בצל המלחמה - רבעון שיא לאל על וישרוטל; ירידה ברווחי חברות אחרות
מלחמת חרבות ברזל השפיעה באופן ישיר על הפעילות העסקית של חברות התעופה,התיירות והמלונאות. תחום הנופש והטיסות ,הוא הראשון שנפגע עקב מצב בטחוני רעוע. יתרה מכך, התיירות הנכנסת בקריסה של ממש , מה שמשפיע לרעה על חברות שונות בתחום.
אל-על
אל על אל על +1.51% אל על 807.9 +1.51% בסיס:795.9 פתיחה:796 גבוה:813 נמוך:796 תמורה:36,696,174 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ברבעון השיא בתולדותיה ורווח של 80 מיליון דולר. הפסקת הפעילות של חברות תעופה בשוק לישראל הביא למצב אנומלי שבו נתח השוק של אל על היה 54% לעומת נתח שוק של 22%. זה השפיע באופן גורף על פעילות אל על שעשתה התאמות בקווי התעופה.
יש ביקורת רבה בשוק על העלאת מחירים של 19% ברבעון הראשון של השנה, אבל אם מנתחים נכון רואים שקיימת בעיה אמיתית. קשה לפתור את חוסר האיזון בין ההיצע לביקוש. במצב שבו הביקוש גבוה וההיצע נמוך, שיווי המשקל עולה כלפי מעלה.
בהנחה שאל על לא יכלה להביא ציוד נוסף באופן מהיר, הקפאת מחיר היתה מביאה לכך שלא ניתן היה להשיג מקומות בטיסות ואף היה עלול להתפתח שוק שחור לכרטיסי טיסה. היה פתרון אחד וחבל שהוא לא מומש - לחייב את אל על להפעיל טיסות בשבת. המדינה ושרת התחבורה בהיותם בעלי מניית זהב יכלו לחייב את אל על לטוס בשבת, מה שהיה מביא לגידול של 15% בהיצע המקומות לישראל וממנה.
כל הפניות לשרה בנושא עלו בתוהו, אל על הודיעה שבוע אחרי המלחמה שככל שמדינת ישראל כבעלת מניית זהב באל על, תורה לה לטוס מובן שאל על תבצע. הוראה כזו מלשכת השרה רגב לא הגיעה, למרות עשרות פניות בנושא וחבל. זה צעד שבאופן טבעי היה מגדיל את ההיצע ומוריד את המחיר. אם כעת לא הופעלה מניית הזהב, מה הטעם בה?
גם אחוזי התפוסה של אל על היו לא שגרתיים, 93% אחוז תפוסה לעומת 85% בשגרה. עושה רושם שאל על תסיים את השנה באופן מאוד חיובי.
ישרוטל
בדוחות הכספים של ישרוטל ישרוטל +0.16% ישרוטל 8,057 +0.16% בסיס:8,044 פתיחה:8,044 גבוה:8,299 נמוך:7,975 תמורה:1,565,581 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , עולה נתון מעניין. ההכנסות ברבעון קטנו ב5%, אולם הרווח הגולמי והחסכון בעלויות תרמו לחברה 40 מיליון שקל. בישרוטל מסבירים שסגנון האירוח של המפונים הביא לכך שאופי הפעילות השתנה ובוצעה התאמה בעלויות התפעול. מה שהביא לרווח הגבוה. ישרוטל הרוויחה ברבעון 28 מיליון שקל לעומת 1 מיליון שקל בשנה שעברה.
לצד הפעילות בארץ, טוב עושה ישרוטל שהחלה לפזר סיכונים והקימה מלונות בחו"ל, הראשון ביוון. אלו לצד חזרה אפשרית של תיירות הפנים עשויה להביא את ישרוטל לעונה טובה. היות ועיקר הפעילות של ישרוטל היא של נופשים ישראלים, חזרה שלהם בחודשי הקיץ עשויה לסייע לחברה.
פתאל
לפתאל לא היה רבעון ראשון טוב, למרות שהוא היה טוב מקודמו. הכנסות החברה צמחו ל-1.4 מיליארד שקל, עליה של 15% למול רבעון מקביל שנה שעברה. ההפסד הסתכם ב-165 מיליון שקל לעומת הפסד של 195 מיליון שקל בשנה שעברה. הרשת פעילה ב-21 מדינות וב-123 ערים בעולם. שיעורי התפוסה בישראל בזכות אירוח מפונים גדלו מ-61% ל-68%, זהה לאחוזי התפוסה באירופה.
פתאל מעריכה כי בשנת 2024 תהא פגיעה משמעותית בתיירות נכנסת לישראל, אשר היוותה כ19% מהכנסות המגזר בישראל בשנת 2023. ועדיין, רק 20% מהכנסות פתאל מגיעות מישראל, מה שיקל עליה לצלוח את התקופה בארץ בשלום, בעיקר כאשר התיירות באירופה שוברת שיאים.
מלונות דן
כמו שאר בתי המלון, עיקר הפעילות של רשת מלונות דן דן מלונות -1.36% דן מלונות 2,250 -1.36% בסיס:2,281 פתיחה:2,281 גבוה:2,277 נמוך:2,190 תמורה:83,136 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: היתה ממפונים שהתארחו בהם. היתה ירידה של 6% בהכנסות הרשת, גם בעקבות סגירה של שני בתי מלון בצפון. ההפסד של רשת מלונות דן ברבעון היה של 3.6 מיליון שקל לעומת הפסד של 5.1 מיליון שקל אשתקד.
הבעיה העיקרית של הרשת שהיא נסמכת על תיירות נכנסת במרבית בתי המלון שלה למעט אילת.מיהיה אתגר לא פשוט להגיע לאחוזי תפוסה טובים ללא התיירים, בעיקר שגם ההכנסות שמקבל הרשת מהמדינה עבור אירוח מפונים נמוכות משמעותית מההכנסות מתיירים בחודשי הקיץ.
ישראייר
לישראייר היו ארבעה מטוסים בלבד ברבעון הראשון של השנה. הירידה נבעה מהחלטה מסחרית שלא להתקשר בהסכמי חכירה רטובה ולשפר את ניצולת השימוש במטוסים בהפעלה עצמית, בשל מגבלות לינת צוותים, נכונותם לטוס לישראל וממנה ועלויות ומגבלות תפעוליות של המבטחים.
למרות זאת היא שיפרה את נתח השוק בנתב"ג ל 7.7% עקב הפסקת פעילות של חברות תעופה זרות. גם אחוזי התפוסה עלו מ 82% ל 85%. תצורת המטוסים של ישראייר לא אפשרה לה לתת מענה לביקוש העצום לטיסות לצפון אמריקה. הכנסות ישראייר ירדו ב-33% ל-64 מיליון דולר. החברה הפסידה 700 אלף דולר לעומת רווח של 2.9 מיליון דולר אשתקד.
הפגיעה המשמעותית היתה בתיירות הנכנסת של ישראייר ובחברות הבנות. ישראייר דיווחה כי תקבל מענק חד פעמי בסך של כ- 2.5 מליון דולר בתמורה לויתור השתתפות המדינה במימון תפעול מערכת מגן רקיע לשנים הבאות. בישראייר גם תולים תקוות במועדון לקוחות חדש של רמי לוי במסגרתה היא אמורה לקבל מענק חתימה של 2.5 מיליון דולר מישראכרט. ישראייר דיווחה גם שהיא תחזיק 20% בבעלות על מועדון זה. במידה והתוכניות של ישראייר יתממשו, היא עשויה להדביק את הפער ברבעונים הבאים השנה.
איסתא
דו"ח הרבעון הראשון של איסתא איסתא +0.22% איסתא 8,695 +0.22% בסיס:8,676 פתיחה:8,676 גבוה:9,180 נמוך:8,600 תמורה:2,833,600 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: חלש. הרווח ירד ב 50% ל-10 מיליון שקל. איסתא עשתה נכון שפיזרה את עסקיה לתחומי פעילות שונים ומגוונים. לצד התיירות משם צמחה, השכילה איסתא להכנס לתחומי הנדל"ן, המלונאות (בארץ ובחול) כולל מחיר למשתכן ועוד. התוכנית חכמה והיא הביאה את החברה למעמדה הרם.
הבעיה שברבעון הראשון ,כל תחומי הפעילות נפגעו. דווקא במגזר התיירות, למרות המצב, נרשם שיפור ניכר ורווח של 14 מיליון שקל לעומת 4 מיליון שקל בשנה הקודמת בשל עסקאות תיירותיות נכונות. העלייה בשיעורי הריבית ומדד המחירים לצרכן גורמים לייקור רכיב המימון ועלולים להביא לשחיקת רווחיות הייזום לבניה למגורים ולהגדלת הסיכון, זה לא טוב לאיסתא, גם הוצאות הנהלה וכלליות של איסתא גדלו ברבעון ב 25%.
החברה חשופה להלוואות בריבית פריים בשווי של כמיליארד שקל מה שיקשה עליה לחזור לשגרה, עד הורדות הריבית בעתיד. איסתא בדוח הרבעוני הוציאה אזהרה כפולה, על ירידה בהיקפי הפעילות וההכנסות בתחום הנדל"ן ועליה בהוצאות מימון לצד פגישה רחבה אפשרית התחום התיירות במידה והמלחמה תימשך. איסתא צריכה לייחל לירידת ריבית במשק, לחזרה מהירה לשגרה בעיקר בתחום הנדל"ן, על מנת להתאושש.
קשרי תעופה
כל פעילות החברה מבוססת על תיירות. לצד היותה סיטונאית תיירות מובילה, קשרי תעופה קשרי תעופה -0.07% קשרי תעופה 1,400 -0.07% בסיס:1,401 פתיחה:1,401 גבוה:1,401 נמוך:1,400 תמורה:168,040 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: מחזיקה בבעלות חלקית על פגסוס ונציגות רואייל קריביין בישראל. הכנסות החברה צנחו ברבעון הראשון ב-75% ל-12 מיליון דולר בלבד וההפסד היה 400 אלף דולר למול רווח של 1.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
ירידה זו היתה אחרי שנת שיא לקשרי תעופה שבה הרוויחה בכל שנת 2023 סכום של 9 מיליון דולר. בעקבות אהזרות המל"ל הודיעה רויאל קריביאן על הפסקת ההפלגות מישראל בשנת 2024. בנוסף נרשמו ביטולי נסיעות רבות בתחום הטיולים מאורגנים.
קשרי תעופה דיווחה שעלולות להיות השפעות שליליות על התוצאות העסקיות של הקבוצה, על נזילותה, שווי נכסיה, מצב עסקיה, תנאי המימון שלה, אמות המידה הפיננסיות שלה, יכולתה לחלק דיבידנדים ועל יכולתה לגייס. בד בבד היא הודיעה שתוכל להמשיך לממן את צרכי המזומנים באופן סדיר
המצב הסטטי הנוכחי מביא לירידה משוערת של כ-40% בתנועת התיירות היוצאת. במקביל הירידה בתיירות הנכנסת חדה הרבה יותר. ההערכה היא שחברות התעופה הישראליות יסיימו את השנה בתוצאות טובות, באשר לחברות המלונאות וחברות התיירות המשימה קשה יותר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.נסזה שהן לא מתרסקות 02/06/2024 16:26הגב לתגובה זו1 0זה שהן לא מתרסקותסגור
-
3.אל עלסיוון 02/06/2024 12:18הגב לתגובה זו0 0מחירי שחיטהסגור
-
2.ישרוטלרוני 02/06/2024 11:10הגב לתגובה זו0 0איך ישרוטל הרוויחו ודן לאסגור
-
1.הברכה בשמירת שבתאלון 02/06/2024 07:55הגב לתגובה זו1 1יום שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכהסגור