מה למדתי בשנת 2022 ולעולם לא אשכח

יועצי ההשקעות, מנהלי קרנות נאמנות והגופים המוסדיים לקחו אתכם להפסדי עתק באגרות חוב; הם ידעו שזה מה שיקרה, אבל כל אחד מפיל אחריות על השני - ניהול השקעות זה לייצר רווח, אם יודעים שהולכים להפסיד צריך לעצור את המשחק; וכרגיל - הרגולטור נרדם
 | 

שנת 2022 היתה שנה של ירידות בשוק המניות, אבל מניות יורדות ועולות, וזו ממש לא תופעה נדירה שמניות יורדות. נכון, בשנים האחרונות המניות בעיקר עלו, אבל בפרספקטיבה של זמן, שוקי המניות גם יורדים. הירידות של 2022, מבלי לפגוע ולזלזל כמובן בהפסדים שלכם, לא היו קטסטרופה. אלא אם הימרתם על כל מיני מניות חלום מבלי לפזר.

המדדים בארץ ירדו 10% אולי קצת יותר. וול סטריט ירדה יותר, במיוחד הנאסד"ק שאיבד 32%. ועדיין ירידות במניות הן חלק מהחיים. מה שנדיר הרבה יותר הוא ירידות באגרות חוב.

אגרות חוב הן מוצר סולידי וכמוצר כזה, הן אמורות לספק תשואה סולידית עם סיכון נמוך. אז לא נעים לנו לספר למי שעוד לא יודע, הפסדתם המון באגרות חוב בשנת 2022.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ההפסד הזה היה כתוב שחור על גבי לבן לפני שנה-שנה וחצי והמדהים בכל העניין שאף אחד לא אמר לכם שאתם הולכים להפסיד סכומי עתק, אלא פשוט הובילו אתכם לשחיטה.
לא נעים. מאוד כואב.

לפני יותר משנה, היינו בעולם של אגרות חוב ממשלתיות בריבית אפסית ואפילו שלילית. אבל היה ברור לגמרי על פי הצהרות של הנגידים בעולם שהולכים להעלות ריבית. עליית ריבית רעה מאוד לשוק האג"ח כי אגרות החוב מיד יורדות. המשקיעים באג"ח רואים מול העיניים ריבית עולה והם דורשים על אגרות החוב שהם קונים או מחזיקים תשואה גבוהה יותר.

וכך אגרות החוב יורדות והתשואה עולה. המדהים בכל הסיפור הזה שזה היה ידוע. אין 100%, אבל אין מנהלי השקעות רציניים שהחזיקו באגרות חוב כאלו בתיק האישי שלהם.  ההיפך - אני מכיר כמה שעשו שורט על אגרות החוב האלו וכך קיבלו הלוואה זולה. מי שהחזיק זה אתם – דרך קרנות נאמנות, קופות גמל, פנסיה ועוד. מנהלי ההשקעות ברחו מהשקעות כאלו, אבל לא הזהירו אתכם.

ככל שההשקעות האלו לטווח ארוך יותר (מח"מ ארוך יותר) כך הן מסוכנות יותר, כך עלייה בריבית פוגעת בהן יותר. יש אגרות חוב שירדו 20%. חלק גדול מהקרנות איבדו סביב 10%.

וכך הובילו מנהלי ההשקעות וגם יועצי ההשקעות כמובן את גברת כהן מחדרה לשחיטה. אף אחד לא אמר לה שהיא הולכת להפסיד 10% בקרן נאמנות אג"חית. היא חשבה שאג"ח זה בטוח, היא קיבלה בוקס לבטן, והכי מעליב – היא גם שילמה על זה דמי ניהול.

מה תעשה עכשיו גב' כהן – תפנה ליועץ ההשקעות בסניף. הוא יגיד לה שזה מה שמערכת הדירוג שלו נתנה לו, הוא הציע לה את הקרנות הטובות ביותר. היא תשאל: אז איך זה יצר הפסד כזה גדול? והוא יגיד - כולם הפסידו. מר יועץ, זה לא מנחם את גב' כהן, התפקיד שלך היה להוציא אותה מהשקעות שהולכות לייצר הפסדים, לא לתקוע אותה בקטגוריה שכולה מופסדת ולהגיד שכולם הפסידו.

ומה יקרה אם גב' כהן תפנה למנהל הקרן? הוא יגיד לה – אנחנו מנהלים כסף לפי תשקיף, שם כתוב שאנחנו מחויבים להחזיק באגרות חוב. מה את רוצה מאיתנו זו קרן אג"חית. לכי ליועץ. זה כמובן ראש קטן, מנהלי קרנות לא צריכים לנהל כסף בכל מצב. הם צריכים לייצר רווחים וברגע שהם לא יכולים הם צריכים להגיד - "פוס משחק".

הייתי אצל היועץ, גב' כהן אומרת למנהל הקרן ואז היא פונה אלינו. אנחנו רק יכולים להגיד לה שאנחנו כואבים את הפסדה, הפסד ידוע מראש, ולצערנו – כולם עשו עליה סיבוב – הבנק עם דמי ההפצה (עמלה שצריכה לעבור מהעולם), מנהל הקרן עם דמי הניהול, והרגולטור שפשוט נרדם אבל יש לו אחריות ענקית על המחדל הזה.

האחריות של כל הגופים האלו היא לא רק לנהל כסף, היא גם להתריע. אין דבר כזה ניהול כסף כדי למזער הפסד. יש ניהול כספים כדי לייצר רווחים. אבל, הכסף מסנוור את כולם - אף אחד, גם לא אלו שמתיימרים להיות מובילי שוק ההון, המחנכים הגדולים, לא אמר לכם את האמת.

אז מה שלמדתי בשנה הזאת ולעולם לא אשכח – שאתם לבד. שהזניחו את הציבור, שניצלו אותו ושאין אחריות לאף אחד. והמסקנה היא פשוטה - תתעוררו וקחו אחריות על הכסף שלכם. אתם לא צריכים להיות "חיות בורסה" כדי להבין את זה, מספיק לעקוב, לקרוא, לשאול. זה היה חוסך לכם אלפים, רבבות שקלים בשנה הזו. עשרות מיליארדי שקלים הפסיד הציבור באג"ח. אם הייתם קוראים את הכיוון הייתם נמנעים מהפסד.

דיברתי עם מנהלי קרנות נאמנות, יועצי השקעות, ובכירים מאוד במערכת הפיננסית, וגיליתי ראש קטן והאשמת אחרים. כולם לכאורה בסדר, כולם לכאורה עשו את התפקיד שלהם, אבל משהו רקוב מאוד במערכת ניהול הכספים שלנו. מנהלים כסף כדי לייצר רווח, והאחריות של כולם – מנהלי קרנות, מנהלי קופות, מנהלי פנסיה, יועצי השקעות היא מאוד ברורה – אם אתם לא יודעים לייצר רווח בשנה מסוימת – תגידו, תעבירו כספים למקומות אחרים, תעדכנו. גב' כהן לא יודעת לעשות את זה, היא נסמכת עליכם.

תגובות לכתבה(47):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    אין על אבישי (ל"ת)
    Yyinon 04/01/2023 15:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 32.
    ניהול השקעות
    מבין 04/01/2023 12:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קשקשן לא נעים לי להגיד
    סגור
  • 31.
    בכל העולם האגחים הארוכים ירדו חזק
    גבי 04/01/2023 09:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדרך להתגונן יכלה להיות לצאת ולשבת על מזומן, אבל: 1. זו חוכמה של בדיעבד. 2. זה נגד מדיניות ההשקעה של חלק מהקרנות.
    סגור
  • 30.
    חוכמה בדיעבד ומצג לא הוגן
    אברהם 04/01/2023 00:24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גם אם ידעתם וידעו כולם בתחילת השנה שהרבית תעלה,, ידעתם בכמה ? ידעתם בינואר מה יהיו מדדי יולי אוגוסט ? מנהלי קרנות הנאמנות מנהלים באופן מפוקח ושקוף את כספי הלקוחות באופן המסור והנאמן ביותר - כי הם מתפרנסים מהם והתוצאות מתפרסמות יום יום ,
    סגור
  • 29.
    בעולם של ריביות עולות בחדות קונים אג"ח קצר, לשנה
    יריב 03/01/2023 23:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלל ברזל שכל איש מימון יודע. ואם השווקים קורסים אז עדיף דולרי או עם אינפלציה גבוהה אז צמוד מדד שיגן לפחות מהאינפלציה עד יעבור זעם. בסוף הסייקל של העלאות הריבית קונים אג"ח ארוך טווח כדי להתכונן לרווחי הון מירידות ריבית עתידיות וקצת לפני תחילת הורדות הריבית, כשמרגישים את זה באוויר, מניות, גם יותר נועזות.
    סגור
  • טען עוד
  • 28.
    את השיעור הזה למדתי בסוף 2008 לגבי מניות .
    מה שעצר לי את הסחף היה עוגן של אגח״ים .מאז למדתי ל 03/01/2023 20:26
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מה שעצר לי את הסחף היה עוגן של אגח״ים .מאז למדתי לסמוך רק על עצמי.יועץ יכול רק ליעץ.
    סגור
  • 27.
    גם יחידות ההשתתפות זו צרה צרורה
    שולתתתת1 03/01/2023 13:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מישהו למעלה צריך להתעוררנדרשת רגולציה כדי שהמשקיעים לא יישארו רק עם התחתונים
    סגור
  • 26.
    שינוי שיטת דמי הניהול
    יעקב 02/01/2023 22:23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    צריך לשנות בחוק שהקרנות יוכלו לגבות דמי ניהול רק מהרווחים וכך זה יהיה האינטרס שלהם
    סגור
  • 25.
    נו באמת
    קוקו 02/01/2023 20:25
    הגב לתגובה זו
    1 5
    כל בר דעת הבין מזמן שהממשלות רוצות לקחת חזרה כסףמהציבור שחולק בקורונה ללא הבחנה...מה יותר פשוט מלעשות את זה דרך שוק ההון.
    סגור
  • 24.
    צודק
    יעל 02/01/2023 19:36
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יועצי ההשקעות בבנקים יודעים להתקשר אליך ולהמליץ, לרווחת הבנק, אך שוכחים להתקשר ולהמליץ למכור. זה נדיר.
    סגור
  • 23.
    כתבה נכונה!!!
    אפילו מנהלי תיקים גדולים בבנקים הגדולים(גיסקוט ובי 02/01/2023 18:52
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אפילו מנהלי תיקים גדולים בבנקים הגדולים(גיסקוט ובינלאומי אצלי), לא התריעו ונתנו להפסיד באגח כ 10%.. והסיבה? להמשיך לקבל דמי ניהול/שמירה וכן עמלות קנייה ומכירה. זה ביזיון. ביטלתי את ניהול התיקים אצלם. עדיף כבר פוליסות חיסכון שם יכולים להעביר הכסף לשיקלי טווח קצר. תידאגו לעצמכם. אך אחד לא ידאג לכם כי מטרת הגופים הגדולים להרוויח דמי ניהול גם אם אתם תפסידו.
    סגור
  • 22.
    יועץ השקעות מדיסקונט המליץ לי על "טבע" לפני הקריסה (ל"ת)
    הכתובת הייתה על הקיר 02/01/2023 16:36
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 21.
    כל הכבוד שמישהו אומר את האמת ללא פחד (ל"ת)
    איתן 02/01/2023 14:35
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 20.
    טיעון קצת מוזר
    אחד 02/01/2023 10:38
    הגב לתגובה זו
    2 3
    לפי דבריך היו צריכים להגיד פוס משחק, שזה אומר שכל מנהלי האגח ימכרו את האגח שלהם. אבל אז תיווצר מפולת. וגב' כהן מחדרה תפסיד יותר מ 10 אחוז. וכבר לפני 7 שנים אמרו שהאגח ירדו והם עלו עוד וירדו רק עכשיו.אי אפשר לתזמן את זה במאה אחוז
    סגור
  • המטרה היא להזהיר הלקוחות מראש שלא ייכנסו להרפתקה הזו
    אריק 02/01/2023 16:12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה העניין
    סגור
  • אם היה אחד כזה, הוא היה מוציא את כולם בלי הפסדים!!!!
    בן 02/01/2023 12:51
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא היה אפילו אחד
    סגור
  • 19.
    כל כך נכון,היועצים הם זאבים בעור של כבש.
    שי.ע 01/01/2023 21:21
    הגב לתגובה זו
    9 0
    אכלתי אותה בגלל היועץ חזק,קרה ויקרה לכלום.
    סגור
  • 18.
    ממשלת ישראל חייבת לתקן את תנאי האגחים שהפיצה
    זליג 01/01/2023 15:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אגח צמוד מינ' 2% אגח לא צמודמינ' 4% ריבית.
    סגור
  • 17.
    לא להאמין לאף אחד! העמלות שלהם זה הדבר הכי בטוח..
    אי אמון מוחלט! 01/01/2023 14:52
    הגב לתגובה זו
    10 0
    הם יודעים לעשות דבר אחד מצויין, לגבות עמלה בכל מצב. החזיקו את הכסף קרוב קרוב עליכם! אל תאמינו לאף אחד! כולם רוצים דבר אחד! כסף! את הכסף שלכם!
    סגור
  • 16.
    גברת כהן יכולה לבוא בטענות גם לעצמה
    ירון מהשרון 01/01/2023 14:01
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כאשר באירופה מתחוללת מלחמה בין מעצמה כמו רוסיה לבין מדינה דמוקרטית כמו אוקראינה אי אפשר לשבת בשקט ולקוות לעליות.... אני למשל מכרתי שליש מתיק ההשקעות שלי עם פרוץ המלחמה. לא צריך להבין בכלכלה בשביל צעד כזה
    סגור
  • 15.
    הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם
    סוד העושק 01/01/2023 13:31
    הגב לתגובה זו
    6 0
    זה לא יד המקרה. אין השכלה פיננסית כדי לשמר את מוקדי הכח והרווח בידי אותו מיעוט של אנשי שוק ההון
    סגור
  • 14.
    רציתם ארץ קפחיטליסטית קיבלתם
    בעז שנקר 01/01/2023 13:27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שוק ההון טוב למילניורים לא לאדם הפשוט פישמן נתן שוחד מהכסף שלנו לא מהכסף שלו !!!
    סגור
  • עדיף ככה על פני תורים ללחם (ל"ת)
    מר בחור 02/01/2023 17:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    אבישי שקונים אגרות חוב
    תמר 01/01/2023 12:52
    הגב לתגובה זו
    10 12
    מסתכלים על תשואה לפדיון ! מה יהיה באמצע אף אחד לא יודע, אם אתה מעוניין בקורס בסיסי של הכרת שוק ההון תרשום פה,ֶאעביר לך בחינם
    סגור
  • כל מילה בסלע (ל"ת)
    גדול 01/01/2023 14:02
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • חוסר הבנה; אבישי כותב שקנו את האגח בתשואה אפס!! (ל"ת)
    עדי 01/01/2023 13:53
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 12.
    אבישי החליף את גורביץ כליצן האתר
    חחח 01/01/2023 12:48
    הגב לתגובה זו
    4 13
    חחח לא יכול להפסיק לצחוק, חחח
    סגור
  • 11.
    אבישי חשבתי שאתה מבין
    יוסי 01/01/2023 12:47
    הגב לתגובה זו
    4 12
    בהשקעות . עכשיו אני בטוח שאין לך מושג! תמשיך לכתוב , הנייר סובל הכל אפילו פופוליסט חסר הבנה כמוך!
    סגור
  • 10.
    בורסה
    מוטי 01/01/2023 12:44
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אבישי חבל שלא הזהרת אותנו מהאג"ח . ההפסד כמעט שווה ערך למניות
    סגור
  • הוא הזהיר עשרות פעמים (ל"ת)
    עדי 01/01/2023 13:53
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 9.
    אתה צודק
