אחרי נפילה של 75% - האם לאלקטרה פאוור יש בשורה למשקיעים?

אלקטרה פאוור הייתה מהשחקניות הראשונות שנכנסו לתחום הספקת החשמל למגזר הפרטי, קצב ההכנסות מתרומם במהירות, מתי יגיעו הרווחים ועד כמה התחום ההז משמעותי לחברה? ראיון עם חן מלמד, מנכ"ל אלקטרה פאוור
 | 
telegram
(3)

אלקטרה פאוור  אלקטרה פאוור -0.23% אלקטרה פאוור 2,185 -0.23% אלקטרה פאוור בסיס:2,190 פתיחה:2,190 גבוה:2,201 נמוך:2,180 תמורה:49,545 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: היא בנקודת זמן הזו אכזבה גדולה. אבל הכניסה שלה לתחום הספקת החשמל מתחילה להניב פירות. חן מלמד, מנכ"ל החברה משדר בשיחה עם ביזפורטל אופטימיות לגבי ההמשך. הוא סבור שקצב הצמיחה ימשיך להיות גבוה ושמדובר בבשורה חשובה לאלקטרה פאוור ולמשקיעים. הוא צופה גידול של ללפחות פי 2 במספר המנויים מסוף הרבעון הראשון ועד סוף השנה - "אולי אילו פי 3". הבשורה הזו עדיין לא מתבטאת בשורה התחתונה ייקח זמן, אבל יש כאן פעילות שיכולה להיות משמעותית ויש יתרון לראשוניות, ומלמד קפץ בין ההראשונים על התחום הצומח. 

אז העתיד והציפיות נמצאות בתחום הזה , נתחיל מההיסטוריה. האחים זלקינד רכשו את אלקטרה פאוור דרך אלקו והנפיקו אותה בבורסה אחרי זמן קצר ברווח של 50%. אלא שמאז ההנפקה המניה קרסה ב-75% והשווי כעת כ-360 מיליון שקל הוא מתחת למחצית מההון העצמי. הירידה הזו עשויה להיות הזדמנות, אבל יש גם סיכונים. 

החברה שמספקת גז לבתים ועוסקת גם באנרגיה סולארית מממשת את הפעילות בחו"ל בתחום הסולארי ונשענת על הפוטנציאל בתחום החדש - אספקת חשמל לבתים. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות


ברבעון הראשון של השנה ההכנסות הסתכמו ב-209 מיליון שקל, ירידה קלה לעומת הרבעון המקביל, כשהתחומים המסורתיים בירידה בהיקף הפעילות, אבל התחום של הספקת החשמל צומח בקצבים מרשימים. ההכנסות במגזר זה ברבעון הסתכמו ב-23.7 מיליון שקל, זינוק גדול לעומת 2.6 מיליון שקל ברבעון המקביל, אבל זה הגיוני, התחום תופס תאוצה ויותר ויותר לקוחות מבינים שאפשר לעבור לספקי חשמל פרטי ולא להמשיך לשלם מחירים גבוהים לחברת החשמל. ההנחות אצל הספקיות החדשות וגם לבזק וג'נריישן יש פעילות כזו וגם למשק אנרגיה וסלקום וגם לאו.פי.סי הן באזור של עד 10%. החברות החדשות מדברות גם על שירות מאוד נוח לעומת השירות של חברת החשמל, בכל מקרה זו בשורה צרכנית. 

מסלולי ההנחה שאלקטרה פאוור מציעה ללקוחות הם כאלה - המסלול הראשון מציע הנחה של עד 10% בין השעות 11 בלילה עד 5 אחה"צ למחרת לכל ימי השבוע, כאשר בשנה הראשונה ההנחה תעמוד על 8%, בשנה השנייה על 9% ורק בשנה השלישית תגיע ההנחה ל-10%. המסלול השני מציע הנחה של 7% בכל ימי השבוע, כאשר גם כאן ההנחה תעלה הדרגתית: בשנה הראשונה הנחה של 5%, בשנייה של 6% ובשלישית תגיע ל-7%. המסלול השלישי מציע הנחה של 20% החל מהשנה הראשונה בין השעות 11 בלילה ועד ל-7 בבוקר למחרת במשך כל ימות השבוע.

ההנחות קצת שונות מההנחות שמציעות החברות האחרות בתחום, כמו למשל הוט, בזק ופרטנר אבל הן דומות בגדול, כאשר כל החברות מציעות למשל הנחה של 20% בשעות הלילה.

תחום אספקת החשמל למגזר הפרטי הוא עצום והוא נשלט עד היום בבלעדיות על ידי חברת החשמל. בוועידת ההשקעות באנרגיה דיברו בכירים בתעשייה, כולל נציג הרגולטור יונתן פלורסהיים, רכז אנרגיה באגף התקציבים באוצר: "לתחרות בשוק החשמל חשיבות מאוד גדולה", אמר בועדיה. "אנו כמשרד אוצר או כאגף תקציבים צריכים שייצור החשמל יהיה במחירים תחרותיים ובסוף זה ישתקף בעלויות חשמל לעסקים ומשקי בית ולכן יש חשיבות מאוד גדולה לתעריף ולתחרות. אנו פועלים כדי לנסות להתמודד עם כשלי שוק ולשכלל את השוק כמה שניתן".

אלקטרה פאוור בונה על התחום הזה. היא כאמור מאכזבת בבורסה ומאכזבת גם בפעילות העסקית ובדוחות הכספיים. באוקטובר האחרון החברה השלימה הנפקת מניות, אבל במחיר נמוך, כשההנפקה הצליחה בזכות הנחה על מחיר השוק ובזכות השקעה של בעלי החברה (אלקו והאחים זלקינד).
מניית אלקטרה פאוור ב-12 החודשים האחרונים
מניית אלקטרה פאוור ב-12 החודשים האחרונים

הפעילות של אלקטרה פאוור בתחום החשמל היא בשיתוף עם אנלייט שמחזיקה ב-35% מהתאגיד המשותף. המיזם היה מהראשונים שנכנסו לתחום אספקת החשמל למגזר הפרטי כאשר באוגוסט המנכ"ל חן מלמד אמר בשיחה עם ביזפורטל כי הם צופים להגיע ל-300-400 אלף לקוחות כבר באזור שנת 2025-2026. החברה לא מפרסמת את המידע לגבי מספר הלקוחות שלה, אבל לפי קצב הגידול הצפוי במגזר, שתוצאותיו כבר נהיות משמעותיות, הגיוני שהיא בקצב הזה. שוחחנו עם מלמד בשביל לקבל תמונה מלאה יותר על הפעילות במגזר ועל הצפי להמשך.

ברבעון הראשון מגזר הספקת החשמל הכניס 23.7 מיליון שקל. בהתחשב בצמיחה שעוד צפויה במגזר אפשר להניח שהוא יכניס 150-180 מיליון שקל בכל השנה?
"אם תיקח את הרבעון הראשון תכפיל בארבע אז כבר מגיעים קרוב ל-100 מיליון, אבל יש עוד צמיחה שצפויה בתחום הזה כי אנחנו רק בהתחלה ובנוסף הרבעונים של עונת הקיץ הם שונים. אני לא יודע אם זה יגיע לאזור של 150-180 מיליון שקל, אבל, על בסיס הלקוחות הקיימים, אם רק היינו משכפלים את הרבעון הזה, פלוס הפקטור של העונתיות, אנחנו במספרים גדולים".

מן הסתם בגלל שאתם בהתחלה יש הרבה הוצאות כמו גיוס לקוחות חדשים. אפשר לצפות שתהיו רווחיים כבר השנה? או משנה הבאה?
"לא השנה. שנה הבאה ואולי אפילו עוד שנה. תלוי בקצב הגידול. רוב העלויות עכשיו הן עלויות שדרושות בשביל המשך הגידול".

כמה לקוחות יש לכם שם עכשיו?
"יש פה כל מיני דרכים להעריך, אבל אני יכול להגיד שכמה עשרות אלפים".

לכמה המספר הזה יעלה בסוף השנה?
"זה יהיה בסוף השנה כפול 2 או כפול 3 אני מקווה. החל מאוגוסט יהיה אפשר לחבר לקוחות עם מונה ישן ולא רק מונה חכם, זה משנה את המשחק. יש לנו המון לקוחות חתומים אבל אי אפשר להעביר אותם כי כרגע צריך מונה חכם ולוקח המון זמן להחליף אליו. מה שהולך לקרות מאוגוסט הוא שהתהליכים יהיו הרבה יותר מהירים, כל אחד שירצה להצטרף יוכל בלי עיכובים. זה אומר שברבעונים האחרונים של השנה יהיה גידול יותר משמעותי".

כזכור, באוגוסט האחרון מלמד אמר שהיו לחברה 30 אלף מנויים וכי בסוף שנת 2023 צפויים להיות 50 אלף מנויים. לפי הקצב הזה והגידול במכירות ניתן להניח שכיום לחברה יש באזור ה-60-75 אלף מנויים, מה שאומר שבסוף השנה לחברה צפויים להיות בהסתכלות שמרנית 120-130 אלף שקל. 

לא מספרים קטנים וזה מבטיח המשך צמיחה מואצת ברבעונים הבאים ובשנה הבאה. קצב מכירות של 250-300 מיליון שקל הוא אפשרי בעוד שנה, אבל הרווחים לא יגיעו מהר. השוק גם יהפוך לתחרותי מאוד, והחברות יאלצו להוריד מחירים. לחברה יש את יתרון הראשוניות, אבל מדובר עדיין במספרים קטנים. מנגד, לבזק יש יתרון תשתיתי ושיווקי ענק וזו יכולה להיות זרוע חדשה ומשמעותית בשבילה בשנים הבאות. 

מספר חברות אחרות השיקו לאחרונה את שירות הספקת החשמל שלהן. אתם רואים איזושהי השפעה עליכם?
"לא, האוקיינוס מאוד גדול ויש מקום לכולם. על פי הנתונים של נוגה יש משהו בין 2.5 ל-3 מיליון משקי בית. עד היום נוידו מספרים של עשרות אלפים". 

כמה משמעותית תהיה הפעילות הזו מסך ההכנסות של החברה בעוד 5 שנים? 
"לא. היא תשתווה לפעילויות האחרות ותעלה עליהן. יש פה בשורה גדולה למשקי הבית ואני חושב שזה המסר. הרפורמה כבר קיימת המון שנים ומי שנהנה ממנה עד היום היו מפעלים ולקוחות גדולים. אנחנו על סף מהפכה של אספקת חשמל למגזר הפרטי בישראל, זה בערך שליש מהצריכה של החשמל. אנחנו רואים רק את הניצנים הראשונים".

בינתיים תחומי הפעילות האחרים של החברה מאטים - ב-2023 ההכנסות במגזר הגפ"מ בסתכמו ב-419 מיליון שקל בהשוואה ל-457 מיליון שקל שנה לפני כן. השינויים במחירי הנפט הביאו לשינויים במחירי הגפ"מ מאחר והוא תוצר לוואי של זיקוק נפט. מחיר רכישת הגפ"מ מבתי הזיקוק נקבע בהתאם למחיר הייבוא הממוצע של גפ"מ בחודש קודם שמושפע ממחירי מוצרי נפט באגן הים התיכון ושערי המרה של מט"ח. ממוצע מחירי הגפ"מ בשנת 2023 עמד על 2,730 שקל לטון לעומת סך של 3,100 שקל לטון ב-2022. מגמת הירידה המשיכה גם ברבעון הראשון כאשר הכנסות מגפ"מ הסתכמו לכ-132.1 מיליון שקל, לעומת כ-145.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

גם במגזר הגז הטבעי והקוגנרציה המגמה היא כלפי מטה. ב-2023 הכנסות המגזר הסתכמו ב-252 מיליון שקל לעומת 298 מיליון שקל ב-2022. ברבעון הראשון ההכנסות במגזר הסתכמו ב-לכ-53.4 מיליון שקל, לעומת כ-65.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כאשר החברה ציינה כי הירידה נובעת בעיקר מירידה בכמויות הגז הטבעי שנמכרו ללקוחות מזדמנים, בקיזוז גידול בפעילות הקוגנרציה ובפעילות הגז הטבעי ללקוחות קבועים.

תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    המנכל אומר שהולכות להיות שנה-שנתיים של הוצאות
    מנתח דוחות 08/06/2024 13:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לחברה יש תחרות ענק בתחום משחקניות מפחידות ועם יכולות גבוהות יותר כמו סלקום שכבר מוכר לצרכן הסופי, בכתבה לא הוזכר כי החברה מממשת נכסים..אחרי 75% מטה כנראה שיבוא עוד 75% עד שהחברה תתחיל להרוויח סכומים מהותיים שיצדיקו את השווי..שומר נפשו יירחק!
    סגור
  • 1.
    אאורה
    מישהו יודע למה מניית אאורה נשחתת ויורדת? למכור? 06/06/2024 14:55
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מישהו יודע למה מניית אאורה נשחתת ויורדת? למכור?
    סגור
  • תגובה
    אברהם 06/06/2024 21:01
    הגב לתגובה זו
    6 0
    זו צמניה שטסה בשעיעור מטורף. אגב כל זאת כאשר כל הסקטור במומנטום שלילי. אינני מבין מדוע זה מפתיע. אם אתה לא מופסד משמעותית כדאי לצאת
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות