
קופרה פורמנטור 1.5 - לנוהגים ליהנות
הקופרה פורמנטור מקבלת מתיחת פנים של אמצע חיים, ושומרת על האופי המיוחד כל-כך
יותר התחברנו: שלדה, היגוי, עיצוב
פחות התחברנו: מרווח במושב האחורי, מנוע צנוע ביחס ליכולות השלדה
ציון מסכם: 4.2 בסולם פולס
לקופרה פורמנטור העדכנית אני חוזר כמעט שנתיים לאחר שבחנתי את הדגם הראשון של הפורמנטור, כשהזכרונות עדיין טריים בזכות התנהגות כביש פנטסטית של הרכב.
אבל עוד לפני שניגש לפורמנטור העדכנית צריך להבין את החשיבות של מותג קופרה לקונצרן פולקסווגן. קופרה נולדה כמותג הספורט של סיאט, שגם היא חלק מקונצרן פולקסווגן, ודי מהר תפסה מקום משמעותי בפניה לקהלים חדשים.
קופרה היא אחד ממותגי הרכב האירופאים הצומחים ביותר, תוך שהיא מציגה גידול עקבי במכירות. בשנת 2024 מסרה קופרה מעל 248,000 כלי רכב מתוצרתה, בהשוואה לכ – 230,000 שמסרה ב 2023, כשהפורמנטור הוא הרכב הנמכר ביותר של קופרה עם מעל 111,000 מסירות, וביחד מסרה קופרה מאז השקתה מעל 800,000 כלי רכב ברחבי העולם.
הקופרה פורמנטור הראשונה הוצגה ב 2018 כפרשנות של קופרה לקרוסאובר בסגמנט C-SUV, עם שלל מנועים, שלושה מהם הגיעו לארץ, הבסיסית עם מנוע 1.5 ליטר ו 150 כ"ס, הפלאג אין הייבריד עם 245 כ"ס וה VZ הספורטיבית עם 300 כ"ס.
הפורמנטור העדכנית נחשפה כבר ב 2022, אבל השיווק בעולם החל לקראת אמצע 2024 וזה המקום לעדכן אתכם שלא מדובר בדגם חדש אלא במתיחת פנים בלבד.
העיצוב החדש כולל חזית עדכנית לשפת המותג החדשה, עם יחידות תאורה בהן משולבים משולשים רבים. גם מאחור עוצבה חתימת האור של הפורמנטור עם אותם משולשים, פס תאורה לרוחב כל הרכב, עם סמל קופרה מואר מאחור.
גם פנים הרכב עבר עדכונים קלים עם מולטימדיה בגודל 12.9'' וקישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. בהגה נוספו שני מתגים, שינויי עיצוב מינוריים ליד בורר ההילוכים וזהו בערך.
- "הרכבים החשמליים הסיניים מובילים על השוק ב-5 שנים"
- ליפמוטור C10 - רכב טוב, ממשק משתמש גרוע
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
האורך הכולל של הפורמנטור עומד על 4.45 מטר, ובסיס הגלגלים 2.679 מטר, אולם הישיבה יותר נמוכה מהקרוסאוברים הסטנדרטיים, ולכן גם התחושה היא שמעט יותר צפוף בספסל האחורי.
רכב המבחן מצוייד במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס ומומנט של 25.0 קג"מ, ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה הילוכים. הביצועים הרשמיים מספרים על 9.0 שניות מ – 0 ל – 100, ומהירות מירבית של 205 קמ"ש.
בפועל כבר בהפניית ההגה הראשונה אני נזכר בהתנהגות הכביש הנפלאה של הפורמנטור. שלדה מכויילת היטב, ובכל פניה במהירות שאינה ממש איטית מרגישים את החלק האחורי של הרכב עוקב לתוך הפניה.
התנהגות הכביש של הפורמנטור, אתם כבר מנחשים, משובחת. המכונית הזו נועדה בראש ובראשונה עבור מי שנוהג בה, כל היתר בעדיפות שניה. הפורמנטור נוחה על גבול הקשיחה, בכל זאת יש מחיר להתנהגות הכביש המדוייקת. היא קשיחה יחסית, ומעבירה לתא הנוסעים יותר מדי רעידות קטנות הנובעות מסלילה שאינה מושלמת. עם זאת הפורמנטור זריזה ומהנה, ומי שמעיב על החגיגה היא בעיקר תיבת ההילוכים שגם במצב ספורט, לוקח לה זמן להוריד הילוך או שניים, ואז להמתין שהמנוע יעלה בסל"ד לטובת שיא המומנט.
בסה"כ מדובר במכונית נהדרת, הכי כייפית לנהיגה בסגמנט שלה, וללא ספק מוכוונת נהג, עם זאת בקלות הרכב יכול 'לטפל' בתוספת של כ – 100 כ"ס ולהיות עם ביצועים ההולמים את היכולת של השלדה.
צריכת הדלק הרשמית של הפורמנטור עומדת על מעט פחות מ 17 ק"מ לליטר. בפועל מדדתי פעמיים, פעם נהיגה סופר חסכונית שהניבה 19.4 ק"מ לליטר לאורך כמה עשרות ק"מ. בפעם השניה, כ 350 ק"מ ללא טיפת רחמים הניבה 14.6 ק"מ לליטר. בפועל תקבלו בקלות מעל 15 ק"מ לליטר מהפורמנטור הזו.
בתחום הבטיחות מצויידת הפורמנטור במרבית אביזרי הבטיחות האקטיבית הקיימים, ומקבלת ציון 6 באיבזור בטיחות. במבחן הבטיחות האירופאי ה EuroNcap קיבלה הפורמנטור ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות כאשר נבחנה ב 2021.
הקופרה פורמנטור משווקת במחיר של החל מ 195.0 אש"ח, ועל מחיר זה ניתן להוסיף 'חבילות' כמו Ritmo שעולה 10.0 אש"ח או Unico שעולה 13.0 אש"ח. צבע מטאלי יעלה לכם עוד 4000 ₪, וצבע מט יעלה עוד 14.0 אש"ח.
התחרות של הפורמנטור מגיעה מכל C-SUV אחר בשוק. עם זאת, אין באמת תחרות, אף טוסון, ספורטאז', טיגו 7 או ג'אקו לא מספקים את ההנאה מהנהיגה שמספקת הפורמנטור. היחידה שיכולה להתחרות בפורמנטור בתחום ההיגוי והשלדה היא הפיג'ו 3008 החדשה שעולה בין 187.0 אש"ח ל 207.0 אש"ח. עם זאת, הפיג'ו מעט יותר חלשה מהפורמנטור (136 כ"ס לעומת 150 כ"ס), עם מומנט מעט נמוך יותר (23.4 קג"מ לעומת 25.0 קג"מ) ושוקלת מעט יותר מהפורמנטור (1573 ק"ג לעומת 1520 ק"ג). לזכות הצרפתיה יש מנוע עזר חשמלי שמסייע בעיקר בתחילת הנסיעה.
ציון מסכם:
קופרה פורמנטור 1.5 | |
נוחות | 4 |
דינמיות / שטח | 4.2 |
צריכת דלק / טווח חשמלי |
4.5 |
איבזור | 4.2 |
בטיחות | 4.2 |
עיצוב | 4 |
תמורה למחיר VFM | 4 |
ממוצע | 4.2 |