"צים תגיע לרווחיות גבוהה. לא כמו בקורונה, אבל במאות מליונים"

אלי גליקמן מנכ"ל צים אמר בוועידה הכלכלית של ישראל: "אנחנו נמצאים בתחום שהוא מאוד תנודתי. למשקיעים אני מסביר זאת כבר תקופה. אני לא אומר לא להשקיע בנו. אני אומר שאנחנו חברה שצריך בשבילה אורך נשימה" וגם - "תוך שנה וחצי, נכפיל את כושר ההובלה של צים"
 | 
telegram
(9)

צים היא סיפור מרתק. חברה שלפני שנתיים וחצי גייסה בוול-סטריט לפי מחיר מניה של 12 דולר. היום היא נסחרת באותו המחיר. אלא שמאז היא חילקה דיבידנדים של כ-40 דולר למניה, כך שבפועל היא במחיר של 52 דולר בהשוואה למחיר ההנפקה. 

חוץ מזה, החברה נכנסה לבורסה האמריקאית עם מאות מיליוני דולרים בודדים בקופה. היום יש להם 3.2 מיליארד דולר. התקופה עכשיו קשה מאוד, מאתגרת מאוד בתחום הספנות. אבל דווקא עכשיו, כשהמניה נסחרת ב-40% על המזומנים, יש לה סיכוי טוב לעבור את הסייקל השלילי הזה. היא נערכת להחלפת הצי שלה כשבסוף 2024, מעל 50%  מהצי יהיה חדש ויהיה תחרותי מאוד. היא תהיה החברה, כך מעריכים מנהליה, עם התמהיל הכי תחרותי מול החברות האחרות. אלי גליקמן מנכ"ל צים, הגיע לוועידה הכלכלית של ישראל וסיפק תחזית מעניינת על רקע בחירת החברה לאחת מהחברות המובילות בדירוג ביזפורטל (לדירוג ביזפורטל - 5 המניות הגדולות המעניינות להשקעה)
אלי גליקמן, מנכ"ל צים. צילום: שלומי יוסף
אלי גליקמן, מנכ"ל צים. צילום: שלומי יוסף
 

"מר גליקמן, ברכות על הזכייה", התחיל אבישי עובדיה, עורך ביזפורטל, את הראיון עם מנכ"ל צים, "תודה. אני רואה את החברות שנבחרו איתנו. אנחנו נמצאים בתחום שהוא מאוד תנודתי. למשקיעים אני אומר זאת כבר תקופה. אני לא אומר לא להשקיע. אני אומר שאנחנו חברה שצריך בשבילה אורך נשימה." 

 

לאן פני החברה במבט קדימה?
"כשהגעתי לחברה, היא הייתה  קרובה לפשיטת רגל עם קרוב ל-150 מיליון דולר מזומן בקופה ולמעשה, תוצאות הפעילות תפעולית היו ברמה מאוד נמוכה עם עננה כבדה על עתידה. כשאמרתי שצים תהיה אחת משלוש החברות הכי רווחיות בתחום הספנות המכולות, צחקו מאחורי גבי. כשאמרתי לחברי הבורד שאני צריך שלושה דברים כדי להצליח בחברה, גם אז הם גיחכו. ראשית, ביקשתי אישורים לבונוסים, שנית אופציות לטווח ארוך לחברי ההנהלה ושלישית, שלא יפריעו לי. הם אמרו לי: 'למה צריכים אופציות ובונוסים בחברה שלא יודעת להרוויח?'. 

"שאלתי את המנכ"ל לפני: 'החברה קיימת כ-75 שנים, כמה שנים החברה הרוויחה?' - הוא היה סמנכ"ל כספים והתשובה שלו הייתה 'האמת שמעל שישים שנה החברה מפסידה כסף'.  העבר של צים לא היה הכי טוב. באתי ואמרתי שהחברה תהיה אחת משלושת החברות הכי רווחיות. בפועל, עמדנו בזה ויותר. צים, בשלוש השנים האחרונות הרוויחה מעל עשרה מיליארד דולר, רווח נקי, מעבר לשנה הנוכחית שהיא שנה מאתגרת, ואנחנו מפסידים כסף, אבל נשתפר".

"אני זוכר תמיד את 'טבע', כחברה רווחית ביותר שהייתה פה בישראל. מסתבר שטבע הרוויחה מעל מיליארד דולר ברבעון בשיא הרווח, זה היה בסביבות 2010 ואנחנו, בשיא שלנו הרווחנו במספר רבעונים 1.4 ו-1.7 מיליארד דולר רווח נטו. יצאנו להנפקה כנגד כל הסיכויים בתקופת הקורונה. לאחר מכן, עוד פעם באתי לבורד וכשהגעתי עם הרצון לגשת להנפקה, הם לא האמינו למה שהם שומעים, אמרתי שאנחנו הולכים להנפיק את החברה בבורסה לטעמי הטובה ביותר בעולם. קודם כל ניו-יורק, עם כל הכבוד לבורסה הישראלית. הצלחנו להנפיק את החברה בסדר גודל של מיליארד וחצי דולר שווי. גייסנו בסביבות מאתיים מיליון דולר בתוך שנתיים לאחר הנפקה והחזרנו למשקיעים מעל 4.5 מיליארד דולר דיבידנד, זה פי עשרים למי שהשקיע בחברה בתקופה של שנתיים, אלו מספרים פנומינליים אך מצד שני - תעשיה קשה".

"השנה, כפי שרואים - אנחנו יודעים להפסיד והרבה. אני רוצה להדגיש - התחלנו להכין את החברה מיד בשיא ההצלחה למשבר הזה. שבועיים לאחר ההנפקה חתמנו עסקה ראשונה לאוניות הכי חדשניות מונעות בגז נוזלי - גם לא מזהמות וגם יעילות. האוניות הרשמיות התחילו להגיע לפני מספר חודשים. בשנה וחצי הקרובות, נקבל 46 אוניות חדשות ויהיה לנו את הצי הכי חדש בתעשייה, יותר מאשר נכפיל את כושר ההובלה שלנו. מעל בסביבות 60% מהאוניות יהיו חדשות, מה שיביא להתייעלות מאוד משמעותית בעלות ולמעשה, בחיסכון ובעלויות בין 30% ל-50% וזה יביא ליכולת להתמודד גם עם שוק קשה כמו שהמחירים היום נמצאים ולהביא את החברה לרווחיות".

זה אומר בעצם שאתם תהיו תחרותיים מאוד גם מול גופי הענק בתחום?
"יש יתרון לגודל, חברת צים נחשבת מספר 10 בעולם ובחודשים הקרובים נהפוך להיות מספר 9 בעולם לפי קצב ההצטיידות. כבוד גדול להיות חברה ישראלית שמתחרה עם חברות עולמיות. זה קשור גם באוניות וגם בפעולות אחרות שאנו עושים. אנו החברה הכי חדשנית בתחום IT ופיתוחי הטכנולוגיה בין חברות הספנות. לפני שהגעתי לחברה עבדתי בתחום הסלולר וכשהגעתי לחברה, הערכתי את החברה ואת תעשיית הספנות כולה כ-15 שנים באיחור לעומת הסלולר, רק שתבינו איפה התעשיה נמצאת - עשינו מהפך גם בתחום הזה. ביחד עם האוניות והטכנולוגיה נגיע להיות החברה הכי יעילה בעולם, זה יביא אותנו לרווחיות מאוד גבוהה. יש לנו שנה וחצי של טרנזישן טיים עד שנגיע ליהנות מכל ההשקעות שלנו".

תקופת הקורונה עם הרווחים הגדולים כמובן לא תחזור, אבל צים מכוונת לרווחיות גם בזכות השיפור הטכנולוגי אותו מדגיש גליקמן ואולי גם דרך רכישות. גליקמן חושף שצים התעניינה בנקודת זמן מסוימת שאל על היתה במשבר ברכישת פעילות של אל על, כנראה בתחום הובלת הסחורות, וירדה מזה.

יש לכם באמת רצון להתפתח להובלה, תובלה, הסעה בחברות תעופה? 
"כל הזמן אנו בוחנים אפיקים חדשים. יש לנו מעל שלושה מיליארד דולר בקופה. 10%-8% מההכנסות שלנו מגיעות מישראל, כל השאר זה מהעולם. לצורך הנושא האווירי - עשינו בחינה, בעיקר של הטסה של מטענים, בין מקומות בעולם, בעיקר בין סין לארצות הברית ואירופה ויש לנו פעילות בתחום הזה. אנו בוחנים את העסק הזה כאופציונלי אך התחרות היא לא פשוטה. יש לנו פעילות קטנה רווחית אבל קטנה מדי כדי לבחון האם כדאי לנו להיכנס לתחום".

בהינתן היעילות והרווחיות התפעולית הצפויה בענף, והגידול במכירות, הגיוני שהחברה תשיג רווחיות שיכולה להגיע ל-5%-4% ומחזור שיכול להגיע מעכשיו ל-1.4, או מעל 2 מיליארד?
"בתחום שלנו, חברה טובה מסתובבת סביב 3%, חברה טובה מאוד 4%, חברה מצוינת, והן מעטות מגיעות ל-5%. יש הרבה מאוד עבודה בלוגיסטיקה ומעט מאוד הנאה בתחום הזה. בספנות, זה תעשיה שמתעניינת בסייקלים, אפשר להפסיד הרבה ולהרוויח הרבה. אני מעריך שעם ההתייעלות שהחברה עוברת- נגיע לרווחיות גבוהה הרבה יותר מהמספרים שאתה מציין, אבל, אין נביא בעירו, התעשיה קשה. בעוד שאנחנו מדברים עכשיו, יש גורמי חוץ שמשפיעים, שאינך יכול לשקלל אותם. יש עכשיו שני טייפונים באזור אסיה ובהונג-קו נג וסין ובנוסף יש שני הוריקן בארצות הברית. יש למי שלא יודע, בצורת בפנמה שמגבילה את כמות האוניות ואת המשקל שהן יכולות לשאת בתעלה, מה שגורם לצוואר בקבוק והשפעות שאפשר לתכנן מצוין אבל יש גורמים חיצוניים שמשפיעים עליך ואינך יכול לשקלל. כל היום אנו מחפשים אלטרנטיבות ועובדים חזק מאוד על שיתופי פעולה על מנת להוריד עלויות ואני מעריך שתשמע על זה בתקופה הקרובה. עם שיתופי פעולה שלנו, והתייעלות הצפויה אין לי ספק שנגיע לרווחיות מאוד גבוהה, לא בטוח שכמו בתקופת הקורונה, אז הרווחנו מיליארדי דולרים, אבל נגיע למאות מיליונים".

צים גרף שנה
     צים - גרף שנתי



תגובות לכתבה(9):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    צים חברה מצויינת ותמשיך להצליח
    ת. 07/09/2023 18:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכל המשחירים החברה התעיילה מאוד ותמיד להצליח, פשוט עכשיו זאת תקופה בעייתית לכולם גליקמן מנכ״ל מצויין וחכם ????
    סגור
  • 7.
    צים למטה ואל על למעלה,מי היה מאמין בזמן הקורנה שזה יהיה (ל"ת)
    שי.ע 05/09/2023 21:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    איזה מנכ"ל קשקשן....כמה שטויות בראיון אחד... (ל"ת)
    ביטן 05/09/2023 18:48
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 5.
    קשקשן
    רועי 05/09/2023 15:14
    הגב לתגובה זו
    5 2
    מזלכם שהיתה קורונה ויכולתם לטחון את הקליינטים במחיר גבוה פי 10. בלי הקורונה אתם בחדלות פירעון כבר עכשיו.
    סגור
  • 4.
    קומודוטטיס
    חןשי הארכי 05/09/2023 14:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    החברה היא חברת קומודוטיס לכל דבר. הניהול משפיע רק בשוליים. ירידה בתעריפי ההובלה ידרדרו את הנייר. המזל של צים:: אין לתעריפים איפה לרדת. מהמחיר הנוכחי רק לעלות. המסקנה: מכירת פוטים.
    סגור
  • טען עוד
  • 3.
    חזה את הקורונה......
    משקיף 05/09/2023 14:12
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ללא הקורונה צים היתה נשארת כפי שהיתהמה אתה טוען מר מנכ"ל?! שחזית את הקורונה???הנה נגמרה הקורונה וחזרתם להפסיד מאות מליונים
    סגור
  • בלי גליקמן החברה היתה פושטת רגל (ל"ת)
    דוד 05/09/2023 15:36
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 2.
    החברה בקשיים וכולם יודעים את זה
    רני בן יהודה 05/09/2023 14:02
    הגב לתגובה זו
    4 3
    כל העובדים מדוכאים וההנהלה מרעה את התנאים כדי שהעובדים יתפטרו. צפי להפסד של 500 מיליון דולר השנה!!!
    סגור
  • 1.
    אלוף הסיסמאות
    אם לא הקורונה אין מצב שהיה שקל בחברה, בוא נראה אות 05/09/2023 13:49
    הגב לתגובה זו
    2 3
    אם לא הקורונה אין מצב שהיה שקל בחברה, בוא נראה אותו בתקופה כזאת מייצרת רווחים
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות