קרפור צריכה מזומנים - נערכת למכירת רשת מהדרין
קרפור היא אכזבה קמעונאית, עם מחירים שלא באמת זולים כפי שהבטיחו מנהלי הרשת, אבל מבחינת תוצאות כספיות יש שיפור ברבעון השלישי של השנה. זה עדיין רחוק משיעורי הרווחיות והרווחים של הקולגות בתחום, ועדיין קרפור צריכה השקעה מאוד גדולה בהסבת הסניפים, ובכל זאת יש שיפור.
ההסבה לסניפים חדשים מגדילה את המכירות למ"ר לאזור של 39 אלף שקל למ"ר. זה פי 1.5 מהמספרים שקרפור היתה יינות ביתן. יש עוד סניפים רבים שיעברו הסבה וזה יביא אותם לשיפור כולל במרווחים. הבעיה שזה יעלה כסף - אלקטרה צריכה תצטרך להוציא מאות מיליונים נוספים.
על רקע זה אלקטרה צריכה מגייסת בהשקעות פרטיות כשאתמול השלימה גיוס של 57 מיליון שקל ובמקביל הקבוצה נערכת למכור את רשת מהדרין שהיא רשת קמעונאות לשוק החרדי שהיתה חלק מקבוצת יינות ביתן ההיסטורית.
השווי של רשת מהדרין שלה 20 סניפים עשוי להגיע לכ-150 מיליון שקל.
לפני כשנתיים וחצי אלקטרה צריכה רכשה 35.05% ממניות יינות ביתן בתמורה לכ-193 מיליון שקל, מתוכם כ-143 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות, וכ-50 מיליון שקל בדרך של רכישת מניות מנחום ונורית ביתן (משפחת ביתן). במקביל, רכשה גם קבוצת הפניקס כ-15% ממניות הרשת בסכום של כ-80 מיליון שקל. מאז גדלה ההשקעה הכוללת כשבמקביל הוזרמו לקרפור מאות מיליוני שקלים.
אלקטרה והפניקס רכשו את יינות ביתן-קרפור לפי שווי של 500 מיליון שקל והזרימו כספים נוספים שלמעשה העלו את שוויה כשבמקביל קרפור הוסיפה לעצמה חוב נוסף של כ-200 מיליון שקל. ההשקעה של אלקטרה מתקרבת לכ-300 מיליון שקל והיא צפויה לעלות.
התביעה של נחום ביתן
על רקע ההשקעה הגדולה, והתוצאות הפיננסיות המאכזבות, היה ברור שאלקטרה צריכה בניהולו של צביקה שווימר לא תממש את האופציה ותרכוש את חלקו של נחום ביתן לפי 900 מיליון שקל.באלקטרה צריכה מרוצים מהמצב שנוצר - הם ידללו את נחום ביתן לפי שווי נמוך יותר, אבל ביתן לא מסכים לכך והוא תובע את החברה כשבדרך הוא חושף שקרפור היתה רגע לפני הערת עסק חי בדוחות הכספיים והיא נדרשה לפני שלושה חודשים להזרמת הון גדולה של בין 100 ל-200 מיליון שקל.
הנפקה תוביל למחיקה
הנפקה בקרפור תוביל למחיקה. אף אחד לא ישקיע בקרפור בשווי של 900 מיליון, גם לא 700 וכנראה שגם לא 500 מיליון שקל, אלא אם זה יהיה אחרי הזרמת בעלים. רישום בבורסה הוא סוג של מכת מוות לקרפור כי אז ייחשף שלמרות השיפור, השווי שלה הוא במקרה הטוב מאות בודדות (בגלל החוב הפיננסי נטו). באלקטרה ירצו לגייס באופן פרטי ויעדיפו הנפקת זכויות, כי אז אפשר להציג כלפי חוץ איזה שווי שרוצים. אבל הפעם גם פאהן קנה לא יוכל להחזיק את השווי.
קרפור מתאוששת - המלחמה תעזור לתוצאות
קרפור דיווחה על שיפור בתוצאות ברבעון השלישי במקביל להסבה של סניפי יינות ביתן לסינפי קרפור. ההסבה הזו מביאה לגידול במכירה למ"ר בשיעור העולה על 60%. זה מרשים, אבל כדי שזה יקרה צריך להשקיע בהסבת הסניפים סכום משמעותי. בשלב הזה, החברה עדיין רחוקה מרווח בשורה התחתונה, אבל באלקטרה מדברים על רווח תפעולי כבר ברבעון הרביעי. בשורה התחתונה בהינתן הוצאות המימון צפוי הפסד, אבל לרווח תפעולי יש משמעות גדולה - זה מעיד על שווי תפעולי, פעילות שיש לה ערך, וככל שהרווח יגדל, כמובן שהשווי יעלה.הרבעון הרביעי יהיה רבעון טוב גם בשל המלחמה. הביקושים למזון עלו משמעותית וזה יתבטא גם בדוחות של קרפור. אבל המבחן הגדול של קרפור יהיה כנראה ברבעונים הראשונים של 2024. החברה תצטרך להגיע לרווחיות תפעולית כזו שתעלה על הוצאות המימון ותעביר אותה לרווח בשורה התחתונה. זאת הציפיה בקרפור ובאלקטרה צריכה כשהם מכוונים כמובן לרווח משמעותי בשורה התחתונה בהמשך.
קרפור עם סניפים חדשים יכולה להגיע למיליארד שקל מכירות ברבעון, זה כ-13% מעל המכירות הנוכחיות, אבל ברווחיות תפעולית ממוצעת של הענף זה אומר סדר גודל של 25-30 מיליון שקל בשורה התפעולית. בדרך למטה, הרווח הזה יתכווץ בגלל הוצאות המימון, אבל גם 10-15 מיליון שקל ברבעון זה ממש לא רע, אבל זה בטח לא החלום הגדול של אלקטרה צריכה. זה עדיין לא מחזיק את השווי (אחרי השקעה נוספת).
וכל זה תחת כמה איומים גדולים - התביעה של נחום ביתן עלולה למנוע או לדחות גיוסים, הצמרת הניהולית של קרפור עברה זעזועים כשלאחרונה אורי קילשטיין המנכ"ל עוזב או מועזב. והכי חשוב - קרפור באה לצרכנים עם בשורה - אנחנו מורידים את יוקר המחייה. אצלנו מקבלים גם הרגשה של חו"ל וגם מחירים זולים. זה לא קרה. כדי להרוויח צריך למכור במחירים גבוהים. זה היה ברור וצפוי מההשקה, אבל איכשהו הציבור קנה את זה.
קרפור עושה הרבה רעש בענף. בסביבה שלה מחכים לנפילתה כי אז התחרות תישחק, יהיו סניפים למכירה ויחזרו לרווחיות תפעולית גבוהה יותר. כנראה שנפילה לא תהיה, אבל המשך רה ארגון יכול בהחלט להיות, לצד שינויים בקצב החדירה של סניפי קרפור. הכל תלוי בהזרמת ההון פנימה. אם האחים זלקינד וצביקה שווימר יחליטו ללכת עד הסוף הם יצליחו להעמיד את הרשת על הרגליים. למרות שהעסק שלהם והכוונה שלהם היתה ככל הנראה - השבחה. כמו שהם רכשו את גולן ומכרו אותה בשווי של פי כמה, המטרה שלהם כאן היתה לקנות בזול ולמכור ביוקר. הפעם, יכול להיות שהם יסתפקו בלקנות בזול ולמכור בלי הפסד. אם היו מציעים להם את סכום ההשקעה שלהם, מאוד ייתכן שהם היו סוגרים עסקה.
באלקטרה מציינים כי עד כה החברה שיפצה והסבה 72 סניפים ל-Carrefour בפריסה ארצית. באלקטרה מציינים כי מחזור המכירות בסניפי Carrefour שהושקו עלה בכ-60%, כאשר הרשת עברה ל-EBITDA חיובי ברבעון השלישי
עלייה בהכנסות בקרפור
בחברה מציינים כי במגזר קמעונאות מזון, ברבעון השלישי עלו ההכנסות בכ-17.2% לכ-865 מיליון שקל, לעומת כ-738 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול לדברי החברה נבע בעיקר מהשקת Carrefour בחודש מאי האחרון, שבמסגרתה הושקו 50 סניפים של הרשת, שפעלו באופן מלא ברבעון השלישי ובהמשך להשלמת פתיחתם של 20 סניפים נוספים עד לתום הרבעון השלישי. מנגד, נרשמה השפעה של הפעלה חלקית של סניפים, לטובת שיפוץ והסבה לקרפור. המכירות בחנויות זהות במגזר גדלו ברבעון בשיעור של כ-21%, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (לרבות חנויות שהוסבו ל– Carrefour). המכירות בסניפים שהוסבו ל- Carrefour שפעלו באופן מלא ברבעון השלישי גדלו בשיעור של כ-47.1% ביחס לתקופה מקבילה אשתקד. מכירות למ"ר ברבעון השלישי (לרבות בחנויות שהוסבו ל– Carrefour) הסתכמו בכ-28,680 שקל למ"ר ממוצע שנתי לעומת 23,760 שקל למ"ר בתקופה המקבילה אשתקד.בחברה מציינים כי מכירות למ"ר בסניפים שהוסבו ל-Carrefour שפעלו באופן מלא ברבעון השלישי הסתכמו לכ-38,988 שקל למ"ר בממוצע שנתי זאת לעומת ה כ-26,924 שקל למ"ר בממוצע שנתי בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח המגזרי בנטרול הוצאות אחרות, נטו הסתכם במגזר ברבעון השלישי בכ-0.2 מיליון שקל, לעומת כ-13 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. השינוי נבע בעיקר כתוצאה מירידה ברווחיות כפועל יוצא של גידול במכירות האונליין אשר מאופיינות בשיעור רווח גולמי נמוך יותר מזה שבסניפי הרשת ומהשקת Carrefour לאור פעילות השקעה של משאבים וכוח אדם לטובת ההשקה ולטובת הקמת מערך ייבוא מוצרי Carrefour.
כמו כן מסבירים בחברה כי פעילות קוויק שאוחד בתום שנת 2022 ופעילות רשת 7-Eleven הנמצאת בתהליך הקמה, תרמו יחד בתקופת הדוח להפסד המגזרי סך של כ-21 מיליון שקל.
בחברה צופים כי יחד עם הגידול במחזור סניפי Carrefour והפעולות להתייעלות שמבצעת החברה במגזר, החברה תחזור להציג רווח מגזרי ברבעון הרביעי של שנת 2023.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
8.דיברו על הכנסתלרון 19/12/2023 16:00הגב לתגובה זו0 0רשת נוספת,מישהו ראה אותה?סגור
-
7.בישראל אין ולא יכולה להיות שום רשת סופרים זולהביבי המלך 18/12/2023 13:29הגב לתגובה זו3 3מה שיכול להיות זול זה רק פירות וירקות בשיא העונה ומוצרים מסויימים כאשר יש מבצעים ומכירות חיסול בסיגנון "עוף בשקל" או "קילו עגבניות בשקל" (כך זה כבר משהו היסטורי). בישראל אין נסיבות לכך יהיה אוכל זול לא בסופרים גדולים, לא בסופרים קטנים, לא במיני סופרים של רוסים. כשרות, חסמים ביורוקרטיים, עלויות עבודה יקרות, מיסים וכו' – אלה הסיבות ליוקר המחיה הכללי לרבות האוכל. מנגנון כזה מאפשר לממשלה למקסם מיסוי לטובת כל מני מטרות כולל כיבוש שטחים חדשים, עזרה לחרדים, צבא וביטחון, עזרה לכל מני נזקקים, קליטת עליה, בריאות וכו'. זה לא משהו אישי של הממשלה כלפי אזרחיה אלא המשטר הכלכלי בישראל שהוא דרך אגב לא שונה מהותית ממשטרים אחרים. הדרך היחידה לאזרח פשוט לקנות אוכל זול יחסית זה לקנות במגזר הערבי בטירה ,למשל, או לקנות ב"שטחים". הדרך היחידה לממשלה להוזיל מחירי האוכל זה לוותר באופן משמעותי על חקלאות ישראלית ולהתחיל לייבוא אוכל ממדינות שבהם יש שפע של אוכל זול יחסית והם קרובים יחסית לישראל – טורקיה, רוסיה, דרום אירופה, מדינות הים השחור. אבל ממשלת ישראל לא תעשה את זה כי היא, כמו שכתבתי, צריכה מיסים. באותו אופןסגור
-
6.הרשת מתנהלת מאגו ולא במקצועיותיעל 18/12/2023 12:52הגב לתגובה זו0 1אוסף של חובבנים אין להם מושג בקמעונאות מזון,סגור
-
5.קרבות מאסףמ. כהן 18/12/2023 10:48הגב לתגובה זו0 1מה שעושה אלקטרה צריכה, זה פשוט גיוס, כדיי שבעתיד הקרוב תוכל מה שנקרה " לצאת בכבוד"המודל העסקי כשל לחלוטין, משניי סיבות, 1 רצון לרווח קל ומהיר, 2 מבנה אחזקות בעייתי ביותר, ההחזקה של נחום ביטן, מחשקת את אלקטרה ותקועה כמו עצם בגרון.ואור זאת אין סיכוי לקרפור להתמודד מול המקצוענים, יוחננוף, ורמי לוי.סגור
-
4.חצופיםענת 18/12/2023 09:10הגב לתגובה זו1 1חוצפה ועזות פנים וחוסר יושרה. נכנסתי לחנות שלהם בעיר קטנה. הם ניצלו את העובדה שאין שם רשתות גדולות והקימו שם סניף. ולכן אין ברירה לתושבים אלא לקנות מהם. איך אמרו פעם, המחירים היו כמו בבית מרקחת. יכולת לקנות שם 2 מלפפונים, או שני תפוחים. כי יותר מזה אתה צריך משכנתה. ואני תוהה איפה האחראים במשרד המסחר והתעשיה, איך בכלל הביאו אותם, בדיוק אז בתקוםה של העליה הגדולה במחירים. איפה הפיקוח על המחירים. הרשת הזו צריכה לקבל בעיטה החוצה. אל תיכנסו לשם בכלל.סגור
- טען עוד
-
3.קארפור = מחאת קפלן89 18/12/2023 08:06הגב לתגובה זו5 2השתתפו בשביתה הפוליטית - לא קונה אצלם.סגור
-
2.תפתחו חנויות קארפור לא כשרותארי 18/12/2023 07:51הגב לתגובה זו1 0תביאו יותר מוצרים של קארפור גם בלי כשרות.סגור
-
1.טמבלים, תעשו מה שסופר פארם עושהמשה 18/12/2023 07:04הגב לתגובה זו3 0תמכרו טסטר צ'ויס ב-20 ש"ח ותראו איך כולם רצים לסניפים שלכםסגור
-
סופר פארםענת 18/12/2023 09:11הגב לתגובה זו0 0בדיוק, הגדרת את זה כל כך נכון.סגור
-
אתה צודקלרון 18/12/2023 08:44הגב לתגובה זו0 0אך השקיעו יותר מידי וצריכים להחזיר את ההשקעה,וגם מניית קרפור בצרפת איננה נסחרת הרבה מעל 16 יורו מזה שניםסגור
-
כן, רק שסופר-פארם...סווינגר 18/12/2023 08:19הגב לתגובה זו0 0מוכרת את הקפה הזה פעם בתקופה, ולעיתים בקופון או חברי מועדון עם כ.אשראי שלהם. ס.פארם נרחבת בצורה כזאת, שיש לצרכן הטיפש סניף כמה מטרים מהבית, אז הנוחות עולה כסף.סגור