    גרעון 01/01/2023 12:18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אבל זה מה שהציבור רגיל אליו. רק מעטים סבורים שהם יכולים לנהל את תיק ההשקעות, או את כספם.מצב זה עומד בבסיס המודל העסקי של כלל המערכות הפיננסיות.
    סגור
  • 8.
    הבהרה
    משקיעני 01/01/2023 12:08
    הגב לתגובה זו
    2 4
    רק לא כתוב שגם אם תשמור בשקלים גם הם איבדו את ערכם ב 10% לפחות אז אין לאן לברוח בתקופה הזו כי לאן שאתה לא תלך תפסיד
    סגור
  • ההפסד של 10% באגח הוא נומינלי, ריאלי זה הרבה יותר גרוע (ל"ת)
    צחי 01/01/2023 20:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 7.
    שימו sp500 עשרים שנה
    אפס דמי ניהול 01/01/2023 11:18
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לא צריך ספרי השקעות ופרסומות קרנות או פנסיה זה הכל מנגנון שמייצר תעסוקה פיקטיבית לאנשים
    סגור
  • 6.
    אנחנו לבד כבר הרבה שנים, הכי טוב להשקיע לבד (ל"ת)
    דוד 01/01/2023 11:08
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סגור
  • 5.
    זו היתה השנה
    1985 01/01/2023 11:02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ללמוד ולהבין את שוק ההון
    סגור
  • 4.
    אבישי-גאון בדיעבד,אם אתה יודע לתזמן שוק תפתח קרן נאמנות
    אבישי הנביא 01/01/2023 11:02
    הגב לתגובה זו
    6 13
    אתה מדבר כאילו זה כל כך קל לתזמן את השוק, לצאת לפני הירידות וכמובן להיכנס בזמן בחזרה. אם זה כל כך פשוט, מזמן היית עוזב את העבודה הנוכחית שלך, פותח קרן ועושה המון כסף. או מנהל המון כסף. אבל רגע, יותר פשוט לכתוב כתבות מאשר לנהל כסף, לתזמן את השוק ולתת דין וחשבון ללקוחות, לא? שנה אזרחית טוב לאבישי הנביא מתזמן השווקים
    סגור
  • פשוט
    קוקו 02/01/2023 20:42
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אגח ממשלתי זה לא מנייה,זה מוצר איטי ושקוף ובהחלט קל להבין שכשהריבית עולה הוא יירד. כל מועץ השקעות היה צריך להסביר את זה ללקוחותיו. דרך אגב,אני שאלתי את יועץ ההשקעות שתי ממש בהתחלה למה יורד האגח דווקא כשהכל סוער הרי אמור להיות הגנה. הסביר לי וברחתי.. אבל לא מיוזמתו
    סגור
  • השתתפי בקורס של אבישי - הוא אמר את זה לפני שנה (ל"ת)
    זיו 01/01/2023 20:04
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • עזוב שיפתח קרן למה אבישי לא כתב
    אריק 01/01/2023 12:48
    הגב לתגובה זו
    2 1
    פה לפני שנה לגברת כהן למשוך את כל כספה משוק ההן כי היא הולכת להפסיד 10%?
    סגור
  • הוא כתב (ל"ת)
    עדי 01/01/2023 13:54
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 3.
    היא
    הבעיה 01/01/2023 11:01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שיעוץ לא מגדיר טוב מספיק מהו סיכון
    סגור
  • 2.
    לא ניתן היה למכור את האגחים בזמן אמת
    קשקוש 01/01/2023 10:42
    הגב לתגובה זו
    1 6
    כי זה שוק ענק
    סגור
  • אתה טועה
    א-ב 01/01/2023 11:13
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בוודאי שניתן היה למכור אולי לא בבת אחת אולי לא במנות גדושות על השוק אבל ניתן היה לצאת. אבישי צודק לחלוטין ואנחנו פוגשים את הכשל בחברות הדירוג ביועצים הפיננסיים במנהלי התיקים.
    סגור
  • אז איך מנהלי ההשקעות הצליחו לצאת? (ל"ת)
    בני 01/01/2023 11:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • האג"ח קשור
    צודק 01/01/2023 11:00
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בשרשראות ברזל
    סגור
  • 1.
    אין אמון, אם הייתי יכול להוציא הפנסיה הייתי עושה את זה! הם נותנים רק שני מסלולים "הפסד גדול" ו"הפסד גדול" עכשיו תבחר ואי אפשר לפצל! (ל"ת)
    אמנון 01/01/2023 10:41
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות