BYD Seal U DMi
צילום: יואב פולס
מחירי הרכבים

התרגיל של יבואני הרכב והאדישות של המדינה - התוצאה: הצרכן שוב "נדפק"

מה צפוי למחירי הרכבים החשמליים בשנים הקרובות, איך העלאת מס קנייה עוזרת ליבואנים מה המחיים של הרכבים החשמליים?

עוזי גרסטמן | (1)

בחודש דצמבר כמעט 100 אלף רכבים חדשים נכנסו לארץ. מדובר על כשליש מכלל המכוניות שנמכרו בשנה שקדמה לכך. הסיבה ברורה וידועה ונזכיר לכם:  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-35% ל-45% החל מינואר 2025, גרמה להקדמת היבוא ולצבירת מלאי. היבואנים משלמים על רכבים שנכנסו בדצמבר מס של 35% ולא 45%.

והנה הגיע ינואר והיבואנים מוכרים את הרכבים על פי מחיר חדש שמבטא את עליית המס. לגיטימי, אבל לא הוגן. יש לכם במלאי רבבות רכבים שנכנסו במיסוי נמוך ואתם מוכרים לנו ביוקר? בגלל המלאי הגדול החברות האלו מציעות הנחות, מבצעים, מתנות, אבל מה שהם לא יציעו זה הרי קשור לכך שהם קנו בזול. קנו בזול ומוכרים ביוקר, גם אחרי הנחה, הם לא מאבדים מהרווחים שלהם , ההיפך. קחו גם בחשבון שהיתה להם סוף שנה נהדרת עם מכירות של 45 אלף רכבים בחודש דצמבר.

בדצמבר, הלחיצו אתכם יבואני הרכב החשמלי לרוץ ולרכוש רכבים בשל עליית מס הקנייה. כעת הם מספרים לנו שהם נותנים הנחות. זו לא באמת הנחה, זה היה ברור שיש להם גמישות במחיר. זה כאילו מחזיר את המחירים לסוף שנת 2024, אם עלייה קלה, בכל זאת, שנת דגם חדשה (וגם עליית מע"מ ב-1%). 




מלחמת מלאים: מה יקרה למחירים בהמשך?

נראה שעד שהיקף המלאי לא יפחת משמעותית הלחץ כלפי מטה יתחזק. זו תופעה עולמית ברכבים החשמליים שמחירם נשחק מדי שנה. הרכבים החשמליים הם כבר מעל 25% משוק החדשות והמשקל שלהם הולך וגדל. ההערכות הן שהשנה זה יהיה מעל 30%.  צריך גם להזכיר שהעלאת מס קנייה שומרת על המחירים של רכבים משומשים, אבל בעיקר של הדגמים החזקים, כאשר המגמה להמשך היא הפחתה בהשפעה של העלאת המס קנייה לצד המשך שחיקה במחירי הרכבים החשמליים. זה יוביל גם לירידה במחירי הרכבים המושמשים שכבר כעת נשחקים באזור ה-15% בשנה בהתעלם מהדגמים העיקריים.


המדינה לא מתערבת - אולי בגלל שנכנסו לקופה כ-4 מיליארד שקל


המדינה נהנתה באופן ישיר מהמהלך של היבואנים לצבור מלאי זול ולמכור אותו ביוקר. לפי נתוני רשות המסים, ההכנסות ממסי רכב בחודש דצמבר 2024 בלבד הסתכמו בכ-4 מיליארד שקל – כפול מהכנסות המדינה בחודש רגיל. המספרים הללו ממחישים עד כמה רווחי עבור המדינה לאפשר את קיומה של השיטה - מעלים מסים בסוף השנה והחברות רצות לשחרר את הרכבים מהמכס ולשם מסים. זה גרם לתקציב להיראות הרבה יותר טוב מאשר הוא היה בפועל. הגיעון בתקציב הוא רק 6.9%, בהחלט נסבל ופחות מההערכות המוקדמות.

אגב,  סך כל ההכנסות מענף הרכב לשנת 2024 עמדו על כ-15.7 מיליארד שקל כשההכנסות של המדינה בתחום שניות רק לתחום הנדל"ן.

כל הכותרות


בעיות לוגיסטיות ואתגרי אחסון

המלאי הגדול שנוצר בעקבות יבוא הרכבים עורר אתגרים לוגיסטיים משמעותיים. סגירת נמל אילת במהלך התקופה אילצה את היבואנים להשתמש בנמלים אחרים כמו אשדוד וחיפה, מה שהכביד על הלוגיסטיקה ויצר עומסים במגרשי אחסון הרכבים. עם זאת, עבור יבואנים רבים, המהלך עדיין נחשב למשתלם, שכן הוא איפשר להם להיערך לביקושים של תחילת 2025.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הצרכן משלם את המחיר

למרות שהמכוניות שוחררו מהמכס לפי המיסוי הישן, הצרכנים כאמור נאלצים לשלם את מחירי 2025. המצב הזה יוצר תחושת ניצול מצד היבואנים, שמפצירים בציבור לקנות רכבים "לפני ההתייקרות", בעוד בפועל הם נהנים ממיסוי מוזל בעצמם. נדגיש כי השוק מוצף במלאי ויש גם מבצעים והנחות - חלק מהיבואנים מציעים מחירים נמוכים יותר על דגמים מסוימים – בעיקר כאלה שלא נמכרים היטב. עם זאת, בדגמים פופולריים שזוכים לביקוש גבוה, ההנחות הן נמוכות מאוד. 


מחירי הרכבים החדשים

העליות במחירי הרכב לא פסחו על דגמים פופולריים ויוקרתיים כאחד. הנה כמה דוגמאות למחירים המעודכנים של דגמים מרכזיים:

  • יונדאי קונה היברידית: התייקרה בשנה האחרונה בכ-9,500 שקל, ומחירה העדכני מתחיל מ-147,000 שקל.

  • סובארו קרוסטרק: מחירו החדש עומד על 155,000 שקל, לאחר התייקרות של כ-9,000 שקל.

  • סקודה אוקטביה בגרסה החזקה: התייקרה בכ-3,000 שקל ל-158,000 שקל.

  • סיאט ארונה: רשמה עלייה של 5,000 שקל ומחירה החדש הוא 132,000 שקל.

  • מיצובישי ASX: התייקר גם הוא ב-5,000 שקל ל-145,000 שקל.

מכוניות קטנות: השיא של קיה פיקנטו

מכוניות המיני, שהיו אמורות להוות אלטרנטיבה זולה, לא חמקו מההתייקרויות.

  • קיה פיקנטו: התייקרה ב-12,000 שקל למחיר של 110,000 שקל. מדובר בעלייה חדה של כמעט 16%.

  • דונגפנג בוקס (סופר-מיני חשמלית חדשה): נכנסת לשוק במחיר תחרותי של 110,000 שקל, עם מרווח פנימי גדול וצריכת אנרגיה נמוכה בהרבה מהפיקנטו.



רכבי פנאי וקרוסאוברים

רכבי הפנאי ממשיכים להוביל את השוק, אך גם בהם נרשמו התייקרויות:

  • קיה סלטוס: מחירו עומד על 160,000 שקל, עלייה של כ-7,000 שקל.

  • טויוטה יאריס קרוס: מחירו נע סביב 168,000 שקל, מה שהופך את האלטרנטיבה של צ'רי טיגו 4 (121,000 שקל) למושכת במיוחד. הצ'רי, עם מנוע 1.5 ליטר ו-95 כ"ס, מציע קרוסאובר במחיר נמוך ב-30%-40% מהמתחרים.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 18/01/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    אנשים לוקחים הלוואות וקונים רכבים במחירים הזויים...חייב חרם צרכני