אופנוע מטרו (אתר חברה)אופנוע מטרו (אתר חברה)

קרסו רוכשת את מטרו מוטור: מה השווי וכמה זה יעזור לקרסו?

קרסו שנסחרת ב-2.7 מיליארד ומרוויחה בקצב של 300 מיליון בשנה רוכשת את מטרו שעוסקת ביבוא אופנועים; האם זה אילוץ או עסקה טובה?

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה אופנוע קרסו

קרסו מוטורס השלימה את אחת העסקאות הגדולות של השנים האחרונות בשוק הרכב הישראלי ורוכשת את מלוא השליטה ביבואנית האופנועים והקטנועים מטרו מוטור, בעסקה שמוערכת בכ-315 מיליון שקל. עד עכשיו, קרסו החזיקה בשליש ממניות החברה, כשכעת היא משתלטת על כל העסק ומסיימת פרק של יותר משלושה עשורים עבור המייסדים חן למדן וגדי אבירם.


המהלך הזה הוא חלק מההתפתחות של קרסו, אבל הוא לא מהלך רגיל בשוק. יבואני רכב גדולים לא ממהרים להיכנס לתחום הדו-גלגלי, בעיקר בגלל ששוק האופנועים והקטנועים נמצא בסטגנציה כבר כמה שנים. מחירי הביטוח גבוהים, הסיכון בתאונות מרתיע הרבה רוכבים, והאופניים החשמליים והקורקינטים הפכו לאלטרנטיבה זולה וזמינה יותר. לכן, בזמן שחברות רכב אחרות מעדיפות להתמקד ביבוא רכבים חשמליים וליסינג, קרסו בחרה דווקא להעמיק את המעורבות שלה בענף האופנועים.

חילוקי דעות שהובילו לרכישה

מה שגרם לעסקה לקרות הוא בכלל מחלוקת שהייתה בין קרסו למטרו סביב יבוא רכבים סיניים. בתחילת 2024 מטרו קיבלה זיכיון ליבוא הרכבים של דונגפנג, אחד מיצרני הרכב הגדולים בסין. אבל מהר מאוד הם גילו שזה סיפור הרבה יותר גדול ממה שחשבו – צריך לרכוש אלפי מכוניות מראש, להקים אולמות תצוגה, ולספק שירות נרחב. במטרו קיוו למצוא שותף אסטרטגי שייקח חלק בפרויקט,
אז הם פנו לקרסו עם הצעה לשתף פעולה.

בקרסו לא התלהבו מהרעיון. החברה, שכבר מייבאת את רנו, ניסאן, דאצ'יה וצ'רי, לא רצתה לקחת על עצמה עוד מותג רכב ולהתחרות בעצמה. בעקבות חוסר ההסכמה, מטרו החליטה למכור את כל פעילות הרכב שלה לדלק מוטורס, ובעקבות המהלך הזה נוצרה מתיחות בין קרסו למייסדים של מטרו, למדן ואבירם.

ברגע שהיחסים בין השותפים התחילו להסתבך, נכנס לפעולה הסכם BMBY – מנגנון משפטי שמאפשר לשותפים במקרה של חילוקי דעות להיפרד: אחד השותפים מציע מחיר לרכישת המניות של האחרים, והצד השני חייב או למכור את חלקו או לרכוש את החלק של המציע באותו מחיר. קרסו החליטה להציע לקנות, למדן ואבירם קיבלו את ההצעה – וככה העסקה יצאה
לפועל.

שוק הדו-גלגלי: תקוע, אבל אולי משהו ישתנה

השוק הזה לא מצליח להתרומם כמו שהרבה קיוו. למרות התחזיות בעבר שהמסירות יגיעו ל-25 אלף כלים בשנה, בפועל המספרים נשארו סביב 20 אלף. הסיבות ברורות – מחירי הביטוח גבוהים, הרכיבה מסוכנת יותר מרכב פרטי, ובתל אביב במיוחד – קורקינטים ואופניים חשמליים מחליפים את הצורך בקטנועים.

אבל יכול להיות שהמצב ישתנה. עם העומסים בכבישים שמחמירים, מחירי הרכב שעולים, והרצון להחמיר את האכיפה על קורקינטים ואופניים חשמליים – יש סיכוי שהרבה אנשים יחזרו לבחור באופנועים וקטנועים כחלופה נוחה יותר.

מה קרסו מתכננת לעשות עם מטרו?

קרסו היא לא רק יבואנית רכב – היא פעילה גם בליסינג, מימון רכבים וטעינת מכוניות חשמליות, והעסקה עם מטרו היא עוד נדבך באסטרטגיה שלה להתרחב ולגוון את ההשקעות. זו לא החברה הראשונה שניסתה להיכנס חזק לשוק הדו-גלגלי, אבל כאן מדובר ברכישה מלאה של החברה הכי גדולה בענף.

השאלה היא האם מטרו תשמור על מותג נפרד ומבודל, או שתהפוך להיות חלק מהמעטפת של קרסו תחת המותג "פריסבי" – שמאגד מכירת רכב חדש ומשומש, ליסינג והשכרה. כרגע אין תשובה ברורה, אבל סביר להניח שבקרסו ינסו להפיק מהמותג מטרו את המקסימום, כדי להפוך אותו לרווחי יותר
ולשפר את שולי הרווח.

הרגולטור עוד צריך לאשר

למרות ההסכמות בין החברות, העסקה עדיין צריכה לעבור אישור של רשות התחרות. לכאורה, אין סיבה לפסול אותה – היא לא מקטינה את התחרות בענף האופנועים, כי עדיין יש שחקנים כמו מאיר (יבואנית הונדה) ועופר-אבניר (יבואנית קימקו וסוזוקי). אבל בגלל שמטרו שולטת ב-43% משוק הדו-גלגלי, רשות התחרות עשויה לבדוק את העסקה מקרוב.


לפני שנתיים, הרשות ניסתה למנוע ממטרו להאריך את הזיכיון של סאן-יאנג וימאהה, בטענה שהשליטה שלה בשוק גבוהה מדי. משרד התחבורה לא קיבל את ההמלצה, אבל ייתכן שכעת, כשהשליטה עוברת לחברה ציבורית גדולה, הרגולטור יהיה קשוח יותר. 

כל הכותרות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה