחזקת מיעוט במקס.

כל זה היה ידוע וברור כבר לפני ארבע שנים, אבל אני רוצה לחזור ליום העסקה כדי להזכיר לכם להיות סקפטיים ולא להאמין באמונה עיוורת לשרי אוצר, לנגידי בנק ישראל ולמפקחים על הבנקים. זה היה נכון אז וזה מתמשך עד היום. בנק ישראל הפך להיות גוף שהתדמית מעניינת אותו יותר מהאמת, הוא עסוק בראיונות לתקשורת כדי להציג חזות ממלכתית ועטיפה מקצועית, אבל בפועל הוא לא מתפקד כבר תקופה ארוכה. הוא הפסיד לנו מעל 100 מיליארד שקל ברכישות מט"ח, הוא לא עומד ביעדי האינפלציה במשך שנים, הוא מקבל החלטות שגויות בשוק המשכנתאות שמייקרות את ההחזרים של הציבור, הוא הוריד את הריבית והיה האחראי הראשי לעליות מחירי הדירות, הוא מספר לנו שהוא מחולל תחרות בבנקים, אבל דואג שהבנקים יהיו רווחיים ויציבים. 

כשורבורג רכשה את לאומי קארד-מקס, הצגתי את העסקה כטובה לורבורג, אבל רעה לצרכנים. בבנק ישראל זעמו - "בנק ישראל מקדם בנחישות במקצועיות וביסודיות מגוון רחב של צעדים להגברת התחרות במערכת...מדובר בשינויים תשתיתיים - 'כביש 6 של התחרות', שהשפעתם כבר ניכרת בפועל והם ימשיכו להשפיע בשנים הקרובות.

"מכירת לאומי קארד על ידי בנק לאומי, אליה מתייחס מר עובדיה באופן ספציפי, הנה אחת מאבני הדרך העיקריות בישום רפורמת שטרום...על סמך סדרת הפגישות שהתקיימו עם הרוכשים טרם נחתמה העסקה, גובשה בפיקוח על הבנקים הערכה ראשונית שעל פיה תחת הבעלות החדשה תוכל לאומי קארד לתרום לקידום התחרות בשוק התשלומים ולהגברת התחרות גם בתחומי האשראי הקמעונאי, ושהידע והניסיון שהרוכשים מביאים מהעולם יסייעו לקידום תחום התשלומים בישראל.

"מר עובדיה סבור אחרת, והוא כמובן זכאי לדעתו, אם כי לא ברור על סמך מה זו גובשה....בנק ישראל פועל באופן מקצועי, יסודי, ונחוש, להגברת התחרות במערכת הפיננסית תוך שמירה על היציבות, כשטובת המשק הישראלי ואזרחי ישראל בטווח הארוך היא העיקרון היחיד שמנחה אותו. התוצאות מדברות וימשיכו לדבר בעד עצמן".

אתם מבינים – "כביש 6 של התחרות" והכי נורא: "על סמך פגישות שהתקיימו עם רוכשים..." על סמך פגישות עם הזאבים של וול סטריט, מקבלים הפקידים בבנק ישראל החלטות. לא נעים להגיד – עבדו עליהם, אבל מה אכפת להם, הרי מי שמשלם את המחיר זה הציבור.

תגובות לכתבה(37):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 34.
    לא חדש , לא מזמן אמרת מה לעזאזל עושים בבנק ישראל. (ל"ת)
    רוני 31/07/2022 12:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 33.
    גליה מאור הממונה על הבנקים בתקופת פשע וויסות המניות,
    גליה העוקצת 25/07/2022 21:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    היתה צריכה לשבת בכלא. במקום זה, קיבלה פרס, להיות מנכ"לית בנק לאומי. מה עשתה שם, הלבינה הון בארצות הברית ושוב במקום לשבת בכלא בנק לאומי שילם מכספי הפנסיות שלנו מיליארד וחצי דולר לסגור את הפרשה . אז בתור פרס, מינו אות לדירקטורית בטבע. מה עשה שם. חתומה על העוקץ המקסיקני של עקצו את טבע ב2.5 מליארד שקל. חתומה על העוקץ הקנדי ב40 מליארד שקל. במקום לשבת בכלא קיבלה בונוס. זה מה ששווים בנק ישראל והממונים על הבנקים. בארצות הברית היתה יושבת עם מיינדוף.
    סגור
  • 32.
    תבינו משהו פשוט....
    f 06/06/2022 15:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המילייה של הנגיד זה הפרופ' לכלכלה של ת"א וירושלים. עם מי נראה לכם הוא מסתובב? (בהנחה שרוב הפרופ' האלה יועצים של הבנקים?)?... מה הסיכוי שלנו לצאת ללפנסיה נורמלית- כל עוד הבטוח והבנקים לא יקבלו את ליטרת הבשר שלהם? הם הרי יושבים-בחוק ומבחינה חוקית- על אמצעי היצור במשק. ואף אחד לא יזוז בלעדיהם?... מישהו גם זוכר שכדי להבטיח את ליטרת הבשר שלהם ולחיות על חשבוננו-= הם העבירו חוק שמחייב את המעביד להפריש לפנסיה?
    סגור
  • 31.
    יש בנין קטן באמצע תל אביב...
    f 06/06/2022 15:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שבקומה 3 (או שניה אני לא זוכר בדיוק) יש משהו מאוד מוזר שקוראים לו איגוד הבנקים. מה נראה לכם עושים שם אם לא לתאם מחירים (יכול להיות שזה קרטל....)?...
    סגור
  • 30.
    הכל לטובת הבנקים מעלה את הריבית אבל רק הבנקים מרווחים
    אנונימי 06/06/2022 11:02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    החזרי המשכנתא עלו בגלל עליית הריבית אבל הריבית על הפקדונות עדיין שואפות לאפס
    סגור
  • טען עוד
  • 29.
    "מר עובדיה" תמשיך להכניס להם ולגלות לנו את האמת
    י"ע 26/05/2022 15:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל הכבוד!
    סגור
  • 28.
    זה כלל לא מפתיע. מדוע?.....
    אופיר 20/04/2022 18:21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    עובדי ציבור במשרדי המדינה בדרגות גבוהות פוזלים כל הזמן החוצה ומייחלים לקבל משרות בחוץ . לכן הם מתחנפים לחברות גדולות על חשבננו...
    סגור
  • 27.
    רכישת לאומי קארד
    הלל 18/04/2022 20:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נשמע שזה נכון, הרי הגוף הזה שאמור להיות ממלכתי ודואג לכסף של המדינה לא חושב במונחים של עולם עסקים,כך ששועלים מול סטריט יכולים לסובב אותו על האצבע הקטנה. כאמור מי שמשלם את המחיר זה אנחנו. איך כתב המשורר?? הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם....
    סגור
  • 26.
    שקרים בשירות המדינה
    אוהב ישראל 18/04/2022 18:36
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם חצי ממה שאתה אומר נכון אנחנו בבעיה קשה מקווה שאתה טועה
    סגור
  • 25.
    זה מדהים
    שושו 18/04/2022 18:03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    איך עד היום לא קמה צעקה ציבורית על התנהלות הבנק הזה שלא מפסיק לעבוד עבור הבנקים ונגד הציבור .
    סגור
  • 24.
    עוד פרזיטים שאנחנו ממנים (ל"ת)
    אבנר 18/04/2022 13:31
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 23.
    בנק הבנקים
    שמעון 18/04/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כתבה מעולה! לא הבנתי מדוע אתה מכנה אותם" פקידי בנק ישראל" לפי המשכורות כל אחד שם מנכ"ל.
    סגור
  • 22.
    קריאה בדבריך מביאה למסקנות הפוכות דוקא
    אנונימי 17/04/2022 18:06
    הגב לתגובה זו
    2 5
    1. רק רכישת מקס ע׳י כלל אחזקות פיתוח עושה את מקס למתחרה משמעותי לבנקים הגדולים,מה שלא היתה עד עכשיו.כלל יכלה לקנות אותה קודם ולא שקלה זאת .ורבורג הפכו והכשירו את מקס למעניינת לרכישה.2.בנק ישראל לא ׳הפסיד להו מאום.הדפיס כסף יש מאין,רכש בו מטבע חוץ,לא נגרם ׳חנו׳ הפסד כלשהו,פרט לדיווח חשבונאי חסר משמעות כלכלית.בנק ישראל הפך בכך ליצואן הגדול של ישראל,מבלי שנגרם בהדפסה נזק כלשהו.זינוק האינפלציה לאחרונה אינו קשור /נובע מכל.
    סגור
  • 21.
    פעם בחודש הנגיד נכריז. הון תועפות על אפס עבודה
    הם בדיחה 17/04/2022 16:56
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מי שיודע מה בנק ישראל עושה, שירים את ידו. אבל למה לא ? צריף לספק פרנה למקורבים
    סגור
  • 20.
    נגיד אנמי שלא עומד במבחן המציאות
    מהגרטעים שהיו 17/04/2022 16:37
    הגב לתגובה זו
    16 0
    בנק ישראל נגרר אחרי העולם מתאים למדיניות הסטטוס קוו של נתניהו.מדינת ישראל צריכה נגיד כריזמטי שלא יפחד ממשבר הדיור,והשקל החזק.בובות צריכות לשמש כצעצוע לילדים לא לשמש בתפקידי מפתח משמעותיים.
    סגור
  • 19.
    בנק ישראל זו חבורה של 800 אוכלי חינם
    דניאל 17/04/2022 15:02
    הגב לתגובה זו
    13 0
    התפקיד היחידי שלהם זה לשמור על קרטל הבנקים,הגמול מגיע בצורה של הצעות עבודה בכירות בבנקים.
    סגור
  • 18.
    בנק ישראל הולך ומסתאב כמו מוסדות ממשלתיים אחרים בישראל
    חנן 17/04/2022 14:51
    הגב לתגובה זו
    14 0
    כי גם עליו אין פיקוח או שהפיקוח חסר שיניים. כך גם צה"ל ש90% מתקציבו הולך לפנסיות ולמשכורות, הפרקליטות שמתנהלת בצורה עבריינית, המשטרה הלא יעילה והחלשה, רשויות התעופה והנמלים שהפכו לגופים מושחתים ונפוטיסטיים, המועצות החקלאיות שמגבילות את החקלאות ומייקרות אותה, ועוד לא חסר
    סגור
  • 17.
    צריך לזרוק אותו הביתה יחד עם כל הכלבים שנמצאים (ל"ת)
    אזרח 17/04/2022 14:21
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 16.
    בנק ישראל במתכונת הנוכחית מיותר גדול ועלותו יקרה אין
    נכון 17/04/2022 14:20
    הגב לתגובה זו
    25 0
    צורך במאות עובדיםשאינם מועילים למשק .
    סגור
  • 15.
    כל מילה בסלע
    מאיר 17/04/2022 13:52
    הגב לתגובה זו
    19 0
    מחזק כל מילה שכתבת על נגיד בנק ישראל , אין כאן תחרות אם הריביות רק עולות . ואין תחרות על ההלוואות בין הבנקים לכרטיסי האשראי.
    סגור
  • 14.
    לא נשכח את רפורמת בכר המפ*גרת
    לני 17/04/2022 13:20
    הגב לתגובה זו
    6 0
    נזק עצום לצרכן
    סגור
  • 13.
    בנק ישראל
    לרון 17/04/2022 12:42
    הגב לתגובה זו
    14 0
    מ ז מ ן אינו משרת את ייעודו מאז הנגיד מנדלבאום,עם שיפור מה בתקופת פרופ' פישר
    סגור
  • פישר? כל ענין מחירי הדירות על הגב שלו (ל"ת)
    של הקוסם 18/04/2022 13:54
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 12.
    רק רואים את הפרצוף של הנגיד....זה מספיק (ל"ת)
    בני 17/04/2022 11:40
    הגב לתגובה זו
    24 1
    סגור
  • זה הנגיד שנתניהו מינה (ל"ת)
    aukno 19/06/2022 13:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    כל מילה בסלע (ל"ת)
    אודי 17/04/2022 11:32
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור
  • 10.
    תראו לי פילנטרופ אחד בתחום הפיננסים (ל"ת)
    אני 17/04/2022 11:09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 9.
    כמה שאתה צודק
    כמו בתחומים רבים הפקידים מקבלים החלטות ללא שום אחר 17/04/2022 10:55
    הגב לתגובה זו
    22 0
    כמו בתחומים רבים הפקידים מקבלים החלטות ללא שום אחריות , הם פטורים ממתן דין וחשבון ציבורי, מעניין מאוד איך הם מנהלים את משק הבית שלהם
    סגור
  • 8.
    יש עוולות הרבה יותר גדולות בשוק בישראל
    אזרח רפובליקת בננות 17/04/2022 10:48
    הגב לתגובה זו
    3 2
    לא נשמע כמו משהו מסריח. פעולה חוקית, גם כלל יכלו להציע לקנות לפני ארבע שנ ים, פשוט לא היו בשלים כנראה, תהליכים לוקחים זמן. אפשר להתרכז בעושר שהיה צריך להגיע לישראל מגז, במיוחד בתקופה שבה כל העולם משווע לאנרגיה. זה נושא מורכב וחשוב
    סגור
  • 7.
    יש לחייב במס חברות מחו"ל שלא משקיעות בהשבחת הנכסים (ל"ת)
    קובי 17/04/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 6.
    נו אז למה אתה לא קונה גם
    שוק 17/04/2022 10:34
    הגב לתגובה זו
    1 5
    תארגן קבוצת רוכשים ותקנה איפה הבעיה המטומטמים הם הלקוחות שלא נלחמים
    סגור
  • 5.
    אבישי תודה על מאמר מעולה (ל"ת)
    דורי 17/04/2022 10:18
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 4.
    כלכלה, אנשים, מסחר וצרכנות
    גם בנק ישראל הוא גוף ציבורי. גוף שאמור לדאוג ולווס 17/04/2022 10:02
    הגב לתגובה זו
    9 0
    גם בנק ישראל הוא גוף ציבורי. גוף שאמור לדאוג ולווסת את ניהול הכספים בארץ.לדאוג לרווחת הציבור, שרמת החיים תעלה, שאיכות החיים תשתפר, שיוקר המחיה יהיה סביר. שאנשים יחיו טוב עם כלכלה וניהול מקצועי ונכון. בפועל , במבחן התוצאה, כפי שמצויין בכתבה- הציון נכשל! 100 מיליארד הפסדי הון- הדיור במחירים הזויים- הכנסה פנויה וחיסכון שואפים לאפס- והרשימה ארוכה. ובסוף כן, הציבור משלם על התדמית של הגופים הציבוריים
    סגור
  • 3.
    הבנקים מקבלים כסף בריבית 0 ומלווים לחברות האשראי .
    לילי 17/04/2022 09:55
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הבנקים מקבלים כסף בריבית 0 ומלווים לחברות האשראי .לכן אף אחד לא יכל להתחרות בבנקים . בנק ישראל לא מרשה לאשר לחברות להציע לציבור ריבית על הכסף . כלור לתת שרותי בנק ע"י קבלת פיקדונות .
    סגור
  • 2.
    צריך להגיד את האמת - אמיר ירון צריך ללכת הביתה (ל"ת)
    די, נמאס 17/04/2022 09:41
    הגב לתגובה זו
    27 0
    סגור
  • 1.
    מה חדש בזה .בנק ישראל ,הוא בנק
    עמך 17/04/2022 09:36
    הגב לתגובה זו
    16 2
    של בנקאים .הוא משרת את האלפיון העליון מותאם צעדים עם אבא הפד.ריבית אפס שודדת את החוסכים ומעדירה את הבנקאים.מוסד חסר ערך מיותר.
    סגור
  • סיג לחכמה שתיקה
    מחבק הבטטות 17/04/2022 16:40
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הביקורת על הנגגיד מוצדקת ביותר מדובר באימפוטנט שמנותק לחלוטין מהעולם העסקי והכלכלי. צריך לקצץ את תקציב בנק ישראל בחצי הם גם כך לא עושים דבר מלבד קופי פייסט לפד
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות