לתקוף את איראן או להתאפק - המשמעות הפיננסית והאם זה הזמן למכור את תיק ההשקעות?

מה שישפיע היום על הבורסה לשלילה הוא הסיכוי לתגובה חזקה שתוביל להסלמה, ומה שישפיע לטובה הוא ההצלחה הגדולה בהגנה האווירית - ההשפעה החיובית עשויה להתברר כדומיננטית יותר
 | 

נראה שמעולם לא היתה ישראל כל כך חשובה לשווקים הפיננסיים. אחרי ההתקפה הגדולה של איראן עלינו ואחרי ההצלחה המרשימה שלנו בהגנה, גם בעזרת ידידינו, נשאלת שאלה אחת חשובה - מה יהיה בהמשך?

ישראל הראתה שהיא יודעת לשחק הגנה, כשהמערכות של אלביט, רפאל ותעשייה אווירית מספקות שכבות הגנה מרשימות, לצד מטוסי חיל האוויר, ואנחנו עשויים לעבור לשלב ההתקפה. אין מדינה בעולם שתהיה מוכנה לספוג מטר של 350 כטב"מים וטילים עליה. כל החברות שמייעצות לנו לשתוק, עושות את זה בשל מבול של אינטרסים. אבל אינטרס של מדינה הוא לא להיות ילד הכאפות של השכונה. אם לא נגיב, זאת תהיה נפילה בכוח ההרתעה שלנו. את זה מבינים כולם, ועדיין השאלה איך, מתי ועד כמה נתקוף. 

ההתקפה שתהיה, עלולה להיות עוד שלב בדרך אל מלחמה רחבה והסלמה אזורית. האיראנים ידעו שזה עשוי להתרחש כשהם שלחו 350 כטב"מים וטילים, אבל נראה, וזה מטריד -  שהם מעריכים שיש סדקים ביכולת ובעוצמה הישראלית. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

תגובה ישראלית היא לא ודאית - האם ישראל יכולה לצאת למהלך תגובה משמעותי כשהיא תקועה בבוץ העזתי, ולא ברור אם ומתי היא תיכנס לרפיח? האם ישראל יכולה לבחור בהסלמה בידיעה שזה יבעיר את החזית הצפונית? והאם אפשר לצאת למהלך ללא תמיכת ארה"ב שמתנגדת לתקיפה? הכול ספקולציות, אבל אם נעבור לזירה הפיננסית, הרי שיש סיכוי טוב שישראל תהפוך להיות הגורם הכי משפיע על השווקים. ההחלטות של הקבינט הביטחוני ישפיעו על הכסף של מיליארדי אנשים.
 

ביבי מזיז את השווקים הפיננסים בעולם

כבר בימים האחרונים מחיר הנפט זינק, והערכה להסלמה נוספת תמשיך להזניק אותו. במקביל, שער הדולר מול השקל צפוי לעלות - הדולר הוא סוג של חוף מבטחים, כשיש אי ודאות, מלחמות, אירועים ביטחוניים וכלכליים, הציבור זורם לדולר. 

אי הוודאות תשפיע על איגרות החוב ועל פרמיית הסיכון של ישראל - תצפו לעליית פרמיית הסיכון ועליית התשואות האפקטיביות של איגרות החוב של ישראל. הסיכוי להורדת ריבית בנק ישראל יורד. 

ובשוק המניות - שם הכי קשה לחזות, כי מצד אחד הסלמה לא טובה לבורסה, העורף עלול להיפגע, תקציבי הביטחון יגדלו, הכלכלה תיפגע. העסקים ייפגעו, רווחי החברות ייפגעו. אבל מצד שני - וננסה לחשוב על זה קר - כל עוד העורף לא ייפגע מאוד, היום שאחרי המלחמה צפוי להיות טוב. אם נסיר את האיום מצפון ומדרום ונגיע לסטטוס קוו עם האיראנים, זה יכול להיות שיפור משמעותי לעומת המצב כיום.

לא רואים את זה עכשיו, עכשיו אנחנו בגרף היורד למטה, והפסימיות גדולה, אבל לפעמים הנורא מכול הוא לא כזה נורא בראייה מלמעלה. לפעמים החרדה מהאירוע גדולה מהאירוע עצמו. 

