"לעשות יש אחוזים ניכרים בכל טנק מרכבה בצה"ל"
השקעה לפי טרנדים היא אומנם מסוכנת, אבל משקיעים שעולים על המומנטום בזמן יכולים להרוויח הרבה כסף. צריך להבחין בין שני מצבים - השקעות בתחומים שהם הייפ, תחומים שהם טרנדים, פופולאריים, עם פוטנציאל, אבל עדיין בחיתולים ולא מרוויחים (ולרוב גם לא ברור אם יגיעו לרווחים). זה מצב מסוכן, סוג של הימור. לרוב ההימור הזה נגמר בבכי. בדרך יש אנשים שמרוויחים. האחרונים מכבים את האור.
המצב השני והמעניין יותר הוא טרנד, מגמה, שנובעים מביקוש אמיתי. המלחמה הזרימה ביקושים לחברות הביטחוניות והפעם על הכוונת - עשות אשקלון. חברה שהיתה עד לפני 3 שנים חברה די רדומה. חברה טובה, רווחית, אבל יציבה ואפילו משעממת. החברה מספקת אלפי מוצרים, מערכות, רכיבים מכניים ומשולבי חומרים ותוכנה למערכות ביטחוניות בעיקר לטנקים ומטוסים.
על רקע המלחמה החברה קיבלה הזמנות ממשרד הביטחון בסכומים משמעותיים מאוד שמבטיחים לה בסבירות גבוהה צמיחה להמשך. הצבר שלה עומד על 1.6 מיליארד שקל. ברבעון השלישי היא מכרה ב-100 מיליון שקל והרוויחה 11 מיליון שקל. אלא שהמשקיעים ציפו ליותר. מה זה 100 מיליון לעומת 80 לפני רבעון (שהיה לפני המלחמה). ומה זה 11 מיליון שקל, תעשו חשבון אפילו תרימו את הרווח השנתי המייצג לאזור 50 מיליון שקל, אבל שווי של 1.24 מיליארד שקל לחברה הזו?
וכך המניה ירדה השבוע ב-20%. לא ברור אם זה מוצדק או לא, המניה, נזכיר, עלתה מתחילת השנה ב-62% וב-12 החודשים האחרונים ב-90%. אבל מה שיפה במניות מומנטום שרוכבות על מומנטום אמיתי שהמספרים שלהן הולכים ועולים. שינויים נעשים במקרים רבים בצעדים קטנים.
הדוחות של עשות לא מצדיקים את השווי, אבל הפוטנציאל כנראה שכן. אז יגידו משקיעים - "המלחמה נגמרה". אבל מסתבר מהתקציב של משרד הביטחון שזו רק ההתחלה של ההצטיידות. אפשר להתווכח אם זה טוב ונכון, אבל אי אפשר להתווכח עם הצבר של החברה ויש סיכויים טובים שהוא יגדל במספרים משמעותיים מאוד. עם זאת, צריך לזכור שמשרד הביטחון בעסקאות גדולות מכווץ את המחיר. עשות מצד אחד נהנית מהיתרון לגדול וככל שהיא תייצר יותר הרווחיות תעלה, אבל מצד שני בהזמנות הענק הרווחיות נמוכה יותר.
אחרי הירידה במניה, החברה נסחרת במכפיל רווח של 20. סיכוי טוב שקצב המכירות יעלה מקצב של 400 לקרוב או מעל 500 בשנה הבאה. אנחנו שמרנים. בגידול כזה, הרווח יגדל משמעותית יותר, זה יכול להגיע ל-55-60 וצפונה. זה כבר מכפיל 16.6-17 לשנה הבאה, וזה בשמרנות. אז אולי דווקא הנפילה היא הזדמנות, אבל זאת ממש לא המלצה. זאת הערכת שווי עם כלים פשוטים והנחות שיכולות בכל רגע להשתנות.
שוחחנו עם אלי דמרי, מנכ"ל החברה, על רקע התוצאות. בוא נתחיל מהתחלה, מי זאת עשות של היום? רגע לפני נזכיר כי עשות נמצאת בשליטת פימי של ישי דוידי, זה חשוב כי פימי כבר הוכיחה שהיא יודעת להשביח חברות.
"עשות מתמחה בעצם בייצור ממסרות, יש לנו עולמות תוכן מול משרד הביטחון, הרבה מערכות בצה"ל. הרבה פיתוחים של מערכות. חלק מהמערכות הן מכניות, אלקטרו מכניות, חלקן ממוחשבות", אומר דמרי, "יש לנו יכולות ייצור וטכנולוגיות מאוד מתקדמות לייצור המוצרים שמשתלבים במערכות הצבאיות וגם במערכות תעופה. בחלק מהמערכות אנחנו עשינו את הדיזיין, ממש מההתחלה".
"בעולם התעופה אנחנו מייצרים ממסרות לפרויקטים גדולים ולחברות גדולות ומשמעותיות. בנוסף, מייצרים גם הרבה מערכות לבואינג, רולס רויס. זה אותו תחום התמחות ששייך לעולם הצבאי, שבא לידי ביטוי גם בתעופה. חלק מהרכיבים הולכים לתחום האזרחי וחלק לצבאי. המערכות הרגישות שלנו נמכרות גם לצבא ארה"ב, בזכות היכולת שלנו לייצר מוצרים שרק אנחנו ועוד מספר בודד של חברות בעולם יודעים לייצר".
לאן משתלבת הרכישה האחרונה שעשיתם?
"לעשות יש אחוזים ניכרים בכל טנק מרכבה בצה"ל, החברה הנרכשת מספקת מוצרים משלימים כמו מערכת טעינת פגזים אוטומטית, מערכת שמגנה על מערכות צבאיות קריטיות, מערכות שונות לטנק המרכבה ולפיתוחי כלים חשובים של הצבא. הרכישה מביאה יכולות לעוד ועוד מערכות משלימות, לעשות יותר פיתוחים ומוצרים ולתפוס נתח עוד יותר גדול במערכות שאנחנו מספקים להם רכיבים. הרכישה של איי.די.סי גם הביאה לנו יכולות הנדסיות וטכנולוגיות".
הפעילות שלכם גדלה מאוד, אתם מרחיבים את קווי הייצור?
"אנחנו פתחנו הרבה קווי ייצור חדשים, חלקם בשלב ההתחלתי. יש לנו יכולת ייצור משמעותית שיכולה עדיין לגדול, אבל כבר תחת היכולות הקיימות אנחנו יכולים להגדיל ייצור ומכירות. למשל - הצבא היה צריך לתקן הרבה כלים ומערכות ופתחנו יחסית מהר קווים שתומכים בשיפוץ של מערכות".
"יכול להיות שנצטרך להגדיל עוד יותר את היקף הייצור בהמשך. אנחנו נגדל בהיקף הייצור גם בשנה הבאה בצורה משמעותית כבר בזכות היכולות הקיימות".
מחזור של 130-140 מיליון שקל ברבעון עוד שנה, אפשרי?
"אנחנו יכולים לגדול משמעותית בעשרות אחוזים ביכולות הקיימות שלנו בטווחי זמן יחסית קצרים, מעריך שזה יקרה גם בהמשך, אבל לא יכול להגיד שנגיע למספרים האלו, אלו מספרים גבוהים".
מה היקף המכירות שאתה מצפה לו תוך שנתיים-שלוש?
"לא יכול להגיד מספר, אבל בשנה הזו, קצב המכירות גדל משמעותית, גם בתעופה. היתה נפילה בתעופה בגלל הקורונה וחזרנו לצמיחה ולמספרים יפים. אנחנו צומחים בתעופה במקביל לביקושים ממשרד הביטחון. אנחנו נגדיל את תחום התעופה, רואים שיש לזה צורך בשוק".
צמיחה של 30% בכל שנה בשנה שנתיים הקרובות סבירה או מאתגרת?
"התחומים המרכזיים שהחברה עובדת בהם גדלים, גם תחומים שלא עבדנו בהם בעבר וזה יגדל משמעותית. אבל אנחנו לא יודעים ולא יכולים לתת מספרים. צריך לומר שאנחנו גם נכנסים לתחומים חדשים שילכו ויגדלו".
כמה מההכנסות מגיעות מהצבר בתחילת השנה, וכמה מהזמנות שוטפות?
"חלק משמעותי מגיע מהצבר 75%-80%, השאר מהזמנות שוטפות".
האם את היכולות הייחודיות שלכם אתם יכולים לשכפל לצבאות אחרים?
"בעיקרון כן, אנחנו מתרכזים קודם כל בצרכים העתידיים של צה"ל, מתכננים להמשיך לגדול דרמטית בעולם התעופה. ברגע שנרצה נוכל להתרחב גם הלאה. יש לנו מספיק עבודה כרגע בחוזים הקיימים".
"הלקוחות שלנו בחו"ל גדולים, יש לנו מו"מ שוטפים גדולים מולם. אנחנו מייצרים גם לקבלני משנה בארץ רכיבים וחלקים קריטיים לגופים שונים בארץ, אנחנו צפויים לקבל עוד הזמנות שיניעו את הצמיחה".
בכמה זמן יתממש הצבר וההזמנות בסך 1.6 מיליארד שקל?
"רובו של הצבר צפוי להתממש בטווח של שלוש שנים. מהר מאוד נשנה קידומת והצבר יעבור את ה-2 מיליארד".
במכרזים הענקיים אתם מרוויחים אותו דבר כמו בקטנים-בינוניים?
"עשות עברה כברת דרך בשנים האחרונות. התייעלנו, פיתחו טכנולוגיות והפכנו ליעילים יותר. זה מתבטא בדוחות, וזה גם בזכות שיפורים בעסקאות, אנחנו בעולם תחרותי וצריכים להיות מספיק הגונים כדי שהלקוחות יחזרו אלינו. אין לנו כוונה ללכת אחורה ברווח, אבל כן - כשמקבלים הזמנה גדולה, הלקוח אכן מקבל סוג של הנחה".
מתכננים לגייס יותר עובדים כדי לעמוד בביקושים?
"בשנה האחרונה קלטנו כ-50 עובדים כדי להאיץ פרויקטים, כיום אנחנו כ-500 עובדים. מצפים לעלייה של 8%-10% בכוח אדם בשנה הבאה, יכול להיות גם יותר. אנחנו גמישים לפי הצרכים של הפרויקטים שלנו".
רכישת חברה כמו אימקו יכולה להשתלב באסטרטגיה של עשות?
"עדיין לא קיבלנו החלטה אסטרטגית לייצר את כל הטנק", אומר בהלצה דמרי שכן אימקו מספקת מגוון מערכות לטנקים בכלל ולמרכבה בפרט. "אימקו מייצרת הרבה מאוד רכיבים בעולמות החשמל והאלקטרוניקה לטנקים. אני יכול להגיד שהרכישה של איי די סי הועילה לנו כי היא הביאה סל ערכים משלימים. לא יכול להגיד שאימקו על הכוונת אבל נעשה רכישות בהתאם לצרכים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.גם ארית כדוגמאלרון 28/11/2024 18:55הגב לתגובה זו2 0ולא המלצה עתידה לפניה,מלחמות במזה"ת תהיינה לפחות עוד 50-100שנהסגור
-
3.המחיר יעלה (ל"ת)צחי 28/11/2024 17:06הגב לתגובה זו0 1סגור
-
2.הנשק והתחמושת הטובים ביותר לא יעזרומריה 28/11/2024 17:03הגב לתגובה זו1 4אם החרדים יתמידו בסירובם להתגייס לצה"ל.סגור
-
מה הקשר של החרדים לכתבה על חב' עשות אשקלון הבורסאית ? (ל"ת)כלכלן 28/11/2024 19:35הגב לתגובה זו3 0סגור
-
1.דברי מנכל"ים אני לא בעדלרון 28/11/2024 16:28הגב לתגובה זו2 1אך מנכ"ל בחברה כזו ועוד ביטחונית אני קונה ב 4 ידיים ובהחלט קונה את המנייה ועוד בירידה,תודה ולא המלצה טוב שאין טוקבקיסטים דבר המראה את צידקת הדבריםסגור