האם שופרסל תצליח להיות פרשמרקט ומה האפסייד על מניית שופרסל
האחים אמיר נכנסו וראו בזבוזי כספים; רבים עזבו והועזבו וזאת רק ההתחלה; מה הסיכוי שהמהלך של האחים אמיר יצליח ולמה נוקד הגדילה החזקה ברשת?
האם שופרסל תצליח להיות רמי לוי, האם שופרסל תצליח להיות פרשמרקט? האחים אמיר שמכרו את השליטה בפרשמרקט לפני כשלוש שנים ורכשו לאחרונה את השליטה בשופרסל נכנסו לחברה בעוצמה. הם גילו חברה לא יעילה, מטה בזבזני ועצל. רבים עזבו, רבים הועזבו, וזה מבטא את הפוטנציאל הגדול.
הבוקר התפרסם דוח טוב של שופרסל וזה עוד לפני שהחלו עזיבות משמעותיות ולפני התייעלות. החברה הרוויחה 89 מיליון שקל, אבל זה כנראה הקדימון לרבעונים הבאים. שם המשחק בשופרסל יהיה - התייעלות.
כלל ראשון בשווק ומסחר הוא שהחברה השנייה תנסה לאמץ מדיניות של זו הראשונה, על מנת להתקרב אליה ואולי לעקוף אותה. האחים אמיר שהשתלטו על שופרסל, באופן מבריק, אימצו גישה הפוכה. בואו נלך בגישה אותה התוונו בפרשמרקט, כזו הדומה לזו של רמי לוי ונאמץ אותה.
פחות נעסוק בפיתוח, במוצר פרטי, בהשקעות, במועדון הלקוחות, בפעילות האון ליין ונחזור לבסיס, ללחם והחמאה, סל מוצרים זול שיאפיל על כל הדברים האחרים. גישה שעיקרה במשפט אחד: סחר טוב =מחיר טוב ללקוחות=קניה קבועה וחוזרת.
פחות נקודות, פחות דאטה, פחות פייבוקס, יותר סחר חזק כיאה למעמד הרשת הגדולה בישראל, שיוריד את מחירי המוצרים יביא להגדלת הרווחיות ולשיפור ברווח התפעולי.
שוק ההון קיבל את ההגעה של האחים אמיר באהבה ואמון. שער המניה קפץ ב-50% והאחים כבר מורווחים על הנייר 10% מהשקעתם, אלא ששווי זה הוא לאחר שנתיים קשות 2022-2023 בהן קרס שער המניה, בעקבות ההתנהלות חסרת האחריות של דירקטוריון החברה והעומדים בראשה.
שנת השפל של 2022 - שנת 2022 תירשם בתולדות שופרסל כשנה הרעה בתולדותיה. זה לא רק הרווח שצנח. אלו היו רעשים בלתי נסבלים בסביבת הניהול, שהעסיקה את החברה ועובדיה.
הרווח הנקי בשנת 2022 הסתכם בכ-2 מיליון שקל בהשוואה לרווח נקי של כ-393 מיליון שקל בשנת 2021. הקיטון נבע בעיקרו מקיטון ברווח התפעולי, מהוצאה חד פעמית בסך 182 מיליון שקל בגין תכנית ההתייעלות, בקיזוז עלייה בשווי נדל"ן להשקעה בסך של כ-18 מיליון שקל לעומת שנת 2021. הרווח התפעולי צנח באותה השנה.
שופרסל עברה בשנתיים האחרונות קרקס ניהולי שעלה לה מאות מיליונים, זה התחיל עם עזיבתו של אברכהן בתחילת 2022, לאחר קדנציה נהדרת של 11 שנה במהלכה הפך את שופרסל לגוף מוביל ומתקדם עם תוצאות כספיות חזקות. אלא שאברכהן במקום לצאת לאפיקים חדשים התחיל לבחוש. הוא בחש בדירקטוריון החברה והביא לכך שמונה ליו"ר הדירקטוריון לאחר שהחליף חלק מהדירקטורים, רק חצי שנה אחרי שעזב את כס המנכ"לות.
מיד עם מינויו הדיח את עופר בלוך, אדם מוערך ואיש שווק מצוין בצעד מכוער ואלים, לאחר חודשיים בתפקיד, מהסיבה שלא היה איש אמונו ולא האמין ביכולותו. הוא מינה לתפקיד את אורי וטרמן אבל צילו היה כל העת עליו. הסיבוב השני של אברכהן הביא להפסד מר ב-2022, שתוקן בשנה אחריה עם דוחות טובים ועליה ברווח התפעולי והנקי.
בפברואר 2024 חודש אחרי שהשתלטו האחים על שופרסל כינס אורי וטרמן מנכ"ל שופרסל את 100 המנהלים הבכירים ואמר להם כי רכישת מניות שופרסל בידי האחים אמיר לא תהפוך אותם לבעלי השליטה בחברה, אלא רק לבעלי המניות הגדולים ביותר. לכן, גם כשהרכישה תושלם, הם לא יוכלו להוציא לפועל החלטות – כמו החלפת מנכ"ל החברה – אלא בכפוף לאישור הדירקטוריון.
לא ברור מדוע וטרמן ערך את האירוע ,האם זו נאיביות, תמימות, או אמונה שמה שהיה הוא שיהיה. בכל מקרה אחרי שבועיים, וטרמן ואברכהן כבר היו מחוץ לחברה וחודשיים מאותו כנס אומלל מרבית חברי ההנהלה והמנכ"לים הבכירים היו גם הם בחופשת פרישה.
האחים אמיר
אביהם של האחרים אמיר היה דוד עמר, ראש העיר הותיק של נשר. כילדים עבדו במכולת השכונתית של סבא שלהם. הם היו מגיעים מיד אחרי בית הספר למכולת של סבא, קראו לה 'מכולת שמעון'. הם היו ילדים קטנים ממש, מסדרים את המדפים ואת עמדות המקפיא.
אחרי שהשתחררו מהצבא הקימו מסעדת פועלים בחוף, אך אחרי ארבע שנים החליטו למכור אותה. הם רכשו סופרמרקט קטן בקריית ביאליק, הכפילו בו את קצב המכירות ומהרווחים רכשו סופרמרקט נוסף בכרמל שנמכר בהמשך.
ביוני 2004 רכשו את פרשמרקט שהפעילה שני סניפים, בגליל ים והרצליה, מאז רכשו עוד 17 סניפים בקצב רכישות מואץ.
לפני שלוש שנים רכשה פז את רשת פרשמרקט לפי שווי של 2.1 מיליארד שח ,כאשר לאחים אמיר היו אחזקות של 65% בחברה. האחים אמיר ניצלו את המצוקה של פז מהחדירה המאסיבית של המכוניות החשמליות בישראל שתביא לצניחה מהכנסות הדלק בעתיד. פז ראתה את העסקה כקיומית ממש, ורכשה את פרשמרקט שנכנסה לתוך זרוע הקמעונאות שלה הכוללת 240 חנויות yellow ו-16 סניפי סופר יודה. פז שילמה הרבה, רבים אומרים הרבה מידי.
האחים אמיר הסתובבו עם מעל מיליארד שח במזומן, המתינו לטרף.
ממחצית יוני 2022 ועד סוף דצמבר 2023 הוחלפו מרבית חברי ההנהלה בשופרסל. השתלטות האחים אמיר היתה האות לשינויים נוספים בחברה כשכאמור הדרג הניהולי של החברה עזב, זה התחיל עם וטרמן המנכ"ל ואחריו שי ורדי סמנכל מערכות מידע, ניצן גולדברג מנהל אגף הסחר והשווק, עינת אמיתי סמנכ"לית משאבי אנוש, טלי תובל סמנכ"לית התקשורת התאגידית, ליאור שחורי מנכל שופרסל עסקים, גיל אמיגה ואורן הוד מנכ"ל שופרסל נדל"ן. גם מנהל שופרסל אונליין פוטר וטרם מונה ממלא מקום, למרות שהאונליין מהווה כרבע מהמכירות.
מעבר לרצון להביא לחסכון בהוצאות של 150 מיליון שקל בשנה, האחים אמיר מאד לא אהבו את מה שראו כבר בשבוע העבודה הראשון. הם התרגלו להיות מעורים בכל פרט ולפי מה שידוע נדהמו מתשובות שקיבלו ממנהלים בכירים וחברי הנהלה. הערכות הן כי האחים יחתכו את הוצאות מטה שופרסל המוערכות בכ־500 מיליון שקל בשנה, בכ־30% המשקפים כ־150 מיליון שקל, וכן יחתכו משמעותית את תקציב הפרסום של הרשת המוערך בכ־150 מיליון שקל בשנה.
האחים רוצים להביא את מטה שופרסל לדומה לחברות הפרטיות תוך צמצום ההשקעה בחדשנות ובשירותים חדשים ללקוחות. המינוי המשמעותי ביותר של האחים אמיר היה בתחום שהכי קרוב לליבם תחום הסחר - אלה ברין, לשעבר מנהלת הסחר של רשת המזון פרשמרקט, מונתה לסמנכ"לית הסחר של החברה וככזו שאמורה לשפר באופן משמעותי את הרווחיות למול הספקים השונים.
אפשר להבין את הצעדים של האחים אמיר והשאלה אם הם לא לקחו בחשבון את איבוד הידע וההון האנושי שנצבר במשך עשרות שנים? טוב היה אילו היו מחילפים בשלב הראשון רק חלק מהצוות הניהולי ורק בשלב השני היו מתפנים לטלטול טוטאלי של המערכת. זו יכלה להיות עבורם מעין תעודת ביטוח לנושאים מסויימים, בטח לנושאים בהם הם מבינים פחות. שופרסל חברה מורכבת, במגוון פעילויות וטוב היה אילו היה עושים את השינויים בהדרגה.
אפילו ההתקשרות עם רני רהב שעבד עם שופרסל 25 שנה והיה חלק ממנה הופסקה, רהב למותר לציין הוא משרד היח"צ הגדול בארץ עם קשרים ענפים בתקשורת ובפוליטיקה. טוב עשו לפחות שמינו במקום רהב את ענת פרידמן שהיתה בעבר סמנכ"לית ברני רהב ודמות מוערכת.
את מקינזי תחליף תחושת הבטן ונסיון עשיר
האחים אמיר השתלטו על 24.9% ממניות החברה והפכו לבעלת השליטה בה. עסקת שופרסל מסמנת גם את השתלטות הרשתות הפרטיות על שוק קמעונות המזון. כעת שולטים בשוק האחים אמיר, רמי לוי, יוחננוף ואייל רביד, ולמעט קרפור שנשלטת על ידי אלקטרה הרשתות הגדולות בידיים פרטיות. ניתן להגיד שהם מסמנים את תום עידן שופרסל, כתאגיד מסודר וסדור, המנוהל בעיקר על ידי על ידי שכירים — ומעבר לחברה המוחזקת ומנוהלת על ידי בעלים, ובני משפחה.האחים אמיר מצאו הנהלה מנופחת שנהנתה למלא פעילויות חדשות ובעיקר אמונה בטכנלוגיה ,בפיזור סיכונים ובקשר הדוק מבוסס דאטה בינה ללקוח. כך למשל הוקמה שופרסל טרוול שהיתה אמורה להציע הצעות ערך טובות לחופשות בארץ ובחו"ל. בפועל המכירות שהיו התבססו על מחירים מסובסדים, והחברה הפסידה במהלך פעילותה סכום של 25 מילון שקל.
שופרסל נכנסה שותפה בפייבוקס בתחילת 2021. אברכהן, אז המנכ"ל, היה בטוח בעצמו, וטען כי היות ששולי הרווח בקמעונאות המזון נמוכים, הוא רואה את הפוטנציאל בתחום הפיננסים. תחום זה כולל גם את תווי הזהב וכרטיסי האשראי של הרשת.
שופרסל קיבלה את המניות בפייבוקס בחינם ובתמורה העבירה לאפליקציה את לקוחותיה ואיפשרה להם לקבל הטבות באמצעות שימוש בה. בשנת 2021 פייבוקס לצד ביט היו פלא עקב השימוש המוגבר של הלקוחות בכלי זה.
כמעט שלוש שנים אחרי ההשקה החגיגית של עסקת פייבוקס, גם בשופרסל מבינים שמדובר בהשקעה כושלת. אין שום מודל עסקי ושופרסל הפסידה מאות מיליוני שקלים מעסקה זו. היה זה לקח כואב לשופרסל שאין לרוץ לכל טרנד ללא בדיקה משמעותית של המודל העסקי שלו.
בצמרת שופרסל גמלה ההחלטה לצאת מההשקעה בפייבוקס והיא מוכנה לצאת מהשותפות גם בתמורה מינימלית ואולי אף אפסית. על פי דוחות שופרסל פייבוקס הפסידה בשלוש השנים האחרונות סכום עתק של 300 מיליון שקל וחלקה של שופרסל מחצית מהפסד זה,ללא אופק לראות רווחים עתידים.
הפיאסקו והשינויים ברשת BE הכושלת
בסוף 2018, שנה וחצי אחרי שרכשה את ניו פארם החליטה שופרסל למתג מחדש את רשת ניו פארם. כבר אז רבים הרימו גבה כשראו את הצבע הסגול והלא ברור, כולל שם לועזי שהחליף סלוגנים וצבעים שהיו זהים לאלו של סופר פארם.ההשקה נערכה בנוכחות שר הכלכלה, אלי כהן, שהחליט להביע תמיכה ברשת הפארם המסחרית שמותגה מחדש. ברור היה שהכוח של שופרסל יחזק מאד את המכירות אלא שהסניפים עצמם והמיתוג החדש נחלו כשלון חרוץ.
כיום 7 שנים אחרי בי פארם לא מצליחה לייצר רווחים. ההכנסות עומדות על מיליארד שקל בלבד לעומת 7 מיליארד של סופרפארם ואפילו הרשת הצעירה והבועטת גוד פארם, כבר הגיעה להכנסות של 600 מיליון שקל בשנה. שוק הפארם הישיר נשלט על ידי סופר פארם(80%) והציפיה של בי פארם להוות מתחרה ראויה נגוזו.
בדיון בכנסת לפני חודשיים, תלתה, עינת פלד שפירא, מנכ"לית בי פארם, את כשלון הרשת בכך שהיא אינה יכולה להיכנס לקניונים. "אין בשום דוגמה בעולם מצב כמו במדינת ישראל, לפיה יש רשת אחת שחולשת על 80% מהשוק הזה (פארם). בארה"ב יש שני מתחרים לפחות וגם באנגליה. רק בארץ אין תחרות כי סופר פארם היא כמעט היחידה בקניונים. הבעיה היא בעיקר גיאוגרפית. אין לנו יכולת להיכנס לכל הקניונים. ביג למשל לא מוכנים להכניס אותנו כי הם סגורים רק עם סופר פארם", בכי התמרורים של פלד שפירא הוא רק תירוץ לכשלון העצום של הרשת.
רשת סופר פארם מפעילה 285 סניפים, רשת בי פארם מבית שופרסל מפעילה 93 סניפים, ורשת גוד פארם מבית רמי לוי מפעילה 58 סניפים.
ספקים ויבואנים מספרים על אופן וסגנון אחר לגמרי ועל מכירות אפסיות בסניפי בי פארם, את המעט שהם מוכרים הם עושים באמצעות הרשת הענפה של שופרסל.
סביר להניח שהאחים אמיר יעשו שינוי משמעותי ברשת הכושלת עם הפוטנציאל העצום, ישנו את המיתוג ויתחילו להחזיר מלחמה בעיקר לסופר פארם. לא צריך להתחנן על ברכי הרגולציה למנוע מהמתחרה לפתוח עוד סניפים, יש לשנס מותניים, להפסיק להתבטל, ולהתחיל לנהל את הרשת והסחר באופן מקצועי ואז התוצאות יגיעו בהתאם.
אם כניסה לבי פארם תייצר חוויה זהה לזו של הסופר פארם, אין מניעה שהרשת תפרח ותצליח לצד שווק מוצרים באמצעות שופרסל. ההערכה היא שבזמן הקרוב האחים אמיר יערכו שינויים פרסונלים להשיג יעדים אלו.
המותג הפרטי
המותג הפרטי של שופרסל הפך בשנים האחרונות לאחראי על למעלה מרבע (27%) ממכירות הרשת, והוא ברווחיות גולמית גבוהה יותר מזה של מותגי הספקים. שופרסל הודיעה לספקים של מוצרי המותג הפרטי שלה שהיא מתכננת לבטל חלקים נרחבים ממנויובל נאון מנהל המוצג הפרטי עזב.
המותג הפרטי מחייב את החברה להחזיק מערך שירות לקוחות, שצריך לתת מענה לפניות צרכנים היום קיימים מעל 6000 מק"טים תחת המותג, וברור כי המגוון יצומצם. ההיגיון מאחורי המהלך, כפי שמבינים אותו ספקי החברה, הוא רצונה של שופרסל לצמצם את אחריותה בכל הנוגע לאיכות המוצרים — דבר שעולה לה בהון רב בשל הצורך להחזיק שירות. הערך המוסף לרשת יהיה גם בהגדלת ההנחה, וגם בכך שמערך בקרת האיכות ושירות הלקוחות על אותם מוצרים, יועבר לאותם ספקים, מה שיחסוך הוצאות לשופרסל.
בתוך כך, בתחום הבשר, צפויה הרשת ששיווקה עד כה בעיקר בשר אנגוס, להתחיל לשווק מותג ביניים, שיאפשר לה לתת מענה לתחרות בענף.
אחד המהלכים שכבר יצא לדרך, נוגע לזרוע המכירות הסיטונאית, המתבצעת בשלוש חנויות קש אנד קרי, בשיווק לחנויות מזון במרחב הכפרי ועירוני וכן על ידי חברת אמיגה העוסקת בהפצה של מוצרי מזון בשוק המוסדי: בתי קפה, מסעדות, חברות קייטרינג והסעדה, גני ילדים, בתי אבות ועוד, וחברת המפיץ המבצעת פעילות דומה בצפון הארץ.
האחים אמיר הבינו מיד כי בעוד הפעילות בחנויות הסיטונאיות ובשיווק לחנויות רווחית, הרי שאמיגה והמפיץ מסבות לשופרסל הפסדים. זאת, בין היתר כיוון שהן עובדות בנפרד, כשחברת המפיץ פועלת מאזור הצפון ואילו אמיגה ממודיעין. המותג הפרטי יצומצם ועל מדפי שופרסל נראה יותר מותגים מוכרים.
סיכום וההערכות לעתיד
גם רועי ורמוס ונוקד מאמינים באחים אמיר - קרן הגידור רכשה מניות ועלתה ל5.3% בשופרסל. הם לא עושים את זה בשביל רווח של 10%, הם מאמינים בהשבחה גדולה. כשמסתכלים על הדוחות שפורסמו היום, ומבינים שזה ישתפר דרמטית בזכות התייעלות (וכנראה גם שיפור בתנאי הסחר), מבינים ששופרסל יכולה להכפיל את הרווח בשורה התחתונה. זה עשוי להתבטא גם במחר המניה - ונוקד עשו את הבדיקות שלהם.המהלכים הצפויים - תנועת המלקחיים הראשית של האחים אמיר תהיה העלאת הרווח הגולמי בצמוד לחסכון משמעותית בעלויות. לפי הצעדים הראשונים, ספק אם נראה גידול משמעותי בהכנסות החברה. הם מאמינים כנראה שהרווח יבוא מהלקוחות הקיימים, דרך הגדלת הרווח הגולמי והחסכון בעלויות.
מעבר לכך, שופרסל היתה חברה מסודרת שעובדת לפי מחקרים, מתודולוגיות, תוכניות עבודה ארוכות טווח, נעזרת בלא מעט יועצים וחברות מחקר חיצוניות ולומדת מקמעונאיות בינלאומיות מובילות. ההנהלה תתרגל לשנות התנהלות זו, אולם חייבים להיות כמה שומרי סף שישימו עדיין עין על שינויים טכנולוגים משמעותיים על מנת לא להישאר מאחור.
לשופרסל יש 2.1 מיליון חברים ומתוכם 615 אלף כרטיסי אשראי במועדון הגדול במדינה.
זה נכס עצום שאסור להזניח אותו.הפניקס ניהלה מו"מ לרכישת 20% משופרסל פיננסים לפי שווי חברה של 750 מיליון שקל עד מיליארד שקל, המו"מ לא הבשיל בשל מחלוקת על שוויה של שופרסל פיננסים, וכעת האחים אמיר יחפשו לקדם עסקה זו או אחרת.
שינויים צפויים בפעילות האון ליין - אחד היתרונות הגדולים של שופרסל הוא אתר און ליין נהדר ותפעול מדוייק של משלוחים. שופרסל אונליין מכרה בשנת 2023 כ-2.44 מיליארד שקל שהיוו כ-17.5% מסך המכירות בסניפי שופרסל ירידה לעומת 20.6% בשנת 2021. האחים אמיר צריכים לטפח את פעילות האון ליין. מעט מטריד שהם קיצצו באופן משמעותי את כוח האדם שם, ברשתות בפרטיות הגדולות המקבילות פעילות האון ליין נמוכה וזה אחד מהחוזקות של שופרסל שיש לשמר.
שופרסל כעוגן מסחרי - שופרסל איבדה את ההגמוניה שלה בתור עוגן מסחרי. במרכזים מסחריים בחרו ברשתות מזון אחרות (יוחננוף, אושר עד, רמי לוי, ויקטורי, מחסני השוק ואחרות) כדי למשוך יותר אוכלוסייה, ולייצר משיכה, לאור רמות מחירים אטרקטיביות יותר וחוויית קנייה עדיפה. האחים אמיר ינסו להחזיר עטרה ליושנה בעיקר בהוזלת סל הקניה ברשת שופרסל.
והכי חשוב, השורה התחתונה. שופרסל מרוויחה תפעולית כ-600 מיליון שקל על מחזור של כ-15 מיליארד שקל בשנה. רווחיות לכאורה של 4%, אבל זה מוטה כלפי מעלה בזכות פעילות הנדל"ן. הרווחיות של תחום הקמעונאות בשופרסל נמוכה מאוד - 1.5%-2, נמוכה ממתחרות של שופרסל, נמוכה מאוד ממה שהאחים אמיר עשו בפרשמרקט ונמוכה ביחס לגודלה של שופרסל
שופרסל אמורה ליהנות מהיתרון לגודל - גם מול הספקים, גם מול העובדים, גם מול הלקוחות. שיעור רווחיות כזה מלמד על בעיה בתמחור מחירי המוצרים או בעיה בהיקף ההוצאות. הבעיה היא בהוצאות. חיסכון בהוצאות יכול להוביל לרווחיות תפעולית של 4%-5%. כלומר, קרוב להכפלה של הרווח.
זה לא יהיה פשוט, בדרך צריך לטפל במלרו"ג היקר שהוקם בהשקעה של 700 מיליון שקל. המרלוג סובל מריבוי תקלות מיחשוב ועובד בתפוקה נמוכה יחסית. שיפור המצב שם יחסוך הוצאות וייעל את תהליך אספקת הסחורה לחנויות הרשת. מעבר לכך, האחים אמיר יקבלו החלטה לגבי רשת יש חסד למגזר החרדי שהיא בעלת תמחור נמוך והיא מסבה בינתיים הפסדים לחברה וגם לגבי רשת הסטוק דן דיל שנרכשה בסכום של 109 מיליון שקל ולא מצדיקה את המחיר.
נתח השוק של שופרסל צנח בשנים האחרונות. הצניחה משוייכת בעיקר להתחזקות של רמי לוי, יוחננוף אושר עד ורשתות רבות חדשות. נתח השוק של שופרסל מוערך ב-15% לעומת נתח שוק של 19% בשנת 2018. גם אם הם לא יעלו בנתח השוק, צפוי שיפור בזכות ההתייעלות בשורה התחתונה. ברבעון השני יבוא לידי ביטוי חג הפסח וגם התייעלות שחלה כאמור באפריל. הרווח צפוי לגדול. נוקד והמשקיעים המוסדיים שעדיין מחזיקים ברוב מניות החברה, חושבים שיש אפסייד של 20% ומעלה. גם האנליסטים מעלים מחיר יעד לאזור 30-31 שקל למניה.
רן נוקד קפיטל של רועי ורמוס ושלומי ברכה - מביעה אמון באחים יוסי ושלומי אמיר, בעלי הבית החדשים של שופרסל. הקרן רכשה מניות של שופרסל בשווי של כ-23 מיליון שקל, והגדילה את החזקותיה כך שהפכה לבעלת עניין בחברה (5.3%). שווי הפוזיציה של נוקד עומד כיום על 362 מיליון שקל
כנסו לעסקה כשהמניה נסחרה באזור ה-19 שקל, היא כעת מעל 25 שקל. השווי שלה 6.75 מיליארד שקל, כבר עקף את מחיר העסקה בכ-13%. יש כאן רווח של קרוב ל-100 מיליון שקל לאחים אמיר (אחרי שמורידים את התשלום לפז)
לאן מניית שופרסל יכולה להגיע ?שופרסל מרוויחה תפעולית כ-600 מיליון שקל על מחזור של כ-15 מיליארד שקל בשנה. רווחיות לכאורה של 4%, אבל זה מוטה כלפי מעלה בזכות פעילות הנדל"ן.
הרווחיות של תחום הקמעונאות בשופרסל נמוכה מאוד - 1.5%-2%. ב-BE הרווחיות אפסית. הרווחיות נמוכה ממתחרות של שופרסל, נמוכה מאוד ממה שהאחים אמיר עשו בפרשמרקט ונמוכה ביחס לגודלה של שופרסל.
שופרסל אמורה ליהנות מהיתרון לגודל - גם מול הספקים, גם מול העובדים, גם מול הלקוחות. שיעור רווחיות כזה מלמד על אחד משניים - בעיה בתמחור מחירי המוצרים או בעייה בהיקף ההוצאות. לשופרסל אין בעיה עם המחירים - הם לא נמוכים. הבעיה היא בעלויות.
המוסדיים מבינים שזה ייקח זמן, אבל הם מצפים שמתישהו השורה התפעולית תעלה. מספיק שתעלה ב-1%-1.5% ל-3% כדי שהרווח התפעולי יעלה ב-150-200 מיליון שקל. במצב כזה, אם רצים מלמעלה למטה על דוח רווח והפסד תיאורטי, מקבלים ששופרסל תרוויח כ-450 מיליון שקל בשורה התחתונה. אולי קצת יותר.
זה אפשרי. אבל זה לא פשוט - יוקר המחייה מקשה על הציבור. העלאות מחירים יגרמו להפחתה ברכישות. המרווח שיש בצד המחירים הוא לא גדול. שופרסל מתעקשת מול הספקים הגדולים שלא להעלות מחירים והיא כמו כל השוק סובלת משחיקת רווחיות - מצד אחד, הספקים מעלים מחירים כי לטענתם אין להם ברירה (העלויות שלהם עולות), מצד שני הלקוחות לא מסוגלים לרכוש במחירים האלה. הפתרון - מותג פרטי חזק. זה חלק מהחוזקות הגדולות של שופרסל (27% מהמכירות).
המסקנה היא ששוב - הפתרון נמצא בעלויות. בהתייעלות פנימית. גם כדי לשפר ב-1% את המרווח צריך לעשות מהלכים. אולי לא בומבסטיים, אבל משמעותיים. לשופרסל יש קרוב ל-17 אלף עובדים. רובם בסניפים, אבל יש מאות רבות במטה. גם אם האחים אמיר לא יפטרו, גם אם הם יתנו צ'אנס לכולם, הם לא יגייסו וייהנו מעזיבה טבעית. 100 אנשים שיעזבו באופן טבעי במטה וכבר ההוצאות יורדות ב-45-50 אלף שקל לפחות. ו-100 עובדים זה לא הרבה בשופרסל.
אז נראה שלהגיע לרווחיות של 3% יהיה אפשרי. האמת שאם רוצים לחלום צריך לחזור לדוחות של פרשמרקט מהעבר (לפני המכירה לפז). הרווחיות שם היא 7% וגם 10%. זה הרבה מעל הממוצע של המתחרות, זה גם היה בתקופה אחרת. השוק היום צפוף יותר, קרפור מתקדמת והופכת למתחרה ראויה, התחרות בכלל עוצמתית וצפופה יותר והמחירים גבוהים והציבור מחפש מוצרים זולים.
כדאי וחשוב להציץ במספרים של פרשמרקט בעבר כי הם מלמדים על השיטה של האחים. ההבדל הגדול בינם לבין האחרים נמצא דווקא ברווח הגולמי. הם מצליחים להרוויח יותר מקנייה ומכירת המוצרים, הרווחיות הגולמית שלהם היתה מעל 33% - זה היה הסוד, אבל זה לא יכול לחזור במצב התחרות הנוכחי - שופרסל מרוויחה גולמית 26%. האחים צפויים לשפר את זה, אבל רווחיות של מעל 30% היא חלום. צריך ששחקן ייצא מהשוק, יפשוט רגל כדי שזה יקרה. התקופה שהנפילה של יינות ביתן פירנסה את המתחרות - חלפה.
אבל בואו נניח שלמרות התחרות, למרות יוקר המחייה, שופרסל תצליח להעלות את המרווחים התפעוליים ל-3%. זה בהחלט אפשרי דרך הפחתת העלויות כשיכולה להיות גם הפתעה ברווחיות הגולמית ואז בכלל המרווח התפעולי יכול לעלות. אבל נמשיך עם אופטימיות זהירה. השאלה מה זה אומר על השווי?
ברווחיות של 3% הרווח בשורה התחתונה הוא סביב 450 מיליון שקל בשמרנות. השווי של שופרסל 6.7 מיליארד. מכפיל רווח של 15. מכפיל רווח כזה לרשתות מזון הוא בהחלט סביר, למרות שיש היום רשתות קטנות שנסחרות נמוך יותר. אבל הבדיקה של שופרסל צריכה לכלול גם את תחום הנדל"ן שצפוי בהמשך להשביח.
שופרסל בשווי הנוכחי 6.7 מיליארד ועם חוב של 1.3 מיליארד שקל (מעל החוב כיום, כי נראה שיתרת הספקים מגלמת עלייה לעומת תקופה קודמת והפחתה מלאכותית בחוב), מבטאת שווי פעילות של 8 מיליארד שקל - שווי ללא חוב. לשופרסל יש שתי פעילויות מרכזיות - הקמעונות והנדל"ן. לצד זה יש לה פעילות פיננסית (פייבוקס, מועדון ועוד).
הנדל"ן של שופרסל קיבל בהערכות שנעשו בחצי השנה האחרונה שווי של 5 מיליארד שקל, לעומת 3.5 מיליארד בספרים. צריך זהירות עם הערכות כאלו, במיוחד כשצריך לזכור שזה נדל"ן שרובו משרת את הרשת עצמה. נהיה זהירים ונעריך אותו ב-4 מיליארד שקל, ואז נקבל שהפעילות הקמעונאית נסחרת ב-4 מיליארד שקל (הנדל"ן והקמעונאות ביחד - 8 מיליארד).
פעילות קמעונאית עם רווחיות תפעולית של 3% מרוויחה בשורה התחתונה 320-350 מיליון שקל (ללא הוצאות מימון, כבר אתייחס למימון) שווה יותר מ-4 מיליארד שקל, אפילו 5 מיליארד שקל ומעלה.
ואז אנחנו מקבלים כך - פעילות נדל"ן של 4 מיליארד, פעילות קמעונאית של 5 מיליארד וחוב לשל 1.3 מיליארד. בנטו - 7.7 מיליארד שקל. יש כאן פרמיה של 13% על השוק וזה בהנחה שהאחים יוכלו לספק את ההערכות האלו. זה לא יקרה מיד, זה ייקח זמן, אבל זה אפשרי.
אם אתם חושבים שהם יעשו יותר - הפרמיה תעלה. אם ההיפך - היא תרד. חוץ מזה, יש את הפעילות הפיננסית - החזקה בפייבוקס ומועדון לקוחות. זה יכול להיות שווה הרבה. כך או אחרת, בנקודת הזמן הזו נראה שהמחיר הנוכחי קרוב למלא (13% עוד בערך שנה עם סיכון - בכל זאת מניה) ומה שמעניין שרוב ההשבחה בנייר כבר נעשתה - עוד לפני שהאחים אמיר נכנסו לחברה, המניה זינקה בשוק ב-32%.
ואיך הכניסה של האחים תשפיע על הסביבה? יכול להיות מאוד שהספקים יאלצו להוריד מולה מחירים. אלו הראשונים שצריכים לדאוג. יכול להיות שהתחרות מול המתחרות תתעצם, אבל האינטרס של כל השחקניות לשמור על סטטוס קוו בתחרות. מול הציבור כנראה לא יהיו שינויים דרמטיים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
19.רונן קרסו יישר כח כתהת מעולה (ל"ת)רון 03/06/2024 17:41הגב לתגובה זו0 0סגור
-
18.אורן הוד נהדרליבי 29/05/2024 11:22הגב לתגובה זו1 0זה חבל חבלסגור
-
17.תנאי פרישהפיטר 29/05/2024 06:48הגב לתגובה זו0 2לא ברור מדוע תנאי הפרישה ההזויים. לכל אחד מהם שנה משכורת. לחלוב. לחלוב.סגור
-
16.שער מניהסמי 28/05/2024 22:29הגב לתגובה זו2 0לפי המכפילים החדשים והנדל״ן אולי הזדמנותסגור
-
15.פוטרו מנהלים מצוייניםשלו 28/05/2024 20:11הגב לתגובה זו5 0שופרסל היתה חוד החנית בקידמה. חבלסגור
- טען עוד
-
14.אמירנדבי 28/05/2024 19:33הגב לתגובה זו3 0בעל בית פרטי יצליח. כמו רמי לוי. כמו יוחננוףסגור
-
13.יעשו יופי של אקזיטשלומי 28/05/2024 17:20הגב לתגובה זו0 0צפוי להם עתיד מזהירסגור
-
12.שופרסל חייבת לפתוח רשת לא כשרהמריה 28/05/2024 17:18הגב לתגובה זו5 5המזון הלא כשר זול יותר ובריא יותר-זאת תהיה הצלחה גדולה, ב"ה.סגור
-
11.טוקבקשמואל 28/05/2024 16:57הגב לתגובה זו3 0אם האחים עמר רצו לקנות "רמי לוי" יכלו לקנות את רמי לוי. מדוע לקנות את שופרסל ולהפולך אותה לעוד רמי לוי.סגור
-
10.רמי לויסמדר 28/05/2024 16:42הגב לתגובה זו3 0הלוואי ויחטפו משופרסלסגור
-
9.אין זכות קיוםמירי 28/05/2024 16:34הגב לתגובה זו3 3שופרסל מאד יקרהסגור
-
8.האון-ליין זה היהלום של שופרסל. (ל"ת)ARTICK19 28/05/2024 16:25הגב לתגובה זו4 0סגור
-
7.עריפת ראשיםעמוס 28/05/2024 16:23הגב לתגובה זו4 0טעות היה להדיח את כולם.אין זכרון ניהוליסגור
-
6.לא הייתי מתקרב למניית שופרסל (ל"ת)כלכלן 28/05/2024 16:20הגב לתגובה זו1 3סגור
-
5.מאמר מעולהסיוון 28/05/2024 16:16הגב לתגובה זו1 1ניתוח מאד מענייןסגור
-
4.טוב מאדדניאל 28/05/2024 16:16הגב לתגובה זו0 1טוב מאד שיעשו סדר שםסגור
-
3.הפסקתי לקנות אונליין בגלל עוגמת נפש משירות הלקוחות שלהם (ל"ת)גבי 28/05/2024 15:39הגב לתגובה זו1 3סגור
-
2.שופרסל לא תחורתית מחירי מוצריה יקרים. (ל"ת)עדי 28/05/2024 15:06הגב לתגובה זו5 4סגור
-
1.שופרסלתום 28/05/2024 15:05הגב לתגובה זו3 0טוב מאד כל מה שקורה שם.סגור