התעשייה האווירית ברווח עצום של 202 מיליון דולר בתשעה חודשים - צריך להחזיר את ההנפקה לשולחן
התעשייה האווירית מרוויחה טוב מאוד. היא מפרסמת היום דוחות עם רווח בתשעת החודשים הראשונים של השנה שזינק ב-54% ל-202 מיליון דולר (לעומת 131 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. ברבעון השלישי היא הרוויחה 73 מיליון דולר, זינוק של 135% לעומת 31 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. צבר ההזמנות שלה הוא "הגבוה ביותר בתולדות החברה" והגיע ל-15.8 מיליארד דולר, לעומת 13.4 מיליארד בסוף השנה שעברה.
התעשייה האווירית חילקה בחודש יולי דיבידנד של 571.4 מיליון שקל, (164 מיליון דולר). המזומנים בקופת החברה מסתכמים ב-1.2 מיליארד דולר.
כלומר, מדובר בחברה בהחלט טובה, עם הרבה כסף, וזה כאשר צריך לזכור שהיא מנופחת. היא הייתה יכולה להרוויח הרבה יותר. יש לה יותר מ-13 אלף עובדים (אחרים מדברים על 15 אלף עובדים). פחות מאשר בעבר אבל עדיין חברה מנופחת שיכולה וצריכה לרזות. הבעיה היא שיש לה ועד עובדים חזק, חזק מאוד, שלא מאפשר שינויים. המדינה רוצה להפריט ולהנפיק את התעשייה האווירית כבר מ-2014, אבל רק ב-2020 התקבלה החלטת ממשלה חיובית בנושא. רגע, 2020? כן, אנחנו כבר בסוף 2022 וההנפקה לא נראית באופק.
הסיבה היא העיכובים של שר הביטחון, בני גנץ. הוא שוב שימש כמי שמעדיף את טובת ועד העובדים על פני טובת הציבור הישראלי (זוכרים את השחיתות שהוביל גנץ לאישור הגדלות הרמטכ"ל בממשלה?) וגם מינה מקורבים - הוא מינה את עמיר פרץ לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית, מינוי שהיה שנוי במחלוקת ואף הגיע לבג"ץ והוא גם ניסה למנות עוד 4 חברי דירקטוריון. עד כמה הוועד חזק? הוא אפילו דרש לתת לכל עובד פיצוי של 100 אלף שקל - או יותר נכון 1.3-1.5 מיליארד שקל לכלל העובדים. כן, על חשבון כלל אזרחי ישראל.
בעלי המניות של חברה ממשלתית היא המדינה, או אם תרצו - הציבור. הבעיה היא שכאשר יש יותר מדי בעלי בית, וכל אדם מחזיק רק בנתח קטן מאוד מהחברה, בעצם אין בעל בית דומיננטי. התוצאה היא שהאנשים החזקים בחברה - ההנהלה והוועד - עושים מה שבא להם. זו בעיה ידועה, היא נקראת בעיית הסוכן - האינטרסים של העובדים ושל בעלי המניות הם לא אותם אינטרסים. שר הביטחון גנץ אמור היה לייצג את האינטרס של כל אזרחי ישראל, אבל הוא העדיף את האינטרסים של הוועד (מי רוצה להסתבך איתם?).
אז כן, אחרי דוחות כאלה טובים של התעשייה האווירית - צריך להחזיר את ההנפקה לשולחן. זה הרבה כסף של הציבור הישראלי ומגיע לו ליהנות ממנו. צריך לא להיכנע לוועד העובדים. כאשר החברה היא ממשלתית הציבור לא באמת שולט בחברה, אלא המקורבים. כאשר החברה היא ציבורית - היא צריכה להשיא ערך לכל בעלי המניות - האינטרסים של בעלי המניות ושל החברה הופכים להיות הרבה יותר דומים, כולם צריכים להשיג את אותה מטרה - להרוויח. אם רוצים העובדים גם ליהנות מהרווחים - הם מוזמנים לקנות נתח בחברה שלהם, אבל אי אפשר לשעבד את כל אזרחי ישראל לרצונות של קבוצת לחץ קטנה.
ובחזרה לדוחות: מכירות התעשייה האווירית עמדו על 3.6 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022, בהשוואה ל-3.2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של 12%. ברבעון השלישי המכירות גדלו ב-19% והגיעו ל-1.24 מיליארד דולר בהשוואה ל-1.04 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.
ה-EBITDA מתחילת השנה זינק ב-31% והגיע ל-473 מיליון דולר, בהשוואה ל-361 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי הוא הגיע ל-163 מיליון דולר לעומת 109 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הללו עמד על 675 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של כ-86 מיליון דולר אשתקד. ברבעון השלישי התזרים הסתכם ב-28 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של 159 מיליון דולר אשתקד. הרווח התפעולי מתחילת השנה עומד על 304 מיליון דולר, לעומת 190 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי עמד הרווח התפעולי על 100 מיליון דולר, לעומת 52 מיליון דולר ברבעון המקביל.
פארסת המינוי הפוליטי של עמיר פרץ
כזכור, גנץ מינה את עמיר פרץ לתפקיד למרות שוועדת המינויים גילאור פסלה את מועמדותו בטענה כי היעדר הניסיון הניהולי שלו מונע ממנו לקבל את התפקיד. בעתירתה לבג"צ טענה התנועה לאיכות השלטון כי לראייתם, צפוי מינויו השנוי במחלוקת של פרץ להוות פתח לשורה של מספר רב של מינויים פוליטים נוספים בעתיד, וכי תהווה תקדים לדריסת החלטות ועדת גילאור בהמשך. פרקליטות המדינה, שהגיבה דאז לפרשיה טענה בפני בית המשפט כי ניסיונו של פרץ בתפקיד שר הביטחון מספק על מנת מנת לגבור על חוסר הניסיון הניהולי שלו ולכן נמצא כשיר לתפקיד לראייתם. בסופו של דבר בג"ץ דחה את העתירה והסביר שהממשלה לא חרגה מתחום הסבירות וכי זה לא עשוי להכשיר מינויים פוליטיים בעתיד. לו יהי.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
26.ברווחים בונים בקרבת מקום מעונות לעובדים ופותרים חלקקיבוץ 19/11/2022 07:08הגב לתגובה זו0 0מבעיות הפקקים חוסכים כסף בהסעות עובדים חוסכים במשכורותסגור
-
25.מאז שסולק סמנכ"ל השווק החברה פורחת (ל"ת)צבי 18/11/2022 05:23הגב לתגובה זו0 0סגור
-
24.השכר הממוצע של עובדי תעשיה אוויריתשלומי 18/11/2022 00:08הגב לתגובה זו5 1במקצועות המבוקשים ביותר בשוק ההיטק נמוכים ב 30% מאשר בחוץ ברגע שהחברה תונפק ותהיה פרטית, המדינה לא תראה שקל, היום כל הדיבידנדים הולכים למדינה כתב דמגוג בשקלסגור
-
23.13 אלף עובדים ?עובד תע"א בדימוס 17/11/2022 23:43הגב לתגובה זו9 113 אלף אולי באים לעבודה , אולי יש אלפיים שעובדים.מפעל שמנוהל ע"י מנהלי כוח אדם שאין להם מושג בעבודה . ובאשר ל"רווח" מפעל שכזה רווח שכזה ממש תעודת עניותסגור
-
המס שהחברה משלמתמדינת ישראל גובה ביטוח לאומי ועובדים מעל ל 50% מהכ 18/11/2022 15:15הגב לתגובה זו0 2מדינת ישראל גובה ביטוח לאומי ועובדים מעל ל 50% מהכנסות החברה. ככל שהשכר גבוהה מדינת ישראל מרוויחה מתשלום המיסים משם נתניהו יעביר לדרעי את הדיבידנדיםסגור
- טען עוד
-
22.ממש צבא טוקבקים של התעשייה האווירית... (ל"ת)שמעון דוידי 17/11/2022 22:26הגב לתגובה זו2 2סגור
-
21.עובדי תעשיה אווירית מגיבים פה במקום לעבודאבי כהן 17/11/2022 20:34הגב לתגובה זו5 2כתבה טובה ונכונה. אל תאמינו לצבא הטוקבקיסטים של התעשייה האווירית שכותבים פה שקרים. ביזפורטל צודקים!סגור
-
20.עוד פנים להפרטהשי 17/11/2022 20:17הגב לתגובה זו1 0טענה שההפטרה מטיבה עם הציבור ותו לו היא הטיה שיש לבחון מה האינטרס בה. מובן שכסף יכנס לקופת המדינה, מאידך במצב הנוכחי הדיבדנד הוא למעשה תשלום נוסף למדינה על פני מס חברות מקסימלי בעוד במצב של הפרטה אפילו חלקית המס ירד בעד 50% מערכו והדבידנד כבר ינתן לבעלי החברה שלא תהיה עוד המדינה. כך לפעמים צריך להסתפק במה שיש כי מה שאין פשוט לא יותר טוב.סגור
-
19.מעשייה אויריתיוסי 17/11/2022 15:22הגב לתגובה זו2 3הועד המושחת שפוט של הליכוד (כנופיית כ״ץ, זוכרים?..) ובתור שכזה לא תהיה הפרטה והיו״ר המנוסה בעסקים בכלל ובתעופה בפרט יעוף…סגור
-
18.יופי, אז כתבת, אז מה? (ל"ת)עדנה 17/11/2022 14:54הגב לתגובה זו3 0סגור
-
17.כתב אדיוטאחד 17/11/2022 14:03הגב לתגובה זו4 1תגיד, אתה מפעיל את המוח שלך לפני שאתה יורה את כל השטויות האלה? אתה מבין שעובדי התע"א הם טכנולוגים ושיש להם אלטרנטיבות בחברות אחרות? אתה מבין שאם "בעל הבית" לא יידע לתגמל אותם הוא יישאר בלי עובדים? לפחות בלי האיכותיים שבהם? אתה מבין שבמצב כזה החברה לא תרוויח שקל? עוד פופוליסט גאון. אני מסכים רק עם דבר אחד שכתבת, צריך להנפיק את החברה ולבטל את מגבלות האוצר על החברה אז הדירקטריון ינהג בחברה כמו בכל חברה אחרת במשק - מוכוון רווח וביצועים.סגור
-
16.כן......גם אתם נהנתם מהפרטת נמל חיפהאחמד יאסין 17/11/2022 13:06הגב לתגובה זו2 5אתה גונב דעת כמו כל המושחתים במדינה הרקובה הזאת . נמל חיפה נמסר להודים , הנמל החדש נמסר לסינים ......פששש הכל ירד , חצי מחיר , הרווחים מועברים לרווחתם של הרעבים בהודו ובסין . האזרחים לא אמורים להנות .סגור
-
15.במקום לעבוד כותבים תגובות בביזפורטלאיתי 17/11/2022 12:54הגב לתגובה זו10 3נראה שלעובדי תע"א ולמקומבנים של גנץ יש זמן לא מבוטל כדי לכתוב תגובות משבחות ומהללות, על ראש הגנב בוער הכובעסגור
-
14.עוד כותב שלא מבין כלום ושם דברכפיר 17/11/2022 12:52הגב לתגובה זו6 4ממש מנסה להרגיז ולהתריס. עוד דרך לקבל קצת יחס. כמה שטויות, עצוב שנתנו לזה פרסום.סגור
-
13.זהירותסגי 17/11/2022 12:03הגב לתגובה זו2 7בלוף בלוף בלוף כי מה זה רווח כזה למיפעל עם 16000 עובדים זה ממש כלום ומצחיק והתמימים לא לקנות פירסומים כאלה כי הם מלכודתסגור
-
12.כתבה להשחרת עובדי תעאנובח סידרתי 17/11/2022 11:59הגב לתגובה זו13 5העובדים לא נהנים מהרווחים - זו המצאה של הכותב. לעובדים ולוועד אינטרס שתהיה הנפקה כדי לאפשר פתיחת הסכמי שכר (כי תעלם הכפיפות לרשות החברות הממשלתיות).סגור
-
11.איפה הכתבה על השנים הקשותדני 17/11/2022 11:57הגב לתגובה זו16 2חיפשתי בכתבה את השנים הקשות שבהן העובדים נתנו כסף שהגיע להם לקופת החברה על מנת לאפשר לה לצמוח.סגור
-
10.שקריםיואל 17/11/2022 11:44הגב לתגובה זו10 1כמה שקרים יש בכתבה לא להאמין מי ממציא את כל השטויות האלהסגור
-
9.כתב שלא מבין כלוםעובדת 17/11/2022 11:43הגב לתגובה זו12 2תע"א מביאה דיבידנדים למדינה שזה חוזר לאזרחים הוועד רוצה להנפיק 51% והמדינה לא מסכימה לעובד אסור לסחור במניות החברה שבה הוא עובד מחשש לידע מקדיםסגור
-
נמל חיפה יעביא מאות מיליונים של רווח , 500 מיליון שקלים (ל"ת)אחמד יאסין 17/11/2022 13:08הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.בני גנץ הוא מפא"י ניק, במובן הרע של המושג (ל"ת)איתי 17/11/2022 11:39הגב לתגובה זו3 0סגור
-
7.כל הכבוד לעובדי החברה על ההישגיםדוד כהן 17/11/2022 11:38הגב לתגובה זו16 6עובדים מסורים שעובדים יום ולילה ובכל העולם כולל בימי הקורונה הקשים ביותר במיוחד לאור העובדה שלא קיבלו תוספות שכר מזה 7 שנים.... מבקום לתגמל את העובדים ההנהלה בחרה לתת דיבידנדים לאוצרסגור
-
6.מה מצחיק פה...רן 17/11/2022 11:26הגב לתגובה זו11 2אם החברה לא הייתה רווחית- היו כותבים שצריך להפריט. אם החברה רווחית מאד- כותבים שצריך להפריט. עם כל הכיף בלהיכנס בתעשייה האווירית, כנראה שלמרות הכל יש פה משהו שעובד בסדר. אנשים מדמיינים את עובדי תעשייה אווירית כפרזיטים ששותים תה כל היום, אבל כנראה שאנשים בכל זאת עובדים שם יפה. ללקוחות הבינלאומיים לא אכפת שהחברה ממשלתית, ובכל זאת הם מוכנים לשלם. אגב, גם בחברות פרטיות יש בזבוזים וטעויות ניהול, ראו מה קורה לפייסבוק.סגור
-
5.עובדות לא נכונותאנונימי 17/11/2022 11:17הגב לתגובה זו12 4העובדים קיבלו כלום מהרווחים.הממשלה מעכבת את ההנפקה כדי שימשיכו לסדר ג'ובים למקורבים.סגור
-
4.זו חברה עסקיתיוסי 17/11/2022 10:45הגב לתגובה זו13 6ולעובדים מגיע לקבל דיבידנד מה שלא קבלו מעולם, כמו כל חברת היי טק. הרווחים הגיעו אחרי שנים שלא היו , כרגע יש והעובדים זכאים להנות ולקצור את העבודה הקשה שהם עש במשך שנים לא הציבור ולא עתוונאי ביזפורטל.... שעתונאי ביזפורטל יחלקו את רווחיהם לציבור בבקשה...סגור
-
3.רק מי שקרוב לצלחת אוכל בושה (ל"ת)אמיר 17/11/2022 10:43הגב לתגובה זו3 5סגור
-
2.כתבה לא מקצועיתארי קון 17/11/2022 10:41הגב לתגובה זו12 3העובדים קיבלו 0 ₪ .ממש ועד חזק.סגור
-
1.למה לתת לבעל הון פרטי לחלוב את האמא של החברה ולא לעובד?אבי 17/11/2022 10:40הגב לתגובה זו12 3לא מבין את הכתבה התעשייה האווירית מחזיקה עשרות אלפי אנשים כאמור באיזור המרכז. למה לתת לאיזה אלביט או מי שזה לא יהיה לתת לה את התעשיה בנזיד עדשים כמו את תעש....ודומותיה. מה זה ייתן? פיטורי עובדים. שיקבלו אחרי זה דמי אבטלה...... סינרגיות שיורידו מהמשכורות והכל בשביל מה? שבעל ההון יגרוף את הקופה? מעדיף שהמדינה תרוויח ואין לי שום אינטרס כלפי מאן דהואסגור
-
הועד של חיים כץאריה 19/11/2022 15:54הגב לתגובה זו0 0שדד והרס כל אפשרות להרוויח וליעל את החברה אין צ'אנס לתת לדברים לחזור על עצמם .סגור