מחירי מניות מגלמים את מכלול המחשבות והפסיכולוגיה של המשקיעים. היסטריה תוביל לירידות חדות, וגם ניתוח לוגי יוביל רבים לממש השקעות. אבל מאוד יכול להיות שהאירוע מול איראן יהיה כזה שהשווקים יידעו להכיל אותו ויכול להיות שגם עם תגובה חריפה, ישראל תצא מנצחת.

כשחושבים על זה בנקודת הזמן הזו, נראה שמה שישפיע היום על הבורסה לשלילה הוא הסיכוי לתגובה חזקה שתוביל להסלמה, ומה שישפיע לטובה הוא ההצלחה הגדולה בהגנה. ההצלחה הגדולה עשויה להיות דומיננטית, במיוחד שהיא מעבירה מסר לאויביים - יש לנו את היכולת לעמוד מול ההתקפות שלכם.
 

הסלמה עולמית

עד כאן, כשהאירוע הוא נקודתי. דמיינו מה יקרה אם האירוע יזלוג למלחמה כוללת. ההתקפה האיראנית מגדילה מאוד את הסיכויים לדבר שמפחיד מאוד את השווקים בעולם - מלחמה כוללת. ארה"ב לא רוצה שנתקוף, אבל אם נתקוף ונותקף היא לא צפויה לשבת בצד, ומנגד גם לאיראן יש חברות - רוסיה היא חברה טובה, ויש ברקע גם את סין. 


מנהלי ההשקעות בעולם יושבים כעת ומספקים הערכות לתרחישים שונים. מה יקרה אם? ומה הסיכוי שזה יקרה? והם מפחדים מדבר אחד, לא ממה שקורה בישראל, אלא מהאפשרות שארה"ב ומדינות נוספות בעולם ייגררו למלחמה. החשש הזה יפגע בשווקים. הסחורות בעלייה, במיוחד הנפט, זה יגיע כאמור גם לתשואות האג"ח של ישראל וכנראה גם של מדינות רבות, כי נפט עולה זה אינפלציה עולה, ואז כבר הסיכוי להורדת ריבית קלוש.

וזה יוביל למניות כי אי הוודאות פוגעת בהן מאוד. מלחמה זו אי ודאות גדולה. אף אחד לא יודע מתי היא תסתיים ואיך היא תסתיים. 

אז מה לעשות בתיק ההשקעות? 

אין מומחים, אין באמת אנשים שיודעים מה יהיה, יש את ההיסטוריה שלרוב חוזרת. ההיסטוריה היא ששוק המניות מספק תשואה עודפת לאורך זמן ומשקיעים לזמן ארוך צריכים להישאר בשוק. קשה עד בלתי אפשרי לתזמן את השוק. מי שמנסה לרוב מפסיד. כלומר, אם אתם משקיעים לטווח ארוך כנראה שלא כדאי לכם לממש. אם אתם לזמן קצר זה כבר משחק או הימור, הכל יכול להיות. 

מעבר לכך ומאוד חשוב לדעת - אם אתם משקיעים בקרנות השתלמות וקופות גמל, אזי מלכתחילה רוב ההשקעות שם הם בחו"ל ולא בארץ.  גם בפנסיה יש מרכיב גדול של השקעות זרות.

תגובות לכתבה(33):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 26.
    העורף עלול להפגע ? אתה אמיתי ?
    העורף עלול להפגע ? 15/04/2024 15:53
    הגב לתגובה זו
    7 5
    העורף עלול להפגע ? אתה אמיתי ? יהיה פה חורבן ראיתאת אי תפקוד הממשלה ב7 לאוקטובר ? ליירט כטבמים שטסים לאט זה לא כמו ליירט אלפי טילים גם לא בטוח שיש לנו מספיק טילים מול כמות הטילים העצומה של חיזבאללה וביידן לא ממש מחבב את מחדליהו, הוא יכול לדרוש ויתורים בעזה ובגדה בקיצור מחדליהו רק נובח אבל לא נושך, אלא אם כן אתה מהפרקליטות
    סגור
  • 25.
    למה לא לתקוף
    אירן 15/04/2024 12:12
    הגב לתגובה זו
    4 2
    עם טילים? להם אין הגנה....או שאולי נמכור להם קצת....
    סגור
  • 24.
    אנחנו באשליה מסוכנת. ישראל לא יכולה יותר מדי בלי ארה׳׳ב (ל"ת)
    מיכאל 15/04/2024 08:49
    הגב לתגובה זו
    7 6
    סגור
  • 23.
    לא להסס
    גיל 14/04/2024 17:23
    הגב לתגובה זו
    5 4
    ללא ספק זה מבחן החיים של ביבי להיות מנהיג ולתקוף עכשיו לא ניתן להתסמך על ביידן המבוגר ועל טראמפ ה...
    סגור
  • 22.
    שיר
    מאייר 14/04/2024 16:06
    הגב לתגובה זו
    0 4
    אשרי האיש שנמצאה לו ובשעתו קטף זו ואוי לו לאיש לא הביט בה בדרכי חייו הוא ,טוב לו לו כבה נרו בו וכאבן ירד בור הן דומה הוא לעיוור זה שחשך בעדו אור טשרניחובסקי
    סגור
  • טען עוד
  • 21.
    לא להסס ,על הקבינט הביטחוני להגיב ומהר
    מאייר 14/04/2024 15:20
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בעת הזאת אסור להסס אירן טעתה כשתקפה אותנו ישירות משיטחה ,זה נותן לנו את הלגיטימציה להחזיר מנה אחת אפיים ולפתור בעיה רצינית איום רציני שיש כלפינו מאירן ,וכעת זאת ההזדמנות ,ואני לא מדבר על נקמה או שטויות כגון דא אלא בהזדמנות לאסיר איום אירני רציני ,וכשאתה יכול תרצה כי בעתיד כשתרצה אולי לא תוכל
    סגור
  • 20.
    כישלון מתקפת הפרסים יביא 60 מנדטים לליכוד (ל"ת)
    זאב ערבות 14/04/2024 14:41
    הגב לתגובה זו
    1 13
    סגור
  • 19.
    לא למסמס את ההזדמנות
    מאייר 14/04/2024 14:37
    הגב לתגובה זו
    7 2
    נתניהו,גלנט, גנץ, אייזנקוט ,הרצי הלוי,אתם יודעים שיש בפנינו הזדמנות חד פעמית לפתור בעיה רצינית מאירן ,ואסור לפחד ,חייבים לעשות זאת מהר ,ראו פעולת בגין בעירק ,בזה מנהיגים נמדדים
    סגור
  • 18.
    יש הרבה סיבות שזה עלול לקרות ...
    קשקש 14/04/2024 14:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    השווקים ומחירי הנכסים בשיא כמו כן שכר העובדים שעלה בצורה קיצונית מה שמשפיע על מחירי הסחורות לכן מלחמה זאת אפשרות מעשית
    סגור
  • 17.
    מאיום להזדמנות
    מאייר 14/04/2024 14:28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ממשלת ישראל וכל הקבינט הביטחוני צריכים כעת להגיב והם יודעים מה צריך לעשות ,אחרת נהיה כמו בשיר של טשרניחובסקי "אשרי האיש שנמצאה לו ובשעתו קטף זו ואוי לו לאיש לא הביט בה בדרכי חייו הוא ,,,הן דומה הוא לעיוור שחשך בעדו אור "אז אנחנו רוצים רוגע ושלווה ושקט אבל לא עכשיו ,עכשיו צריך לנצל את ההזדמנות ולהכות ,וקברניטי המדינה יודעים זאת ,זה לא הזמן לפחד ,זה לא הזמן להכיל ,כי לעת כזאת חיכינו כדי להצדיק את הפעולה ולזכות בשט לשנים רבות מאוד
    סגור
  • 16.
    יהיה חכם לתקוף את איראן ולא לקבע משווה רעה להמשך
    מיקו 14/04/2024 13:01
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הטעות שלנו בעזה היתה שלא מישהו את ההבטחה לאחר ההתנתקות ''אם ייפול טיל אחד באשקלון השטח את עזה''. בגלל השקט שנתנו לנו מערכות ההגנה , יכולנו להבליג ולספוג עד שהגענו למשוואה נוראית ששיאה התפוצץ ב7/10. לא עוד הבלגה. לפעול בחכמה ולהכות בראש הנחש, שיחשוב בעתיד אלף פעמים לפני שפועל נגד ישראל
    סגור
  • 15.
    הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה
    אבנר 14/04/2024 12:31
    הגב לתגובה זו
    23 4
    קול קורא לאברכים הפרזיטים להתגייס לצה"ל
    סגור
  • חשבתי לג'ובניקים מתל אביב שמגרבצים במודיעין בקריה (ל"ת)
    גבי 16/04/2024 01:01
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 14.
    כמו בקורונה וב7.10. לא לגעת.
    בן 14/04/2024 12:31
    הגב לתגובה זו
    7 0
    טווח ארוך לא נוגעים. טווח קצר לא נמצאים בבורסה מלכתחילה.
    סגור
  • 13.
    זהב סוף 2025 = 50000$ לאונקיה !!!
    דן 14/04/2024 12:27
    הגב לתגובה זו
    2 5
    העולם צועד בבטחה למקומות לא טובים ......זהב וכסף הם אנטי אינפלציה + משמשים כמקום בטוח במצבים גיאופוליטיים + בנקים מרכזיים בעולם קונים כמו מטורפים בשנים האחרונות .....וין וין !!!
    סגור
  • 12.
    איראן נחשפה במערומיה ללא יכולת פגיעה בישראל
    יריב 14/04/2024 12:12
    הגב לתגובה זו
    10 1
    השוק יגיב בסופו של דבר בעליות היסטריות ללא כל קשר לתגובה ישראלית. חמאס פגע בישראל הרבה יותר מאיראן ובטח חיזבאללה יותר מסוכן מאיראן. נפתחה החזית מול ראש התמנון ויש הזדמנות להכות אותו וליצור מציאות חדשה באזור וזה שווה המון עבור הבורסה. העם בישראל כמו אחרי הקאה. התמלא בחשש ובחילות והבוקר אחרי שהקיא הוא כבר מרגיש הרבה יותר טוב. ועוד משהו: ברור לכולם שישראל לא תשתמש בנשק גרעיני על מתקפה שנכשלה. אבל אתה לא תוקף מעמה עם 200 ראשי חץ גרעיניים ושורד לחגוג את זה ברחובות טהרן. החוגגים ברחובות טהרן עשויים להראות בקרוב כמו אלו שחגגו בעזה ב 7.10 - רק בלי גיבוי של שאר העולם. תשקיעו בבורסה בארץ ותעשו המון כסף בקרוב.
    סגור
  • 11.
    להיות חכם ולהמתין
    דוב 14/04/2024 11:51
    הגב לתגובה זו
    3 3
    לא צריך לתקוף כי האתגר שלהם הוא נגד המערב כוחות ארצות הברית שמשייטים שם ובהמשך הם ינסו לתקוף אותם ואז יהיה יופי של אקשן
    סגור
  • 10.
    לא לזרוק סתם טילים וזהו לתת מכה כבדה אלקרומגנטי שישתק
    YOS 14/04/2024 11:46
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אותם ועוד משימות שלא ישכחו לעולם תיזכרו שאירן מדינה שרוצה במחיקת ישראל בואו נהיה ריאשונים מה דעתכם ביבי מוזמן להגיב לפוסט שלי כולל בן דביר מה דעתכם
    סגור
  • 9.
    למוטט את הכלכלה או לחסל את ההנהגה בעצרת גדולה (ל"ת)
    הפתרון 14/04/2024 11:30
    הגב לתגובה זו
    2 8
    סגור
  • 8.
    צריך להבליג, גם האירנים הבליגו, השיגורים סוכמו קודם
    אנונימי 14/04/2024 11:19
    הגב לתגובה זו
    6 7
    השיגורים סוכמו קודם באזור דרום וצפון חלקי, כל השיגורים בוצעו להשקטת דעת קהל באירן. ציך לשבת בשקט ולהמשיך בעזה. כמובן יש להתעלם משני הפירומנים שאין להם מושג בלוחמה ומדיניות.
    סגור
  • 7.
    אינפלציה של 16% ב 2024 (ל"ת)
    זליג 14/04/2024 11:04
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 6.
    ולמעשי ההנהגה החרדית הגבנו?
    בת אל 14/04/2024 10:57
    הגב לתגובה זו
    16 7
    המתועבים בוזזים את הקופה הציבורית ומסרבים לשירות צבאי
    סגור
  • 5.
    לא לתקוף זה לתת לגיטימציה מלאה לגרעיין איראני (ל"ת)
    מיכה 14/04/2024 10:48
    הגב לתגובה זו
    5 4
    סגור
  • 4.
    מעולם לא היתה האימרה " תהיה חכם אל תהיה צודק " נכונה !
    צדיק 14/04/2024 10:33
    הגב לתגובה זו
    13 17
    מן הצדק לתקוף את איראן. אבל האם זה יהיה חכם ?????
    סגור
  • בשביל ביבי המטרה לגרור את כולם למלחמה איזורית
    Robin Hood 14/04/2024 13:25
    הגב לתגובה זו
    5 5
    אחרת הוא הולך לכלא
    סגור
  • 3.
    אינפלציה של 16% ב 2024 (ל"ת)
    זליג 14/04/2024 10:26
    הגב לתגובה זו
    6 7
    סגור
  • מינימום.....
    מומו 14/04/2024 11:52
    הגב לתגובה זו
    1 2
    רק?
    סגור
  • 2.
    מסכים לכל מילה
    יהודה 14/04/2024 10:16
    הגב לתגובה זו
    16 9
    אתה צודק. אי תגובה שלנו, בשכונה שלו שנקראת המזרח התיכון, תוביל להשלכות נוראיות על ההרתעה שלנו לדורות. למה צריך להגיב רק כשיש הרוגים אצלנו?שורה תחתונה, מדינה ריבונית תקפה אותנו בצורה מאסיבית וזה מחייב תגובה ישירה.נקודה.לא מעניין אותי ארצות הברית.אני רוצה לראות אותה עוברת התקפה כזאת על השטח שלה ולא מגיבה.אין מצב כזה.
    סגור
  • תחשוב שוב. בלעדי החימוש ו הנשק מארה"ב, ישראל לא קיימת.
    ארה"ב לא מענינת? 14/04/2024 13:01
    הגב לתגובה זו
    2 3
    חד משמעית. אפילו נגד אירגון קטן ומושתן כמו החמאס, ישראל אכלה קדחת, אז מה יהיה מול אירן והחיזבאללה?. בלעדי ארה"ב, ישראל לא קיימת, ואין להתווכח על כך. כולם יודעים זאת. מה שתדרוש ארה"ב , ישראל חייבת להסכים, כמובן במגבלות מסויימות. ארה"ב קובעת מאד מה יקרה כאן בעתיד. אז אל תזלזל במעצמה הזאת.
    סגור
  • לא מדוייק
    יהודה 14/04/2024 13:55
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כן, ארצות הברית מחמשת אותנו, שזה בעיה אחרת שכובלת אותנו ומאלצת אותנו להיות תלויים בה. אבל אני חושב במאקרו ולא במיקרו. אנחנו יכולים להיות יותר החלטיים גם מול ארצות הברית כשזה קשור לעתיד שלנו במדינה הזאת.אתה הולך להיות מול איום קיומי עם אירן ברגע שיהיה לה אטום.אז עכשיו זרקו עלייך מעל 300 כלי טייס וטילים ואתה לא מגיב?! מי ירצה לחיות פה במצב כזה? תודה רבה לאמריקה, אבל צריך להעביר מסר ברור שעם כל הכבוד, אנחנו מתעסקים עם חיות וצריך לגרום להם לחשוב פעמיים אם לתקוף כי אחרת אין טעם לכל ההרתעה שלנו
    סגור
  • מסכים לכל מילה שלך
    איש פשוט 14/04/2024 11:48
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כתבת : "אני רוצה לראות אותה עוברת התקפה כזאת על השטח שלה ולא מגיבה.אין מצב כזה". אני מוסיף : "אני רוצה להיות בעוצמה, במעמד ובעושר של ארה"ב, אבל אין מצב כזה".
    סגור
  • לא מסכים
    יהודה 14/04/2024 13:57
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בגלל שאמריקה יותר חזקה מישראל זה שולל מישראל את הזכות להגיב לדבר כזה? אסור להכיל דבר כזה באיזור שאנחנו נמצאים עם כל החיות טרף האלה מסביבנו.מה שאתה עלול לספוג מאירן אם תראה חולשה יהפוך את 7/10 למשהו קטן
    סגור
  • 1.
    איזו תגובה בראש שלך? הרי הכלה והבלגה עבדו לנו תמיד.
    Bill Hwang 14/04/2024 10:01
    הגב לתגובה זו
    12 15
    וקבינט ה"מלחמה" מורכב מכל חסידי ההבלגה וההכלה שלנו, שעבדו כל כך טוב מול עזה ולבנון.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות