מסירות רכב ינואר 25 - כוכבים חדשים או אוברשוטינג מ 24?
חודש ינואר באופן עקבי הוא חודש חזק בענף הרכב, כאשר הרבה מסירות רכב נדחות מסוף השנה הקודמת, לינואר בשנה הנוכחית, על מנת 'להרוויח' רישום הרכב כמודל 2025. ינואר 2025 ממשיך את המגמה, והוא ככל הנראה יסתיים עם מעל 50,000 כלי רכב שנמסרו ללקוחות בחודש אחד.
הכוכב החדש- ג'אקו 7 פלאג אין. המותגים המובילים - יונדאי, טויוטה, קיה וסקודה שמשחקות ב'כיסאות מוזיקליים' ורק מחליפות מקומות.
“The only function of economic forecasting is to make astrology look respectable.”
― John Kenneth Galbraith
הציטוט האלמותי המצורף הוא אחד החביבים עלי. שמעתי אותו לראשונה בשעה הראשונה, בשנה הראשונה לתואר הראשון בלכלכלה באוניברסיטת באר-שבע בנגב. בשיחות עם 'אחד שיודע' כזה או אחר שמסביר לי מה הולך להיות בעתיד בתחום מדיד כלשהו, אני תמיד מזכיר כי אנחנו יודעים לרוב להסביר היטב מה קרה בעבר ומה הגורמים לו, והרבה פחות יכולים לנבא בצורה טובה את העתיד.
לרוב האנשים קשה לקבל את זה שהנסיון לנבא את העתיד על סמך המוכר לנו מההווה או העבר נדון לכישלון חרוץ. וכך מסירות הרכב בחודש ינואר 2025 הפתיעו את כולם, כשאולי היחידים שלא הופתעו הם יבואני הרכב עצמם שכבר ידעו כמה כלי רכב הם צריכים לשחרר בינואר 2025, אבל לא ידעו מה צבר ההזמנות שיש למתחרים.
הסיבות העיקריות לחוסר הוודאות בשוק היו מגוונות:
- · השפעת עליית המע"מ מ 17% ל 18%
- · השפעת עליית המס על כלי רכב חשמליים מ 35% ל 45%
- · כמות המלאים ששיחררו היבואנים עוד בשנת 2024 ושילמו את המס הנמוך על מנת לרכך את עליות המחירים הצפויות עם העלאת המס.
- · שיתוף הפעולה של יבואני הרכב עם יצרני כלי הרכב על מנת להשאיר את כלי הרכב במחיר תחרותי כך שהמחיר גם יהיה אטרקטיבי מול התחרות, וגם יהיה כזה שהציבור ימשיך ויקנה ולא ידחה את הרכישה למועד מאוחר יותר.
נתוני מסירות כלי הרכב בינואר 2025 בהחלט מצביעים על הזמנות שבוצעו בסוף 2024 ונדחו לינואר 2025 עם 48,000 כלי רכב שנמסרו בינואר, מתוכם כ 7400 חשמליות ועוד 2400 עם הנעת פלאג אין הייבריד.
מסירות ינואר 2025 - דגמים
נתוני מסירות כלי הרכב לינואר 2025 בהחלט מפתיעים משהו, כשבמקום הראשון נמצא רכב שהושק לקראת סוף 2024, ורק בסוף נובמבר הכריז היבואן על תחילת השיווק וחשף את המחירים. את המקום הראשון במסירות כלי רכב בינואר 2025 תופס הג'אקו 7 PHEV – פלאג אין הייבריד שקרוב ל 1500 יחידות ממנו נמסרו ללקוחות, ואם נוסיף את דגמי הג'אקו 7 טורבו בנזין מהם נמסרו עוד כ 400 יחידות, הרי שרק בינואר מסרה כלמוביל כ 1900 רכבי ג'אקו 7. זה כאמור דגם חדש לחלוטין בישראל, ממותג צעיר שאינו מוכר עדיין לציבור, אבל מיצרן - צ'רי, שכבר נצבר עימו נסיון, ובעיקר מיבואן שנהנה כך נראה מאמון מוחלט של הציבור.
- טסלה תדווח היום על המסירות לרבעון הרביעי, למה לצפות?
- טסלה עם ריקול של 700,000 רכבים - אבל הפעם משהו השתנה
במקום השני בטבלת המסירות נמצאת יונדאי קונה היברידית עם למעלה מ 1400 מסירות, ובמקום השלישי יונדאי אלנטרה היברידית עם כמעט 1400 מסירות. מזהים דפוס כלשהו? שלושת המקומות הראשונים מגיעים מכלמוביל. במקום הרביעי מלכת המכירות של 2023 ו 2024 ה BYD Atto3 עם כ 1300 מסירות, ובמקום החמישי טויוטה קורולה קרוס עם כ 1250 יחידות. במקום השישי המפתיע משהו הקיה ספורטאז' עם כ 1200 מסירות.
אם נשווה את סוף 2024 לתחילת 2025, שתי המכוניות היחידות שנמצאות בעשירייה הראשונה גם בסוף 24 וגם בתחילת 25 הן הטויוטה קורולה קרוס והיונדאי קונה ההיברידית. ההמשך שונה לחלוטין, דבר שיכול להעיד יותר מכל על החשש של הציבור מפני עליית המחירים, כאשר בעשירייה הראשונה של סוף 24 יש 4 חשמליות, 5 היברידיות ורק בנזין יחידה. בעשירייה הראשונה של 25 יש חשמלית יחידה, שתי היברידיות, אחת פלאג אין, ושש בנזין.
להלן הנתונים:
עוד נתונים מסקרנים על מסירות דגמים בינואר 2025 הן הלינק & קו 02 החשמלית שהושקה לאחרונה שמסרה 850 יחידות, הלנדקרוזר החדש ממנו נמסרו 400 יחידות (לדגם שמחיר הבסיס מתחיל ב 410.0 אש"ח ועולה הרבה מעבר ל 500.0 אש"ח לדגמים הבכירים), 18 יחידות של יונדאי איוניק 5N גירסת ביצועים קיצונית לאיוניק 5 המצוינת, מותג MG שמסר מעל 800 יחידות של ה MG ZS ההיברידית החדשה, ועוד כ 900 יחידות מה MG3 הסופר מיני ההיברידית, וקרוב ל – 600 יחידות של הצ'רי אריזו 8 המצוינת.
- שיבושים ברכבת בבאר שבע: השבתות בכל ערב ובסופי שבוע למשך חודשיים וחצי
- צ'רי אריזו 8 - שוברת שוק
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
מסירות ינואר 2025 - מותגים
מבחינת מותגי רכב, יונדאי בראש עם 5500 יח' לערך, טויוטה במקום השני עם 5000 מכוניות (וללא להיטי מכירות כמו קורולה ו- CHR), קיה בשלישי עם 4500 יחידות, סקודה במקום הרביעי עם 3800 יחידות, ומאזדה במקום החמישי עם 3200 יחידות.
העשירייה הפותחת:
מסירות | מותג |
5442 | יונדאי |
4843 | טויוטה |
4493 |
קיה |
3757 | סקודה |
3208 | מזדה |
2456 |
צ'רי |
1955 | MG |
1893 | BYD |
1874 |
ג'אקו |
1836 | סיאט |
מה ניתן באמת להסיק מהנתונים? כלום ושום דבר.
מדובר בחודש ראשון, בו הרבה מסירות נשמרו מסוף 2024, והמחירים עדיין לא התייצבו על רמתם החדשה האמיתית. כרגע עליות המחירים בשוק מינוריות, ומשקפות את העובדה שהיבואנים שיחררו עשרות אלפי כלי רכב במיסוי של 2024. את עליות המחירים המלאות אנחנו נראה בהמשך המחצית הראשונה של 2025, ואז גם ניתן יהיה ללמוד על ההשפעה האמיתית של המחירים החדשים על הביקושים.
הנתונים בסיוע צבי תמרי
- 1.מוטי 05/02/2025 13:28הגב לתגובה זותודה!