משנה למנכ״ל תדיראן: ״אנחנו שואפים, הצבנו לעצמנו יעדים ריאליים ואנחנו מאמינים שנגיע אליהם״
לתדיראן, שפועלת בשווקי הצריכה והאנרגיה הייתה שנה לא פשוטה. השווקים הצרכניים הביתיים הצטמצמו בעקבות פינוי תושבי הצפון והעוטף, ונתוני המאקרו לא היטיבו עם פעילות האנרגיה שלה. בשיחה עם ביזפורטל, שניר שרון, משנה למנכ״ל תדיראן, וסמנכ״ל הכספים לשעבר, מסביר מדוע הוא מרוצה מהתוצאות למרות הקיטון בהכנסות וברווח וכיצד תדיראן תעמוד ביעדים שהציבה לשנתיים הקרובות?
שניר שרון, המשנה למכנ"ל ומנכ"ל תדיראן אנרגיה מתחדשת (קרדיט: איה אפריים)
ברבעון השלישי, שתוצאותיו פורסמו רשמה תדיראן קיטון של 6.8% בהכנסות לצד קיטון של 18% ברווח הנקי. עם זאת, המשקיעים שאבו עידוד מהשיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית בשני מגזרי הפעילות של החברה, ושלחו את המניה לעליות שערים.
״אנחנו שבעי רצון מהתוצאות, גם במגזר מוצרי הצריכה וגם במגזר מוצרי האנרגיה. למרות ההסלמה בצפון, הצלחנו למכור בערך 20 מיליון שקל יותר לעומת הרבעון השלישי שנה שעברה בו לא הייתה מלחמה בכלל. בנוסף, שיפרנו גם את הרווחיות בצורה משמעותית על ידי גיוון הספקים וגיוון המוצרים, כמו גם את עלויות הלוגיסטיקה וההובלה. במגזר האנרגיה, יש לנו את הפעילות באיטליה שבשנה וחצי האחרונות חוותה האטה מסויימת; אבל אנחנו רואים לאט לאט את הפעילות הזו משתפרת וברבעון הנוכחי הראנו עליה ביחס לרבעון, ואחנו מקווים שהמגמה הזו תמשך״, הסביר שרון.
חוויתם שנה קשה מאד במגזר הצריכה, מאיפה הגיעה ההתאוששות ברבעון?
״החברה שלנו במוצרי צריכה היא עונתית. הרבעון השלישי הוא תמיד החזק ביותר עבור החברה ביחס לכל השנה. שיפרנו את עלויות הרכש וגם את עלויות ההובלה, גם את מגוון הספקים שלנו. לדעתי, השנה אנחנו החברה היחידה שמייצרת בישראל. אנחנו מייצרים במפעל בעפולה את כל המגוון הגדול שלנו, אנחנו היחידים בארץ שמייצרים מערכת VRF תוצרת הארץ. יש לנו מגוון מוצרים שאנחנו יודעים לספק ללקוחות״.
השיפור ברווחיות התפעולית היא תופעה שתמשך ברבעונים הבאים?
״אחד הדברים שאנחנו כל הזמן שואפים לשפר הוא את הרווחיות שלנו. לכן אנחנו מדייקים את עלויות הרכש וההובלה״.
התייעלות בעלויות הלוגיסטיקה וההובלה משמעותיות, שכן הן חלק אינטגראלי מעלויות הרכש בחישוב החשבונאי, בכדי להציג רווח גולמי ותפעולי גבוהים יותר.
וביחס למגזר האנרגיה – סביבת המאקרו באירופה שאתם מרבים לציין כמאתגרת, תמשיך לאתגר אתכם בשנה הקרובה?
״בשנה וחצי האחרונות, אירופה חוותה ירידה במחירי החשמל ועלייה בריבית. ברבעון האחרון המגמה טיפה השתנתה הריבית באירופה ירדה באחוז אחד, ומחירי חשמל באיטליה ספציפית עלו בין 20% ל 30%. האם זה יהיה ככה לנצח? זה נתוני מאקרו, קשה לדעת. מצד שני, לאיטליה יש יעדים מאוד מאתגרים בנוגע לאנרגיה מתחדשת: 65% אנרגיה מתחדשת עד שנת 2030 (מתוך סך האנרגיה במשק; חב״ה). היום יש לאיטליה סדר גודל של 35%, כך שהדרך שלה להגיע ליעד שלה הוא לתמוך באנרגיה המתחדשת באמצעות תמריצים. כל שהרוח הגבית של ירידת הריבית ועליית מחירי החשמל תתחזק, אז יעלו התמריצים לשוק התעשייתי מסחרי, השוק יעלה ואנחנו נעלה איתו״.
בעבר, משה ממרוד, מנכ״ל החברה, אמר שכדי לעמוד ביעדים תצטרכו לרכוש פעילויות באירופה, לאן זה התקדם מאז?
״היעדים שלנו לא כוללים כרגע רכישות. אבל, אנחנו תמיד מסתכלים על רכישות, כל הזדמנות אנחנו מסתכלים עליה ואם היא כלכלית אנחנו נשמח לרכוש אותה. אנחנו מסתכלים רק על הזדמנויות בתחום שלנו – אקלים ואנרגיה״.
אם כך, אילו מנועי צמיחה יש? איך תגיעו ליעדים השאפתניים של 3 מיליארד שקל?
״ראשית כל, יש לנו מספיק זמן. אנחנו מדברים על עוד שנתיים וארבעה חודשים. אז יש לנו מספיק זמן ואנחנו נערכים. השווקים שאנחנו פועלים בהם, גם שוק המיזוג וגם שוק האנרגיה, הם שווקים שמטפלים בתשתית, והם שווקים צומחים. אנחנו מאמינים שגם באירופה וגם בישראל תהיה צמיחה של השווקים האלה ואנחנו שחקן גדול בתחומים האלה ולכן נצמח יחד״.
״בנוסף, ישראל היום היא תחת מלחמה, שאני מאמין שמתישהו תסתיים וישראל תתחיל להיבנות. כשהיא תבנה יהיה צורך בהרבה מזגנים, הרבה תשתיות והרבה אנרגיה מתחדשת. ובכל התחומים שאנחנו פועלים בהם, גם תחום התשתיות וגם תחום קירות המסך, יש לנו חברה בתחום קירות המסך – אין פיתרון סולארי אחר למגדלים למעט בתוך קירות המסך; אני מאמין שזה תחום שיגדל – גם מיזוג אויר וגם אנרגיה זה תחומים שהם תשתיות, ולכן כשהמלחמה תגמר המדינה תבנה ואנחנו נצמח איתה. גם אירופה – אנחנו נמצאים כרגע בנקודה נמוכה יחסית, קחו שנתיים אחורה, עשינו מכירות בהיקף כפול ויותר משאנו עושים עכשיו. אם רק נחזור למה שהיה באירופה כבר סימנו וי גדול. אנחנו שואפים, הצבנו לעצמנו יעדים ריאליים ואנחנו מאמינים שנגיע אליהם״.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה