תאונת דרכים חזיתית בין רכב פרטי למשאית תאונה
צילום: דוברות המשטרה

שיא בקטל בדרכים עם 439 הרוגים ב 2024 ועוד 26 מתחילת ינואר

בשנת 2024 הגיע מספר ההרוגים הכבישים לשיאים מדממים. הדם על ידי כל האחראים לביטחון שלנו בכבישים, אבל בסוף ההגה בידיים שלנו. 

יואב פולס | (2)
נושאים בכתבה תאונות דרכים

3 הרוגים בתאונות דרכים בשבת, ועוד ילד פצוע אנוש, לנתונים המחרידים האלה יש להוסיף עוד 23 בני אדם שנהרגו מתחילת השנה. מחיר דמים של 26 בני אדם שהופקרו למות על כבישי המדינה.

פתיחת השנה האיומה הזו היא המשך ישיר לתמונות ההרג על כבישי ישראל בשנת 2024, השנה הקטלנית ביותר מזה שנים רבות.

נתוני ההרג והתאונות בכבישים אותם מפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) קשים.

שנת 2024 הסתיימה עם 439 הרוגים בכבישים, לעומת 361 הרוגים בשנת 2023 גידול של 22%. קשה מאוד לנתח סטטיסטיקה כשמאחורי כל מספר יש הרוג, אדם שחייו הסתיימו באופן אלים ונוראי, ומאחוריו משפחה שבורה.

21 ילדים בני 0 עד 4 נהרגו בשנת 2024

21 ילדים מגיל 0 עד 4 שנים נהרגו בכבישים. ילדים בגיל הזה לא מסתובבים לבד, לא עולים על ההגה ולא מתפרעים על הכביש. הם היו תחת השגחת אדם אחר. עוד 8 ילדים נהרגו כשהם בגיל 5 עד 9 שנים. יחד 29 ילדים עד גיל 9 נהרגו בכבישים. למישהו המספר הזה נשמע סביר בצורה כלשהי? עוד 40 צעירים בגילאים 15 עד 19 נהרגו בשנת 2024. הקבוצה הבאה היא צעירים בגילאים 20-24 מהם 66 צעירים וצעירות קיפחו חייהם בכבישים. אוכלוסיית הגילאים ממנה נהרגו הכי הרבה בני אדם בתאונות דרכים היא בני 65 ומעלה, מהם 96 בני אדם לא זכו לחגוג את השנה האזרחית החדשה.

ניתוח לפי אופי השימוש מעלה את התמונה הבאה: 156 בני אדם נהרגו במעורבות רכב פרטי, כ 36%, עוד 116 הולכי רגל לא הגיעו לאן שרצו, כ 26%, ועוד 98 רוכבי אופנועים וקטנועים שהם כ 22% מההרוגים בכבישים. אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים גבו את חייהם של 29 בני אדם בשנת 2024.

67 נהגים צעירים נהרגו בשנת 2024

עוד קצת להורים שביניכם, אם יש לכם ילדים שקיבלו זה עתה רישיון נהיגה, אזי 67 צעירים שהם נהגים צעירים קיפחו את חייהם. אתם באמת בטוחים בנהיגה של הצעיר/ה שלכם?

הנתונים הרשומים הם למרות שיפור משמעותי בבטיחות כלי הרכב על הכבישים שמגיעים היום עם בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב ועוד. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אלמלא מערכות הבטיחות המקוריות האקטיביות.

הטיפול במניעת תאונות דרכים נמצא באחריות של משרד התחבורה, או בשמו המלא 'משרד התחבורה והבטיחות בדרכים'. מבלי להיכנס לפוליטיקה, הנתונים המובאים כאן, והגידול המחריד בכמות ההרוגים בכבישים, הם באחריות המשרד והעומדים בראשו. כולם כשלו, ודם ההרוגים בכבישים הוא תעודת הכשלון שלהם.

הטיפול במניעת תאונות דרכים עומד על שלושה עמודים – חינוך, תשתיות ואכיפה. כל אחת מהזרועות היא קריטית, עומדת בפני עצמה, ומשלימה את האחרות. כל אחד מהנדבכים נמצא כיום בקריסה וחוסר תפקוד. גם המצלמות הטקטיות שפרסה המשטרה הן לא יותר מגימיק עצוב שלא ימנע אפילו לא קורבן אחד.


ההגה בידיים שלכם, לא של מירי רגב או מפכ"ל המשטרה

ואחרי שאמרנו הכל, והצבענו על אשמים בחוסר תפקוד, בסופו של דבר, לא מירי רגב, ולא מפכ"ל המשטרה אוחזים בהגה ברכב שלכם, או ברכב הסמוך. האחריות לחזור בשלום מכל נסיעה מוטלת עלינו הנהגים, ואנחנו גם אלו שמשלמים את המחיר. הצעירים בבית שלכם נוהגים – דברו איתם על התנהגות בכביש. לוו אותם גם מעבר למה שהחוק מחייב והנחילו להם תרבות נהיגה נכונה. אתה שמתגלח תוך כדי נהיגה, את שמתאפרת כדי להיות יפה במשרד – שניכם תיראו נהדר באמבולנס בדרך למיון במקרה הטוב. תפסיקו לעשות את כל מה שאתם עושים בנהיגה, שאינו נהיגה.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מצד אחד יותר תאונות דרכים מצד שני אי אפשר לסוע אפילו לסופר בלי לעמוד שעה בפקק. נמאס. (ל"ת)
    אזרח 26/01/2025 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החיים 26/01/2025 08:19
    הגב לתגובה זו
    אז בשביל מה צריך ממשלהחינוך אכיפה או העדר אכיפה מדיניות תשתיתהכל נשלט עלידי הממשלהאבל כרגיל כולם אשמים רק לא הממשלהכן צריך זהירות אישית ונהיגה אחראיתאבל מי יטפל במי שיתנגש ביידרוס אותי בגלל השתוללות בכביש