אל תדאגו לקרסו ודלק רכב - התוצאות בנפילה? זו אשליה אופטית
זה בסדר להרוויח, זה בסדר להרוויח הרבה, אבל זה לא בסדר להרוויח בצורה חזירית, בטח כשאין הרבה תחרות ומספר חברות שולטות בכל התחום בישראל. זה ההסבר האמיתי לרווחים העצומים של יבואניות הרכב - קרסו מוטורס, דלק רכב ו-UMI. שלושתן מחזיקות ברבע מהשוק כולו. לא מדובר כאן באיזו מומחיות ייחודית, אלא בעיקר בחוסר תחרות משווע. את הנתונים של שאר היבואניות לא ניתן לראות מכיוון שאינן ציבוריות. אבל נתוני החברות שנסחרות מלמדות על התעשייה כולה. השלוש הללו הן אפילו לא הגדולות ביותר - אבל אם הן מצליחות למכור עם רווחים כאלה גדולים - זה מראה לכם מה קורה בתעשייה כולה. הגדולה בשוק היא כלמוביל (23% מהשוק), אחריה טלקאר ויוניון (13% כל אחת), צ'מפיון + שלמה עם 16% ואז דלק רכב וקרסו עם 8-9% כל אחת. UMI עם 2%.
הציבור משלם ביוקר. כשאתם רואים כעת ירידה בתוצאות של היבואניות הללו, לא מדובר בפגיעה גדולה, אלא רק בחזרה לתוצאות קצת יותר נורמליות של השנים הקודמות, אל תדאגו להן ואל תרחמו עליהן, הן מרוויחות מצוין. בעיניים של המשקיעים: הסיכון הגדול ביותר לחברות הללו הוא שהמדינה תשים סוף לחגיגה ותעודד באמת תחרות. נכון לעכשיו וכל עוד זה לא קורה - הן נסחרות במכפילי רווח נמוכים ולכאורה המניות אטרקטיביות. דלק רכב במכפיל 3.8, קרסו ב-5.
התוצאות של יבואניות הרכב, קרסו קרסו מוטורס -0.55% קרסו מוטורס 2,187 -0.55% בסיס:2,199 פתיחה:2,199 גבוה:2,218 נמוך:2,176 תמורה:313,198 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , דלק רכב דלק רכב -2.22% דלק רכב 2,596 -2.22% בסיס:2,655 פתיחה:2,635 גבוה:2,652 נמוך:2,560 תמורה:955,816 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ו-UMI, טובות. אפילו טובות מאוד. הן מרוויחות בקצב גבוה, אין מה לרחם עליהן. כשמסתכלים על התוצאות אפשר לחשוב שהמצב קשה - ההכנסות של דלק רכב של גיל אגמון ממכירת כלי רכב נפלו ב-40% ל-631 מיליון שקל. הרווח שלה במגזר נפל ב-70% ועמד על 83 מיליון שקל. לכאורה תוצאות נוראיות. גם אצל UMI ההכנסות ירדו ב-23% ל-327 מיליון שקל והרווח המגזרי צלל ב-65% ל-22 מיליון שקל. אצל המתחרה השלישית, קרסו מוטורס ההכנסות דווקא זינקו ב-90% (בעיקר בזכות המכירות של המותג החדש צ'רי) ל-632 מיליון שקל אבל גם אצלה הרווח ירד ב-17% ל-63.5 מיליון שקל.
דלק רכב מכרה 3500 מכוניות (ירידה של 50%), קרסו מכרה 4500 מכוניות (עליה של 80%), UMI מכרה 1500 מכוניות (ירידה של 44%). דלק רכב היא יבואנית מאזדה, פורד ו-BMW, קרסו היא יבואנית צ'רי, רנו, ניסאן, דאצ'יה ועוד, UMI היא היבואנית של שברולט, GMC, קאדילק ועוד.
תגידו, רגע מה קורה כאן, יבואניות הרכב במצב קשה. שנה נוראה, והמניות שלהן אכן יורדות משמעותית. מניית דלק רכב צללה ב-45% למחיר של 23.6 שקלים ושווי שוק של 2.29 מיליארד שקל. מניית קרסו מוטורס ירדה בשנה האחרונה ב-12% למחיר של 16.6 שקלים למניה ושווי שוק של 1.5 מיליארד שקל (UMI לא נסחרת כמניה. רק האג"ח שלה נסחרות).
כמה באמת מרוויחות יבואניות הרכב?
