הרווח הפנומנלי של גיל אגמון = ההפסד שלכם

האם דיפלומט אשמה ביוקר המחיה, איך זה שהין היפני צונח ומחירי המאזדה לא יורדים?  והאם הגיוני שהרווחיות של דלק רכב תהיה כמו הרווחיות של צ'ק פוינט?

 | 

חברת דיפלומט ספגה אש גדולה בחודשים האחרונים. התוכנית הפופולארית הצינור בערוץ 13 העלתה אותה על המוקד. המגיש גיא לרר יחד עם המומחים (לצד מומחים בכאילו) ממש כעסו שהיא מעזה להעלות מחירים (יותר מדויק - מנסה להעלות מחירים). הבעיה היא שהתמונה בדיפלומט הרבה יותר מורכבת משאלת עליית המחירים שנדחתה. השאלה בדיפלומט היא אחרת לגמרי - לאן הולכים הרווחים? והנה התשובה:

כשמורידים את הרעש ואת הפופוליזם, מקבלים שדיפלומט היא חברה עם מרווחים סבירים:

רווח תפעולי של 3%-5% מהמכירות זה באמת לא ביג דיל. גם אם ננטרל את השכר העודף של ההנהלה (שנגדו צריך להיאבק יותר מכל), נקבל רווחיות כללית של עוד 1%. אז נכון, המחירים גבוהים, אבל אל תהרגו את השליח.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

המיקוד של הצינור בדיפלומט הוא אומנם קל ונוח - יש לה מוצרים רבים, כולם משתמשים בהם, כולם מכירים אותם. אבל גם שטראוס ואסם הן חברות שכולם מכירים ומשתמשים במוצרים שלהן. יותר מאשר דיפלומט המתווכת (יבואנית של מוצרים) אחראית על יוקר המחיה, שטראוס היצרנית (מייצרת בעצמה את המוצרים) אחראית על המחירים:
 

הקרטל רק מתחזק - ככה יבואני הרכב מגדילים רווחים על חשבון הציבור
שטראוס, דיפלומט, הרשתות הקמעונאיות - כולם בשרשרת המזון לוקחים את הביס שלהם. אבל אף אחת מהחברות האלו לא מתקרבת ליבואניות הרכב שבחסות החוק, בחסות המדינה ואפילו בשותפות המדינה, גוזלות מהציבור כסף גדול. 

אתחיל בזה שההוצאות שלנו על רכב וחלפים עולות על 12% מסך ההוצאות - כך על פי הלמ"ס. אבל זה נתון קצת מבלף. לאלו שיש רכב ההוצאה הרבה יותר גבוהה. לאלו שנוסעים בתחבורה ציבורית, ההוצאה כמובן היא אפס. ההוצאה הזו כוללת את רכישת הרכב-שכירות-ליסינג וחלפים. אבל היא לא כוללת את המסביב. דלק, ביטוחים ועוד. בבתים עם רכב, יודעים שההוצאה על רכב היא מעל 20% מסך ההוצאות. 

ובמקום הגדול והחשוב הזה - אין דין ואין דיין. הפקרות. על פי מבקר המדינה, קרטל יבואני הרכב גוזל מאיתנו 1.2 מיליארד שקל בשנה:

זה חישוב נאיבי, זה בפועל גדול יותר, ואדגים זאת על חברה אחת - דלק רכב שפרסמה ביום חמישי דוחות כספיים למחצית הראשונה של השנה. דלק רכב של גיל אגמון היא פרת מזומנים כבר 25 שנים. היא היבואנית של מאזדה, פורד, BMW ועם השנים היא נכנסה לפעילויות נוספות - איכות הסביבה, התפלת מים ועוד. אם תרצו סוג של  גרינוושינג (מה זה גרינוושינג?)

אבל, מבחינת בעלי המניות זו כמובן חשיבה עסקית נכונה ומקדימה את זמנה - גיל אגמון לקח סיכון והתברר שהכיוון הצליח, הוא משיג תשואה לו ולבעלי המניות. דלק רכב הפכה לסוג של חברת החזקות (OPC, ורידיס, ובקרוב אינפיניה-נייר חדרה) כשכל העסקים האלו מומנו מרווחי מכירת המאזדות.

