רשתות האופנה ספגו את הפגיעה הכלכלית הגדולה ביותר מהמלחמה - הקריסות בדרך
מניות רשתות האופנה נפלו בממוצע כ-20% מאז שפרצה המלחמה, אבל זה ממוצע. לצד פוקס האימתנית שנפגעה פחות מאחרות גם בבורסה וגם בעסקים בעיקר בזכות פיזור והחזקות שיפגעו פחות מהמלחמה כמו ריטיילורס שפועלת בעיקר בחו"ל וטרמינל X שפועלת דרך האינטרנט, יש שורה של רשתות אופנה בורסאיות שנפלו בצורה חדה. הנפילה בבורסה היא הקדמה לתוצאות שיהיו ברבעון רביעי, שצפוי להיות חלש מאוד על רקע הירידה בביקורים בקניונים. אנחנו בדיוק באמצע הרבעון ונראה שגם אם תהיה התאוששות בחצי הרבעון שנותר, הרבעון הזה, אצל רוב הרשתות יהיה אדום.
נפילות במניות האופנה
מניית פוקס איבדה מאז המלחמה 13%, קסטרו איבדה 23%, גולף איבדה כ-30%, בריל נפלה ב-30% וזו רשימה חלקית. רוב הרשתות נסחרות מתחת להון העצמי - בריל ב-0.3 על ההון העצמי שלה, קסטרו ב-0.5 על ההון העצמי. הצרות של הרשתות התחילו עוד לפני המלחמה, השוק די חלש מתחילת השנה, אבל המלחמה פשוט הפילה את הענף לקרשים. החברות הוציאו עובדים לחל"ת, הפחיתו שעות עבודה, אבל הקטנים יתקשו לשרוד. החברות הנסחרות הן הגדולות, לרובן יש גישה למקורות מימון והון. תחשבו מה קורה אצל רשת של 3-4 סניפים שהמכירות נחתכו לה בחצי.
נתוני הרבעון האחרון לא יחזרו
חלק מהקטנים יפלו, ובסוף - כמו בטבע, הגדולים יתחזקו עוד יותר, יטרפו את הקטנים וימשיכו לגדול. "המצב נראה שחור, בניגוד ל-20 השנים האחרונות בהם הרבעון הרביעי בענף האופנה היה הכי חזק, הרבעון ה-4 בשנת 2023 עומד להיות קטסטרופאלי. "כך צופה בכיר בענף האופנה הישראלי.
מי שיסתובב בקניונים, יטעה לחשוב שחזרנו שלוש שנים אחורה לפרוץ הקורונה. האבל הכבד שירד על אזרחי מדינת ישראל בגלל הטבח ב-7 באוקטובר והחרדה הגדולה לביטחון האישי, הוביל לשממה במאות מרכזי המסחר הפועלים במדינה. יש שיפור בשבועות האחרונים, אבל איטי ומהוסס מאוד. "כולם או בבונקרים או במלחמות ולאנשי העסקים קשה לראות אופק." מספר לביזפורטל מנהל בכיר באחת החברות הציבוריות. לדבריו בקורונה ידעו שיהיה סוף "אך כעת ברור לכולם שיגיע אירוע נוסף מהצפון והוא יהיה קשה ובגלל שהביטחון האישי נפגע זה הכי בעייתי".
הצרות של חברות האופנה - אין מזומנים לרכישת סחורה לעונה הבאה
ביזפורטל שוחח עם מספר בכירים בענף והתמונה הקודרת אותה הם מספרים דומה. קריסה במחזור ההכנסות. מלאי שעומד במחסנים ולא צפוי להימכר שהוביל למכירות חיסול. עצירה מוחלטת של תשלומים לספקים. חיתוך חד בהוצאות על ידי הוצאה לחל"ת של עובדים לצד קיזוז בשכר של העובדים שנותרו."עצרנו תשלומים, ביטלנו את כל הריטיינרים, את כל התשלומים למשפיענים משרדי הפרסום ויחסי הציבור. מדובר במאות אלפי שקלים בחודש שנעצרו". מספר הבכיר. מהשיחות עולה כי הפגיעה אינה זהה. חלק מהרשתות ספגו קריסה של 70% מההכנסות וחלק 30%. עיקר הפגיעה היא בחנויות שמוכרות מוצרי אופנה המיועדות לאירועים חתונות מסעדות. הפגיעה בחנויות מהן רוכשים בגדי בייסיק כמו מוצרי חורף ופיג'מות לילדים נמוכה יותר.
מכירות נמוכות גם באינטרנט
גם ההתמודדות עם המלאי שונה, לרשתות הבינלאומיות כמו נייקי, זארה, מנגו, H&m ואחרות - יותר קל להתמודד עם בעיית המלאי. הן מקבלות בשוטף כל שבועיים סחורה חדשה מהמחסנים, ולכן הן גמישות יותר ההנהלות בחו"ל החליטו לא לשלוח סחורה חדשה לישראל עד יעבור הזעם. החברות בישראל שנתקעו עם מלאי ובניהן קבוצת פוקס הכריזו על "בלוז פריידי" לכל המלאי בחנויות.
בענף צופים כי הירידה החדה בהכנסות בצל המלחמה, תגרום להצגת הפסדים ומחיקות בדוחות של הרבעון הרביעי. אך מה שיותר מדאיג לשמוע הוא שאין מדובר רק ברבעון שניים אבודים. מתברר כי בעיות התזרים הקשות אליהן נקלעו קמעונאיות האופנה המקומיות לא מאפשרות לרבות מהן להזמין את המלאי הנדרש לקיץ 2024. מצב שעשוי להובילה לקריסה של הרבה שחקניות קטנות ובינוניות.
בניגוד לבנקים, קמעונאיות האופנה הגיעו למלחמה כמעט ללא שומנים שמאפשרים להן להתמודד עם תקופה קשה לאורך זמן. יוקר המחייה, המהפכה המשפטית שהובילה למחאות ענק, והטיסות הרבות של הישראלים לחו"ל הובילו לכך שמרבית חברות האופנה הציגו במחצית הראשונה של 2023 תוצאות פחות טובות מהתקופות המקבילות ב-2022 וב-2021. "המלחמה נפתחה "ב-DEEP של הסייקל, במקום הכי נמוך שיכולנו להיות", ציין אחד הבכירים בענף. "שילמנו את שכירויות חודש נובמבר, את השכר של ספטמבר, וקנינו סחורה עצומה לכל החורף והיא על המדפים. עכשיו אנחנו אמורים לממן את ההוצאות הבאות של שכירות והשכר והכי חשוב לשלם על סחורת הקיץ מתזרים המכירות של החורף. אך המכירות של החורף צנחו באופן דרמטי בשבוע הראשון של המלחמה באוקטובר".
מכירות נמוכות ב-40%-30% מהמצב הרגיל
מכירות כעת קצת השתפרו, הוא מוסיף, אך "אנחנו עדיין נמצאים על 60% מהמכירות שהיו לנו בתקופה המקבילה אשתקד. המצוקה התזרימית שמה אותנו בדילמה ממש אכזרית. מה לא לעשות קודם? האם לא לשלם שכר לחלק מהעובדים? האם לא לשלם שכירות? או לייצר נבואה שמגשימה את עצמה ולא לשלם על הסחורה לקיץ הקרוב, כך שגם אם המצב ישתפר הרסנו לעצמנו את השנה הבאה כי לא יהיה לנו מה למכור בשנה הבאה".עוד עולה מהשיחות כי בניגוד לתקופת הקורונה אז בעלי הנכסים עזריאלי, ביג ומליסרון נתנו הנחות לרשתות הקמעונאות ולאחר מכן ראו אותם עם רווחים גדולים בדוחות הכספיים, כעת מסתמן שהנדיבות בקרב בעלי הנכסים פחות ניכרת.
מליסרון קשוחה עם המשכירים; כולם מחכים להחלטה של עזריאלי
"הבעיה הכי גדולה היא עם בעלי הנכסים", אומר מנהל בכיר נוסף מחברה ציבורית, "הם לא נחמדים אתנו בלשון המעטה. הם רואים שהעסק לא עובד אין תנועה, אך עדיין לא נותנים הנחות. במליסרון החליטו ללכת בקו נוקשה אגרסיבי ולחלט ערבויות לכל מי שלא משלם. הם רוצים את הכסף לא מעניין אותם. כולם מחכים להחלטה של עזריאלי - הוא מוביל את השוק, בתקווה שכמו בקורונה גם מליסרון יתיישרו. לדעתי מדובר בטעות של מליסרון, הם יגיעו למצב שיהיו להם נכסים ריקים. ההחלטה שלהם לחלט ערבויות באמצע מלחמה אטומה וטיפשית. זה כמו להיות עם מרצדס בלי דלק. הדלק שלהם הם הסוחרים. בטווח הקצר אולי הם מטיבים עם עצמם, אבל יוצרים ללקוחות ולעצמם יותר בעיה לעתיד. הם לא מבינים שיש כאן אירוע גדול מאוד".
עד לא מזמן הקניונים היו מלאים; השוכרים מקווים שעזריאלי תבטל או תפחית את דמי השכירות
להערכת הבכירים שדיברנו איתם כ-30% מהקמעונאיות יכולות לקרוס אם המלחמה תמשך עוד מספר חודשים. המציאות היא שאם לא מזמינים את הסחורה לקיץ אז הלכה כל העונה הבאה.
גופי האופנה הקטנים והבינוניים הקימו סוג של "חמ"ל", קבוצה של 400 קמעונאיות אופנה שחברה יחדיו כבר בתקופת הקורונה כדי להתמודד יחד עם המצב. הן חזרו לתקשר כעת על רקע המצב המורכב. מדובר בחברות שאין להן כיסים עמוקים כמו לחלק מהחברות הציבוריות שעדיין החזיקו מזומן במאזנים - "אנחנו נמצאים בצונאמי, לחברות אין כסף. חלקן נמצאות במצב כה שברירי שהן עצרו וביטלו את כל התשלומים לספקים בגין סחורה אותה קיבלו לפני חודשיים" מסביר בכיר באחת מקמעונאיות האופנה שבקבוצה.
אז איך חברות האופנה הקטנות ישיגו את הכסף לרכוש את אופנת הקיץ?
"הבנקים מסרבים לתת הלוואות לחברות הקמעונאות. חלקן פונות לשוק האפור לקבל הלוואות וחלק מהשחקנים הקטנים ממשכנים את הבית כדי לשרוד. נכנסנו מלכתחילה לאירוע במצב לא טוב. מעין מיתון וירידה בכוח הקניה של כ-1500 שקל בכל משפחה על רקע הריבית שטיפסה. מי שנכנס לאוקטובר במצב לא טוב המצב שלו החמיר והוא בבעיה. חלק מהרשתות ממשיכות לשלם הלוואות בערבות מדינה שנלקחו בתקופת הקורונה. מדובר בהלוואות בפריסה לחמש שנים. אם מצבם טוב, הן יוכלו לקחת הלוואות חדשות בערבות מדינה, אבל ההלוואות האלו בריבית גבוהה - 7.75%".
הכל יחסי. ריבית של 7.75% כיום היא ריבית טובה יחסית, אבל זה כמובן נכון שמדובר בריבית גבוהה לעסקים ששוחקת חלק גדול מהרווחיות ובמקרים מסוימים לא משאירה רווחים.
איך מקבלים מימון והאם הלוואה בערבות מדינה טובה לעסקים?
יש עדיין כאלו שיכולים מבחינת ביטחונות וערבויות לקבל מימון מהבנקים. הגדולים במצב טוב מול הבנקים, הקטנים והבינוניים פחות, אבל זה תלוי בכל עסק באופן ספציפי, רק שגם הלוואה מהבנק היא בריבית גבוהה - זה גם יכול להגיע ל-9%-10%. בעלי חנויות ורשתות גם לקחו מהמסגרת של חברת כרטיסי האשראי ומקבלים הלוואות מהחברות האלו, ועדיין יש להם חור גדול בתזרים.נקודת אור - שעות הפעילות בקניונים יתארכו
הפדיונות הולכים ומשתפרים משבוע לשבוע בקצב איטי, ואם שעות הפתיחה של הקניונים יתארכו, צפוי שנראה המשך שיפור. זה תלוי כמובן גם בחזית הצפונית שעשויה לקלקל את התרחיש החיובי. אלא שגם בתרחיש החיובי הזה, אנחנו צפויים לראות נפילות של רשתות וחנויות אופנה בחודשים הקרובים."אף שחקן קטן-בינוני לא יוכל להציג רווח ברבעון הזה", אומר בעלים של רשת קטנה, "רשת קמעונאית כשהיא מוכרת 90% מהסחורה היא מאוזנת - הרווח שלה מגיע מ-10% הנוספים. הרווחיות התפעולית שלנו היא חד ספרתית 7%-9% והרווח הנקי 4%-6% מהמחזור. לכן שנמכור 90% מהמחזור במקרה הטוב אתה מאוזן במקרה הרע את מפסיד".
עוד עולה משיחה עם בעלי רשתות ומנהלים כי ההלוואות בערבות המדינה רק דוחות את הקץ - "הלוואות המדינה בריבית של 7.75% מזמינות את הקריסה הבאה שתבוא בעוד שנתיים שלוש כי לא ניתן להחזיר את ההלוואות הללו. החכמים לא לקחו את ההלוואות. הם עוצרים תשלומים ויוצאים למלחמות משפטיות".
מלחמות משפטיות מול המשכירים, אבל האם יש מלחמות משפטיות על אי קבלת כספים בענף כולו? עדיין לא. למרות שהספקים לא מקבלים את הכסף, הם לא פונים לערכאות משפטיות כי הם מפחדים להפיל את הלקוחות שלהם, ואז הסיכוי לקבל את החוב יורד.
בסוף חייבים לקנות בגדים
החיים חזקים מכל. גם אם המלחמה תימשך חודשים, וניכנס לסוג של "שגרת לחימה" אנשים יצרכו להתאוורר, הם לא יוכלו ולא ירצו להמשיך להסתגר בבתים. אנשים יקנו ביגוד, אנשים יחזרו לקניונים.
בעלי ומנהלי הרשתות מנסים להתנחם בהתאוששות בהמשך, אבל כל יום שעובר, מייצר להם הפסדים ושאלות תזרימיות. בסוף, נחזור למצב נורמלי, רק שעד אז, יהיו גופים שלא ישרדו.
אזהרות של החברות הנסחרות
האזהרות על הצונאמי שעומד לקרות בענף האופנה כבר דווחו חלקית למשקיעים - פוקס מסרה למשקיעים: "לירידה המשמעותית בהיקף הפעילות עשויה להיות השפעה שלילית מהותית על תוצאות של החברה ברבעון הרביעי לשנת 2023. אשר עשויה להימשך גם לתקופות העוקבות. אך בשלב זה לא ניתן להעריך את היקף ההשפעה. בין היתר לאור אי הוודאות ביחס להיקף המלחמה והתמשכותה השפעתה על כלכלת ישראל בכלל, על ענף הקמעונאות ועל פעילות החברה".אחרי פוקס דיווחו רשתות אחרות מסר דומה ובמקביל לעונת הדוחות, הנהלות החברות מספרות על אי וודאות גדולה ורבעון רביעי קשה. ענף האופנה עובר משבר קשה, קשה יותר מהקורונה שבדיעבד הסתבר שאפילו חיזקה את הענף שזכה לסובסידיות גדולות מהמדינה. גם הפעם יש סוג של סובסידיה - תשלום לחל"ת של מעל שבועיים, אבל הפעם אין קניות. הציבור קונה פחות גם באתרי הקניות. גם שם מבדיקה שעשינו עולה כי יש שיפור, ועדיין ההכנסות הן מתחת למכירות בתקופה מקבילה אשתקד.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.אם נתניהו מתפטרשוקי 15/11/2023 23:31הגב לתגובה זו0 2השוק עף לשמייםסגור
-
4.מכה גדולה לקטניםגדי 15/11/2023 18:18הגב לתגובה זו2 0פוקס והראל ויזל ירוויחו מהענייןסגור
-
גם בריל דלתא קסטרו ירוויחו כי הם הגדולות. (ל"ת)אסולין 16/11/2023 00:41הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.מוכרים זבל מסין בפי 7 מהמחיר שקנו אותומבין2 15/11/2023 16:33הגב לתגובה זו6 2עדיף שיפשטו רגל ונזמין מאמזוןסגור
-
2.בישיבות למוד התורה נמשך כסדרויהווית 15/11/2023 16:31הגב לתגובה זו3 3לא קרה כלוםסגור
- טען עוד
-
1.איזה דה זוו לקורונההיסטוריון 15/11/2023 16:11הגב לתגובה זו2 1גם אז פוקס בכו בדמעות תנין כדי לסחוט כסף ממשלתי . אבל זה לא מנע מהםן להציד דחות מעולים לאחר מכן וגם לדרוש דיבידנד מטורף .סגור