מאסק וטראמפ
צילום: טוויטר

טראמפ נגד מאסק - מה יקרה לטסלה אם טראמפ יבטל את ההטבות לרכבים חשמליים?

האם טראמפ ומאסק בדרך לעימות? למה הזיהוי של מאסק כפוליטי עלול לפגוע בעסקי טסלה כמה תיפגע טסלה אם יבוטלו הסובסידיות לרכבים חשמליים ולמה טסלה מאבדת מזוהרה בעולם בחודשים האחרונים ומנייתה קורסת?

רוי שיינמן | (6)

דונלד טראמפ חזר לבית הלבן והצהיר שהוא מתכוון לבטל חלק מהתמריצים שניתנו לרכבים חשמליים, כולל זיכויי מס והטבות למתקני טעינה. אחד המושפעים הגדולים מהמהלך הזה הוא אילון מאסק, שעומד בראש טסלה – יצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בארה"ב. מצד אחד, ביטול ההטבות עשוי לפגוע בטסלה באופן דרמטי, אך מצד שני, זה עלול דווקא לחזק אותה מול מתחרות קטנות יותר שתלויות יותר בתמריצים ממשלתיים. 

מאסק נחשב כ"משנה לנשיא". הוא עומד בראש התוכנית להתייעלות במגזר הציבורי, הוא מדבר באופן שוטף עם טראמפ ונחשב ליד ימינו. מאסק הוא גם זה שתמך בכל הכוח בחזרתו של טראמפ לשלטון. גם בכסף, גם דרך X הרשת החברתית שלו וגם בעצמו - בשיחות עם אחרים, שיחות ברשתות, ראיונות ובכסף גדול שהוא תרם לקמפיין. 

מאסק עלול להיפגע באם יבוטלו ההטבות על רכבים חשמליים, טסלה תאבד חלק משמעותי מההכנסות שלה, ויש עוד נקודה מאוד חשובה - מאסק הפך להיות איש פוליטי עם כל המשתמע מכך. האם איש פוליטי יכול לעמוד בראש חברת ענק מבלי שתהיה גם פגיעה? יש לטראמפ ובהתאמה למאסק יריבים במקומות שונים בעולם, הם לא אהודים היום באירופה שמתקשה להבין את המהלכים של טראמפ במישורים רבים ובעיקר מול אוקראינה. האם זהות פוליטית טובה לעסקים? בינתיים יש ירידה במכירות במספר מקומות בעולם ובמקביל המניה קרסה. לא בטוח שמאסק, האיש העשיר בעולם ירוויח מהחיבור עם טראמפ, לפחות לא טסלה שלו. הנה השאלות והתשובות על ההשלכות של החיבור בין מאסק לטראמפ על טסלה. נתחיל בשאלות על הזהות הפוליטית ונעבור לשאלות בקשר להטבות על טסלה והאפשרות שיבוטלו.


איך הזיהוי של אילון מאסק עם טראמפ משפיע על טסלה?

מאסק הפך לדמות המזוהה ביותר עם טראמפ מבין אנשי העסקים הגדולים, והדבר כבר מתחיל לפגוע במכירות טסלה. במדינות ליברליות כמו קליפורניה, שם טסלה נהנתה ממעמד של רכב יוקרה פרוגרסיבי, רבים מהלקוחות לשעבר מסרבים לקנות רכב שמזוהה עם ממשל טראמפ. השפעה דומה ניכרת גם באירופה, שם זיהוי עם הימין הפוליטי האמריקאי עלול להזיק למותג. נתוני הרבעון הראשון של 2025 הראו ירידה של יותר מ-30% במכירות טסלה בארה"ב בהשוואה לאותה תקופה אשתקד.

איפה הפגיעה במכירות של טסלה היא החזקה ביותר?

השוק האמריקאי עדיין חזק, אך בחלק מהאזורים, במיוחד במדינות כחולות (ליברליות), ניכרת ירידה חדה בביקוש. קליפורניה, שהייתה השוק הגדול ביותר של טסלה בארה"ב, רשמה ירידה של 35% במכירות בהשוואה לשנה שעברה. באירופה המצב דומה – בגרמניה, שוק מרכזי של טסלה, חלה ירידה של 28% במכירות בינואר-פברואר 2025, ובצרפת הירידה עמדה על 23%.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מדוע לקוחות מחליטים להתרחק מטסלה?

רבים מרגישים שטסלה הפכה מחלוצה ירוקה של תחבורה חשמלית לסמל פוליטי שמייצג את טראמפ ואת מדיניותו. מאסק לא רק תמך פומבית בטראמפ, אלא גם השתתף ביוזמות כלכליות עם הממשל החדש, כולל פגישות בבית הלבן בנושאי תמריצים ממשלתיים. הצרכנים שדגלו באנרגיה ירוקה והצטרפו ל"מהפכה החשמלית" של טסלה רואים זאת כבגידה, ורבים מעדיפים לפנות לאופציות אחרות, כמו רכבי BYD הסיניים או מרצדס החשמליות.

כיצד המתחרות של טסלה מנצלות את המצב?

מותגים אירופאיים כמו BMW, מרצדס ואודי כבר מקדמים קמפיינים שמכוונים ללקוחות מאוכזבי טסלה. גם BYD הסינית – שנכנסה חזק לשוק האירופי – מתחזקת, עם עלייה של 40% במכירות שלה בגרמניה בחודשים האחרונים. בארה"ב, חברות כמו ריביאן ולוסיד ממצבות את עצמן כחלופה לטסלה, עם דגש על חדשנות ואיכות ייצור.

מה קורה בשוק המניות של טסלה בעקבות הזיהוי של מאסק עם טראמפ?

מניית טסלה חוותה ירידות חדות מאז תחילת 2025. נכון לאמצע מרץ, המניה ירדה ביותר מ-32% מתחילת השנה, ושווי השוק של החברה נפל אל מתחת לטריליון דולר – מה שלא קרה מאז 2023. משקיעים רבים חוששים שטסלה עלולה לאבד נתח שוק משמעותי, במיוחד אם הסובסידיות לרכבים חשמליים יבוטלו.

האם יש שווקים שטסלה דווקא מתחזקת בהם למרות כל זאת?

למרות הפגיעה בארה"ב ובאירופה, טסלה עדיין רושמת צמיחה מסוימת בסין, שם הממשל המקומי מספק תמריצים משמעותיים לרכבים חשמליים. גם הודו הופכת לשוק מפתח עבור החברה, במיוחד לאחר פגישות של מאסק עם ראש הממשלה נרנדרה מודי. בנוסף, טסלה מחפשת דריסת רגל בשווקים חדשים במזרח התיכון ובדרום אמריקה.


מה הסיכוי שהמגמה השלילית תתהפך?

טסלה עדיין מותג חזק עם קהילת מעריצים נאמנה. אם מאסק ימתן את הקו הפוליטי שלו, או אם החברה תוציא דגמים חדשים ומתקדמים שיוכלו לרגש את הקהל, ייתכן שהמצב ישתפר. עם זאת, בטווח הקצר, החברה תצטרך להתמודד עם התדמית הפוליטית שדבקה בה.

האם טסלה תוכל לשמור על ההובלה בשוק החשמלי?

כרגע, טסלה עדיין מובילת שוק בארה"ב, אבל היתרון שלה נשחק במהירות. אם תמשיך לאבד לקוחות בגלל הזיהוי הפוליטי, ואם הרגולציה תשתנה לרעתה, היא עלולה למצוא את עצמה מאבדת את ההובלה לטובת מתחרות כמו BYD בסין או מרצדס ואודי באירופה.

טסלה נמצאת בעיצומו של מבחן קשה. הזהות הפוליטית של מאסק עשויה לפגוע במותג בטווח הקצר, אבל יש לו עדיין קלפים לשחק. הצלחת הדגמים החדשים, במיוחד הרובוטקסי והרחבת רשת הטעינה ושמירה על טכנולוגיה מובילה – כל אלה יכולים למנוע משבר. השאלה הגדולה היא האם מאסק יבין שהוא עצמו הפך לאחת הבעיות של החברה, וינסה לשנות את התדמית הציבורית של טסלה, או שימשיך בקו הנוכחי ויגרור אותה למאבקים פוליטיים שעשויים לעלות לה ביוקר



 


מהן ההטבות שטסלה מקבלת כיום וכיצד ביטולן ישפיע עליה?


זיכוי המס הפדרלי על רכבים חשמליים עומד כיום על 7,500 דולר לרוכשים מסוימים. ביטול הזיכוי עלול להפוך את רכבי טסלה ליקרים יותר לצרכן הסופי ולפגוע במכירות. בנוסף, טסלה נהנית מהכנסות של מיליארדי דולרים ממכירת קרדיטים פליטת זיהום ליצרני רכב מסורתיים, שחייבים לעמוד בתקנות הפליטה. ביטול או הקלה על תקנות הפליטה יפגעו גם בהכנסות אלו.


האם טסלה באמת תלויה בהטבות האלו כדי להצליח?


פעם זה היה נכון, אך היום טסלה היא יצרנית הרכב החשמלי היחידה בארה"ב שמצליחה להרוויח ממכירת רכבים בלבד. היא מתמודדת עם עלויות נמוכות יותר לייצור רכב מאשר מתחרותיה, ולכן היא יכולה להוריד מחירים ועדיין לשמור על רווחיות מסוימת. מנגד, יצרניות רכב מסורתיות כמו פורד ו-GM עדיין לא רווחיות בתחום החשמלי ונשענות על ההטבות כדי להוזיל את מחירי הדגמים החשמליים שלהן.


איך ביטול התמריצים ישפיע על המתחרות של טסלה?


יצרניות רכב מסורתיות כמו פורד, ג'נרל מוטורס ופולקסווגן שהשקיעו מיליארדי דולרים במעבר לחשמל עשויות למצוא את עצמן בבעיה אם ההטבות יבוטלו. אם מחיר הרכבים החשמליים שלהן יעלה, הביקוש עלול להצטמצם. זה דווקא משחק לטובתה של טסלה, שכבר נמצאת קדימה מבחינת קנה מידה ויעילות ייצור.


מה לגבי סובסידיות לתחנות טעינה?


תוכנית ממשלתית מתקופת ביידן הקצתה מיליארדי דולרים לפריסת עמדות טעינה ציבוריות, כולל מענקים לטסלה להרחבת רשת הסופרצ'רג'רים שלה. אם טראמפ יבטל את המימון הזה, ההשקעות של טסלה עשויות להיות מושפעות, אך יש לזכור שהיא כבר מחזיקה ברשת הטעינה המובילה בארה"ב. זה עלול דווקא לפגוע יותר במתחרות שנשענות על בניית תשתיות חדשות.


מה לגבי המכירות של טסלה בארה"ב?


נכון להיום, טסלה שולטת בכ-50% משוק הרכב החשמלי בארה"ב. אם ביטול ההטבות יגרום לצרכנים להירתע ממכוניות חשמליות, טסלה תיפגע פחות יחסית למתחרות, שכן היא עדיין מובילת שוק. בנוסף, טסלה יכולה לנצל את כוח המותג שלה כדי להציע תמריצים משלה, כמו הנחות או חבילות תחזוקה חינם, כדי למשוך קונים.


האם יש לטראמפ דרך לשנות את חוקי הזיכוי במהירות?


חלק מהחוקים, כמו זיכוי המס לרכבים חשמליים, עוגנו בחוק "חוק הפחתת האינפלציה" מ-2022, ולכן כדי לשנות אותם יש צורך באישור של הקונגרס. עם זאת, טראמפ כן יכול להשתמש בצעדים מנהליים כדי להאט את היישום של התוכנית או לעכב מימון למתקני טעינה ותמריצים נוספים לתעשייה.


איך משקיעים רואים את כל זה?


המשקיעים של טסלה רגילים לתנודתיות גבוהה, והם יודעים שאילון מאסק תמיד מוצא דרכים לנווט את החברה גם מול אתגרים פוליטיים. מניית טסלה ירדה בכ-30% מתחילת 2025, אך רוב האנליסטים מסכימים שהחברה עדיין נמצאת בעמדה חזקה, במיוחד בזכות החזון שלה לטווח הארוך שכולל רכבים אוטונומיים, בינה מלאכותית ורובוטים חכמים.


מה המשמעות של זה לשוק הרכב העולמי?


אם ארה"ב תצמצם את התמיכה ברכבים חשמליים, היא עלולה להישאר מאחור לעומת אירופה וסין, שממשיכות לעודד מעבר להנעה חשמלית. זה עשוי לפתוח פתח ליצרניות רכב סיניות כמו BYD לחדור לשוק האמריקאי ולנצל את היתרון שלהן בייצור זול יותר.


מה יקרה אם טראמפ ינקוט בצעדים נגד ייבוא רכבים חשמליים מסין?


טראמפ כבר הבהיר שהוא שוקל להטיל מכסים גבוהים על רכבים חשמליים מסין. אם זה יקרה, מחירי הדגמים הסיניים יעלו בארה"ב, מה שעשוי לחזק את טסלה, שכן היא מייצרת את רוב רכבי השוק האמריקאי שלה בארה"ב. מצד שני, זה עלול לגרור צעדי תגמול מצד ממשלת סין, מה שעלול לפגוע בטסלה בשוק הסיני.


בשורה התחתונה – איום או הזדמנות?


ביטול התמריצים לרכבים חשמליים עלול ליצור קשיים מסוימים בטווח הקצר, אבל לטסלה יש יתרון משמעותי על פני מתחרותיה. היא היחידה שמצליחה להיות רווחית ללא תמיכה ממשלתית, ויש לה רשת טעינה רחבה שתשמש כמקדם מכירות משמעותי. גם אם השוק יתכווץ, טסלה תוכל לחזק את מעמדה כשחקן הדומיננטי בענף.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שני האנשים הכי תזזיתיים והכי לא הגיוניים בעולם.. (ל"ת)
    שורלה 09/03/2025 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שי (ל"ת)
    טסלה לא סיני כן חחחח לך תבין שמאלנים 09/03/2025 01:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בגדדי 08/03/2025 19:49
    הגב לתגובה זו
    2 יצורים מזוהמים גנבים שקרנים ועשקנים מתאימים אחד לשני ברצונם לעשוק את האזרח נקווה שיקבלו ס רטן בראש שניהם מה ר מאוד הרסו לכולנו את החיים
  • 2.
    אנונימילרון 08/03/2025 18:11
    הגב לתגובה זו
    שני בעלי אגו בשמיים שניפגשים זה לא נגמר טוב! יום יתכסחו יומיים ישלימואני לא ב DJT ולא בTSLA מינואר!לא המלצה
  • 1.
    ישי 08/03/2025 10:36
    הגב לתגובה זו
    עסקי הרכב עצמו זה שולי יחסית.האוטונומיה הרובוטיקה ומתקני אגירת אנרגיה הם הסיפור.טסלה שולטת בשוק האוטונומי ומקדימה את כולם במס דורות. כנל לגבי הרובוט הביתי ועמדות הטעינה.אין בנל המלצה לרכישת או מכירת מנית טסלה
  • אנונימי 09/03/2025 07:18
    הגב לתגובה זו
    אכן טסלה היא חברה לא של רכבים אך מאסק עם ה DODGE שמפטר המון אנשים מוצדק או לא מייצר שנאה אליו וכלפי המוצרים שלו וזה גורם לירידות.