חניה? תשכחו מזה: למה אין איפה להחנות ומה הפתרון?
התקנים לחניה בדירות חדשות מצטמצמים, המכוניות ממשיכות לגדוש את הרחובות, ותחבורה ציבורית? בואו נגיד שזה עדיין לא שם
אם אתם מרגישים שבכל פעם שאתם חוזרים הביתה לוקח לכם חצי שעה למצוא חניה, אתם לא לבד. התקנים לחניה בדירות חדשות פשוט מתכווצים. בתל אביב, למשל, באזורים ליד תחנות רכבת קלה, התקן הוא חצי חניה לדירה. בירושלים, בדירות קטנות, התקן יכול להיות אפס חניות. ובערים כמו אשדוד ויבנה? המצב לא הרבה יותר טוב.
אבל מה קורה עם התחבורה הציבורית? הרי צמצום מקומות חניה אמור לגרום לנו לוותר על הרכב, לא? תופתעו לשמוע שעדיין אין פתרונות נורמליים. פרויקטים כמו רכבות קלות ומטרו לוקחים שנים, ובינתיים אנחנו נתקעים עם אוטובוסים עמוסים, קווים לא יעילים – ואין מה לדבר על תחבורה ציבורית בסופ"ש.
מספרים שלא משאירים מקום לספק
בישראל נוספו יותר מ-140 אלף מכוניות ב-2023 וכ-150 אלף מכוניות ב-2024, וזה אומר שכרגע
יש לנו יותר מ-4.15 מיליון כלי רכב על הכבישים. איפה הם חונים? בכל מקום אפשרי – מדרכות, איי תנועה, ואפילו על שטחים שלא ברור איך נכנסים אליהם. הסיבה העיקרית היא כמות הרכבים שרק הולכת וגדלה, אך מצד שני יש גם הנחיות חדשות שמכווצים את אפשרויות החניה. היקף החניות
לנכים עולה בשיעור מאוד דרמטי בשנים האחרונות (עוד לפני המלחמה). כמו כן, בתל אביב יש חניות מיוחדות לתלאוטו. ובמקביל בבנייה חדשה אין תקנים מלאים לחניה (יש תקנים שמתחת לחניה לדירה).
- כמה זמן אנחנו מחכים לאוטובוס ומה יגרום לנו להשתמש בתחב"צ יותר?
- מחיר הנסיעה באוטובוס יעלה ל-8 שקלים: מעמד הביניים נושא בנטל
ומה קורה עם תחבורה ציבורית? בתל אביב רואים יותר אנשים עוברים לאופניים ותחבורה ציבורית, אבל בערים כמו ראשון לציון או באר שבע – התלות ברכב הפרטי עדיין בשיאה, בעיקר כי התחבורה הציבורית לא מספקת.
אז מה עושים?
ברור לכולם שצריך לשפר את התחבורה הציבורית: אוטובוסים
בתדירות גבוהה יותר, נתיבי תחבורה ציבורית נוחים, והכי חשוב – תחבורה ציבורית בסופי שבוע. היום, כשאין רכבת או אוטובוס בשבת, אנשים פשוט לא מוותרים על הרכב שלהם, וזה יוצר עוד עומס על הכבישים והחניות.
יש מה ללמוד גם מערים בחו"ל. בניו יורק, למשל, ביטלו את החובה לבנות חניות בפרויקטים במרכז העיר, מה שמוריד עלויות דיור ומעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית. בישראל? אנחנו עדיין רחוקים משם. יכול להיות שזה יהיה בהמשך - כלומר, שהפחתת החניות בבניינים חדשים תוביל לשימוש גובר בתחבורה ציבורית, אבל צריך קודם שתהיה תחבורה ציבורית טובה ואז לעשות את הפחתת החניות - כך זה נעשה גם בניו יורק. אצלנו להוריד תקנים לחניות בשעה שאין פתרונות של תחבורה ציבורית, בטח לא בסופי שבוע, זו בעיה גדולה.
- תעשיית הרכב ב-2025: המגמות, ההזדמנויות והאתגרים לפי בנק אוף אמריקה
- אוטו חן משיקה את MAXUS עם ארבע מסחריות ושני וואנים
- תוכן שיווקי כמה מצבים בהם עו"ד ירושות וצוואות הוא הכתובת עבורכם
שאלות ותשובות בנושא חניה ותחבורה ציבורית בישראל
למה התקנים לחניה מצטמצמים?
המדינה מנסה לגרום לנו להשתמש יותר בתחבורה ציבורית ולצמצם את כמות הרכבים על הכבישים. הרעיון הוא שאם אין איפה להחנות – נחשוב פעמיים לפני שנקנה עוד רכב.
אבל התחבורה הציבורית בארץ לא ממש יעילה, נכון?
נכון מאוד. אוטובוסים לא מגיעים בזמן, הרכבת הקלה נתקעת בעיכובים, ואין תחבורה ציבורית בסופי שבוע. במצב כזה, אנשים ממשיכים להחזיק רכבים פרטיים כי אין להם ברירה.
איפה הכי מורגש המחסור בחניה?
בערים כמו תל אביב וירושלים, שבהן התקנים לחניה נמוכים במיוחד. גם בערים כמו אשדוד ובאר שבע יש בעיות חמורות, בעיקר בשכונות החדשות.
מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב?
לשפר את התחבורה הציבורית: להוסיף קווים, לתגבר תדירות, ולתכנן מסלולים יעילים יותר. וגם – לאפשר תחבורה ציבורית בשבת, מה שיפחית את התלות ברכב הפרטי.
- 2.ארז אילו 16/01/2025 17:24הגב לתגובה זועד שתהיה תחבורה ציבורית ואגרת גודש וכל הדברים האמת טובים צריך להסתכל לבעיה בעיניים ולא לטמון את הראש בחול. בסוף לא משנה על מה יסעו רכב חשמלי אטונומי רכב מעופף או כל דבר אפשרי אחר בסופו של היום הוא יצטרך לעמוד היכן שהוא ולכן יש פתרונות חנייה מתקדמים במעט מקום וכדאי להקים אותם שעדיין אפשר לנסוע קצת בארץ עוד כמה שנים פשוט נעמוד
- 1.שלמה 16/01/2025 16:48הגב לתגובה זומגדלי חניה אוטומטית של כ1012 קומות . אישור של עריות למגרשי חניה ק באישור של חניה במגדל חניה .די ללוקסוס של משטחי חניה שתופסים הרבה מקום ואינם יעילים.בעולם הרבה ניסיון מזה שנים .לא מבין את הגישה של שטחי חניה ללא התחשבות . אנחנו מדינה קטנה .רשיון עסק לחניה רק בבנייני חניה למאות מכוניות