רכב חשמלי דונגפנג
צילום: יצרן

רכב חשמלי - יתרונות וחסרונות

אחרי שאשתקד 25% ממסירות רכבים חדשים היו של רכבים חשמליים, הכיוון השנה הוא לכ-30%, אבל עדיין - יש 70% של רכבי בנזין חדשים שעולים על הכביש; הסיבה: לצד היתרונות, יש גם חסרונות לרכבים חשמליים מול רכבי הבנזין - הנה היתרונות והחסרונות של רכבים חשמליים

עמית בר | (10)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

הרכבים החשמליים הופכים להיות חלק מאוד משמעותי במכירות רכבים חדשים. זה היה בשנה שעברה כ-25%, וזה עשוי להגיע ל-30% מהרכבים החדשים. אבל צריך לזכור שעדיין יש 70% שרוכשים רכב חדש על בנזין. הדבר מבטא גם את החסרונות של הרכב החשמלי. יש הרבה "טוב" ברכבים חשמליים, אבל גם צדדים פחות עדיפים מרכבי הבנזין. הנה היתרונות והחסרונות של רכבים חשמליים.


רכבים חשמליים - יתרונות




  • איכות סביבה:


    • רכבים חשמליים אינם פולטים גזי פליטה מזיקים כמו חנקן דו-חמצני (NOx), פחמן דו-חמצני (CO2), או חלקיקים, מה שתורם משמעותית להפחתת זיהום האוויר. בישראל, שכבר סובלת מרמות זיהום אוויר גבוהות, המעבר לרכבים חשמליים יכול להביא לשיפור בריאות הציבור. דוגמה בולטת היא תל אביב, שם חלק מהמוניות כבר חשמליות, והרשות המקומית דיווחה על שיפור באיכות האוויר. מחקרים מצביעים על כך שבערים שבהן נעשה שימוש נרחב יותר ברכבים חשמליים, יש ירידה בביקורים בחדרי מיון בימי זיהום אוויר נמוך. דו"ח מטעם משרד הבריאות בישראל בשנת 2024 מציין ירידה של 15% בביקורים בחדרי מיון בימי זיהום אוויר נמוך יותר.



  • חסכון בעלויות:


    • עלות נסיעה ברכב חשמלי בישראל זולה בהרבה בהשוואה לרכבי בנזין או דיזל. נתונים עדכניים מראים שנסיעה של 100 ק"מ ברכב חשמלי עשויה לעלות בין 10 ל-15 שקלים בחשמל לעומת 60-80 ₪ בבנזין. נהג שעושה 20,000 ק"מ בשנה יכול לחסוך אלפי שקלים בשנה בהוצאות דלק. מחשבון חיסכון מרכב חשמלי של חברת חשמל מראה שמשפחה ממוצעת יכולה לחסוך כ-6,000 ₪ בשנה על הוצאות נסיעה.


  • תחזוקה נמוכה:


    • רכבים חשמליים דורשים מעט מאוד תחזוקה בהשוואה לרכבים מבוססי מנועי בעירה פנימית. היעדר החלקים הנעים רבים כמו מערכת הינע, מנוע ומערכת פליטה מוביל לפחות שחיקה ובלאי. לדוגמה, ברכב חשמלי אין צורך בהחלפת שמן מנוע, ועל פי נתונים של יצרנים מובילים, עלויות התחזוקה השנתית יכולות להיות פחות ממחצית מעלויות התחזוקה של רכב בנזין דומה. זה כולל פחות ביקורים במוסך ופחות חלקים שזקוקים להחלפה.


  • נוחות נסיעה:


    • נסיעה ברכב חשמלי מאופיינת בשקט יחסי, מה שמפחית את זיהום הרעש והופך את חווית הנהיגה לנעימה יותר. דוגמה מעשית היא שכונות מגורים בישראל, שם השימוש ברכבים חשמליים מפחית את הרעש הלילי, מה שמשפר את איכות החיים של תושבי השכונה. מחקרים מראים כי הפחתת רעש תנועה תורמת לשינה טובה יותר ולאיכות חיים גבוהה יותר.


  • יתרונות מיסוי:


    • בישראל ישנן הטבות מיסוי לרכבים חשמליים כמו מע"מ מופחת של 8% לעומת 17% לרכבי בנזין, והנחות ברישוי. הדבר יכול לחסוך לצרכנים בין 20,000 ל-40,000 ₪ בהתאם למחיר הרכב. תוכניות ממשלתיות כמו "מענק לרכב חשמלי" מאפשרות להחזיר חלק מהמס ששולם על רכישת הרכב. עם זאת, ההטבות של הממשלה במס קנייה הולכות ופוחתות. מס הקנייה על רכבים חשמליים עלה השנה ל-45% והוא בהדרגה יגיע ל-85%. 


  • טווח נסיעה:


    • עם התפתחות הטכנולוגיה, טווח הנסיעה של רכבים חשמליים עולה בהתמדה. בישראל, שממדיה קטנים יחסית, רוב הנהגים יכולים להסתדר עם טווח נסיעה של כ-300 ק"מ בין טעינות, מה שמתאים לשגרת יום-יומית. דוגמה לכך היא שהרכבים החשמליים הנמכרים ביותר בישראל מציעים טווח נסיעה שמספיק לרוב הצרכים היומיומיים ללא צורך בטעינה במהלך היום.


    • רכב חשמלי
      רכב חשמלי - קרדיט: shutterstock




רכבים חשמלי - חסרונות



  • תשתית טעינה:


    • למרות ההתקדמות, תשתית הטעינה בישראל עדיין לא מספיקה, במיוחד מחוץ למרכזי הערים. בעוד שבתל אביב וירושלים יש כבר מספר נאה של תחנות טעינה, חלקים אחרים בארץ סובלים מחוסר בתשתית. נהגים עלולים להיתקל בבעיות כאשר הם מנסים למצוא עמדת טעינה זמינה, במיוחד בשעות השיא.


  • מחיר רכישה:


    • עלות ההשקעה הראשונית ברכב חשמלי עדיין גבוהה יותר לעומת רכב בנזין דומה. חרף הירידה במחירים, מחירו של רכב חשמלי ממוצע יכול להיות בין 20% ל-50% יקר יותר. לדוגמה, רכב חשמלי קומפקטי יכול לעלות כ-150,000 ₪ לעומת רכב בנזין דומה שיעלה כ-100,000 ₪.


  • זמני טעינה:


    • טעינת סוללה לרכב חשמלי לוקחת זמן. טעינה ביתית מלאה יכולה לקחת בין 6-12 שעות תלוי בסוג המתאם והסוללה, בעוד שטעינה מהירה בתחנת טעינה ציבורית יכולה לקחת בין חצי שעה לשעה ל-80% קיבולת. זה שונה מהתדלוק המהיר של רכב בנזין, שנמשך דקות ספורות.


  • התלות בחשמל:


    • בעת תקלות ברשת החשמל או במצבים שבהם אין גישה לחשמל, רכב חשמלי יכול להפוך ללא פעיל. בישראל, שבה תקלות חשמל אינן נדירות בחודשי הקיץ, זהו חיסרון משמעותי. כמו כן, לא כל בעלי רכבים יכולים להתקין עמדת טעינה ביתית בחניה שלהם.


  • שוויי מכירה:


    • שוק הרכבים המשומשים עבור רכבים חשמליים עדיין מתפתח, ולכן שווי המכירה של רכב חשמלי משומש נמוך יותר בהשוואה לרכבי בנזין. בעלי רכבים חשמליים עלולים לגלות כי קשה יותר למכור את הרכב שלהם במחיר סביר, במיוחד אם הסוללה מאבדת מכושר ההטענה שלה עם הזמן.


  • מס נסועה:


    • ישראל שוקלת להטיל מס נסועה על רכבים חשמליים כחלק ממדיניות לגביית מסים דומה לזו שנמצאת בשימוש ברכבי בנזין. אם ייושם, מס זה עלול להפחית את היתרונות הכלכליים של רכב חשמלי לאורך זמן. מס נסועה צפוי להיות משמעותי והוא למעשה יקזז את הירידה הצפויה במסים על דלק ברכבי הבנזין. 



מעבר לרכב חשמלי זה העתיד, אבל יש עדיין חסרונות בולטים שמקשים על מעבר מאוד מואץ. זה יגיע, אבל זה ייקח זמן. ועדיין - ישראל בשנה האחרונה הצטרפה למדינות עם שיעורי החדירה הגבוהים של רכבים חשמליים ונזכיר כי הכוונה שבשנת 2030 ימכרו רק רכבים חשמליים בארץ. יעד לא טריוויאלי, אבל הממשלה הקודמת והנוכחית דבקים בו. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    קובי פרקש 25/01/2025 14:17
    הגב לתגובה זו
    מי ההורים האינפנטילים שמוכנים לסכן את ילדיהם ברכבים מקרינים בעיקר בספסל האחורי. מי אלה
  • 5.
    אוטואיסט 24/01/2025 21:18
    הגב לתגובה זו
    להתרחק כמו מאש מכל מה שקשור לייצור הסיני. אין מתנות חינם וזול פירושו יקר.
  • צפדינה 25/01/2025 09:06
    הגב לתגובה זו
    יש לך דוגמה
  • 4.
    אחד העם 24/01/2025 19:43
    הגב לתגובה זו
    סעו לאילת וחפשו גמל עם שקע. קרינה ברכב אמרו חוסר הנאת נהיגה עשר שנים לא תחזירו את עלות הרכב היקרה. ומי יקנה חשמלי ישן כשסוללה בוודאות דפוקה ועולה כמו חצי אוטו אז מה איכות סביבה עאלק שגם זה בלוף שיט ענק. החשמל בא מפחם. מעבירים זיהום מהכביש לאזור תחנות הכוח. סעו 300 קילומטר וחפשו מי ינענע אתכם. חחח. רק גז או דיזל!!!
  • צפדינה ק. יהלומי 25/01/2025 09:05
    הגב לתגובה זו
    אבל העברת הזיהום ממרכזי הערים לתחנות היא ברכה. אקולוג אמיתי לא מחליף רכב כל עשר שנים.על פי השמועה באילת יש שקעים.
  • 3.
    מה עם בעיות קרינה המון טוענים שיש אבל לא מדברים על זה מספיקלמה (ל"ת)
    שי.ע 24/01/2025 17:09
    הגב לתגובה זו
  • אריה מכפר סבא 24/01/2025 19:39
    הגב לתגובה זו
    אין שום קרינה..ומי ש מפיץ את זה הם יצרני מכוניות ה בנזין
  • 2.
    תודה רבה (ל"ת)
    . 24/01/2025 16:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ארנון 24/01/2025 14:12
    הגב לתגובה זו
    חסר ניסיון בקשר למצב הבטריה. למשל אחרי טעינות מהירות טווח אמיתי בחורףתחזוקה לא ברור אחרי 7 שנים אם יהיה מוסך שידע לתקן או אם יהיו חלקים.
  • אריה מכפר סבא 24/01/2025 19:41
    הגב לתגובה זו
    אם רוצים משלמים לחבר החשמל ולא מעט אז אפשר להוסיף תשתית חזקה כדי להתקין עמדות טעינה..רק כסף בעיקר