למה מניית דלק רכב נפלה ב-27% מתחילת השנה והאם זה מוצדק?

הבעיות בורידיס; רכישת אינפיניה רגע לפני חולשה בתוצאות והתחרות מול הרכבים החשמליים; ועדיין - דלק רכב היא מיצרניות המזומנים הגדולות בבורסה שנסחרת במכפיל רווח של 3-4
 | 

דלק רכב דלק רכב -2.22% דלק רכב 2,596 -2.22% דלק רכב בסיס:2,655 פתיחה:2,635 גבוה:2,652 נמוך:2,560 תמורה:955,816 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: התחילה בתור שלד בורסאי והפכה לאחת החברות הגדולות בארץ ואחת החברות הרווחיות ביותר בבורסה. כן, זה אומר שיש סיכוי לשלדים, אבל הוא קטן, בעוד גיל אגמון המנהל והבעלים של החברה לקח את השלד (גל תעשיות) ועשה קסמים, הרוב הגדול של מנהלים-יזמים נכשל בניסיון להחיות שלדים. אגמון לא רק הצליח להפוך את דלק רכב המסורתית לחברה מובילה בייבוא רכבי מאזדה, הוא הצליח להרחיב את פורטפוליו הרכבים שלה למותגים נוספים - BMW ופורד והפך אותה לענקית רכב שמרוויחה בקצב שנתי של מעל 1 מיליארד שקל, אחרי ששנה שעברה הרוויחה  715 מיליון שקל בדומה לשנת 2021. 

דלק רכב - רווחים ללא הפסקה


ב-2020 החברה הרוויחה 350 מיליון שקל, ב-2019 370 מיליון שקל, ב-2018 רק 107 מיליון שקל (בגלל עליית ערך הין היפני). הבנתם את סדרי הגודל של הרווחים ורק נוסיף שב-2012-2017 החברה הרוויחה 3 מיליארד שקל (500 מיליון שקל בממוצע שנתי). אפשר ללכת עוד אחורה, עצרנו שרירותית כאן, אבל החברה מרוויחה בגדול כבר מעל עשרים שנה.

למעשה, מאז 2012 ועד היום החברה הרוויחה מעל 5 מיליארד שקל. השווי שלה בשוק - 2.9 מיליארד שקל וההון הוא 1.5 מיליארד שקל. איך זה ייתכן? דיבידנדים שחולקו והורידו בהתאמה את שווי החברה ואת ההון שלה. החברה מחלקת את רוב רווחיה כדיבידנדים לבעלי המניות ולצד עליית ערך המניה, מדובר באחת ההשקעות הטובות ביותר בבורסה על פני זמן. אז איך זה שדווקא כשהיא עולה לרווחים של מעל מיליארד שקל - המניה קורסת?

גרף של דלק רכב - ירידה של 45% מהשיא
 גרף של דלק רכב - ירידה של 45% מהשיא

כותרת ראשית

- כל הכותרות

דלק רכב קרסה ב-45% מספטמבר אשתקד. היא נסחרת במכפיל רווח של 3. זה לא מכפיל שכולל אלמנטים חריגים מדי, אבל זה כן מכפיל שכולל עיוות שוק שלא בטוח כלל שיימשך. הבוקר העלנו טור על עיוות השוק במוצרי ביטוח בריאות שגרמו לרווחים של מיליארדים להראל. זה הולך להשתנות. הרגולטור התעורר. בחודשים האחרונים אנחנו מזכירים בלי הפסקה שיבואני הרכב "עובדים" עלינו. הם מספרים לנו שהרווחיות שלהם (שולי הרווח) נמוכים, אבל זה לא נכון ונדגים שוב.

כשהחברה מוכרת מאזדה ב-140 אלף שקל, היא לכאורה (על פי הדוחות) מרוויחה על המאזדה 35 אלף שקל (25% ואפילו מתחת). ואז אתם אומרים - זה לא דלק רכב שלוקחת לנו את הכסף, היא מרוויחה "רווחיות נורמלית". רגע - את ה-70 אלף שקל שאתם משלמים כמסים (מס קנייה, מעמ ועוד) אתם מעבירים לדלק רכב שמעבירה למדינה. זה סוג של תשלומי מעבר, סוג של צינור.

ולכן העסקה האמיתית היא כזו - דלק רכב מוכרת ב-70 אלף שקל ומרוויחה 35 אלף שקל על הרכב. חשבון מהיר והתוצאה - רווחיות של 50%. כאן נמצא יוקר המחייה. יותר מאשר במזון הוא נמצא כאן - במחירי הרכב המופקעים. אנחנו לא יודעים אם זה שיא עולמי, אבל זה הרבה הרבה מעל הממוצע העולמי, זאת רווחיות של הייטק לא של שוק תחרותי. הרווחים העודפים של יבואני הרכב לפי חישוב של ביזפורטל שנשענים על בדיקה לפני שנתיים של מבקר המדינה מסתכמים למעל 4 מיליארד שקל בשנה. אנחנו משלמים 4 מיליארד שקל מעל המחיר שצריך היה לשלם. אם היתה תחרות המצב היה נראה אחר.

למה אין תחרות אמיתית? בדיוק כמו שלא היתה בתחום ביטוח הבריאות רפורמה שתמנע את הגזל מהציבור וכך במשך 20 שנה, החברות, במיוחד הראל התעשרו. מתישהו יגיע הרגולטור שיגיד לדלק רכב ולקרסו וליתר - עד כאן, הגזמתם לגמרי. זה הסיכון הגדול ביותר בפעילות של החברה, ואולי משהו יקרה. שאלנו רגולטורים שטענו שזה תמיד על המדוכה, נעדכן בקרוב. 

ורידיס נופלת - האם זה בגלל רכישת אינפיניה?


אבל הסיכון הזה גדול ככל שיהיה, גם אם יתממש, ייקח זמן, יהיה מדורג וכשחברה מרוויחה סדר גודל של מעל 1 מיליארד כשהיא נסחרת ב-2.8 מיליארד שקל, אתם מבינים שהתשואה על השווי ענקית, ומספיק שהיא "תחייה" שנתיים-שלוש ברווחיות חריגה ובהמשך, אם וכאשר תהיה רפורמה תעבור לרווחיות נורמלית, כדי להצדיק את השווי הנוכחי לפחות. על פניו המניה זולה.  

כל זה ועוד לא התייחסנו לורידיס ורידיס +0.04% ורידיס 2,373 +0.04% ורידיס בסיס:2,372 פתיחה:2,372 גבוה:2,382 נמוך:2,350 תמורה:272,734 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: . החברה בת שהונפקה לפני שנתיים עלתה בהתחלה וירדה בחצי השנה האחרונה ל-50% ממחיר ההנפקה. ורידיס  היא חברה ירוקה, קלינטק, מסוג החברות שעושות טוב לסביבה. היא מחזיקה תחנת כוח, פעילות של טיפול בפסולת, ייצור דלק מפסולת, התפלת מים, ביוגז ועוד. 
גרף של ורידיס   מניית ורידיס - חצי ממחיר ההנפקה  

הפעילות חזקה, טובה, צומחת, אבל לא באופן ליניארי, זה לוקח זמן, זה תלוי בפרויקטים, אבל הכיוון הוא למעלה. אז למה המניה נפלה? החברה רכשה את אינפיניה (נייר חדרה) שעוסקת בין היתר במחזור נייר. היא רכשה את אינפיניה ב-2.35 מיליארד שקל ורגע אחרי הרכישה, אינפיניה פרסמה דוח כספי מ-ז-ע-ז-ע.

ורידיס כולה נסחרת ב-2.3 מיליארד שקל והחלו חששות שמא הרכישה הזו גדולה עליה, במיוחד כשהיא צריכה לממן חלק מהעסקה באשראי. היום האשראי זה לא כמו שהיה לפני שנה - זה יקר, זה בולם עסקאות, זה בולם עסקים. זה בולם רווחים. אתם רוצים להשיג תשואה של 10%, אבל אם אתם לוקחים אשראי של 7% שיכול גם לעלות, מה נשאר לכם? ושלא לדבר על הסיכון שגדל. 

מה שהכי מדהים שבכל הדוח של אינפיניה אין באמת הסבר אמיתי לתוצאות החלשות ברבעון הראשון שחלקן אוחדו בדוחות ורידיס (מיום העסקה). אבל אנחנו רק רוצים להזכיר לכם שגם כשדלק רכב רכשה את קמור רכב לפני יותר מ-10 שנים הגיע מיד אחרי הרכישה דוח גרוע לקמור רכב. הסיבה היתה ככל הנראה, רצון של הרוכשת לשפר את הביצועים העתידיים. זה טריק חשבונאי שבו מוחקים-מפסידים הרבה ברבעון העסקה, כדי שתהיה "אמבטיית רווחים" להמשך. האם זה המקרה כאן? ממש לא בטוח, אבל די בטוח שאם גיל אגמון היה חושב שישי דוידי מפימי שמכר לו את אינפיניה עבד עליו הוא היה תובע אותו או מוריד את סכום העסקה - זה לא קרה. 

אגב, עניינים משפטיים. ורידיס מסובכת בחקירה של המשטרה והמשרד לאיכות הסביבה בנוגע להטמנת פסולת לא חוקית ולעבירות כלכליות במאות מיליונים. בין השאר נבחן חשד לפיו החברה קיבלה מהמדינה מענקים להקמת מתקני מיחזור, אך בפועל לא עשתה זאת אלא הטמינה את הפסולת באזור בקעת הירדן. זה סיכון, אפילו בינוני ויותר, אבל לרוב חקירות מסוג זה, איכשהו מסתיימות בקול ענות חלשה. גם אם יש דברים בגו, זה קנסות, זה משהו חד פעמי ואופס חזרה לעסקים כרגיל. זה ברוב המקרים, אם כי, זה יכול כמובן להסתבך ולגרום לנזקים גדולים ומתמשכים לקבוצה.  

ואם אכן ורידיס-אינפיניה שהפכה בעקבות המיזוג להיות אחת מחברות הקלינטק הגדולות בארץ תחזור לעצמה, אז דלק רכב נהנית מזרוע רכבים מסורתית חזקה לצד פעילות גדולה בקלינטק. כאן גם המקום להזכיר שוב שגיל אגמון "שיחק אותה". כשהוא רכש את ורידיס היו הרבה שגיחככו, גם השוק גיחך, המניה היתה מדוכאת. רבים אמרו מה לדלק רכב ולורידיס? אבל אחרי כמה שנים התברר שהוא צדק - הוא הצליח לייצר לחברת הרכב המזהמת סוג של גידור-הגנה דרך הקלינטק. זה סוג של פיזור סיכונים וזה עבד.

חוץ מזה, יש לדלק רכב השקעות בסטארטאפים. מובילאיי הניבה רווח של מאות מיליונים בעבר, REE הניבה לגיל אגמון עצמו רווח מרשים במקביל למימוש בעיתוי מוצלח (בעוד ששותף אחר - זיו אבירם הפסיד 97%). דלק רכב גם מימשה את אינוויז במחיר טוב. יש לה כעת החזקה באוטוטקס, אבל הסיכוי שהיא תושבח נמוך, מאחר שלאחרונה היתה עסקה בשווי נמוך מהשווי בספרים. יש גם את החזקה בהיילו שמצד אחד מתקדמת עם הפתרונות לרכבים אוטונומיים ומצד שני השוק הופך להיות צפוף יותר. החברה גייסה בהנפקה פרטית לפני שנתיים - בשיא הבועה לפי שווי של 1 מיליארד דולר, לא צפוי שהשווי הנוכחי יהיה גבוה יותר וגם אם כן, אז לא באופן משמעותי. לדלק רכב אין כאן אפסייד בינתיים.   

וזה עדיין לא הכל. לדלק רכב יש פעילות נדלנית ששותפה בבניין ויתניה וקרקעות-שטחי מסחר באזורים שונים בארץ. אבל נניח לצורך העניין שהנדלן מוצג בשווי ריאלי. המגדל בויתניה מוצג לפי הערכת שמאי והקרקעות-שטחים אולי יושבחו אבל ייקח שנים. 

הסיכונים  בדלק רכב

אז הסיכויים ברורים ועדיין הסיכונים הם אלו שנותנים את הטון במחיר המניה. השוק חושש מאינפיניה, השוק חושש מהחקירה בורידיס, השוק אולי חושש מהרגולטור, השוק גם מבין שקצב מכירת הרכבים צפוי לדעוך. השוק יודע שבאופן יחסי, דלק רכב לא חזקה ברכבים חשמליים (בינתיים) וזה העתיד. 

אי אפשר כמובן לנבא לאן זה ילך מכאן, אבל  בעבר גיל אגמון הוכיח שהחששות היו מוגזמים והוא הצליח לנווט לשבירת שיאים - ברווח ובמניה. אז אחרי ירידה של 27% כנראה ששווה לשים עין על דלק רכב.


 

תגובות לכתבה(20):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    אינפיניה
    יעקב 25/11/2023 21:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך אחרי הקניה מקרן פימי שבמשך השנים פירסמה דוחות מעולים, אחרי הקניה של ורידיס המצב גרוע ככ, או שקרן פימי מדווחת לא נכון בדוחות של החברות שהיא קונה (כמו בדוגמא של סקופ) או שורידיס לא מדווחת נכון, מעניין מה קורה כאן
    סגור
  • 15.
    ירידות של המניה
    מוטי 06/09/2023 22:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מצטער שניכנסתי הפסד כרגע 14%מה עושים בהמשך
    סגור
  • 14.
    כתבה בסדר -תודה רבה (ל"ת)
    זאב 13/06/2023 10:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    טיסה. עימה למחזיקים. חבל לא נכסתי בעוד כסף (ל"ת)
    דוד 12/06/2023 11:14
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 12.
    דלק רכב
    יובל 12/06/2023 10:32
    הגב לתגובה זו
    4 1
    צמיחה מעולה בשנים האחרונות מבחינת רווחיות ותשואות .
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    פרידנזון
    סחבק 12/06/2023 09:07
    הגב לתגובה זו
    7 1
    שווי מזומנים גבוה ,ללא חובות , שטחים לוגיסטיים, דיבידנדים בתקופה כזאת צריך חברות כאלה חזקות , אבל רוב האנשים בבורסה לא מבינים כלום
    סגור
  • מעל מיליארד חוב פיננסי
    שוגי 12/06/2023 10:55
    הגב לתגובה זו
    1 2
    והחברה מוכרת מוצר בר-קיימא בתקופה של ריביות גבוהות שממשיכות לעלות. אכן, רוב האנשים בבורסה לא מבינים כלום.
    סגור
  • כניראה קראת דוח של גזית גלוב ידידי
    טוני 12/06/2023 11:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אכן לא מבינים כלום
    סגור
  • 10.
    אחלה דיבידנד
    אורן 12/06/2023 08:45
    הגב לתגובה זו
    3 1
    תודה גיל
    סגור
  • 9.
    המסחר במנייה זו קטן ונעשה בין עושי שוק
    פולק 12/06/2023 08:19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    את מניית ורידיס צריך להוציא ממדד תא 90
    סגור
  • 8.
    מחיר נקבע בעקומת ביקוש היצע
    נועם 12/06/2023 07:44
    הגב לתגובה זו
    4 2
    למה משמיצים חברה שרוצה להרוויח?מישהו חייב ב.מ.ו חדשה?מישהו חייב מאזדה חדשה?אין קשר לרגולציה ואין קשר לריכוזיותאייפון נמכר גם ברווחיות חזיריתלמרות התחרותיותר הגיוני להריע לאנשי שיווק שהצליחו לשתול ללקוחות את התשוקה לקנות רכב בכל מחיר וללמוד מהם
    סגור
  • 7.
    לא הבנתי משהו
    אור 12/06/2023 06:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דלק גוזרת קופון מהתשלומי המיסים שהיא מעבירה למדינה? איך היותה 'צינור' משפיע על הרווחיות שלה?
    סגור
  • לא משפיע
    שוגי 12/06/2023 10:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מבחינת חשבונאות- חוז מע"מ נרשם מול לקוחות. לא משפיע בכלל על סעיף הכנסות. מכס מועמס למלאי שהחברה מצדטיית והחברה משלמת אותו לפני שמכריות
    סגור
  • הרווחיות שלה גדולה מאוד ולא נמוכה כפי שניתן לחשוב (ל"ת)
    שמעון 12/06/2023 07:59
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 6.
    תחרות
    עיזבו 12/06/2023 04:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המשק קטן מידי ויש יותר מידי שחקנים שכל אחד מהם רוצה להגדיל נתח,יוריד מחיר? מה פתאום,וכ"כ עיזבו טרנדים ירוק זה יופי אך מתקשה לתפקד
    סגור
  • 5.
    חברה שחיה על גזל של אנשים
    הבלון 12/06/2023 01:27
    הגב לתגובה זו
    6 1
    למדינה זה הכי משתלם כי כל המיסים הם על מחיר המכירה ולכן אף פוליטיקאי לא רוצה להכניס תחרות למחבלת הכספים מהציבור. ומדברים על הבנקים…
    סגור
  • 4.
    המניה נופלת כי ההנהלה גרועה
    המסדי 11/06/2023 23:58
    הגב לתגובה זו
    3 5
    הרכישה של אינפיניה הוכיחה עד כמה מטומטמת הנהלת דלק וורידיס. בסוף שמים כסף על אנשים, ובמקרה הזה מתברר שהם מפגרים
    סגור
  • 3.
    למעלהההה
    ויקי 11/06/2023 22:25
    הגב לתגובה זו
    5 3
    דלק רכב לכיוון 200%
    סגור
  • 2.
    ד.מ.ר.
    מ. כהן 11/06/2023 22:13
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אני תוהה למה כותב מלומד ומנומק כל כך, לא מזכיר את נכסיי ד. מ. ר., זרוע הנדל"ן של דלק מוטורס ששותפה בחברת הנדל"ן ויתניה. וגם בין היתר נכסים באזור אסף הרופא שמתקרב היום ויהפכו למבוקשים לבניה.
    סגור
  • 1.
    לא חושב שיש בארהב מניה עם מכפיל3
    רפול 11/06/2023 21:52
    הגב לתגובה זו
    7 1
    שיעשה הנפקה בארהב המניה תטוס
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות