פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

תעשיית הרכב נכנסת לסחרור – וזה לא רק בגלל מכסי הפלדה

עמית בר | (2)

תעשיית הרכב האמריקאית נמצאת תחת מתקפה, והפעם זה לא בגלל בעיות בשרשרת האספקה או מחסור בשבבים. הנשיא דונלד טראמפ הטיל מכסים של 25% על פלדה ואלומיניום, מהלך שיגרום לעליית מחירים בייצור, אבל הבעיה האמיתית הרבה יותר גדולה – טראמפ מאותת שהוא מתכוון להטיל מכסים גם על רכבים מיובאים מקנדה. אם זה יקרה, זה יכול לשנות את כללי המשחק של התעשייה בצפון אמריקה.

מכסי הפלדה? בעיה שולית יחסית

פלדה ואלומיניום הם חלק משמעותי מכל רכב – מדובר בערך בטון פלדה ומאות קילוגרמים של אלומיניום בכל מכונית. עליית מחירים של 25% תייקר את עלות הייצור בכמה מאות דולרים לכל רכב, ואולי גם באלף דולר בחלק מהדגמים. אבל בתעשיית הרכב כל דולר נחשב, במיוחד כשיצרניות כמו פורד, ג'נרל מוטורס וסטלנטיס מרוויחות בערך 2,500 דולר על כל מכונית שהן מוכרות. עם זאת, מחירי חומרי הגלם לא נקבעים רק בגלל מכסים – יש חוזים ארוכי טווח, מלאים קיימים ותמחור שמושפע מביקוש עולמי. כלומר, זה לא שהמכסים ישפיעו על המחירים מיד, אבל הם בהחלט יתחילו לזחול למעלה בהדרגה.

אבל זו רק ההתחלה – טראמפ מכוון הרבה יותר גבוה

אם המכסים על פלדה ואלומיניום הם רק כאב ראש לתעשייה, טראמפ מאיים על משהו גדול בהרבה – הוא רוצה להטיל מכסים גם על רכבים מיובאים מקנדה. "אם קנדה לא תוריד מכסים בלתי הוגנים, אני
הולך להעלות משמעותית את המכסים על מכוניות מיובאות, וזה יגמור את תעשיית הרכב הקנדית", כתב טראמפ בפוסט ברשת Truth Social. "אפשר בקלות לייצר את המכוניות האלה בארה"ב!".

תעשיית הרכב בצפון אמריקה – יחידה אחת

כבר יותר מ-30 שנה שהתעשייה מתנהלת כאזור ייצור משותף לכלל צפון אמריקה:

מקסיקו מייצרת כ-4 מיליון רכבים בשנה, כאשר 80% מהם מיוצאים, בעיקר לארה"ב.

קנדה מייצרת כ-1.5 מיליון רכבים, כאשר חלקם הגדול מיוצאים לארה"ב, ובמקביל היא מייבאת רכבים אמריקאיים.

בקנדה יש מפעלים של כל השחקניות הגדולות:פורד מייצרת שם את דגם ה-Edge, ג'נרל מוטורס מייצרת שם חלק מדגמי השברולט סילברדו, סטלנטיס מייצרת שם את הדודג' צ'ארג'ר והמיניוואנים של קרייזלר, טויוטה מייצרת שם את הראב 4 והונדה מייצרת שם את הסיוויק.

אם טראמפ יעלה את המכסים, זה אומר שיצרניות הרכב יצטרכו לחשב מסלול מחדש – אולי לסגור מפעלים בקנדה ולהעביר ייצור לארה"ב.


כמה זה יעלה?

תעשיית הרכב השקיעה מיליארדי דולרים במפעלים ומערכי ייצור ברחבי צפון אמריקה. פורד, GM וסטלנטיס מחזיקות נכסים בשווי של כמעט 200 מיליארד דולר. אם הן ינסו להעביר את הייצור
לקווי ייצור אמריקאיים, זה ידרוש לפחות 150 מיליארד דולר – ובשנה החולפת הן השקיעו כ-33 מיליארד דולר על מפעלים חדשים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ומה לגבי העובדים? אם המפעלים בקנדה ייסגרו, זה ישפיע ישירות על 125 אלף עובדים קנדיים, ובאופן עקיף גם על עוד 462 אלף עובדים בתעשיות תומכות – מהלך שעלול לגרום למיתון כלכלי משמעותי אצל השכנה מצפון.

איך חברות הרכב מתמודדות עם טראמפ?

נכון לעכשיו, היצרניות עוברות למצב של ניהול נזקים: מייבאות כמה שיותר רכבים וחלקים לפני שהמכסים נכנסים לתוקף. בטווח הבינוני הן נערכות לשינוי מערך הייצור בתוך צפון אמריקה כדי להקטין את התלות במקסיקו וקנדה. בטווח הארוך אם באמת אלו יהיו המכסים הן יצטרכו להשקיע מיליארדים בהקמת מפעלים חדשים בארה"ב או למצוא דרכים חוקיות לעקוף את המכסים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 13/03/2025 09:00
    הגב לתגובה זו
    שטראמפ ישנה שמו לטראמפולינה!
  • 1.
    לרון 13/03/2025 08:48
    הגב לתגובה זו
    ולא נעלי נייקילא המלצההא האחוץ מ VOW3 כולם על הקנטים כבר זמן לא מועטמלבד זה טראמפ היום זה לא טראמפ מחר