לנדרובר דיפנדר S200 - חייט שטח
הלנדרובר דיפנדר S200 הוא כל מה שרצינו ברכב שטח. הוא נפלא על הכביש, הוא נהדר בשטח. הוא נוח, מרווח ואריסטוקרטי לחלוטין. הוא חליפה שתפר חייט שטח, אבל הוא לא מיועד לתפרנים.
אהבנו - נוחות, איבזור, עבירות, סטייל
לא אהבנו - איבזור בטיחות, מרווח גחון, מגיני בוץ נמוכים מדי (מזמרה פשוטה פותרת את הבעיה), מחיר.
ציון מסכם: 4.6 בסולם פולס בשטח
לפני כמעט ארבע שנים הפקירו בידי אנשי לנדרובר את הבייבי החדש (יחסית) שלהם הלנדרובר דיפנדר החדש. כבר אז היה לי ברור שהמסלול לבחון את הרכב הוא 'נחל פרצים עליון' שנמצא בדרום ים המלח. מסלול אתגרי אבל לא שובר, כזה שיוציא מהרכב את המיטב בלי סיכונים. הצלבות, בורות, הנפות גלגלים פוטוגניות ולא מעט שיפועי צד. אבל במבחן 'ההוא' תפס אותנו שרב כבד, והדיפנדר נבחן ברמת הגולן. עכשיו אין תירוצים, מזג אוויר מושלם, ונקבעה שעת מפגש 0900 בערד.
הדיפנדר החדש נושא את השם של אחד מכלי הרכב המיתולוגיים ביותר בעולם הרכב, יחד עם סיטרואן DS, פורשה 911, פורד מוסטאנג, וגם לנדרובר דיפנדר, שבעבר היה פשוט נקרא 'לנדרובר’ ושורשיו נטועים עמוק באנגליה של אחרי מלחמת העולם השניה.
עם השקתו של הדיפנדר החדש הרבה גבות הורמו בעולם. הדיפנדר שסימן ההיכר שלו היה שלדת סולם שניתן היה להעמיס עליה כמעט כל דבר שבא לכם, ושני סרנים חיים, זנח את שלדת הסולם לטובת מרכב אחוד ואת הסרנים החיים החליף בארבעה מתלים נפרדים.
אל העיצוב של הדיפנדר החדש כבר התרגלנו, עם זאת הוא עדיין אחת המכוניות המרשימות על הכביש, והוא עדיין נראה נפלא ולא דומה לאף רכב אחר על הכביש. מצד אחד אגרסיבי, מצד שני מעודן. מצד אחד חדשני ומתוחכם, ומצד שני קריצות לעיצוב של הדיפנדר המקורי. הרבה קווים ישרים ותכליתיים, ואז נגיעות מעוגלות לעידון.
גם העיצוב הפנימי לא דומה לשום דבר שנמצא באולמות התצוגה האחרים. הגה גדול עם ארבעה חישורים רחבים, לוח מחוונים דיגיטלי גדול שימושי ואינטואיטיבי. חלקו העליון של הדשבורד אופקי לחלוטין, ואז הוא הופך להיות אנכי, עם תא פתוח לכל הרוחב, קריצה לדיפנדר של שנות ה - 80' וה – 90'. במרכז מולטימדיה שימושית עם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, באמצעות כבל. מתחת לדשבורד פאנל עם מתג התנעה, ידית בורר הילוכים ומתגים להפעלת בקרת האקלים. הקונסולה בין הנהג לנוסע מכילה כמה תאים שימושיים וגדולים הכוללים גם מגירה נסתרת. מושב הנהג נוח ונעים. תנוחת הנהיגה כאן היא גבוהה, זקופה ושולטת. מי מכם שאוהב לנהוג בתנוחת חצי שכיבה עם קפוצון על הראש, הדיפנדר לא בשבילכם. גם היושבים מאחור יהנו ממרווח מצוין ושימושי.
לנדרובר דיפנדר S200, קרדיט יואב פולס
אנחנו עם גרסת הכניסה לדיפנדר הארוך, מה שאומר מנוע טורבו דיזל בנפח 3.0 ליטר, המפיק 200 כ"ס ומומנט של 50 קג"מ. תיבת ההילוכים פלנטרית בעלת שמונה הילוכים, וההנעה כמקובל בלנדרובר היא הנעה כפולה 4X4 קבועה. גם בכביש.
עוד קצת נתונים טכניים לטובת אנשי השטח מביניכם, נספר על חישוקי 19'' וצמיגים במידה 255/65 מה שאומר גם רוחב סוליה ראוי, וגם דופן גבוהה המאפשרת הוצאת אוויר. זוויות המרכב החשובות כל-כך לעבודת שטח הן זוית גישה של 37.6°, זוית בטן של 27.9° וזוית נטישה 41.9°, וכמובן מערכת ניהול מצבי השטח של לנדרובר ה Terrain Response
נהיגה מנהלתית בדיפנדר היא חוויה. הרכב מכניס אותך לאווירה אריסטוקרטית, לא בגלל העיצוב אלא בגלל ההתנהגות המלכותית. קשה להסביר את התחושה, אבל אתה או בדרך לפגישה עם צ'ארלס וקאמילה, או שבדיוק יצאת מפגישה כזו. הישיבה גבוהה, ובין אם אתה רוצה או לא, הרכב משנה לך את המבט על עולם פשוטי העם הנוסעים במותגי רכב עממיים. למנוע נהמה / גרגור שבכל הזדמנות תענוג לשמוע אותה, בעיקר כשהחלונות סגורים וזה הסאונד היחיד שחודר פנימה.
נסיעה עירונית עם הדיפנדר היא קורס בהתנשאות סביבתית, תוך שהרכב מבודד אותך היטב מהסביבה הרועשת. מתלי הדיפנדר משתעשעים עם מהמורות עירוניות כמו פסי האטה כך שאתה כנהג לא באמת מרגיש השפעה כלשהי על הרכב. שאר התחלואים כמו מכסי ביוב לא מפולסים, תפירות בסלילה ועוד, פשוט לא קיימים. יציאה לכביש מהיר עם הדיפנדר גם היא סוג של חוויה. כאן צריך להבין, הדרישות מהמתלים של הדיפנדר מנוגדות. כדי שיהיה טוב בשטח הוא צריך מתלים בעלי מהלך מתלה גדול על מנת שלרכב יהיה מגע עם הקרקע גם כשתנאי השטח יהיו בעלי גובה משתנה (בורות עמוקים, חריצים וכד'). כדי שרכב יהיה טוב בכביש הוא צריך מינימום של מהלך מתלה על מנת למנוע זויות גלגול, אבל עדיין להשאיר מעט רכות שלא יהיה קשיח כמו עגלת סופר. בדיפנדר S200 הצליחו מהנדסי לנדרובר לרבע את המעגל, לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, או לאחוז את החבל משני הקצוות – קחו כל סופרלטיב שאתם רוצים, מדובר בכיול מתלים מהטובים ביותר בתעשייה. הרכב נפלא בכביש, גם כשמאתגרים אותו (בכל זאת מדובר ברכב כבד יחסית עם מרכז כובד גבוה). ההבדל בתחושות בין הנהג לנוסע מעולם אל היה מוחשי יותר. הדיפנדר נכנס לפניות ארוכות ומהירות, כאשר אני רואה את הנוסע לצידי אחוז אימה תופס בכל ידית אחיזה פנויה, ובאמצע הסיבוב משחרר את האחיזה כשהוא רואה שהדיפנדר לוקח את הפניה בקלות וללא טיפת דרמה. אין לי דרך לתאר כמה נפלא הוא מתנהג. ואז נכנסים לשטח, למסלול של פרצים עליון. מורידים אוויר ל 26Psi ומתחילים. המסלול של 'פרצים עליון' זורק עליך מגוון של אתגרים. מדרגות, הצלבות, בורות, פודרה עמוקה, ירידות ועליות תלולות, ובסוף המסלול קטע של הצלבות שמכניס את הרכב לשיפועי צד מימין ומשמאל.
דיפנדר S200 - גם על שלושה גלגלים. קרדיט יואב פולס
הדיפנדר שנוסע ב 4X4 קבוע, יש כמובן הילוך כח Low שהוא הדבר היחיד בערך שהנהג יכול לקבוע. בנוסף לדיפנדר נעילת דיפרנציאל מרכזי ונעילת דיפרנציאל אחורי, כאשר את שני הדיפרנציאלים הרכב נועל ומשחרר בהתאם להחלקות שהמחשב מזהה, ללא שליטה של הנהג. גם הנעילה היא לא בהכרח נעילה מלאה, אלא יכולה להיות חלקית. בפועל זה הופך את הדיפנדר החדש לרכב מושלם לאנשים נטולי נסיון נהיגת שטח, שעשויים להיות בטוחים שהם נהגי על.
הדיפנדר עובר את המסלול די בקלילות. צריך להיכנס לאתגרים השונים בשטח עם רגל עדינה על הגז כדי לגרום לרכב להפעיל את המערכות, ואולי זה הדבר שמצריך הכי הרבה הסתגלות, המינון של הלחיצה על דוושת הגז. הקלות בה הרכב עובר את המכשולים השונים ממכרת.
עם זאת יש גם ביקורת. מרווח הגחון של הדיפנדר עומד על 21.7 ס"מ. לא פעם ולא פעמיים גירד הדיפנדר את גחונו על מכשולים שונים, ואולי יותר מטריד היו מגיני הבוץ המאוד נמוכים שלעיתים רבות מדי גירדו את הקרקע. לצערי באחד התמרונים ברוורס לשיפור זוית, נכנס המגן בוץ האחורי ימני מתחת לגלגל ונתלש ממקומו בכאב. הייתי מבקש כאן מגיני בוץ משמעותית יותר גבוהים, גם אם בתור אפטר מרקט. עוד הייתי שמח מאוד לשליטה של הנהג על הנעילות השונות. נכון שהרכב יודע יותר טוב, אבל הנהג רואה את המכשול, ויכול להכין את הרכב מבעוד מועד ולא להמתין להחלקה שתגיע. תנו לי שני מתגים, אחד לנעילה המרכזית, שני לנעילה האחורית, ואני לא אבקש יותר דבר בחיים מלנדרובר.
על אף הביקורת המינורית, הדיפנדר צלח את השטח הקשה בלי טיפת דרמה או מאמץ. לצופה מהצד נראה הרכב מניף גלגל בדרמטיות, לפעמים קדמי, לפעמים אחורי, בעוד הנהג נמצא על סיפונה של היאכטה, ולא מבין למה נשלפות המצלמות.
נסיעת שבילים מהירה עם הדיפנדר גם היא חוויה מענגת. הדיפנדר מגהץ את השביל, אבנים, חריצים ובורות בלי טיפת מאמץ, תוך שהוא מעלה עננת אבק לרכבים שמאחור.
צריכת הדלק של הדיפנדר נחלקת לשתיים. נהיגת כביש לא איטית, יחד עם נהיגת שטח הביאו את הדיפנדר לצריכה של כ 10 ק"מ לליטר מצויינים. נהיגה חסכונית עם הדיפנדר כבר הניבה 6.1 ליטר ל 100 ק"מ, או כ 16 ק"מ לליטר.
בתחום הבטיחות מצוייד הדיפנדר בכל מערכות הבטיחות החשובות כמו בלימה אוטומטית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב ועוד. עם זאת ציון איבזור הבטיחות בדגם ה S200 עומד על 3 בלבד. במבחן הבטיחות האירופאי ה EuroNcap קיבל הדיפנדר ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.
הדיפנדר משווק בארץ בכמה רמות גימור ואיבזור, הנבדלות גם בהספק המנועים. רכב המבחן ה S200 נמכר במחיר של 546.8 אש"ח, וזהו הדיפנדר החדש הכי זול שיש בהיצע, יותר זול מהדיפנדר 90 הקצר בדגם S250. ה 110 נמכר כאמור החל מ 546.8 אש"ח ועד 819.3 אש"ח בשש רמות גימור שונות.
לדיפנדר שלושה מתחרים עיקריים, הפורד ברונקו שבדגמים הבכירים שלו נותן בראש בשטח לכל מה שזז. הג'יפ רנגלר שזול משמעותית אבל נושא עימו עלויות ביטוח גבוהות, ובשטח קיצוני באמת אין לו תחרות, אבל על הכביש יהיה נחות משמעותית, והטויטה לנדקרוזר החדש, שטרם התנסיתי בו.
מכל התחרות, לדיפנדר יש איזה קסם אריסטוקרטי שאין לאף אחד מהמתחרים, והקסם הזה הוא מה ששובה את לב הלקוחות. גם בגירסת הכניסה שנבחנה כאן יכולות השטח שלו הן ברמה הגבוהה ביותר, ועל הכביש אין לו מתחרים. מדובר בלנדרובר הכי טוב שקיים לטעמי.
ציון מסכם:
דיפנדר S200 | |
נוחות | 5 |
דינמיות / שטח | 5 |
צריכת דלק / טווח חשמלי |
5 |
איבזור | 4 |
בטיחות | 3.5 |
עיצוב | 5 |
תמורה למחיר VFM | 5 |
ממוצע | 4.6 |
- 1.יתפור טוב את השטח (ל"ת)שלמה 01/02/2025 19:43הגב לתגובה זו