אורי סירקיס: "רמת המחירים הנוכחית עשויה להמשיך גם בשנה הבאה"
בתחילת השבוע פרסמה ישראייר ישראייר גרופ +1.47% ישראייר גרופ 185.8 +1.47% בסיס:183.1 פתיחה:184.9 גבוה:186 נמוך:184.1 תמורה:858,022 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: את דוחותיה הכספיים לשנת 2023 ולמרות שיפורים שרשמה בשנה כולה, דווקא הרבעון הרביעי היה חלש עם צניחה של 48% בהכנסות. ההפסד הנקי גדל מ-1.1 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2022 ל-2.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2023.
בישראייר ציינו כי מלחמת חרבות ברזל פגעה בתוצאותיה כך שמחזור ההכנסות נפגע בטווח שבין 45 ל-55 מליון דולר, הרווחיות הגולמית נפגעה בטווח שבין 7 ל-9 מליון דולר והרווח הנקי נפגע בטווח שבין 5 ל-7 מליון דולר. החוב הפיננסי של החברה עמד על כ-40 מליון דולר בסוף שנת 2023, כ-11 מליון דולר יותר מאשתקד.
מניית ישראייר קפצה ב-32% בשנה האחרונה למחיר של 1.4 שקל ושווי שוק של 366.7 מיליון שקל.
בשיחה עם ביזפורטל אומר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, כי "2023 נפתחה בהצלחה והיינו בטוחים שאנחנו בדרך לשנת שיא של כל הזמנים בקבוצת ישראייר עם ציפיות לרווח נקי של מעל 23 מיליון דולר והטסה של 1.1 מיליון נוסעים. לצערנו הדברים השתנו ב-7 באוקטובר ולבסוף סיימנו את השנה עם שיפור ברווח הגולמי והתפעולי אך עם ירידה של 2 מיליון דולר בהשוואה לשנה שלפני כן. הפגיעה נבעה בעיקר מחברות הבת שמתמחות בתיירות בדגש על דיזנהאוס שמתמחה בתיירות נכנסת בה הושבתה הפעילות לחלוטין. הפגיעה בחרות הבת שלנו נאמדה בכ-3 מיליון דולר ברווח הנקי. בנוסף הייתה כמובן פגיעה בכמויות הנוסעים שהשפיעה על הרווחיות הגולמית וכנגזר מכך גם ברווח הנקי. מחזור המכירות היה יכול להיות גם הוא בסדר גודל של 50 מיליון דולר".
על מה היית ממקד את הפגיעה ברבעון הרביעי?
"הפגיעה נובעת מהעובדה שאנחנו חברת תיירות כאשר הביקוש למוצרי התיירות ירד ברבעון כמעט לחלוטין ובמקום לעסוק בליבה שלנו עסקנו בהטסת נוסעים שביקשו לחזור בדחיפות לישראל ובכאלו שביקשו לצאת בדחיפות מהארץ. לא יהיה נכון להשוות אותנו לאל על שהציגה רבעון יפה. אנחנו כאמור מתמקדים בתיירות להבדיל מאל על. ברמת התחרות, לכל מקום שאנחנו טסים גם אל על טסה ולהם גם יש יעדים ארוכי טווח עם רווחיות נאה".
עד כמה העובדה שאילת מאוכלסת במפונים רבים השפיעה עליכם?
"במהלך השנה מימשנו את התכנית האסטרטגית שלנו לאילת שכללה 3 פרמטרים מרכזיים. הראשון הוא מכירת מטוסי ה-ATR ומעבר להפעלת מטוסים צרי-גוף, השני הוא בנייה מחדש של לוח הטיסות ולהתאים אותו לשיאי הביקוש והמהלך השלישי הוא הטמעה של טכנולוגיית AI שתנהל את המחירים בנתיב לעיר הדרומית. הצעדים הללו הביאו לשיפור של 3 מיליון דולר ברווחיות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023, הם היו אמורים להביא לשיפור של מיליון דולר נוספים ברבעון הרביעי אך בשל הפסקת הפעילות זה לא קרה. נתח השוק של הקו לאילת מהפעילות של החברה הוא כ-11%-13%, אך כאמור הוא קו משמעותי ברווחיות".
אתם רואים חזרה של הביקושים לקראת הפסח? או שמא יש עדיין מגמת מלחמה?
"חודש נובמבר היה החודש הקשה ביותר מבחינת הביקושים ותנועת המטוסים בנתב"ג. אם בנובמבר עברו כ-400,000 נוסעים בנמל, נתב"ג סיים את חודש מרץ עם כ-900,000 נוסעים והציפייה היא לכ-1.1-1.2 מיליון נוסעים באפריל. מגמת ההתאוששות נמשכת ועדיין אנחנו מדברים על כ-50% פחות משנה שעברה. אנחנו רואים המשך ביקוש לחברות תעופה ישראליות ונתח השוק שלנו עומד על כ-6.5%. לצד זאת אנחנו רואים שינוי במפת היעדים לאור המלחמה עם הפסקת טיסות לטורקיה, לשארם א-שייח' ולמרוקו כשהנוסעים עוברים ליוון, ורנה, בורגס וכדומה".
המחירים עלו, כמות המכירות ירדה, מה זה עשוי לעשות לרווחים?
"יש נטייה להשוות אזורי ביקוש שונים וכתוצאה מכך את השפעת המחירים. אנחנו רואים עליית מחיר של כ-50-100 דולר למושב כאשר במקביל יש גם עלייה בהוצאות לאור מחסור באמצעי ייצור בעולם - ריינאייר למשל דיווחה שחסרים לה עשרות מטוסים וגם וויז-אייר הודיעה שיש לה 32 מטוסים מקורקעים, כל אלו מעלים את המחירים. אנחנו מעריכים שהמשבר הזה ילווה אותנו לא רק השנה אלא גם בשנה הבאה ולכן הנחת העבודה היא שרמת המחירים הנוכחית עשויה להמשיך גם בשנה הבאה. חלק מהלקוחות מעדיפים להמתין עם ההזמנות גם בגלל החשש מביטול הטיסה בעקבות השפעות חיצוניות כמו המצב הביטחוני והסיבה השנייה היא המתנה שחברות זרות נוספות יחזרו לטוס ומחירי הכרטיסים יירדו".
כיום יש לכם 6 מטוסים של אייבאס מדגם A320 ואתם צפויים לקלוט עוד 2 ברבעון השלישי. יש מחשבה על דגמים נוספים של איירבאס או של בואינג? חושבים אולי גם מטוסים רחבי-גוף?
"כרגע אין לנו כוונה כזאת. אנחנו מתרכזים ביתרון היחסי שבנינו לאורך השנים ומביא לכך שאנחנו מייצרים רווח יציב לאורך שנים ולא מושפעים מתנודתיות בשל אירועי קיצון. בסופו של דבר ישראייר תייצר רווח נקי בסביבות ה-20 מיליון דולר בשנה, רווח שאמור להשתפר מדי שנה. אין לנו תכנון כרגע להצטייד במטוסים מדגם A321, אנחנו כן בוחנים הזדמנויות, אבל גם למטוסים אלו יש משבר שקשור למנועים שלהם ולכן בעיתוי הנוכחי זה לא יהיה נכון, במיוחד לאור העובדה שרק לאחרונה יצרנו לעצמנו צי מטוסים אחיד בחברה".
בעבר דובר על מיזוג עם ארקיע. זה עדיין על הפרק?
"הודענו לשוק ההון שבמקביל לפיתוח של הפעילות שלנו אנחנו בוחנים כל הזמן הזדמנויות עסקיות אם זה רכישת מניות של סמארטווינגס או מיזוגים עם חברות אחרות. כרגע אין נו מה לחדש בעניין הזה אבל אם כן אז אני בטוח ששוק ההון ישמע על כך".
לדעתך חידוש המו"מ עם סמארטווינגס באמת עשוי להבשיל הפעם?
"סמארטווינגס הודיעו לנו שבכוונתם לחדש לקראת סוף החודש את המו"מ ואני מקווה שהפעם הוא יהיה קצר יותר ואפקטיבי יותר. אם אכן נרכוש מניות בסמארטווינגס אין לנו כוונה לערבב את ציי המטוסים. המטרה המרכזית שלנו היא לשמור על סמארטווינגס כיישות עצמאית ולסייע בשותפות לפתח אותה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.עוד מעט יגמרו הפראייריםתטוסו ריקים 04/04/2024 08:38הגב לתגובה זו3 1היחידים שישלמו מחיר מלא זה המוני ישראלים עם כרטיס לכוון אחדסגור
-
אתה מתכוון המוני יהודים שנמלטים לארץיואש הבואש 07/04/2024 10:46הגב לתגובה זו0 1מהאנטישמיות המעוררת באירופה ובארצות הברית.סגור
-
1.!RYAAY 04/04/2024 07:30הגב לתגובה זו0 0!!סגור