"תחום הקמעונאות יתפקד טוב במלחמה, אבל צריך לשאול מה הלאה"
המלחמה פוגעת בעסקים רבים, אבל האם בדומה לתקופת הקורונה - רשתות המזון יהנו מעלייה במכירות? בשבועות הראשונים, גם על רקע מחסור מסוים, הרצון לאגור מזון והשימוש המוגבר היו רכישות מוגברות של מזון או טואלטיקה. מנגד, מצב הרוח הלאומי חלש ומשפיע על היקפי הקניות של הציבור. מהנתונים הרשמיים עולה כי בהדרגה, היקף הפעילות במשק עולה ועדיין אנחנו מתחת להיקפים שהיו לפני המלחמה. השאלה איך זה ישפיע על רשתות הקמעונאות?
איך את רואה את התקופה האחרונה אצל רשתות הקמעונאות?
"באופן כללי זו תקופה עם הרבה חוסר ודאות, למלחמה יכולות להיות הרבה השלכות אבל יש נעלמים", אומרת אנליסטית הקמעונאות של לידר, דינה קורשונוב, "אם מסתכלים על המכלול של תחום הקמעונאות אז אפשר להגיד שהוא דפנסיבי יותר, הוא נפגע פחות, אנשים צורכים יותר כי הם בבית וזה ניכר יותר בשבועות הראשונים של המלחמה - ראינו רכישת יתר של מים וניר טואלט בדומה לתקופת הסגרים בקורונה. ככל שאנו מתקדמים במלחמה אנו חוזרים לשגרה מסוימת".
מה את צופה להמשך?
"כרגע המגמות החיוביות הן רוחביות אצל כולם, התחום הזה יתפקד טוב אבל צריך לשאול מה הלאה - אם המלחמה תסתיים מהר הדברים יחזרו לשגרה ואותם אתגרים שהיו לפני המלחמה ימשיכו לאתגר גם אחרי המלחמה, כמו הריבית הגבוהה שמכבידה על הכיס של הצרכנים. אם המלחמה תימשך אני צופה ביקושים מוגברים והמשך ביצועים טובים ואם תהיה הסלמה הביצועים יהיו עוד יותר חזקים. תחום קמעונאות המזון הוא תמיד דפנסיבי כי תמיד יהיה לו ביקוש".
כמה המיקום של החנויות משפיע על הפעילות שלהן בתקופה הזו?
"זה משפיע. חנויות נוחות למשל ייפגעו יותר כי אנשים מטיילים פחות, והסניפים שבאזורי הלחימה בכלל. חנויות במרכזי ערים אולי יריוויחו יותר כי אנשים לא רוצים להתרחק מהבית, אבל אם אנחנו מדברים על קניות מוצרים בסיסיים שוטפים, כמו חלב או ירקות, אני לא חושבת שזה יהיה הבדל משמעותי כי אנשים בכל מקרה לא היו נוסעים לסופר גדול מחוץ לעיר בשביל קניה כזו. אבל לגבי קניות גדולות זה כן משפיע, ככל שהמלחמה נמשכת ואנשים מתרגלים למצב הם מרגישים יותר בנוח לנסוע יותר רחוק בשביל הקניות שלהם".
את לא חושבת שתהיה ירידה בצריכה אחרי המלחמה בגלל הצריכה המוגברת עכשיו?
"אנחנו מדברים על מוצרי צריכה אז אני לא חושבת. זה שונה מהקורונה למשל שאנשים קנו מוצרי חשמל למשל ואז ראינו ירידה במכירות של המוצרים האלה כשנגמרה המגיפה. קמעונאות זה מוצרי צריכה אז הם לא ייפגעו. אני לא רואה סיבה שהמגמות ישתנו אלא רק יתעצמו".
"חשוב לזכור שהסביבה המאקרו כלכלית ממשיכה ללוות אותנו לצד המלחמה - סביבת הריבית הגבוהה מכבידה על הצרכנים, אבל שתיגמר המלחמה והם ירגישו יותר בנוח לנסוע רחוק לרשתות דיסקאונט אולי נראה יותר את ההשפעה שלה".
כך או אחרת, מניות הסקטור ירדו בשיעורים בודדים מתחילת המלחמה, מה שמעיד שהשוק אכן סבור שהפגיעה בהן תהיה נמוכה או אפילו שהן ירוויחו כתוצאה מהמלחמה. הסקטור נסחר ברמת מחירים של מכפיל רווח מייצג של כ-15 ומעלה וזה כולל את שופרסל, רמי לוי וויקטורי ונוספות. בשנה האחרונה, על רקע עליות המחירים של חומרי הגלם והדולר והקושי לגלגל את העליות האלו לצרכנים, נפגעו המרווחים של חברות הקמעונאות והן סבלו מירידה ברווחים במקביל לירידה חדה במניותיהן.
במקביל, התחרות עדיין חריפה כשקרפור מנסה לקחת נתח שוק. בינתיים קרפור מדממת ולא ברור איך היא תתקדם מכאן - הרצון של יינות ביתן להפוך לקרפור מתברר כאתגר גדול שיעלה לאלקטרה צריכה בהשקעות רבות נוספות. אבל, אם ההחלטה תהיה למתן את ההשקעה, או אם המהלך יתברר כהפסדי ויינות ביתן-קרפור יחזרו למכירת סניפים לאחרות, התחרות תרד והמרווחים יכולים לחזור לעלות. נזכיר כי התקופה הטבה של הרשתות היתה בשנים שבהן יינות ביתן לא יכלה להתחרות בשל חובות גדולים ובעיות תזרימיים - הצרות של האחד הן הרווחים של האחר.
ועדיין, בהינתן הסיכויים והסיכונים של התחום, אפשר להגיד שמניות רשתות המזון הן סוג של מניות דפנסיביות, מניות שבזמן של אי וודאות יחסית פחות פגיעות כי העיסוק הבסיסי - מכירות של מוצרים מזון ומוצרים הכרחיים, לא אמור להיפגע משמעותית.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.מה קשורה הריבית?! משלמים שוטף 90צרכן 09/11/2023 10:56הגב לתגובה זו1 0הצהרות חברות הקמעונאות לגבי עלויות מימון ממש לא מובנות ליחברות אלו משלמות שוטף 90מכניסותכסף על המוצרים שמוכרות הרבה לפני שמשלמות עליהםעל מה הבכיא והנהיא?!כרגיל תרוצים למחירי הגזל במדפיםסגור