אל תדאגו לקרסו ודלק רכב - התוצאות בנפילה? זו אשליה אופטית

שלוש חברות בורסאיות שולטות ברבע משוק יבוא כלי רכב לישראל וכמו כל השוק - נהנות מחוסר תחרות ורווחים עצומים. התוצאות בשנה שעברה היו חריגות מאוד לטובה, אבל זה לא אומר שהשנה הנוכחית גרועה; כשאתם רואים רווח גולמי של 20% אצל יבואניות הרכב זה בגלל המסים הגבוהים של המדינה. בפועל, היבואניות מרוויחות גולמית 50% על כל רכב שהן מוכרות - על חשבונכם. מה אתם צריכים לעשות כמשקיעים ומה הסיכון הגדול (שבינתיים לא מתממש) ליבואניות?
 | 

זה בסדר להרוויח, זה בסדר להרוויח הרבה, אבל זה לא בסדר להרוויח בצורה חזירית, בטח כשאין הרבה תחרות ומספר חברות שולטות בכל התחום בישראל. זה ההסבר האמיתי לרווחים העצומים של יבואניות הרכב - קרסו מוטורס, דלק רכב ו-UMI. שלושתן מחזיקות ברבע מהשוק כולו. לא מדובר כאן באיזו מומחיות ייחודית, אלא בעיקר בחוסר תחרות משווע. את הנתונים של שאר היבואניות לא ניתן לראות מכיוון שאינן ציבוריות. אבל נתוני החברות שנסחרות מלמדות על התעשייה כולה. השלוש הללו הן אפילו לא הגדולות ביותר - אבל אם הן מצליחות למכור עם רווחים כאלה גדולים - זה מראה לכם מה קורה בתעשייה כולה. הגדולה בשוק היא כלמוביל (23% מהשוק), אחריה טלקאר ויוניון (13% כל אחת), צ'מפיון + שלמה עם 16% ואז דלק רכב וקרסו עם 8-9% כל אחת. UMI עם 2%.

הציבור משלם ביוקר. כשאתם רואים כעת ירידה בתוצאות של היבואניות הללו, לא מדובר בפגיעה גדולה, אלא רק בחזרה לתוצאות קצת יותר נורמליות של השנים הקודמות, אל תדאגו להן ואל תרחמו עליהן, הן מרוויחות מצוין. בעיניים של המשקיעים: הסיכון הגדול ביותר לחברות הללו הוא שהמדינה תשים סוף לחגיגה ותעודד באמת תחרות. נכון לעכשיו וכל עוד זה לא קורה - הן נסחרות במכפילי רווח נמוכים ולכאורה המניות אטרקטיביות. דלק רכב במכפיל 3.8, קרסו ב-5.

התוצאות של יבואניות הרכב, קרסו  קרסו מוטורס -0.55% קרסו מוטורס 2,187 -0.55% קרסו מוטורס בסיס:2,199 פתיחה:2,199 גבוה:2,218 נמוך:2,176 תמורה:313,198 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , דלק רכב דלק רכב -2.22% דלק רכב 2,596 -2.22% דלק רכב בסיס:2,655 פתיחה:2,635 גבוה:2,652 נמוך:2,560 תמורה:955,816 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ו-UMI, טובות. אפילו טובות מאוד. הן מרוויחות בקצב גבוה, אין מה לרחם עליהן. כשמסתכלים על התוצאות אפשר לחשוב שהמצב קשה - ההכנסות של דלק רכב של גיל אגמון ממכירת כלי רכב נפלו ב-40% ל-631 מיליון שקל. הרווח שלה במגזר נפל ב-70% ועמד על 83 מיליון שקל. לכאורה תוצאות נוראיות. גם אצל UMI ההכנסות ירדו ב-23% ל-327 מיליון שקל והרווח המגזרי צלל ב-65% ל-22 מיליון שקל. אצל המתחרה השלישית, קרסו מוטורס ההכנסות דווקא זינקו ב-90% (בעיקר בזכות המכירות של המותג החדש צ'רי) ל-632 מיליון שקל אבל גם אצלה הרווח ירד ב-17% ל-63.5 מיליון שקל.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

דלק רכב מכרה 3500 מכוניות (ירידה של 50%), קרסו מכרה 4500 מכוניות (עליה של 80%), UMI מכרה 1500 מכוניות (ירידה של 44%). דלק רכב היא יבואנית מאזדה, פורד ו-BMW, קרסו היא יבואנית צ'רי, רנו, ניסאן, דאצ'יה ועוד, UMI היא היבואנית של שברולט, GMC, קאדילק ועוד. 

תגידו, רגע מה קורה כאן, יבואניות הרכב במצב קשה. שנה נוראה, והמניות שלהן אכן יורדות משמעותית. מניית דלק רכב צללה ב-45% למחיר של 23.6 שקלים ושווי שוק של 2.29 מיליארד שקל. מניית קרסו מוטורס ירדה בשנה האחרונה ב-12% למחיר של 16.6 שקלים למניה ושווי שוק של 1.5 מיליארד שקל (UMI לא נסחרת כמניה. רק האג"ח שלה נסחרות). 
 

כמה באמת מרוויחות יבואניות הרכב?

הרווח הגדול שלהן נובע מעובדה פשוטה - זה נדמה לנו שהרווחיות שלהן נמוכה. רק 20%, אפילו פחות, אבל באמת הן מרוויחות 50%. המדינה הרי לוקחת מס גבוה מאוד של 114% עד 129%. אם תנטרלו את זה מתוך ההכנסות של קרסו ודלק רכב תקבלו שבאמת מדובר על רווחיות גולמית של 50%. 

>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות  להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל

לשם המחשה - כשהחברה מוכרת מאזדה ב-140 אלף שקל, היא לכאורה (על פי הדוחות) מרוויחה על המאזדה 35 אלף שקל (25% ואפילו מתחת). ואז אתם אומרים - זה לא דלק רכב שלוקחת לנו את הכסף, היא מרוויחה "רווחיות נורמלית". רגע - את ה-70 אלף שקל שאתם משלמים כמסים (מס קנייה, מעמ ועוד) אתם מעבירים לדלק רכב שמעבירה למדינה. זה סוג של תשלומי מעבר, סוג של צינור.

ולכן העסקה האמיתית היא כזו - דלק רכב מוכרת ב-70 אלף שקל ומרוויחה 35 אלף שקל על הרכב. חשבון מהיר והתוצאה - רווחיות של 50%. זה כנראה הרבה הרבה מעל הממוצע העולמי, זאת רווחיות של הייטק לא של שוק תחרותי. 

אז נכון, זה גם 'מס מרצון' - הישראלים אוהבים להחליף כלי רכב, כל 3 שנים אנשים קונים רכב חדש. אתם לא חייבים לעשות את זה, וכשאתם קונים רכב כל הזמן אתם בעצם משלמים סתם מסים. אפשר להחזיק את הרכב החדש שלכם גם ל-6 שנים והנה שילמתם פחות 70 אלף שקל מס. חוקי לחלוטין. עולות פה 300 אלף מכוניות על הכביש בכל שנה - ואחר כך אל תתפלאו שאי אפשר לזוז ועומדים בפקקים. אנחנו מייצרים את התקלה הזו בעצמנו. ועדיין, עובדה היא שהציבור מחליף רכב כמו גרביים.
 

האשליה האופטית של נפילה בתוצאות - הנה ההסבר

אבל הסיבה להסתכלות המטעה הזו היא ההשוואה לשנה שעברה. נכון, הדרך הנפוצה להסתכל על תוצאות של חברות היא להשוות אותן למה שהיה ברבעון המקביל בשנה שעברה ולא לרבעון הקודם. המטרה היא לנטרל עונתיות לאורך השנה (למשל - יש יותר תיירות בחודשי הקיץ, יש יותר קניות לקראת חגים). בדרך כלל זה בסדר (כשמנטרלים נכון גם את החגים) אבל לפעמים גם השוואה של רבעון מול רבעון תוביל למסקנה שגויה: אם אצל חברה מסוימת השנה שעברה הייתה שנה גרועה והשנה הנוכחית היא 'חזרה לנורמליות' אז התוצאות ייראו נפלאות. מנגד- אם השנה שעברה הייתה טובה באופן קיצוני אז השנה הנוכחית תיראה על הפנים. אבל לפעמים זו פשוט חזרה לשגרה.

יש לא מעט דוגמאות לכך: צים נהנתה בשנתיים הקודמות מתוצאות פנומנאליות, בעקבות הבעיות בשרשרת האספקה העולמית שהזניקו את מחירי התובלה לשמיים. בשנה האחרונה המחירים נפלו ב-80% וצים שהרוויחה כמו שאף חברה ישראלית לא הרוויחה לפניה - חוזרת להפסדים. עוד דוגמה - איי סי אל נהנתה בשנה שעברה מזינוק במחירי האשלג בעולם וגם היא השיגה תוצאות מעולות. השנה היא עדיין עם תוצאות יפות מאוד, אבל הן מחווירות ביחס לשנה שעברה. התוצאה הייתה נפילה בשתי המניות הללו.

מנגד - קחו את חברות התעופה. בעקבות הקורונה, השנים 2020-2021 היו גרועות. מאז הן משתפרות והמניות שלהן בשנה האחרונה מזנקות לשמיים. קודם כל התוצאות שלהן טובות, אבל הן נראות מעולות כמובן ביחס לשנתיים הקודמות. כשמשווים אותן ל-2019 מקבלים פרופורציות. התוצאות דומות, אפילו כבר טובות יותר אבל לא בעשרות אחוזים, ובכל זאת, המניות של אל על וישראייר מזנקות השנה ב-70% (ובחלק מהזמן זינקו גם ב-100%) - כי הן התרסקו ומושפעות מאוד מהשנתיים האחרונות. 
 

התוצאות - טובות אבל קצת 'חוזרות למציאות'. הרווחים עדיין גבוהים מאוד

אם כך, איך יותר הגיוני להשוות את התוצאות של יבואניות הרכב? צריך לקחת קצת 'זום אאוט' ולהסתכל גם על השנים הקודמות. הרווחים של יבואניות הרכב אולי בירידה, אבל הם עדיין רווחים עצומים. 

דלק רכב הרוויחה בחצי שנה 300 מיליון שקל, למרות זינוק של 70 מיליון שקל בהוצאות המימון ולמרות איחוד אינפיניה (נייר חדרה) לתוך החברה הבת ורידיס +0.04% ורידיס 2,373 +0.04% ורידיס בסיס:2,372 פתיחה:2,372 גבוה:2,382 נמוך:2,350 תמורה:272,734 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: שבינתיים מייצר לה הפסדים. נכון שזו ירידה מ-464 מיליון בחצי השנה שעברה, אבל זה עדיין קצב שנתי של 600 מיליון שקל. לשם השוואה, בשנת 2020 דלק רכב הרוויחה 350 מיליון שקל, ב-2019 היא הרוויחה 370 מיליון שקל, ב-2018 רק 107 מיליון שקל (בגלל עליית ערך הין היפני). הבנתם את סדרי הגודל של הרווחים ורק נוסיף שב-2012-2017 החברה הרוויחה 3 מיליארד שקל (500 מיליון שקל בממוצע שנתי). אפשר ללכת עוד אחורה, עצרנו שרירותית כאן, אבל החברה מרוויחה בגדול כבר מעל עשרים שנה.

אצל קרסו זה לא שונה. היא הרוויחה 150 מיליון שקל בחצי שנה, בקצב רווחים של 300 מיליון שקל בשנה. נכון, זו ירידה לעומת 380 מיליון בשנה שעברה אבל אפילו ביחס לשנת 2021 (הרוויחה 277 מיליון) זו לא ירידה.

בשורה התחתונה, דלק רכב בקצב רווחים של 600 מיליון שקל בשנה על שווי שוק של 2.3 מיליארד - מכפיל 3.8. קרסו בקצב רווחים של 300 מיליון שקל בשנה על שווי שוק של 1.5 מיליארד - מכפיל 5. המניות לא יקרות בכלל. הן נהנות מחוסר התחרות, כמה שנים המדינה עוד תיתן לחגיגה להימשך?

תגובות לכתבה(25):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    טיסה נעימה למחזיקים - עומדת לטוס
    שלמה 02/09/2023 09:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פרה חולבת שמחלקת דיבידנד שמן לבעלי מניות מדי רבעון. בשער הנוכחי, הזדמנות קניה מטורפת ויוצאת דופן עם פוטנציאל לעשרות אחוזים רווח. בהצלחה למחזיקים!
    סגור
  • 17.
    רק טסלה
    דגימי 31/08/2023 09:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם ישראל זה עם שבוי , שוחטים אותנו על כל צעד ושעל אני ממש מצטער שלא עברתי מהמקום המנובל הזה , כל מקום אחר היה הרבה יותר הגון ונח לחיות בו... ולא משנה מי בשלטון שיהיה ברור...
    סגור
  • 16.
    ראיתם
    לרון 31/08/2023 09:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את הישראלי במוסך??,,,לו אשתו היתה מקבלת כזה יחס....
    סגור
  • 15.
    הישראלי
    לרון 31/08/2023 08:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאוהב במכוניתו,אח"כ פילגשו,ובסוף אשתו
    סגור
  • 14.
    במדינה כה קטנה
    לרון 31/08/2023 08:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שכולם רוצים פרטי חייבים מיסים גבוהים בסקנדינביה סיקריות ואלכוהול ממוסים בגדול
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    למה להחזיק רכב 6 שנים ?????
    המגיב 30/08/2023 19:18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם מתבצעת תחזוקה שוטפת (לא, לא במוסכי "היבואן הרשמי", אלא במוסך כללי, מורשה, שאתה סומך על הבעלים והעובדים שלו, ורצוי גםכזה ש מאפשר לך לראות בדיוק מה עושים, ולא "תשאיר את הרכב ותבוא עוד שעתיים"), ובהנחה שלא היו תאונות - אפשר להחזיק רכב גם 12 ו 18 שנים.
    סגור
  • 12.
    דלק רכב - טיסה נעימה למחזיקים
    שלומי 30/08/2023 14:28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    דיבידנד שמן מאוד בדרך, נראה שזה הזמן להיכנס בראבק לפני שהרכבת יוצאת. מלבד זאת פוטנציאל לעליית מניה של בין 20-30% בחודש-חודשיים הקרובים. תחזרו לתגובה שלי בעוד חודש ותראו.
    סגור
  • 11.
    יבואן : גזלן ברשיון
    מוני 30/08/2023 08:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יבואני הרכב מרוויחיםנטו 24-26% ממכירת רכב על תוספות הם מרוויחים 100% ויותר בחשבון פשוט רכב ממוצע שנימכר ב180 אש״ח ותוספות נידרשות החבואן מרוויח בסביבות 45-50 אש״ח זו בדיוק הסיבה שהם לעולם לא יפסידו רק ירוויחו כמה מאות מיליונים פחות שהשוק קצת רדום
    סגור
  • תנו להם להרוויח
    לרון 31/08/2023 08:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחרת לא יהיה מקום לזוז כאן לכל הפחות בערים הגדולות
    סגור
  • 10.
    בעולם
    סוחר 30/08/2023 07:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באף מדינה בעולם לא מחליפים רכב כל 3 שנים. רכב יכול לשרת אותך גם 6 שנים אם הוא מתוחזק, ובאותה הרמה. אבל אנחנו עם של חמורים. זאת הבעיה.
    סגור
  • לא יפה "חמורים"
    לרון 31/08/2023 08:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התבטא בנימוס "חקיינים"
    סגור
  • 9.
    כתבה חלקית
    ראלי 30/08/2023 07:22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שכותבים כתבה על חברת דלק רכב חייבים להתייחס גם לחברות בנות שלה שהן ענקיות בפני עצמן. חברת ורידיס חברת נייר חדרה. זה מהותי תודה
    סגור
  • 8.
    רווחיות מטורפת על כל רכב
    מוני 29/08/2023 21:22
    הגב לתגובה זו
    4 1
    היבואנים מרוויחים הרבה יותר ממה שהיצרן מרוויח וכנראה שזה הרווח הגבוה בעולם על כל רכב. זה לפי הדוחות. הזוי לחלוטין.ומי אשם. הציבור כמובן.
    סגור
  • 7.
    מוזר
    מ. כהן 29/08/2023 20:41
    הגב לתגובה זו
    2 4
    עד כמה הרגולטור יכול להוריד את ריווחי דלק מוטורס, אחרת אין הסבר למחיר הנמוך למניה.חברה עם נכסים, ללא חובות.נציין לא רק את אחזקותיהה ביבוא המכוניות, ובורידיס ( כולל אינפינייה )בנוסף ישנו נכסיי נדל"ן ( ד. מ. ר. ) וגם סטאר אפים שונים , ששווים משהו.
    סגור
  • זה למה המניה הולכת לטוס בקרוב
    דוד 30/08/2023 14:30
    הגב לתגובה זו
    2 1
    וגם יש דיבידנד בפתח…..
    סגור
  • למתעניין
    תשובה 30/08/2023 02:21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא שמעת על חשדות לפלילים בחברת ורידיס?! לא שמעת על ירידת במכירת מותגי דלק רכב?!
    סגור
  • 6.
    יש פתרון פשוט
    חי 29/08/2023 18:52
    הגב לתגובה זו
    3 1
    יבואן יכול ליבא רק מיצרן אחד ולא בלעדיות !
    סגור
  • 5.
    לא הבנתי למה אין מתחרים ליבואני הרכב
    שולתתתת1 29/08/2023 18:25
    הגב לתגובה זו
    4 1
    איזו סיבה יש שהמדינה מאפשרת רווחיות כל כך גבוהה?
    סגור
  • היבואנים הם גובי המס של המדינה
    אלון 30/08/2023 00:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סוג של יד רוחצת יד. רשות המיסים מגנה עליהם לכאורה.
    סגור
  • 4.
    משחילים לנו בלי וזלין
    מיכה 29/08/2023 18:18
    הגב לתגובה זו
    4 3
    תמיד מחפש איך לגנוב מהמדינה
    סגור
  • 3.
    אשמתנו
    זה רק כי אנחנו, הישראלים, מטומטמים! אין שום סיבה ל 29/08/2023 18:17
    הגב לתגובה זו
    4 2
    זה רק כי אנחנו, הישראלים, מטומטמים! אין שום סיבה להחליף רכב כל שלוש שנים. היבואנים מטמטמים אותנו עם פרסומות מפתות, ואנחנו הפתאים רצים וקונים. שופוני, כבר אמרנו?
    סגור
  • 2.
    דלק רכב מספר 1 שלא מפרסמת הערוץ חיזבאללה=14 (ל"ת)
    רק דלק רכב 29/08/2023 18:09
    הגב לתגובה זו
    2 9
    סגור
  • דמגוג עלוב (ל"ת)
    אנונימי 29/08/2023 19:38
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 1.
    לא ברור לי למה המכפיל שלהם כל כך נמוך
    ברווחיות כזו ומכפיל כזה וחלוקת דיבידנדים נאה, למה 29/08/2023 18:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברווחיות כזו ומכפיל כזה וחלוקת דיבידנדים נאה, למה המכפיל לא עולה לכיוון 10 או 15 ?
    סגור
  • אין מי שייקנה
    אברה קדברה 29/08/2023 18:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מי שייקנה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות