מניית קיסטון במחיר הנוכחי עשויה להניב תשואה שנתית של קרוב ל-20% בשנה
אחרי שביקרנו ללא הרף את המודל הבעייתי של קרנות התשתיות, ואחרי שהמניות קרסו, אנחנו בסדרת ראיונותTV עם מנהלי קרנות כי לדעתנו יש שם ערך משמעותי, סדר גודל של 15%-20% בשנה (ויש גם סיכונים); שיחה מרתקת עם ד"ר נבות בר, מנכ"ל קיסטון על הסיכונים ובעיקר על הסיכויים
היינו הראשונים והאמת היחידים שבזמן אמת כתבנו כאן שהנפקות זה בעיקר בלוף. הזהרנו מהנפקות ספציפיות וכתבנו גם באופן כללי. עשרות רבות של הנפקות היו תחת הרדאר שלנו והסברנו שאומנם יש הנפקות טובות, אבל כמכלול זה לא אפשרי כי הנפקה זה שלב שבו בעל הבית מדולל ובעל הבית מדולל לרוב רק כשהוא חושב שהמחיר מלא. הסברנו והראנו שאין לשווי בהנפקות אחיזה במציאות והערכנו שחלק גדול מההנפקות לא צריך להיות בבורסה וחלק אחר פשוט הנפיק במחירים מנופחים.
אני גאה בביקורת ובקו הזה, ובכלל בחשיפות-אזהרות ותובנות שאנחנו מעלים כאן באופן שוטף, אבל ראשית - ברור שאנחנו גם טועים, רק שהסטטיסטיקה שלנו מצוינת, ושנית - הגיע הזמן להסתכל יותר גם על חצי הכוס המלאה. אחרי הכל, הכל עניין של מחיר ויש מניות שירדו למחירים מעניינים. אבל לפני שאתחיל בהצגת קרן קיסטון, שתי הסתייגויות. הראשונה, המהפכה-רפורמה משפטית יכולה להפוך להיות עננה גדולה על הכלכלה, על הבורסה, על ההשקעות. האלמנט הזה נעדר מהבדיקה-ניתוח הכלכלי. אחרי הכל, האמונה היא שהכלכלה בסוף מנצחת ולכן חברות טובות יספקו תשואות טובות בהמשך. אבל, כל מי שכספו חשוב לו, צריך לדעת שיש סיכון שקשה, אילו בלתי אפשרי להעריך אותו כעת - משבר הרפורמה-מהפכה המשפטית. יש משבר נוסף - כלכלי. הכלכלה בכיוון לא טוב, בעולם וגם אצלנו, וזה כמובן משפיע מאוד על השווקים הפיננסים - המניות פחות אטרקטיביות הן בשל ירידה בתוצאות העסקיות והן בשל העלייה באטרקטיביות של האגרות חוב.
וזו ההסתייגות השנייה, השיח והניתוח כאן יהיו לטווח בינוני-ארוך. קחו את זה בפרופורציות המתאימות: אנחנו מעלים את היתרונות, חסרונות, סיכונים סיכויים, בשיחה עם מנכ"ל, במטרה לייצר לכם ערך. אנחנו יכולים להאמין בהשקעה, ונגיד כל מה שבליבנו באופן גלוי. תבדקו, תעקבו ותעירו-תאירו לנו. מדור חדש, אז נשמח למשוב ולרעיונות מכם.
ואחרי הפתיח הארוך, אעבור לקרן קיסטון. קן תשתיות שאיבדה 53% מאז ההנפקה (מי קונה בהנפקה? זוכרים את הפתיח), עם ניגוד עניינים מובנה - מנהלי הקרן רוצים כל הזמן לגדול כי ככה דמי הניהול גדולים יותר, אבל זה פוגע במשקיעים כי יש דילולים, ובכלל - מי אוהב לשלם דמי ניהול? הקרן השקיעה במספר חברות, ההשקעה העיקרית היא אגד. הקרן הניבה תשואה דו ספרתית על ההון שלה בשנה שעברה וצופה לתשואה בסדר גודל של 12% פלוס בשנה הנוכחית. 12% על ההון זה 24% על השווי, כי השווי כאמור הוא חצי. האם הערך הזה יזרום אליכם מדי שנה? לא. זה לא ליניארי ומעבר לכך - קרנות התשתיות לא יסחרו כנראה ב-1 על ההון, אלא בדיסקאונט על ההון בדומה לחברות החזקה. ועדיין יש כאן בהינתן הערכת התשואה הפנימית של המנהלים, תשואה נאה על ההשקעה.
קרן תשתיות וגם קיסטון הן קרנות מסוג ריט, הן מחלקות דיבידנדים, הן ממונפות עד גבול מסוים והן משקיעות בחברות ובפרויקטים שנחשבים יציבים - לקיסטון יש אנרגיה מתחדשת, תחנות כח, תחבורה ועוד. זה בהגדרה אכן תחומים יציבים. להגיד שיש בטוח? בטח שלא. אז לכן, צריך להתייחס בחשדנות למספרים-תשואות בעתיד. קחו את ההנחות שלכם - עשיתי את זה בשיחתTV ותגזרו את התשואה שנראית לכם נכונה.
מעבר לכך, דברים חשובים מאוד שאמר ד"ר נבות בר מקיסטון עשויים להעיד שמעבר לתשואה שנראית על פניו מצוינת, אין כוונה ולא תהיה הנפקה במחירים האלו. ד"ר בר מבטיח זאת (כל מה שאמר בווידאו תחת ההחה שלא תהיה קטסטרופה) כשמעבר לכך, באופן יחסי, דמי הניהול בקיסטון - כ-1% הם בגבול הסביר וגם ההטבה באופציות במקביל להנפקה נוספת היא בתחום הסביר במיוחד כי נראה שלא יהיה גיוס קרוב. עוד אומר נבות - הכסף שלנו בקרן, אנחנו משקיעים בקרן, גיל דויטש ורוני בירם (מייסדי אקסלנס) הם הבעלים והם מחזיקים בשיעור ניכר מהקרן.
יש מספר נקודות זכות בזמן הזה לקרן קיסטון. ואז עולה שאלה חשובה - איפה אותם מוסדיים שקנו במחיר מלא ועכשיו שהעסק בחצי מחיר לא מתקרבים? הבסיס של עולם ההשקעות זה לקנות בזול ולמכור ביוקר, לא ההיפך. הבעיה שלהם ושל המשקיעם בכלל היא חוסר אמון. מעניין אם ההסברים וההבטחות של ד"ר בר יספקו אותם.
בר מתייחס להשקעות העיקריות של קיסטון ובעיקר לאגד, הוא מסביר מדוע מחיר הרכישה לטעמו היה הגיוני, איך החברה מאז הרכישה ומה צפוי להיות בה בשנה הקרובה. לשיחה המלאה:
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.מניית קינסטוןברבי יצחק 02/07/2024 11:36הגב לתגובה זו0 0סומך עליכם לאורך כל הדרךסגור
-
8.תענוגאלי 12/04/2023 21:32הגב לתגובה זו0 0סוף סוף מראיין כמו אבישי ששואל שאלות לעניין ולא תםסגור
-
7.האלו....ועלולה לרדת ב25 אחוז לשנה בקלי קלות.. (ל"ת)--------------- 05/04/2023 23:57הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.פראיירים במשרד התחבורהדרור 04/04/2023 23:05הגב לתגובה זו0 0ברגע שמשרד התחבורה יפסיק לתקצב את התחבורה על קווי רפאים,תלכו למכור פולים בשוקסגור
-
5.תענוג לקרוא את אבישי עובדיהאיש מקצוע 04/04/2023 17:12הגב לתגובה זו1 4האיש לא פופוליסט ולא חושש מאמירת אמתסגור
- טען עוד
-
4.אבישי צודק, צריך להסתכל קדימה (ל"ת)דוד 04/04/2023 08:41הגב לתגובה זו1 4סגור
-
3.האגחים שלהם על הפנים , המניה אחכ (ל"ת)אנונימי 03/04/2023 22:48הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.עם רקורד כזה של החברהאנונימי 03/04/2023 16:29הגב לתגובה זו5 3לא הייתי קונה ממנו מסטיקסגור
-
1.מחזיק ומחזק (ל"ת)איליי אבן שוהם 03/04/2023 15:59הגב לתגובה זו2 1סגור