חוזרת לאקס: אקוואריוס מחזירה את היו"ר שנכשל ומגייסת פעם נוספת
אחרי שאיבדה 96% מערכה וקיבלה הערת "עסק חי", חברת המנועים אקוואריוס אקוואריוס מנוע 0% אקוואריוס מ 133.5 0% בסיס:133.5 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: מנסה להוציא את העגלה מהבוץ בכל דרך. לצורך כך, היא החליטה למנות את למנכ"ל את מי שהיה עד לפני שנה יו"ר החברה ועזב אותה בטונים צורמים לאחר שלא הצליח להביא אותה לממש את הפוטנציאל. לצד זאת, מודיעה החברה, שזקוקה למזומנים באופן נואש, על כוונה לבצע גיוס הון בהיקף של כ-6 מיליון דולר.
לקריאה נוספת
> עם הערת עסק חי ואחרי נפילה של 97% - אקוואריוס תגיע לנאסד"ק?
> מחברה של 2 מיליארד שקל להערת עסק חי: מה קרה לאקוואריוס והאם דווקא עכשיו מדובר בהזדמנות?
> לקראת הכנסות ראשונות: אקוואריוס תבצע פיילוט בארה"ב תמורת 150 אלף דולר
על פי הודעת החברה, בעקבות העזיבה של המנכ"ל אריאל גורפונג, הוחלט למנות לתפקיד את גל פרידמן. על פניו מדובר בהתאמה טובה, אחד המייסדים שגם שימש כיו"ר, כזה שמכיר את החברה היטב ולא יצטרך זמן רב להסתגל (דבר שלחברה אין). אלא שהמינוי גרם ללא מעט הרמות גבות, שכן פרידמן היה עד לפני שנה וחצי הדמות הדומיננטית בחברה, אך הוא נאלץ לעזוב אותה לאחר שלא הצליח להביא להכנסות משמעותיות.
גל פרידמן, מנכ"ל אקוואריוס הנכנס. קרדיט: רמי זרנגר
במכתב ששלח לעובדים הודה פרידמן כי הוא אינו מתאים להוביל את החברה בשלב שבו היא נמצאת - "אני מרגיש שהיכולת להוליך את החברה שלנו, שמכוונת לייצור ומכירות, פחות מתאימה לאופיי". פרידמן גם החליט למכור את האחזקות שלו בחברה (8.6%) לאחר העזיבה, מה שעשוי להעיד על כך שהפרידה של הצדדים לא נעשתה בצורה טובה. לאחר העזיבה, היו מי שתלו בפרידמן את האשמה לחוסר ההצלחה שלה וטענו שהעזיבה שלו שמה את החברה במקום אחר.
האתגרים של פרידמן: בין הערת עסק חי לרישום לנאסד"ק
פרידמן מקבל את החברה במצב קשה שבו היא נאבקת על המשך קיומה. אחרי שבשנים האחרונות היא שרפה מזומנים בקצב גבוה, בסוף השנה שעברה החליטו רואי החשבון שלה להוסיף הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים. למעשה, הקופה של החברה כמעט ריקה לחלוטין. במחצית הראשונה של השנה 5.5 מיליון שקל של מזומנים, מה שמעמיד את קצב השריפה השנתי על 11 מיליון שקל, זאת כאשר בקופה יש לה רק 10 מיליון שקל.על כן, כחלק ממינוי של פרידמן, החברה הודיעה כי תצא לגיוס הון של לפחות 6 מיליון דולר. מי שצפוי להוביל את הסבב הוא אלכסנדר צ'רנילובסקי, בעל המניות הדומיננטי בחברה (20%). בהנחה שהסבב לא יושלם בשבועיים הקרובים, צ'רנילובסקי צפוי לזכות לדיסקאונט של 5% על מחיר המניה בהנפקה. בנוסף, לפני שלושה חודשים דיווחה החברה כי היא החלה לפעול לרישום מניותיה למסחר בנאסד"ק, מהלך שאם ייצא אל הפועל עשוי לסייע לספק לה מזומנים נוספים.
עם זאת, מבחינה עסקית החברה טרם הצליחה לרשום מכירות למוצר שפיתחה, אך חתמה בחודש מאי האחרון על מזכר הבנות עם חברת אינביירו (EnviroCharge) האמריקאית, המפעילה עמדות טעינה לרכבים חשמליים, אשר אמור לספק לה הכנסות ראשונות של 150 אלף דולר. בנוסף, היא חתמה לפני כחודשיים על מזכר הבנות עם חברת EnviroCharge לביצוע פיילוט תמורת תשלום של 300 אלף דולר. סכומים זעומים ביחס להוצאות השוטפות של החברה.
משווי של מיליארד שקל להערת עסק חי
אקוואריוס הוקמה בשנת 2014 על ידי שלושה יזמים: גל פרידמן (היו"ר לשעבר והמנכ"ל הנכנס), אריאל גורפונג (המנכ"ל היוצא) ושאול יעקובי (סמנכ"ל הטכנולוגיות). החברה פיתחה ומייצרת מנוע לינארי קטן לייצור חשמל השוקל כ-10 קילוגרם, בעל מנגנון בעירה פנימית המיועד בעיקר לשימוש בגנרטורים. בניגוד למנועים המסורתיים הגדולים, במנוע של אקוואריוס קיים חלק נע אחד בלבד והוא הופך דלק לחשמל ללא שימוש בשמן. בשל גודלו ומשקלו הקל, המנוע בעל נצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטת גזים וזיהום נמוך. כיום, פועלת החברה בשני תחומי פעילות מרכזיים - טלקום ורכבים חשמליים.בשנת 2020 במהלך משבר הקורונה ובחסות הגאות בשווקים, הנפיקה החברה את מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב לפי שווי של 1 מיליארד שקל. ההתחלה הייתה טובה, שווי החברה זינק בחודשים הראשונים לכ-1.7 מיליארד שקל. ״גודלו של שוק המערכות ההיברידיות ברכב הוא יותר מ-100 מיליארד דולר, ושל שוק המערכות ההיברידיות בטלקום יותר מ-45 מיליארד דולר, כך שגם אם נתפוס נתח שוק קטן מדובר בהכנסות משמעותיות לחברה״, אמר גל פרידמן, מי שהיה היו"ר ונכנס כעת לתפקיד המנכ"ל בראיון לביזפורטל חודש לאחר ההנפקה.
מספר חודשים לאחר מכן, הודיעה אקוואריוס על מזכר הבנות עם חברת האנרגיה Kampac International (KIP) להקמה משותפת של מפעל באיחוד האמירויות לייצור מוצרים לתעשיית הרכב, המבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה. במסגרת המזכר, ניתנה ל-KIP אופציה לרכישה של עד 10% מאקוואריוס לפי שווי חברה של 5 מיליארד דולר. אך האופציות מעולם לא מומשו ומשקיעי החברה נותרו לתהות כיצד הוא חושב והאם בכלל היה סיכוי שהאופציות ימומשו.
באותו ראיון, שניתן חודש לאחר ההנפקה, העריך פרידמן כי ההכנסות ראשוניות יחלו לזרום לחברה ברבעון האחרון של 2021. אלא שבחלוף שלוש שנים, החברה עדיין לא מדווחת על הכנסות, לא משוק הטלקום ולא משוק הרכב החשמלי. במקביל המזומנים של החברה הולכים ואוזלים, ולאחר שבשנת 2023 היא הפסידה כ-17 מיליון שקל, היא נותרה כמעט ללא מזומנים. דבר שהביא את רואי החשבון שלה להוסיף "הערת עסק חי" לדוחות השנתיים האחרונים, כלומר להביע ספקות ביחס ליכולת של החברה להמשיך ולפעול בשנה הקרובה.
בעקבות הכישלון העסקי החליטו בעלי השליטה בחברה, מריוס נכט ולאון רקאנטי, להקטין את אחזקותיהם בה. במקומם נכנסו משקיעים חדשים אלי פולטוב ואלכסנדר צ'רנילובסקי שמחזיקים יחד בכ-30% ממניות החברה. לאחר השלמת ההשקעה, מתח פולטוב ביקורת על התנהלות החברה תחת פרידמן, ואמר בראיון לביזפורטל - "אמרנו לחברה כשנכנסנו, שאנחנו לא באנו בשביל לעשות מניפולציות. אנחנו פה בשביל להצליח. אם מסתכלים על כמות ההודעות שהוציאה החברה, אז היו יותר הודעת מאשר מעשים, ואנחנו אנשי מעשים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.ביצוע כושלרעיון יפה 06/12/2024 19:51הגב לתגובה זו0 0למכור כמנוע לרחפ ים.סגור
-
4.איך מנפיקים חברה עם הערת עסק חי? (ל"ת)לא הבנתי 06/12/2024 14:13הגב לתגובה זו1 0סגור
-
3.יש הרבה מנועי בוכנה לגנרטור- היתרון קטן ולא מפותח למוצר (ל"ת)עושה חשבון 06/12/2024 10:20הגב לתגובה זו1 0סגור
-
2.ואיפה האחריות של הדירקטוריון?אריאל 05/12/2024 21:34הגב לתגובה זו3 0תתעוררררו!!!! הגיע הזמן שדירקטוריון ייתן דין וחשבון עך מה שקרה בתקופתו בחברה, יש יו"ר, פורסם שמרוויח לא רע יחסית ליו"ר, אז איפה הוא? מה הוא אומר? מה עשה? שתה אספרסו? תן דין וחשבון לבעלי המניות! פירסמתם הודעות לעידוד השקעה במניה! מה עוד עשיתם?? הכנסתם מגבלות על החלפתכם מידי שנה. לזה דאגתם. ולבעלי המניות, דאגתם? צריך להחליף שם את כ-ו-ל-ם !!!סגור
-
1.המשיח יגיע לפני שהחברה הזאת תגיע לרווחיות.. (ל"ת)מהיר הצב 05/12/2024 10:22הגב לתגובה זו2 0סגור