
רכבים חשמליים OUT - למה הציבור קונה פחות רכבים כאלה?
הרכבים החשמליים ירדו דרמטית בנתח השוק - מ-24% לכ-15% בלבד בחודשים האחרונים; הנה הסיבות וגם - היתרונות והחסרונות של רכבים חשמליים
אנחנו מציגים לכם כאן בשנה האחרונה את הסיכונים והחוסר כדאיות הכלכלית לרכוש רכב חשמלי - רכב חשמלי - יתרונות וחסרונות; רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות? נכון, יש לרכב חשמלי המון יתרונות, והיה גם יתרון כלכלי בהשוואה לרכב על בנזין, אבל המדינה "לקחה" אותו דרך מסים על בעלי רכבים חשמליים - העלאת מס קנייה ומס עתידי שנקרא מס נסועה שיוטל בהתאם להיקף הנסיעה ברכב החשמלי.
רוכשי רכבים מבינים שיש מס בדרך וזה לא מס נמוך (הרחבה: מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות) ולמרות הרצון של רבים להחליף לרכב חשמלי נוצר מצב הפוך - נתח השוק של הרכבים החשמליים מתוך מסירות הרכבים בכלל יורד באופן דרמטי וזה בניגוד לרצון, לכוונה וליעד של הממשלה להגיע תוך 5-6 שנים למסירות של 100% רכבים חשמליים. המדינה לא יכולה מצד אחד להגדיר יעד כזה ומצד שני לחסל את היתרון הכלכלי לרכבים חשמליים ולהציב איום ענק בשנה הבאה - מס נסועה.
המכירות של מכוניות חשמליות בצניחה: האם זה שינוי מגמה או האטה זמנית?
שוק הרכב החשמלי בישראל עובר טלטלה בחודשים האחרונים. אחרי חמש שנים של צמיחה רצופה, נרשמה ירידה חדה במכירות גם אבסולוטית וגם בנתח השוק. בחודשים ינואר-פברואר 2025 נמסרו כ-11,000 רכבים חשמליים – ירידה של כ-28% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של המכוניות החשמליות התכווץ משמעותית מ-24% בתחילת 2024 ל-15.4% בלבד בחודשים האחרונים כשנראה שהמספרים האלו ישארו גם בחודשים הקרובים.
- טעינה חכמה, נסיעה נוחה: כך עמדות הטעינה משדרגות את חוויית הרכב החשמלי
- רכבים חשמליים סיניים בהנחות ענק: דיל משתלם או נפילה?
בחודש פברואר BYD המשיכה להוביל במסירות, אך סופגת ירידה חדה של 50%, עם 2,400 מסירות בלבד. אקספנג מטפסת עם 1,600 מסירות, זינוק של 200%. לינק אנד קו מחזקת את מעמדה עם 1,100 מסירות. צ'רי ממשיכה לצמוח גם בתחום החשמליות, עם 900 מסירות. הירידה בחשמליות נובעת גם מכניסת דגמי פלאג-אין חדשים שנתח השוק שלהם עלה משמעותית.
הגורמים לירידה ברכבים חשמליים
בעוד הכנסת עדכנה רק אתמול את מתווה מס הקנייה על רכבים חשמליים (עלה מ-35% ל-45% בשנת 2025 כשהיעד הוא להגיע תוך שנתיים ל-83%, אבל זה צפוי להיות בפועל מדורג יותר, אי הוודאות סביב מיסוי הרכב החשמלי והשלכותיה על מחירי הרכבים כבר נתנו את אותותיהם באופן משמעותי בחודשים האחרונים. בתחילת השנה עלה מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-35% ל-45%, מה שהוביל לעליית מחירים של כמה אלפי שקלים לכלי רכב. גם אגרת הרישוי הוכפלה ואף שולשה בדגמים מסוימים, והחשש ממס נסועה עתידי (מס שיוטל על נהגים לפי מספר הקילומטרים שהם נוסעים) מוסיף כאמור לאי הוודאות.
חוץ מזה יש תשתיות טעינה לא מספקות. אומנם מספר תחנות הטעינה הציבוריות בישראל נמצא בצמיחה, אך קצב ההקמה עדיין רחוק מלספק את כלל הנהגים. עבור נהגים ללא חניה פרטית, הצורך להסתמך על תחנות ציבוריות יקרות ולא זמינות תמיד הופך את הרכב החשמלי לפחות משתלם. עניין נוסף הוא כאמור ההתחזקות של הרכבים ההיברדים שבעצם "נהנים משני העולמות" - גם חשמלי וגם על בנזין.
יבואני הרכב מנסים להילחם במגמה של ירידת המכירות של החשמליות עם מבצעים והטבות אגרסיביים. אבל אולי זה חלק מהעניין. יש כמות מטורפת של דגמים סיניים חדשים וזולים יחסית, אבל זה יוצר בלבול ובלגן גדול בשוק. אלו מותגים חדשים שכמכלול משאירים דווקא חותם לא ברור לשוק החשמליות ומייצרים לו תדמית של שוק בהתוות, עם הרבה שחקניות שלא ברור מה יהיה בסופם - ישארו, יפלו ואז מי ייתן שירות, ובכלל - יש מניעה בסיסית של לא מעטים מרכישת רכבים סיניים גם בשל העניין הביטחוני - האם קציני צה"ל יסעו ברכבים סיניים? ומי ידאג שהסינים לא מאזינים להם?, הסכנה הגדולה של הרכבים החשמליים הסינים - והאם להימנע מקניית רכב כזה?.
- קיה סורנטו 2025 - פחות מושב והרבה יותר יקר
- יונדאי סנטה פה החדשה - החל מ 370.0 אש"ח
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
מנגד, רכבים על בנזין הם מוכרים, ידועים, הפירמות וותיקות ומספקות שירות וכל מה שצריך. השינוי הזה לרכב חשמלי הוא לא טריוויאלי לרבים. כשמתווסף לזה העניין הכלכלי שעד לפני שנה ביטא העדפה לרכבים סיניים שהלכה והתגמדה, החזרה לרכבים על בנזין היא ברורה.