הרווח הגדול שלהן נובע מעובדה פשוטה - זה נדמה לנו שהרווחיות שלהן נמוכה. רק 20%, אפילו פחות, אבל באמת הן מרוויחות 50%. המדינה הרי לוקחת מס גבוה מאוד של 114% עד 129%. אם תנטרלו את זה מתוך ההכנסות של קרסו ודלק רכב תקבלו שבאמת מדובר על רווחיות גולמית של 50%.>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל
לשם המחשה - כשהחברה מוכרת מאזדה ב-140 אלף שקל, היא לכאורה (על פי הדוחות) מרוויחה על המאזדה 35 אלף שקל (25% ואפילו מתחת). ואז אתם אומרים - זה לא דלק רכב שלוקחת לנו את הכסף, היא מרוויחה "רווחיות נורמלית". רגע - את ה-70 אלף שקל שאתם משלמים כמסים (מס קנייה, מעמ ועוד) אתם מעבירים לדלק רכב שמעבירה למדינה. זה סוג של תשלומי מעבר, סוג של צינור.
ולכן העסקה האמיתית היא כזו - דלק רכב מוכרת ב-70 אלף שקל ומרוויחה 35 אלף שקל על הרכב. חשבון מהיר והתוצאה - רווחיות של 50%. זה כנראה הרבה הרבה מעל הממוצע העולמי, זאת רווחיות של הייטק לא של שוק תחרותי.
אז נכון, זה גם 'מס מרצון' - הישראלים אוהבים להחליף כלי רכב, כל 3 שנים אנשים קונים רכב חדש. אתם לא חייבים לעשות את זה, וכשאתם קונים רכב כל הזמן אתם בעצם משלמים סתם מסים. אפשר להחזיק את הרכב החדש שלכם גם ל-6 שנים והנה שילמתם פחות 70 אלף שקל מס. חוקי לחלוטין. עולות פה 300 אלף מכוניות על הכביש בכל שנה - ואחר כך אל תתפלאו שאי אפשר לזוז ועומדים בפקקים. אנחנו מייצרים את התקלה הזו בעצמנו. ועדיין, עובדה היא שהציבור מחליף רכב כמו גרביים.
האשליה האופטית של נפילה בתוצאות - הנה ההסבר
אבל הסיבה להסתכלות המטעה הזו היא ההשוואה לשנה שעברה. נכון, הדרך הנפוצה להסתכל על תוצאות של חברות היא להשוות אותן למה שהיה ברבעון המקביל בשנה שעברה ולא לרבעון הקודם. המטרה היא לנטרל עונתיות לאורך השנה (למשל - יש יותר תיירות בחודשי הקיץ, יש יותר קניות לקראת חגים). בדרך כלל זה בסדר (כשמנטרלים נכון גם את החגים) אבל לפעמים גם השוואה של רבעון מול רבעון תוביל למסקנה שגויה: אם אצל חברה מסוימת השנה שעברה הייתה שנה גרועה והשנה הנוכחית היא 'חזרה לנורמליות' אז התוצאות ייראו נפלאות. מנגד- אם השנה שעברה הייתה טובה באופן קיצוני אז השנה הנוכחית תיראה על הפנים. אבל לפעמים זו פשוט חזרה לשגרה.יש לא מעט דוגמאות לכך: צים נהנתה בשנתיים הקודמות מתוצאות פנומנאליות, בעקבות הבעיות בשרשרת האספקה העולמית שהזניקו את מחירי התובלה לשמיים. בשנה האחרונה המחירים נפלו ב-80% וצים שהרוויחה כמו שאף חברה ישראלית לא הרוויחה לפניה - חוזרת להפסדים. עוד דוגמה - איי סי אל נהנתה בשנה שעברה מזינוק במחירי האשלג בעולם וגם היא השיגה תוצאות מעולות. השנה היא עדיין עם תוצאות יפות מאוד, אבל הן מחווירות ביחס לשנה שעברה. התוצאה הייתה נפילה בשתי המניות הללו.
מנגד - קחו את חברות התעופה. בעקבות הקורונה, השנים 2020-2021 היו גרועות. מאז הן משתפרות והמניות שלהן בשנה האחרונה מזנקות לשמיים. קודם כל התוצאות שלהן טובות, אבל הן נראות מעולות כמובן ביחס לשנתיים הקודמות. כשמשווים אותן ל-2019 מקבלים פרופורציות. התוצאות דומות, אפילו כבר טובות יותר אבל לא בעשרות אחוזים, ובכל זאת, המניות של אל על וישראייר מזנקות השנה ב-70% (ובחלק מהזמן זינקו גם ב-100%) - כי הן התרסקו ומושפעות מאוד מהשנתיים האחרונות.
התוצאות - טובות אבל קצת 'חוזרות למציאות'. הרווחים עדיין גבוהים מאוד
אם כך, איך יותר הגיוני להשוות את התוצאות של יבואניות הרכב? צריך לקחת קצת 'זום אאוט' ולהסתכל גם על השנים הקודמות. הרווחים של יבואניות הרכב אולי בירידה, אבל הם עדיין רווחים עצומים.דלק רכב הרוויחה בחצי שנה 300 מיליון שקל, למרות זינוק של 70 מיליון שקל בהוצאות המימון ולמרות איחוד אינפיניה (נייר חדרה) לתוך החברה הבת ורידיס +0.04% ורידיס 2,373 +0.04% בסיס:2,372 פתיחה:2,372 גבוה:2,382 נמוך:2,350 תמורה:272,734 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: שבינתיים מייצר לה הפסדים. נכון שזו ירידה מ-464 מיליון בחצי השנה שעברה, אבל זה עדיין קצב שנתי של 600 מיליון שקל. לשם השוואה, בשנת 2020 דלק רכב הרוויחה 350 מיליון שקל, ב-2019 היא הרוויחה 370 מיליון שקל, ב-2018 רק 107 מיליון שקל (בגלל עליית ערך הין היפני). הבנתם את סדרי הגודל של הרווחים ורק נוסיף שב-2012-2017 החברה הרוויחה 3 מיליארד שקל (500 מיליון שקל בממוצע שנתי). אפשר ללכת עוד אחורה, עצרנו שרירותית כאן, אבל החברה מרוויחה בגדול כבר מעל עשרים שנה.
אצל קרסו זה לא שונה. היא הרוויחה 150 מיליון שקל בחצי שנה, בקצב רווחים של 300 מיליון שקל בשנה. נכון, זו ירידה לעומת 380 מיליון בשנה שעברה אבל אפילו ביחס לשנת 2021 (הרוויחה 277 מיליון) זו לא ירידה.
בשורה התחתונה, דלק רכב בקצב רווחים של 600 מיליון שקל בשנה על שווי שוק של 2.3 מיליארד - מכפיל 3.8. קרסו בקצב רווחים של 300 מיליון שקל בשנה על שווי שוק של 1.5 מיליארד - מכפיל 5. המניות לא יקרות בכלל. הן נהנות מחוסר התחרות, כמה שנים המדינה עוד תיתן לחגיגה להימשך?
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
18.טיסה נעימה למחזיקים - עומדת לטוסשלמה 02/09/2023 09:58הגב לתגובה זו0 0פרה חולבת שמחלקת דיבידנד שמן לבעלי מניות מדי רבעון. בשער הנוכחי, הזדמנות קניה מטורפת ויוצאת דופן עם פוטנציאל לעשרות אחוזים רווח. בהצלחה למחזיקים!סגור
-
17.רק טסלהדגימי 31/08/2023 09:26הגב לתגובה זו0 0עם ישראל זה עם שבוי , שוחטים אותנו על כל צעד ושעל אני ממש מצטער שלא עברתי מהמקום המנובל הזה , כל מקום אחר היה הרבה יותר הגון ונח לחיות בו... ולא משנה מי בשלטון שיהיה ברור...סגור
-
16.ראיתםלרון 31/08/2023 09:01הגב לתגובה זו0 0את הישראלי במוסך??,,,לו אשתו היתה מקבלת כזה יחס....סגור
-
15.הישראלילרון 31/08/2023 08:58הגב לתגובה זו0 0מאוהב במכוניתו,אח"כ פילגשו,ובסוף אשתוסגור
-
14.במדינה כה קטנהלרון 31/08/2023 08:52הגב לתגובה זו0 0שכולם רוצים פרטי חייבים מיסים גבוהים בסקנדינביה סיקריות ואלכוהול ממוסים בגדולסגור
- טען עוד
-
13.למה להחזיק רכב 6 שנים ?????המגיב 30/08/2023 19:18הגב לתגובה זו1 0אם מתבצעת תחזוקה שוטפת (לא, לא במוסכי "היבואן הרשמי", אלא במוסך כללי, מורשה, שאתה סומך על הבעלים והעובדים שלו, ורצוי גםכזה ש מאפשר לך לראות בדיוק מה עושים, ולא "תשאיר את הרכב ותבוא עוד שעתיים"), ובהנחה שלא היו תאונות - אפשר להחזיק רכב גם 12 ו 18 שנים.סגור
-
12.דלק רכב - טיסה נעימה למחזיקיםשלומי 30/08/2023 14:28הגב לתגובה זו2 1דיבידנד שמן מאוד בדרך, נראה שזה הזמן להיכנס בראבק לפני שהרכבת יוצאת. מלבד זאת פוטנציאל לעליית מניה של בין 20-30% בחודש-חודשיים הקרובים. תחזרו לתגובה שלי בעוד חודש ותראו.סגור
