החורף האבוד של ענף התיירות: מתי יחזרו לפעילות?
מלחמת חרבות ברזל שפרצה ב-7 לאוקטובר כבר הביאה את הממשלה להוסיף מעל 30 מיליארד שקל לתקציבה, והצפי הוא כי כל יום מלחמה עולה למשק הישראלי כמיליארד שקל, אבל חוץ מהמחיר הכבד אותו משלמים אזרחי ישראל, וחוץ מהמיליארדים שעולה למשק הלחימה בפועל, הפסד ימי עבודה וכן פינוי המפונים. יש ענף אחד שבינתיים נשכח בצד וזה ענף התיירות.
התיירות מאז תחילת המלחמה בקריסה, אבל זו לא רק עצירה של חודש, חודשיים, זה עצירה לפחות עד הרבעון השני של 2024 כך מעריכים היום בחברת קשרי תעופה קשרי תעופה 0% קשרי תעופה 1,400 0% בסיס:1,400 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: של אייל סגל (61.75%), העוסקת בארגון טיסות ובשיווק חבילות תיירות ונופש, החברה ציינה היום בדוחותיה כי בעקבות המלחמה היא צופה מספר תרחישים בנוגע לענף.
יוון. מתי הישראלים יחזור לנפוש? צילום Pixbay
התרחיש האופטימי - חזרה לפעילות לקראת פסח
בחברה ציינו כי דירקטוריון החברה בחן את השלכות המלחמה על מצב הנזילות של החברה בהתבסס על מספר תרחישים והוא סבור כי החברה תוכל להמשיך ולממן את צרכי המזומנים שלה באופן סדיר בעתיד הנראה לעין.
בכל התרחישים שנבחנו בחברה הם מעריכים כי לא תהיה פעילות משמעותית לחו"ל בחורף 2023-2024. תרחיש הבסיס של החברה כולל את הנחת עבודה לפיה התחדשות הפעילות התיירותית תחל בהדרגה לקראת תחילת הרבעון השני לשנת 2024 - סביב חג הפסח 2024.
לפי התרחיש הפסימי של החברה, הפעילות התיירותית תתחדש בהדרגה בתחילת הרבעון השלישי של שנת 2024, בנוסף עלה בחברה תרחיש קיצון לפיו לא תחודש הפעילות התיירותית בשנת 2024 כלל.
אזהרת מסע לחו"ל
בחברה ציינו כי "בעקבות מלחמת "חרבות ברזל שהחלה בחודש אוקטובר 2023, חלה ירידה בהיקפי הפעילות הכלכלית והעסקית במדינה. המצב הבטחוני גרם בין היתר לשיבוש בשרשרת האספקה והייצור, לירידה בהיקף הצריכה, למחסור בכוח אדם וכן לירידות בשווי של נכסים פיננסים".
בחברה מציינים גם את השפעת אזהרת המסע של המטה לביטחון לאומי לטורקיה, ירדן ודרום סיני לרמה הגבוהה ביותר. וכן את אזהרת המסע החריגה, בה קראו לנקוט אמצעי זהירות מוגברים בעת נסיעה לחו"ל ואף לשקול חיוניות כל נסיעה שכזו. בין היתר קראו ליהמנע מהחצנת סממנים ישראלים ויהודים.
כמו כן, ציינו בחברה כי בתחילת חודש נובמבר הודיעה חברת CARIBBEAN ROYAL על ביטול הפלגות שהיו צריכות לצאת מחיפה ולחזור אליה החל מחודש אוגוסט 2024. בעקבות זאת, מציינים בחברה כי לאחר מועד הדיווח ונכון למועד פרסום הדוח, בקבוצה נרשמו ביטולי נסיעות לרבות בתחום חבילות התיור וחבילות הנופש, בתחום הטיולים המאורגנים, בתחום תיירות הפנים, בתחום השייט וכן עצירה כמעט מוחלטת בביצוע הזמנות עתידיות.
כתוצאה מכך, הסבירו בחברה חלה הרעה מהותית ביותר בפעילות ובהכנסות הקבוצה. בקשרי תעופה ציינו כי הם מקפידה על החזרת הכספים ששולמו על ידי הלקוחות בגין שירותים שלא מומשו, בהתאם להוראות החוק ובמקביל לקבלת הכספים חזרה מספקיה של החברה. נוכח עצירת הביקוש לשירותי תעופה ותיירות בעקבות התפרצות המלחמה.
בחברה ציינו בנוסף כי הם ביצעו התאמות בכוח האדם(חל"ת), הקטינו את עלויות השכר, עלויות השיווק והפרסום, עמלות, וכן עלויות נוספות בהתאם לקיטון בביקושים לשירותי תיירות, וזאת תוך שמירה על כושר ייצור עתידי.
כוחות צה"ל בצפון רצועת עזה. צילום דובר צה"ל
השפעה מהותית לרעה
בקשרי תעופה מציינים כי להערכתם למלחמה תהיה השפעה מהותית לרעה על תוצאותיהן העסקיות של חברות הקבוצה בטווח הקצר, דהיינו ברבעונים הקרובים.
בחברה מציינים כי אין להם יכולת לאמוד את היקף ההשפעה של המלחמה על הפעילות העסקית שלה ושל החברות הבנות שלה.
עלייה של 23% מתחילת השנה. מניית קשרי תעופה
החברה נסחרת לפי שווי של 79.175 מיליון שקל, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-23% מתחילת השנה וב-43.2% בשנה האחרונה כולה למחיר מניה של 10.34 שקל. לחברה מספר רב של חברות בנות: דרך החופש, סנורמה שירותי תיירות, אוטו יורופ, טוסו, בריליאנט טרבל, פגסוס, סאן טורס, אמה טורס, אלה טורס.
עלייה של 10% בהכנסות
החברה מתאפיינת בעונתיות, כאשר הרבעון השלישי הוא הרבעון החזק של השנה בהכנסות החברה. בשנת 2023 הכנסות עמדו על 47% מהכנסות החברה ובשנת 2022 על 49%.
ובחזרה לדוחות החברה, קשרי תעופה הכניסה ברבעון השלישי של 2023 - 115 מיליון דולר בהשוואה ל-104.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, עלייה של 10%. הרבעון השלישי של השנה הוא הרבעון החזק של החברה, כאשר בסך הכל מאז תחילת השנה הכנסות החברה עומדות על 220 מיליון דולר.
הרווח הגולמי ברבעון השלישי הסתכם ב-16 מיליון דולר, בדומה לרבעון אשתקד בו הרווח הגולמי עמד על 15.9 מיליון שקל. הרווח הגולמי בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הסתכם בסך של כ-30 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ-25 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח התפעולי ברבעון השלישי הסתכם ב-8.7 מיליון דולר, בהשוואה ל-9.6 מיליון דולר אשתקד, ירידה של 9.3%. הרווח התפעולי בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הסתכם ב-12 מיליון דולר, בהשוואה ל- 11 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בסך של כ-5.6 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ-5.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 5%. הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הסתכם בסך של כ-6.3 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ-5.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הסתכם בסך של כ-9 מיליון דולר.
עמית זלדמן, סמנכ"ל כספים בקשרי תעופה: "תוצאות השיא שלנו נובעות מהתאוששות מוחלטת של התיירות ממגפת הקורונה וכן משינוי אסטרטגי ארגוני מקיף שביצענו במהלך התקופה האחרונה אשר כלל בין היתר, צעדי התייעלות, שיפור תהליכים ובכללם תהליכי אוטומציה שביצענו בשנים 2020 ו-2021 אפשרו לקבוצה להקטין את יחס ההוצאות לעומת התקופה שקדמה למגפת הקורונה".
זלצמן הוסיף כי "הגידול בפעילות השוטפת ובצבר ההזמנות אפשרו לקבוצה לפרוע חלק מההלוואות לזמן ארוך מבנקים, בנוסף לתשלומים השוטפים, לחלק דיבידנד בסך 3.6 מיליון דולר לבעלי מניות החברה מבלי להזדקק לאשראי לזמן קצר ותוך הגדלת יתרות המזומנים של הקבוצה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה