
הנסיעה ברכבת הקלה מתייקרת: מחיר כרטיס בודד עולה ל-8 שקלים
עלייה של 2 שקלים בתחבורה הציבורית; מדובר על עלייה של 70-90 שקלים בחודש למשתמשי התחבורה הציבורית
הנסיעה ברכבת הקלה מתייקרת: מחיר כרטיס בודד עולה ל-8 שקלים. לכאורה זה לא כסף גדול, אבל מדובר ב-4 שקלים ביום שהופכים ל-70-90 שקלים בחודש. זה כבר משמעותי לאוכלוסייה החלשה. בהמשך העלייה הזו תהיה גם באוטובוסים. בתוך פחות משנה, המחירים בתחבורה הציבורית זינקו ב-45%.
מחיר נסיעה בודדת ברכבת הקלה בתל אביב ובירושלים עולה מהיום (שלישי) מ-6 שקלים ל-8 שקלים, עלייה של 33%. ההתייקרות מתבצעת במסגרת הסיכום התקציבי בין משרד התחבורה, בראשות השרה מירי רגב, למשרד האוצר, בראשות השר בצלאל סמוטריץ'. לפי ההסכם, בחודש אפריל העלאת המחירים תורחב גם לאוטובוסים, כך שגם הם יתייקרו ב-33%.
מדובר בהמשך ישיר להתייקרות קודמת ביולי האחרון, אז עלה מחיר הנסיעה מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים. בסך הכול, תוך שמונה חודשים בלבד, המחיר לתחבורה ציבורית זינק ב-45%.
- כמה זמן לוקח להגיע מרחובות לתל אביב באוטובוס?
- כמה זמן אנחנו מחכים לאוטובוס ומה יגרום לנו להשתמש בתחב"צ יותר?
המדינה שותקת, הציבור משלם
למרות שמדובר באחת ההתייקרויות הבולטות בתחבורה הציבורית בשנים האחרונות, משרד התחבורה נמנע עד כה מלפרסם הודעה רשמית לציבור על שינוי המחירים. רגב ואנשי משרדה חזרו רק אתמול מנסיעה בת שמונה ימים במרוקו, אף שהוועידה לבטיחות בדרכים אליה הוזמנו נמשכה שלושה ימים בלבד.
בהתאם לתעריף החדש, נוסע שיעבור מאוטובוס לרכבת הקלה ישלם תוספת של 2 שקלים אם הוא משתמש בכרטיס "ערך צבור". מנגד, נוסעים עם כרטיס בודד יצטרכו לשלם בנפרד לכל נסיעה ולא יוכלו לבצע מעבר חופשי. נת"ע, החברה המפעילה את הרכבת הקלה בגוש דן, הדגישה כי אין שינוי במחירים של חופשי-יומי, חופשי-חודשי וחופשי-ארצי.
מה משמעות ההתייקרות?
העלייה במחירים צפויה להכביד על הנוסעים הקבועים, בעיקר אלה שתלויים בתחבורה הציבורית. המדינה תכננה במקור להעלות את מחירי הנסיעות רק לקראת סוף העשור, במקביל לשיפור השירות. בפועל, השירות עדיין מקרטע – בישראל פועלים כיום רק שני קווי רכבת קלה עירוניים, ושירות האוטובוסים ממשיך לסבול מעומסים ותדירות נמוכה.
במקביל להתייקרות, תקציב שיפור שירות האוטובוסים יובש לחלוטין בשנת 2024 – מ-500 מיליון שקל לאפס. התקציב הזה, שיועד לתגבור קווים ותדירויות, הוסט בידי רגב לטובת תוכניות הנחות שונות. בשנת 2025 יוקצו רק 250 מיליון שקל לתוספות שירות, נמוך משמעותית מהתכנון המקורי של הממשלה הקודמת.
המשמעות היא שנוסעים מזדמנים ישלמו הרבה יותר, בזמן שהתשתיות הקיימות עדיין רחוקות מלהיות יעילות. רק ב-2030 צפויות להסתיים ההקמות של רשתות קווי הרכבת הקלה בגוש דן ובירושלים, לצד חיזוק קווי האוטובוסים המהירים (BRT). בנוסף, קו הרכבת הרביעי של רכבת ישראל יאפשר הגדלת תדירות הרכבות מהצפון ומהדרום למרכז הארץ.
ממשיכים לשלם יותר עבור שירות מקרטע
ההתייקרות נכנסת לתוקף בדיוק כאשר מתבצעות הרחבות של הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, שהיו אמורות להסתיים כבר לפני שנים. כעת, אחרי עיכובים ממושכים, הקו סוף סוף מגיע להדסה עין כרם בדרום העיר ולנווה יעקב בצפון. אולם, מצבם של שאר קווי הרכבת הקלה, כמו הירוק והסגול בגוש דן, ממשיך להיות בעייתי, והם סובלים מעיכובים בלתי נגמרים.
בשורה התחתונה – הציבור ממשיך לשלם יותר, אבל השירות עצמו לא משתפר בהתאם.