-
11.יבואן : גזלן ברשיוןמוני 30/08/2023 08:35הגב לתגובה זו0 0יבואני הרכב מרוויחיםנטו 24-26% ממכירת רכב על תוספות הם מרוויחים 100% ויותר בחשבון פשוט רכב ממוצע שנימכר ב180 אש״ח ותוספות נידרשות החבואן מרוויח בסביבות 45-50 אש״ח זו בדיוק הסיבה שהם לעולם לא יפסידו רק ירוויחו כמה מאות מיליונים פחות שהשוק קצת רדוםסגור
-
תנו להם להרוויחלרון 31/08/2023 08:54הגב לתגובה זו0 0אחרת לא יהיה מקום לזוז כאן לכל הפחות בערים הגדולותסגור
-
10.בעולםסוחר 30/08/2023 07:31הגב לתגובה זו0 0באף מדינה בעולם לא מחליפים רכב כל 3 שנים. רכב יכול לשרת אותך גם 6 שנים אם הוא מתוחזק, ובאותה הרמה. אבל אנחנו עם של חמורים. זאת הבעיה.סגור
-
לא יפה "חמורים"לרון 31/08/2023 08:55הגב לתגובה זו0 0התבטא בנימוס "חקיינים"סגור
-
9.כתבה חלקיתראלי 30/08/2023 07:22הגב לתגובה זו1 1שכותבים כתבה על חברת דלק רכב חייבים להתייחס גם לחברות בנות שלה שהן ענקיות בפני עצמן. חברת ורידיס חברת נייר חדרה. זה מהותי תודהסגור
-
8.רווחיות מטורפת על כל רכבמוני 29/08/2023 21:22הגב לתגובה זו4 1היבואנים מרוויחים הרבה יותר ממה שהיצרן מרוויח וכנראה שזה הרווח הגבוה בעולם על כל רכב. זה לפי הדוחות. הזוי לחלוטין.ומי אשם. הציבור כמובן.סגור
-
7.מוזרמ. כהן 29/08/2023 20:41הגב לתגובה זו2 4עד כמה הרגולטור יכול להוריד את ריווחי דלק מוטורס, אחרת אין הסבר למחיר הנמוך למניה.חברה עם נכסים, ללא חובות.נציין לא רק את אחזקותיהה ביבוא המכוניות, ובורידיס ( כולל אינפינייה )בנוסף ישנו נכסיי נדל"ן ( ד. מ. ר. ) וגם סטאר אפים שונים , ששווים משהו.סגור
-
זה למה המניה הולכת לטוס בקרובדוד 30/08/2023 14:30הגב לתגובה זו2 1וגם יש דיבידנד בפתח…..סגור
-
למתענייןתשובה 30/08/2023 02:21הגב לתגובה זו2 0לא שמעת על חשדות לפלילים בחברת ורידיס?! לא שמעת על ירידת במכירת מותגי דלק רכב?!סגור
-
6.יש פתרון פשוטחי 29/08/2023 18:52הגב לתגובה זו3 1יבואן יכול ליבא רק מיצרן אחד ולא בלעדיות !סגור
-
5.לא הבנתי למה אין מתחרים ליבואני הרכבשולתתתת1 29/08/2023 18:25הגב לתגובה זו4 1איזו סיבה יש שהמדינה מאפשרת רווחיות כל כך גבוהה?סגור
-
היבואנים הם גובי המס של המדינהאלון 30/08/2023 00:58הגב לתגובה זו0 0סוג של יד רוחצת יד. רשות המיסים מגנה עליהם לכאורה.סגור
-
4.משחילים לנו בלי וזליןמיכה 29/08/2023 18:18הגב לתגובה זו4 3תמיד מחפש איך לגנוב מהמדינהסגור
-
3.אשמתנוזה רק כי אנחנו, הישראלים, מטומטמים! אין שום סיבה ל 29/08/2023 18:17הגב לתגובה זו4 2זה רק כי אנחנו, הישראלים, מטומטמים! אין שום סיבה להחליף רכב כל שלוש שנים. היבואנים מטמטמים אותנו עם פרסומות מפתות, ואנחנו הפתאים רצים וקונים. שופוני, כבר אמרנו?סגור
-
2.דלק רכב מספר 1 שלא מפרסמת הערוץ חיזבאללה=14 (ל"ת)רק דלק רכב 29/08/2023 18:09הגב לתגובה זו2 9סגור
-
דמגוג עלוב (ל"ת)אנונימי 29/08/2023 19:38הגב לתגובה זו5 1סגור
-
1.לא ברור לי למה המכפיל שלהם כל כך נמוךברווחיות כזו ומכפיל כזה וחלוקת דיבידנדים נאה, למה 29/08/2023 18:09הגב לתגובה זו1 0ברווחיות כזו ומכפיל כזה וחלוקת דיבידנדים נאה, למה המכפיל לא עולה לכיוון 10 או 15 ?סגור
-
אין מי שייקנהאברה קדברה 29/08/2023 18:46הגב לתגובה זו0 0אין מי שייקנהסגור