וכמה מרוויחים על מאזדות? הנה הנתונים של המחצית הראשונה:

אלו נתונים לא נעימים לציבור הרחב. הם מאוד נעימים לבעלי המניות. דלק רכב לא מנפנפת בנתונים האלו, היא מסתתרת. היא אחת מהחברות הגדולות הנסחרות היחידות שלא מתקשרת למערכת ביזפורטל מדי רבעון כדי שנפרסם את דוחותיה. אגמון צודק. אין לו צורך ביח"צ, זה יחזור אליו כבומרנג. הוא מרוויח רווח מגזרי-תפעולי של 591 מיליון שקל על הכנסות של 2.36 מיליארד שקל במחצית שנה, עדיף לשמור את זה בשושו.

רווח מגזרי זה דומה-קרוב לרווח תפעולי. המשמעות היא שהרווח התפעולי בתחום יבוא הרכב הוא 591 מיליון שקל. נתקדם לרווחיות - כמה מרוויחים באחוזים? לא תאמינו - 25%. על כל רכב שנמכר מרוויחים תפעולית 25%. תפעולית, רק להזכיר, זה אחרי הוצאות תפעוליות - מכירה, שיווק, משכורות, וכו'. זה ממש קרוב לשורה התחתונה, מסים אולי מימון, ומגיעים לשורה התחתונה. 

כדי להבין עד כמה הרווחיות התפעולית הזו גבוהה נחזור לדיפלומט. עכשיו תקבלו פרופורציות - היא מרוויחה 3%, נניח 5%, נניח אפילו בהגזמה 7%. זה לא כוחות מול דלק רכב והמאזדות. עזבו את דיפלומט, לכו על הגדולה - שטראוס. מספרים מאוד יפים - 10% בשנה שעברה (בלי רווחי חברות מוחזקות), השנה זה ירד. אבל איפה שטראוס ואיפה דלק רכב, איפה הקוטג', השוקולדים, ואיפה המאזדה?

חכו, זה עוד לא הסוף. הרווחיות של שטראוס היא אמיתית, הרווחיות של מאזדה מוטה כלפי מטה. מה שאנחנו רואים - ה-25%, זה עוד נמוך לעומת הרווחיות האמיתית.

מה הכוונה? חברות הרכב הן שותפות של המדינה. אולי זו הסיבה, אגב, שהמדינה לא לוחצת אותן לקיר ומכריחה אותן להוריד מחירים או לחילופין מייצרת תחרות אמיתית בשוק. חברות הרכב משלמות למדינה מסי קנייה ומכס בסכומי עתק.

מה זה סכומי עתק? הנה הסבר מהדוחות השנתיים (2021) של דלק רכב עצמה - "מיסים - בארץ קיימים מיסי קנייה ומכס על יבוא מרבית כלי הרכב הפרטיים בשיעור מצטבר של כ-100% מסך עלות כלי הרכב. שיעור המס הנ"ל הינו מהגבוהים בעולם...".

את המשך המשפט אתם לא הייתם רוצים לקרוא, זה היה מאוד מרגיז אתכם. דלק מתלוננת על המסים הגבוהים, אבל המסים הגבוהים הם הסיבה שדלק רכב מרוויחה כל כך הרבה. כשאתם קונים מאזדה חדשה ב-150 אלף שקל, אתם מאשימים את המדינה, את המסים הגבוהים. דלק רכב מתחבאת מאחורי המדינה. כאשר אתם חושבים שחברות הרכב מרוויחות, רובכם סבור שזה 10%-15% (שזה מה שהיה עד לא מזמן). ואז אתם אומרים - "נו, בסדר, זה רווח נורמלי, וחוץ מזה, מה לעשות, אני רוצה את המאזדה".

אין לכם אפשרות לקנות מאחר, אין כאן תחרות. ואתם חושבים שזו רווחיות ראויה לחברה. אבל. בתוך ה-150 אלף שקל שאתם משלמים על המאזדה, יש כאמור תשלום ישיר למדינה של 75 אלף שקל, כך שדלק רכב מוכרת לכם את המאזדה ב-75 אלף שקל נטו. ועל ה-75 אלף שקל נטו היא מרוויחה 37.5 אלף שקל שזה 50%!!

זאת רווחיות של הייטק, לא סתם הייטק, זו רווחיות של חברות סייבר חזקות גדולות, תפתחו את הדוחות של צ'ק פוינט, זה לא רחוק מזה. 

אז בחסות המדינה וגם בחסות החשבונאות שמאפשרת הצגה כזו, דלק רכב מצליחה לקחת ביס ענק ולדאוג שיהיה לנו יקר. היא לא מרוויחה 10%-15% כפי שהיה בעבר, היא גם לא מרוויחה 25% כפי שהדוחות מראים, היא מרוויחה 50%.

הין היפני נופל, המחירים עולים
דלק רכב מדווחת בדוחות הכספיים על השינוי בשער הין. היא משלמת בין יפני ומוכרת בשקלים. כאשר הין יורד זה כמובן טוב לה. הין נופל בשנים האחרונות מול השקל:


הנתונים האלו לקוחים מדוחות דלק רכב והם מספרים שהין היפני ירד ב-11% מתחילת השנה וב-25% ויותר בשלוש-ארבע השנים האחרונות. האם אתם רואים את זה במחירי המאזדות? התשובה היא לא. בדלק רכב לא חושבים שצריך לשתף את הציבור ברווחים. אם זה היה הפוך, והין היה עולה, אני די בטוח  שהחברה היתה משתפת אתכם באופן מלא בהפסדים.

ולסיום, נחזור לדוח המבקר. הוא מדבר על רווח עודף ממוצע של 1.2 מיליארד שקל בשנה לקרטל יבואני הרכב. אם הרווחיות של דלק רכב היתה נורמלית, אפילו גבוהה - 10%, הרי שרק אצלה יש רווח עודף שנתי של לפחות 700 מיליון שקל. וזה עוד בלי תחום החלפים. הרווח העודף של הקרטל כולו הוא אפילו כפול מהערכת המבקר. הרווח העודף הזה, כך אפילו התבטא המבקר ששומר רוב הזמן על ממלכתיות - הוא ההפסד של הציבור.

תגובות לכתבה(36):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 29.
    כתבה לענין! והמדינה מקשה על התחרות במקום שתעודדה,
    קצת מציאות 30/08/2022 10:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    וכמובן תורמת ליוקר באי יעילות הנמלים, המחיר הגבוה של הדלק שמשתרשר לכל דבר, וכו
    סגור
  • 28.
    בשביל מה צריך
    לרון 29/08/2022 10:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "מלאך"??=אנגלמן,בין כה וכה הדו"ח מחזיק 12שעות ומיליארדים משולמים בגינו!השתגענו? כן השתגענו ,המצפון......
    סגור
  • 27.
    מצפים שתגדל התחרות
    לרון 29/08/2022 10:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וקארפור לדוגמא תוזיל מחירים,יקרה הפוך,הסתכלו על מניית קארפור בפריז ולימדו דבר או שניים
    סגור
  • 26.
    טוב שמגלים
    לרון 29/08/2022 10:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את ערוות הגדולים,אך מה בדבר הסתכלות בראי =מניית ביזפורטל?
    סגור
  • לביזפורטל אין מניה (ל"ת)
    דוד 29/08/2022 17:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • צודק
    לרון 29/08/2022 21:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קו מנחה
    סגור
  • 25.
    לעוף מפה
    אמיר 28/08/2022 18:04
    הגב לתגובה זו
    1 2
    רק ללכת ממדינתהגנבים פוליטיקאיםשלכ עושים נאדה
    סגור
  • 24.
    אם דלק רכב קונה רכב ב-37.5 אלף ש"ח ומוכרת ב-75 = 100%
    חשבונאי מהרחוב 28/08/2022 17:58
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כלומר, דלק רכב בעצם מרוויחה 100% על כל רכב שהיא מוכרת. לא?
    סגור
  • ריווחיות
    עוז 28/08/2022 23:38
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ריווחיות מחושבת מלמעלה מהסכום הכולל.
    סגור
  • 23.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 28/08/2022 17:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 22.
    הפראיירים רק מתרבים
    מישל 28/08/2022 17:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אבישי אתה גאון.הסבר פשוט ומדויק. השאלה אין עוצרים את השוד בחסות החוק?
    סגור
  • מקימים חברה ליבוא אישי (ל"ת)
    Zik 29/08/2022 08:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    אני רק טסלה (ל"ת)
    Bill Hwang 28/08/2022 16:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 20.
    אין אצלו פופוליזם, רק ניתוח ריאלי של המציאות (ל"ת)
    כל הכבוד לאבישי 28/08/2022 13:00
    הגב לתגובה זו
    13 2
    סגור
  • 19.
    כתבה טובה ,ניתוח מעמיק
    מאזדהה 28/08/2022 12:31
    הגב לתגובה זו
    19 2
    כתבה טובה עם ניתוח מעמיק ומקצועי,שאפו הגיע הזמן להוציא את האמת החוצה אולי הציבור יתעורר
    סגור
  • 18.
    הכלבים נובחים והשיירה עוברת
    זליג 28/08/2022 12:26
    הגב לתגובה זו
    7 2
    איני מסכים להערכתך שדיפלומט מרוויח 5-10% כל היבואנים בארץ מתמחרים 50% רווח גולמי, ועליהם הקמעונאים מתמחרים עוד 50%
    סגור
  • יש הבדל בין רווח גולמי לרווח נקי (ל"ת)
    Zik 29/08/2022 08:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    כתבה חשובה!
    טוני 28/08/2022 11:33
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אבל התהודה שכתבה אחת או אפילו 5 כאלו בביזפורטל לא מספיקה לצערי. ממליץ לשלוח בהקדם לגיא לרר בתור הפרויקט הבא (אין מה לבקר אותו על דיפלומט כמו שאין מה לבקר אותו על הפסטה של אוסם. כל פריים טיים שמוקדם לסיבות שבגללם ישראל יקרה הוא ברכה) ולאביר קארה שהולך לרוץ עכשיו עצמאית - לא שהוא יעבור אבל הפרסומים שלו יקדמו
    סגור
  • 16.
    גזלה בחסות החוק
    א 28/08/2022 11:01
    הגב לתגובה זו
    8 3
    ירון זליכה כאשר כהן בתפקיד החשב הראשי של מדינת ישראל כאשר ביבי נתניהו היה שר האוצר עלה על העיניין ופרסם אותו. כ 12 שנה נתניהו היה ראש ממשלה ואיפשר את התופעה הזו שהיא גזילת "כבשת הרש" ומאחר וסביר להניח שיש תופעות דומות בזמן שלטון נתניהו.
    סגור
  • 15.
    הניתוחים של אבישי חדים, ומציגים את התמונה ללא כחל וסרק (ל"ת)
    אבישי מאיר לנו בפנס 28/08/2022 10:58
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 14.
    הכתב חכם על מי שמדווח
    אבי 28/08/2022 10:48
    הגב לתגובה זו
    2 7
    הלוואי שעוד חברות בארץ יהיו כמו דלק רכב. עושה עסקים נכון, מרוויחה, מחלקת דיווינדים כמו שצריך, מדווחת על הכל ועוד. תראה כמה יבואנים יש, עשרות רבות (בטח עכשיו עם הסיניות) אז מה שמעניין אותך זה ייבוא מקביל של מזדה? (שדרך אגב ממזמן היא לא בראש טבלת המכירות). לך תתעסק עם כלמוביל או אחרות - חברה פרטית שכל הרווחים הולכים לבעלים הבעיה העקרית ברכבים זה הממשלה עם ה 100% מס
    סגור
  • 13.
    כוחם של הצרכנים
    מוני 28/08/2022 10:45
    הגב לתגובה זו
    14 1
    מדינה בהזיה. נלחמים בצדק על שקל שניים בטונה ומפקירים את השטח ליבואני הרכב שגורפים רווחי עתק כאילו הם קונים בשקלים.כל המטבעות מאירופה ואנגליה צללו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים והיבואנים בחסות הקורונה ממשיכות לעלות מחירים. בושה למדינה שיש לה עם כזה טיפש שקונה בכל מחיר כאילו אין מחר. בושה.
    סגור
  • 12.
    תספיקו לרכוש תשאירו להם את הרכבים בנמל במגרשים
    דניאל 28/08/2022 10:39
    הגב לתגובה זו
    10 2
    הגיע הזמן לשנות את תרבות הצריכה הרקובה של עם ישראל
    סגור
  • 11.
    נבנו בישראל מערכות רבות שבסיסן רמאות רובן בחסות ה"חוק?"
    Business 28/08/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
    16 1
    "חוק " ???? הצחקתם . הוא הנותן גיבוי לעוולה . מערכת בנקאות בלתי מאוזנת המשלמת 0% עלחשבון שוטף ופקדונות ומולם גובה 7-15% על הלואות . הגדילו לעשות כרטיסי האשראי ה" מופרדים " הגובים גם 19% . מס על ני'ע 25% נגבה מידבמקור אך כדי לקזז הפסד קודם נכנסים לבירוקרטיה ותשלום לרו'ח גזלן . חברות ביטוח שהן רשיון להדפסת כסף לעצמן אך ביום פקודה , לך חפש אותן . אבל עמלות כמובן לשלם להן כמה שיותר ולא חשוב התוצאות בקרנותיהן השונות והמשונות . קרנות " נאמנות " הצחקתם אותי , חלקן אינן מנוהלות כלל או ברשלנות . דירות לזוגות צעירים שבסה'כ רוצים לחיות אך 70% ממחיר הדירה הולך למדינה . תחבורה ציבורית עלובה שרק עכשיו מנסים לשפרה . לכו ללמוד מאיסטנבול איך עושים זאת ביעילות לרווחת האזרחים בני האדם . יבואנים בלעדיים ללא תחרות וללא בושה לספסר אותנו . ועוד ועוד דוגמאות לרוב . זה מקור יוקר המחיה האמיתי לא הקוטג' אבל איך נאמר אנחנו עם של שותקים . עם של קקות ולכן מתיחסים אלינו ככה . רק אהבה
    סגור
  • 10.
    המדינה בנתה מונופולים, פקידי האוצר מנשקים את הידים של התעשינים והיבואנים והיצרנים.
    אמנון 28/08/2022 10:23
    הגב לתגובה זו
    10 1
    הם לא דואגים לציבור הם דואגים שתהיה להם עבודה במגזר הפרטי.השחיטות מוטבעת מנגנוני המדינה.נערי האוצר מנהלים את המדינה יש להם הכי הרבה כח, הם עושים צרוח מהחלטות ממשלה ומסובבים את הפוליטיקאים על האצבע.
    סגור
  • 9.
    יפה אמרת הם מתחבאים מאחורי הרווחים של המדינה אם בגזע של העץ היה יותר צר הם לא היו יכולים להיתחבא מאחורב, פקידי האוצר אשמים.
    מאיר 28/08/2022 10:08
    הגב לתגובה זו
    8 1
    למדינה יש הכנסות מהגז הגיע הזמן שישקיעו בשיפות תנאי המחייה במדינה.
    סגור
  • 8.
    אין רגולציה על כלום, מדינה של חרא. (ל"ת)
    אנונימי 28/08/2022 10:06
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 7.
    (ל"ת)
    אנונימי 28/08/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    גנבים
    מדינת הגנבים והחזירים . העיקר עושים רעש על פסטה וט 28/08/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
    11 1
    מדינת הגנבים והחזירים . העיקר עושים רעש על פסטה וטונה . תלכו על הכסף הגדול . יהודים אמרנו
    סגור
  • 5.
    טור נהדר (ל"ת)
    דוד 28/08/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 4.
    מה אכפת למנגלים מאיתנו
    אוטומביל 28/08/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    7 1
    כלל מנהיגי הציבור מקבלים רכבי מדינה ...אז באמת מה איכפת להם ?! שנאכל אותה עד העצם !!
    סגור
  • 3.
    כתבה מביכה ביזפורטל נהיית לוביסט?
    וכל זה בגלל שהם לא מפרסמים אצלכם היחידים שהורידו מ 28/08/2022 09:58
    הגב לתגובה זו
    3 12
    וכל זה בגלל שהם לא מפרסמים אצלכם היחידים שהורידו מחירים הם דלק רכב לא ראיתי אתכם יוצאים על כל השאר מעניין למה
    סגור
  • זה לא נכון
    שי מהצפון 28/08/2022 15:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ראה כתבה שהתפרסמה באתר זה בשבוע שעבר על הרווחים של "קרסו" (30 אחוזי רווח).
    סגור
  • 2.
    רכב כל 3 שנים
    צופה 28/08/2022 09:54
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אנשים מתביישים לנהוג ברכב קצת ישן כי מה יגידו השכנים... הזוי העם הזה
    סגור
  • 1.
    ככל שאחוז החרדים+ערבים+ערסים גדל ככה תוקעים אותנו (ל"ת)
    אין שכל אין כסף 28/08/2022 09:44
    הגב לתגובה זו
    3 10
    סגור
  • פעם אלה שהזכרת
    לרון 28/08/2022 11:40
    הגב לתגובה זו
    1 1
    היו עניים,היום יש להם מכוניות,סלולרים,"כשרים" או שלא
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות