איה, אווץ ואווה - צניחת טווח ב NETA AYA מ 300 ל 40 ק"מ
תקלה בסוללה ברכב חשמלי מסוג Neta AYA הביאה לצניחת טווח הרכב מ- 300 ק"מ לכדי 40 ק"מ בלבד תוך שנה וחצי. ליצרן אין את הסוללה המתאימה במלאי, והלקוחה (הסינית) נותרת ללא מענה ראוי.
רכישת רכב חשמלי מצריכה התגברות על מספר מחסומים כמו טווח וטעינה, אבל לרוב לא עולות שאלות לגבי שרידות סוללת הרכב, בוודאי לא בטווח הקצר, והזמינות של סוללה חליפית במקרה של תקלה.
מדיווחים בתקשורת הסינית עלה לאחרונה סיפור של צעירה שרכשה רכב מסוג NETA AYA קרוסאובר / סופר מיני חשמלית של חברת NETA.
ה NETA AYA הוא רכב חשמלי צנוע יחסית באורך של מעט מעל 4 מטר ובסיס גלגלים של 2.42 מטר צנועים למדי, וגובה של כמעט 1.7 מטר. ל AYA סוללה בקיבולת של 55Kwh שאמורה להספיק לכ 300 ק"מ לפי הצהרת היצרן.
במקרה המתואר, הטווח בפועל של המכונית שנרכשה בחודש מאי 2023 צנח בתוך שנה וחצי מאותם כ - 300 ק"מ מוצהרים לכדי 40 ק"מ בפועל. מאחר וברור לכולם כי לא מדובר ירידה סבירה או הגיונית לרכב חשמלי, פנתה הרוכשת לדילר ממנו רכשה את הרכב, ושם הרכב נבדק ואכן נמצא כי קיימת תקלה מהותית בסוללה ונדרש להחליפה. תקלות יכולות להתרחש, אבל בפועל הדילר לא היה מסוגל לספק סוללה חליפית לרכב עקב מחסור במלאי.
NETA AYA, קרדיט יצרן
גם פניה ישירה ליצרן עצמו לא הניבה תוצאה חיובית כלשהי מאחר וגם ליצרן אין את הסוללה הנדרשת, והתשובה שהתקבלה היא שכרגע אין את החלק המבוקש, ויש להמתין עד שתיוצר הסוללה במפרט הנדרש, אירוע שעלול להימשך מספר שבועות.
האירוע מעלה שאלות רבות בדבר היכולת של היצרנים השונים לתמוך בכשלים מהותיים כמו כשל בסוללה.
גם בישראל היו מספר מקרים של תקלות ברכיבים מהותיים בכלי רכב חשמליים (וגם כאלה שאינם חשמליים) ומחסור בחלקי חילוף כמו ממירי מתח, מחשבים לניהול טעינה וכד', אולם למרות מחסור נקודתי, היבואנים טיפלו בתקלות תוך מתן מענה ראוי פחות או יותר ללקוחות.
לא ניתן להסיק הרבה מהמקרה הבודד של הרכב האמור מתוצרת NETA כאשר מיוצרים מדי שנה מיליוני כלי רכב חשמליים בעולם, ומבודר במקרה בודד. כן יש לקוות כי היבואנים המקומיים נערכים עם מלאי חלפים ראוי גם לתקלות קיצוניות דוגמת המתואר.
הדבר גם מעלה שאלות בדבר האחריות הניתנת בישראל לכלי רכב המיובאים על ידי יבואנים מקבילים. על פי החוק, מי שצריך לספק את האחריות ללקוח הוא היבואן הרשמי של המותג, גם אם הרכב לא נרכש דרכו. אולם לא מן הנמנע כי היבואן הרשמי לא ייצא מגדרו לתת מענה ללקוח שלא רכש את הרכב דרכו, ולא 'יהפוך עולמות' עבור אותו לקוח. היבואן המקביל זה שייבא את הרכב בפועל, לא בהכרח יקח על האירוע אחריות, ועלול להפנות את הלקוח ליבואן הרשמי האחראי לכך על פי החוק. כך או כך, הלקוח יהיה זה שמשלם את מחיר חוסר הנוחות.
רכבי NETA עדיין לא משווקים בישראל, אולם הזיכיון לייבוא נמצא בידי קבוצת בליליוס.
- 2.מתחרים מנסים ללכלך על היבואן המתחרה (ל"ת)בוחבוט 05/01/2025 20:59הגב לתגובה זו
- 1.דוד 05/01/2025 15:56הגב לתגובה זוהמקרה קרה בסין הרכב הזה אינו משווק בארץ והוא קורה אחד למיליון. מה רלוונטי כאן