שלומי ויוסי אמיר פרשמרקט
צילום: מורג ביטן

"מניית שופרסל תעלה ב-20%"

שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות ב-IBI על דוחות שופרסל: "מהלכי ההתייעלות, כולל צמצום האחזקה בפייבוקס, לצד הקטנת המינוף מובילים אותנו להעלאת מחיר היעד למניה מ-35 שקל ל-41 שקל"
רוי שיינמן |

גם הרבעון השלישי היה מאופיין בטיסות מועטות מישראל על ידי החברות הזרות ועליות מחירים, מה שתרם גם הפעם לדוחות של רשתות הקמעונאות. היום הייתה זו הרשת הגדולה ביותר, שופרסל שנסחרת לפי שווי שוק של 9.45 מיליארד שקל, שדיווחה על תוצאותיה לרבעון עם המשך צמיחה - ההכנסות של שופרסל צמחו ב-6% לעומת הרבעון המקביל ל-4 מיליארד שקל והרווח זינק יותר מפי 4 ל-238 מיליון שקל.

ב-IBI עדכנו את מחיר היעד שלהם למניה מ-35 שקל ל-41 שקל, מחיר שמשקף אפסייד של 15%. שירה אחיעז, אנליסטית הקמעונאות כותבת: "שופרסל הציגה דוח חזק מאוד עם רווחיות גולמית מעל לצפי המוקדם שלנו. בהשוואה לרבעון המקביל, נרשמה צמיחה נאה בשורת ההכנסות לצד שיפור ניכר במדדי הרווחיות".

"אנו סבורים כי צמיחה של 6.3% ברבעון במגזר הקמעונאות נבעה בעיקרה הודות לעליות המחירים שנרשמו בענף, מיעוט בהיקף הטיסות לחו״ל על רקע הלחימה (במיוחד בתקופת החגים המאופיינת בהיקף משמעותי של טיסות) וריבוי בימי מכר ביחס לרבעון המקביל", כותבת אחיעז. "עוד נציין כי הצמיחה במגזר הקמעונאות כללה עלייה של 6.8% במכירות בחנויות זהות לצד עלייה של 10.7% במכירות למ״ר. נתחי פעילות האונליין והמותג הפרטי הוסיפו לרדת ברבעון השלישי של השנה, כאשר פעילות האונליין הסתכמה ב-17.1% ברבעון (לעומת 17.9% במקביל) ותחום המותג הפרטי עמד על 23.6% ברבעון (לעומת 26.5% במקביל).

כמו כן, רשת בי פארם תרמה לצמיחה עם עלייה של 7.5% בשורת ההכנסות, אשר כללה עלייה של 6.6% ב-SSS לצד עלייה של 1.9% במכירות למ״ר. הצמיחה ברשת הפארם נבעה להערכתנו הודות לריבוי ימי מסחר ברבעון, פתיחת סניפים חדשים, מיעוט בהיקף הטיסות לחו״ל ועליות המחירים בשוק", כותבת אחיעז.

"עוד נציין כי לראשונה הרבעון סטורנקסט אינה מפרסמת את הנתונים הענפיים של שוק מוצרי הצריכה בישראל, כאשר בבחינת הנתונים של הוצאות צרכנים בכרטיסי האשראי מדובר בצמיחה חזקה של 10.2% בגזרת רשתות שיווק המזון ברבעון השלישי

על אף עלויות בגין הפעלת המרלו״ג האוטומטי החדש במודיעין, שופרסל הצליחה לשמור על רווחיות גולמית של 28.5% (לעומת 26.2% במקביל) - מעל לצפי המוקדם שלנו, כאשר מדובר בשולי הרווח הגבוהים ביותר שהציגה החברה (בדומה לרבעון הקודם). אנו סבורים כי השיפור המשמעותי בשולי הרווח הגולמי מבטא את תרומת כניסת האחים אמיר לחברת שופרסל לתנאי הסחר. כמו כן, אנו מעריכים כי עליות המחירים וירידה בנתח פעילות האונליין תמכו בשיפור ברווחיות הגולמית ברבעון. בתוך כך נציין כי הרווחיות הגולמית של מגזר הקמעונאות השתפרה באופן ניכר לרמה של 27.8% (בדומה לקודם, לעומת 25.5% במקביל)", הוסיפה אחיעז.

 

שיפור ברווחיות למרות התייקרות בתשומות

"למרות התייקרות בקשת רחבה של תשומות (דוגמת חשמל ושכר עבודה), הרווחיות התפעולית (בנטרול אחרות) שהציגה שופרסל השתפרה לרמה של 6.5% ברבעון (לעומת 3.6% במקביל)", כותבת אחיעז. "אנו מעריכים כי השיפור בשולי הרווח התפעולי נבעו בעיקר כתוצאה מעלייה נאה בנתוני המכירות בחנויות זהות של פעילות הקמעונאות, שיפור ברווחיות הגולמית כאמור וקידום מהלכי התייעלות של כוורת ההנהלה החדשה. בתוך כך נציין כי המרווח התפעולי של תחום הקמעונאות היה גבוה אף מהרבעון הקודם ועמד על 6.1% ברבעון (לעומת 2.9% במקביל). לעומת זאת, הרווח התפעולי של רשת בי פארם ירד לכמיליון שקל ברבעון (לעומת 4 מיליון ש״ח במקביל), זאת בעיקר על רקע מהלך מיתוג מחדש של הרשת.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לאור מכירת חלקה בחברת פייבוקס, מהלך שצמצם גם הפסדים רבעוניים בהיקף של כ-9 מיליון שקל ברבעונים האחרונים, נרשמה הכנסה חד״פ של 44 מיליון שקל ברבעון. כמו כן, נרשמו הכנסות חד״פ נוספות הרבעון - כ-10 מיליון שקל בעקבות שערוך נדל״ן להשקעה וכ-10 מיליון שקל נוספים בשל מכירת נכסים לא פיננסיים. ובכך, שופרסל הציגה רווח נקי לבעלי המניות של 237 מיליון שקל ברבעון (לעומת כ-50 מיליון שקל במקביל).

נקודה חיובית נוספת שעולה מהדוחות: החוב פיננסי (נטו) של החברה המשיך במגמת הירידה גם הרבעון, כאשר ירד לרמת שפל של כ-0.2 מיליארד שקל בלבד נכון לסוף הרבעון השלישי (לעומת 1.2 מיליארד במקביל, כ-0.9 מיליארד בקודם), זאת בעיקר על רקע עלייה ניכרת בהיקף המזומנים והפיקדונות לטווח הקצר", כותבת אחיעז.

מבט להמשך ומסקנות

"עליות המחירים בסקטור לצד מיעוט בטיסות לחו"ל על רקע הלחימה צפויים להערכתנו להעניק רוח גבית לכל קמעונאיות המזון בתקופה הקרובה. עם זאת, אנו סבורים כי המשך מגמת התייקרות בקשת רחבה של תשומות, חזרה לרמות נורמאלית בהיקף הטיסות לחו"ל והשלכות שליליות בשל הרעה בסביבה המאקרו-כלכלית צפויים לתת את אותותיהם ולהעיב על רמות הצריכה בטווח היותר רחוק.

להערכתנו, לשופרסל צפויים לתרום קידום מהלכי ההתייעלות שהנהלת החברה החדשה בעיצומם, הן בתחום התפעולי והן בהיבט הסחר וגם בכל הנוגע לצמצום ההשקעות בחברת פייבוקס לאחר המכירה. כל זאת לצד הקטנה משמעותית ברמת המינוף של החברה וירידה בפרמיית הסיכון של ישראל מובילים אותנו לעדכון מחיר יעד מ-35 שקל למניה ל-41 שקל למניה. אנו סבורים כי על אף עלייה של כ-110% מתחילת השנה, מחיר המניה הנוכחי אינו מגלם את פירות ההתייעלות באופן מלא, לכן ממליצים בתשואת יתר", מסכמת אחיעז.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה