למה להשקיע במניית אל על, אם יש את ישראייר?
ישראייר מנפיקה היום לפי שווי של 240 מיליון שקל, אל על הגדולה ב-550 מיליון שקל - לכאורה אל על זולה יותר, אבל זו טעות אופטית - אל על עמוסה בחובות; ישראייר בחצי מחיר, אבל לאל על יש יתרון אחד גדול - ניתוח
ישראייר מגייסת לפי שווי של כ-240 מיליון שקל. זה עוד לא סופי. זה תלוי בהזמנות להנפקה ובמחיר שייקבע. האם השווי הזה מתאים לחברת התעופה היחסית קטנה. אל על הגדולה נסחרת ב-550 מיליון שקל. על פניו, השווי של אל על נראה מפתה יותר - היא גדולה בשווי פי 2.5 בערך מישראייר ומוכרת פי 10. אבל, האמת שונה.
שווי שוק זה פרמטר חשוב, אבל השאלה גם מה היקף החובות של החברה. למה הכוונה? דמיינו שלאל על יש חוב של 3.5 מיליארד שקל. אז נכון שהשווי בשוק הוא 550 מיליון, אבל אם רוצים לדעת מה שווי הפעילות, ללא ההתחייבויות הפיננסיות נטו (וככה קונים עסקים - לפי שווי פעילות), המשקיעים בעצם צריכים לנטרל את החוב. המשמעות היא ששווי הפעילות הוא בעצם כ-4.05 מיליארד שקל ובניכוי חוב של 3.5 מיליארד שקל, מתקבל שווי השוק - 550 מיליון שקל.
אז זה לא דמיון, זו המציאות. לאל על יש חובות בהיקף הזה. לישראייר יש חובות משמעותית נמוכים יותר- כ-50 מיליון דולר (הערכת החברה לסוף הרבעון). כלומר, חוב של כ-180 מיליון שקל שמתווסף לשווי צפוי של 240 מיליון שקל - שווי פעילות של 420 מיליון שקל. המסקנה - אל על נסחרת בשווי פעילות של קרוב לפי 10 מישראייר. זה כבר לא היחס המטעה של שווי השוק בלבד. האם זה מוצדק?
אל על לא ממריאה, אך יש לה סיכוי
אל על מכרה ברבעון הראשון ב-283 מיליון דולר, ישראייר ב-56 מיליון דולר. היחס הזה הוא 5. לא 10. האם מכפיל מכירות הוא הפרמטר הנכון לחברות תעופה ולמבחן השוואתי, האם ישראייר נסחרת בחצי מחיר בהשוואה לאל על?
יש כמובן משמעות למבחני הרווחיות. ישראייר מרוויחה גולמית, האבידה ברבעון ראשון היה אומנם חיובי, אך אפסי. בשורה התחתונה הרוויחה, אבל המייצג הוא סביב האפס. חברת אל על מפסידה בגדול - גולמי מינוס 10 מיליון דולר, תפעולי מינוס 45 מיליון, אבידה הפסד של 15 מיליון דולר; נקי הפסד של 66 מיליון. איפה פה היתרון לגודל? לא ידוע.
למרות ששתי החברות מתאוששות מהקורונה, ישראייר כבר חזרה לקצב מכירות שעולה על מה שהיה לפני הקורונה, אל על עדיין לא. אל על סוחבת גם היסטוריה של בעיות מול הוועדים, עכשיו הטייסים מבטלים טיסות בגלל מחלה. פתאום בחודש מאי הם חולים פי 5 מהממוצע. נו באמת, הם לא הבינו שהם יורים לעצמם ברגל? אבל זה כבר סיפור אחר.
בישראייר מדווחים שהרבעון השני יהיה טוב ורווחי, והשלישי עונתית הוא המצוין בשנה. חברות התעופה מרוויחות בעיקר ברבעון השלישי. גם באל על מצפים לתוצאות טובות בהמשך.
אז התוצאות לא מסבירות את הפער בין אל על לישראייר - פי 10. אולי זה היתרון לגודל? אחרי הכל, חברות גדולות, אמורות להרוויח בשיעורים גבוהים יותר. הסיבה היא שיש לה מרכיב של הוצאות קבועות שמשמש פלטפורמה שניתן להגדיל עם עלויות משתנות יחסית נמוכות. אבל בפועל משום מה זה לא המצב. אל על, לא מצליחה לתרגם את היתרון לגודל. עד לפני שנתיים זה היה בגלל שאל על היתה חברה מנופחת, לא יעילה, עם וועדים חזקים (מתברר שעדיין), אבל מאז שהיא עברה לידיים של משפחת רוזנברג, דובר על התייעלות גדולה, התייעלות שהיתה תנאי של המדינה לשפוך מיליארדים לחברה (כתמיכה וכהלוואות). ביקרנו את המהלך (גם פה: אל על הפסידה ברבעון את כל התמיכה שקיבלה; אסור למדינה להמשיך ולתמוך בה) אבל המדינה המשיכה לתמוך בה. זאת אולי הסיבה למחיר של אל על - הידיעה שבכל מצב, המדינה מגבה אותה. למה? ככה. אין באמת סיבה. אל על היתה צריכה לפול ולקום מחדש כחברה אמיתית למטרות רווח.
ההנפקה של ישראייר ממריאה היום
ישראייר מנפיקה היום 220 מיליון מניות לפי מחיר מינימלי של 1.1 שקל למניה ותיסחר לפי כ-240 מיליון שקל. כאמור, בהינתן החוב, מדובר על 420 מיליון שקל. לאחר שנה של הפסדים בעקבות משבר הקורונה, הכניסה ישראייר ברבעון הראשון של 2022 כ-56.4 מיליון דולר. הרבעון הראשון הוא חלש יחסית. ברבעון הראשון ב-2019 (העולם שלפני הקורונה) ההכנסות היו 49 מיליון דולר ובשנה כולה 317 מיליון דולר. החברה טוענת שהיא מעל המספרים של לפני הקורונה, אז ייתכן שההכנסות יהיו 320 מיליון דולר וצפונה. חשוב להדגיש, נתח השוק של ישראייר בעלייה. כלומר, משקיעים אמורים לתמחר את הצמיחה שלה ולתת לה פרמייה.
פרמייה ביחס לאל על. כשבוחנים את התמחור היחסי, נראה שישראייר זולה מאל על. אבל זה לא אומר בהכרח שהיא זולה. זה אומר אחד משניים - או שאכן היא זולה או שאל על יקרה וזאת בהחלט אפשרות ריאלית. ולגבי המחיר האבסולוטי. בשנים 2018-2019 ישראייר הרוויחה בהתאמה 13 ו-4 מיליון דולר, אם המצב שופר, אז ייתכן שגם הרווחים יעלו. נניח לשם השמרנות שהם יסתכמו ב-5-6 מיליון דור (בהינתן הרבעון הראשון והחודשיים הראשונים הרי שהחברה בקצב) אזי מדובר בחברה שנסחרת במכפיל רווח אבסולוטי של 12. בחברה מכוונים לסביבות ה-7 מיליון דולר, במקרה כזה כבר מדובר במכפיל 10.
וזה עוד לא הסיפור. יש יתרון נוסף לאל על, מעבר לתמיכה הממשלתית (והיתרון לגודל שהוא לא ממומש) - אל על היא אופציה ממונפת על שוק התעופה. משקיעים באל על מקבלים חברה עם שווי שוק של 550 מיליון וערך פעילות של 4.05 מיליארד, כלומר על כל 1 שקל של השקעה הם מקבלים נכסים-פעילות של 7.4 שקל. בישראייר היחס נמוך - על כל 1 שקל של השקעה מקבלים נכסים-פעילות של 1.75 שקל (שווי 240 - שווי פעילות 420 מיליון שקל).
אם שוק התעופה ייזנק (וברבעון השלישי צפויה חגיגת טיסות), אז המינוף של אל על יגרום לה להשבחה גדולה יותר. רק לשם הדגמה - אם נניח (וזה כמובן קיצוני מאוד!) שערך הפעילות של התחום ובהתאמה של החברות יעלה פי 2 - במצב כזה, ערך הפעילות של אל על יעלה ל-8.1 מיליארד שקל ושווי השוק שלה ל-4.6 מיליארד שקל - פי 8.4 מהמחיר הנוכחי. לא נתפס, סיכון ענק, סבירות נמוכה, אבל במשחק התיאורטי שלנו, הדגמנו את החשיבות של המינוף (וגם את הסיכון). מנגד, בישראייר, אם הפעילות תעלה פי 2, זה יתורגם רק פי 1.75 בשווי. מינוף נמוך יותר.
מינוף זה חרב פיפיות. אם ערך הפעילות יורד, אז החברה הממונפת מאבדת יותר ערך, יותר שווי שוק. מספיק שהפעילות בתחום תרד ב-10%-15% כדי שאל על תימחק. אצל ישראייר זה ישפיע אבל מעט.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
17.אל על (ל"ת)דוד 11/09/2022 16:30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
16.מהחברות הישראליות לחברת ישראייר הכי מגיעמולי 21/06/2022 16:47הגב לתגובה זו1 1ניהול מצוין גם בתקופת הקורונה וגם עכשיו אין ביטולים ויש שירות ללקוח לא כמו באל פחסגור
-
15.ישראייר חברה פחאין לקוח אחד שטס והיה מרוצה ממנה .ביטולים דחיות יש 21/06/2022 14:02הגב לתגובה זו1 2אין לקוח אחד שטס והיה מרוצה ממנה .ביטולים דחיות יש אצל כולם אבל הם שיא השיאים אין שום דרך להגיע אליהם בשום מצב לפני שקונים כרטיס תנסו להתקשר בכל דרך שתרצו ותראו אין מענה . ברגע שיהיה ללקוח אפשרות לבחור להגיע ליעד עם חברה אחרת אין מצב שיטוס איתם שלא לדבר על המטוסים הגרועים שלהםסגור
-
14.אל על הינה חברה גרועה בכל מבחן - היתרון היחיד שהיא יודעחיים 21/06/2022 05:57הגב לתגובה זו5 1יודעת לחלוב את המדינה.סגור
-
13.רמי לוידביר 20/06/2022 22:25הגב לתגובה זו3 3ישראייר של רמי לוי. רמי לוי הוא המעסיק הגדול ביותר של ערבים במשק. מי שרוצה לתת לזה יד צריך להבין שיש לזה משמעות ברמה הלאומית והשלכות על הביטחון האישי שמאיים לסיים את החלום הציוני בדרך מייסרת במיוחדסגור
- טען עוד
-
12.אני שמח שיש חברות כמו ישראיירטייל 20/06/2022 18:15הגב לתגובה זו5 4אני שמח שיש חברות כמו ישראייר וכן חברות לאו קוסט, לא טס בהן אבל זה מחייב את החברות הטובות להוריד מחירים, אלעל לא כרוכה בהגדרה הזאת.סגור
-
11.כל השוק של התעופה השנה ירווח (ל"ת)מלי 20/06/2022 17:41הגב לתגובה זו5 0סגור
-
10.אין שום הגיון במה שכתבתם ישראייר חד משמעית עם פוטנציאליוסי 20/06/2022 17:37הגב לתגובה זו4 2גבוה יותר מאל על. אין חובות, אין מרד טייסים, אין הנהלה חובבנית. בקיצור השמיים הם הגבול. אם אני רוצה להיות ממונף אני אעדיף לקחת הלוואה ולהשקיע בישראל פי 8 ממה שתכננתי מאשר לקחת את אל על במצבה הנוכחי.סגור
-
אולי תקרא? כותבים לך פה כתבה שישראייר עדיפה בהרבהאבי אורן 20/06/2022 17:46הגב לתגובה זו4 4למה אנשים מגיבים בלי לקרוא כתבות? לא יאומןסגור
-
9.אני מעריך שעד 23 המינה תגיע לאזור האלף ש''חחרדי 20/06/2022 17:36הגב לתגובה זו4 0נכון להיום שווי המניה הוא 330 ש''ח ההיסטוריה של אל על היא שכאשר התעשיה[תעופה] הייתה בשיא תפארתה השווי הגיע למחיר כמעט 3000 ש''ח והיום אומרים כל אנשי המקצוע שהתעופה השנה תשבור את השיא של 2019 אז חכם עיניו בראשו!סגור
-
300 אגורות מניהמוטי 20/06/2022 21:22הגב לתגובה זו0 1התבלבלתסגור
-
8.אלעל נסחרת לפי שווי של 720 מליון שחחיים 20/06/2022 17:28הגב לתגובה זו7 1השווי של ישראייר חייב להיות הרבה יותר גבוה מ 220 מליון שחסגור
-
7.חברה מעולהnav 20/06/2022 17:02הגב לתגובה זו8 1ישראייר חברה רווחית ללא חובות וללא ועד עובדי אל עלסגור
-
6.מילים יפות. אבל החברה לא שייכת לבעלי המניותאבי 20/06/2022 15:32הגב לתגובה זו3 6היא שייכת לעובדים (הטייסים בעיקר) הסיבה לפער התמחור היא כנראה באמת התמיכה הבלתי מסויגת של המדינה. סך הכל אנחנו לא יכולים שטייסים ירעבו פה ללחם, ואם טייסי אל על מתלוננים הרי שברור שיש להם סיבה טובה וצריך לשלם להם עוד.סגור
-
5.חחח מניות של אלעלמשקיע עם אגנדה 20/06/2022 15:26הגב לתגובה זו5 5פחחח חברה שרק מפסידה כסף ומגלגלת חובות. כשהתגרשתי העברתי לאשתי את כל המניות פח שכתבות כאלה שכנעו אותו לקנות, בינהם אל על.סגור
-
4.אל על ישראייראני בעל מניות באל על וכותב הכתבה עושה לי נזק גדול 20/06/2022 15:10הגב לתגובה זו6 5אני בעל מניות באל על וכותב הכתבה עושה לי נזק גדול גדול שוקל תביעה כנגדוסגור
-
צר לי אבל אם אתה בבעל מניות באל על אז עשית לעצמך נזקיוסי 20/06/2022 19:55הגב לתגובה זו4 2מציע לך לתבוע את עצמך. בהצלחה:)סגור
-
3.שימו לבפלוני 20/06/2022 15:07הגב לתגובה זו10 5לישראייר יש עוד פעילויות חדשות שהוסיפה לפורטפוליו כמו בתי מלון ומועדון לקוחות של סעל השליטה רמי לוי וזה ייצור שוק חדש תמחור חדש ורווחים נוספים לישראייר שלא מחושבים בכתבה הזוסגור
-
2.ישראייר היום תהיה הנפקת השנהאבי 20/06/2022 14:49הגב לתגובה זו10 4הכותבים של הכתבה מטעים את כולם כבר מהשורה הראשונה, ההנפקה היום לפי שווי חברה של 218 מיליון שקלים ולא 240. אל על שווה 630 מיליון שקלים. ישראייר שווה שליש מאל על והיא גם בתחום המלונאי ביוון יש לה אחוזים ב-5 בתי מלון ובקרוב תרכוש מלון באילת ויש לה גם 20% ממועדון הלקוחות של רמי לוי. לדעתי ישראייר תוך שנתיים תגיע לשווי של אל על. לישראייר אין חובות ולאל על חוסות שיכולים להרוס אותהסגור
-
1.קודם כל ולפני הכל .ברכה 20/06/2022 14:32הגב לתגובה זו7 1שקט תעשייתי . שיפסיקו להרוס את מה שנשאר .סגור